Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Fel på "ny" bil som upptäcks i efterhand....

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    St Albert, AB, Canada
    Inlägg
    217

    Fel på "ny" bil som upptäcks i efterhand....

    Om man upptäcker ett fel i efterhand (efter en vecka) på en bil som är köpt hos en bilhandlare där inga "extra" garantiner utöver konsumentköpslagen är överenskommet. Vad gäller i nedstående fall ??

    9-5 05:a som gått dryga 5000mil.

    Bilen kändes ok under provkörning ( i stundes iver) men efter några dagar har jag känt ett "glapp" i ratten när man gasar från stillastående.
    En kompis körde bilen imorse och sa direkt...bussing länkarm (styrled eller liknande) vänster sida glapp.

    Min åsikt är såklart att bilhandlaren ska fixa felet utan snack men...något säger mig att det inte kan bli så lätt.

    Vad säger ni !?

    Mer än tacksam för Eres alla info.
    900 16v Cab 1987, Subaru Outback, *NG9-3 Aero 2004 Cab, *Saab 95 2006 Kombi, * Jaguar XJ6 2000

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    bara in med bilen, inte ens någon diskution på den punkten.

    många bilfirmor håller ju på med de där jäkla skojar fasonerna med att erbjuda en "garanti" för att locka köpare, men det är ju bara en jäkla bluff för du har ju exakt samma på en som de inte skyltar med (såvidaren den inte kostar under 10k)

    Säljarna vill ju gärna påvisa att du inte har några garantier eller nått vilket inte är sant. skulle det va sant så skulle ju hela argumentet att köpa bil hos firma försvinna...

    men som sagt bara att lämna in, är det en seriös firma så fixar dem det utan en massa diskution.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Finns ju ett väldigt vanligt "glapp" i ratten på 9-5or som åtgärdas enkelt genom att man spänner nått till styrväxeln som jag nu inte minns. Farsans 04a hade mycket sånt glapp, rent löjligt till slut.

  4. #4
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Spelar ingen roll , IN MED BILEN TILL FIRMAN!!

    Dom ska inte snacka bort den garanti som dom måste lämna enligt lag.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    298
    standard fel.


    Man får smörja upp något i styr stången vet ej exakt.

    detta får man göra efter hand för det kommer tillbaka..sök det finns tråd.

  6. #6
    Säger som övriga in med bilen och låt bilfirma åtgärda felet.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    St Albert, AB, Canada
    Inlägg
    217
    Hade bilen uppe precis hos en meck och han kände på hjulen, vred hit och dit. Bände mellan stag mm men kände inget direkt som tyde på något klapp. Han provkörde även en sväng men inget.

    Kan tillägga att sommar däcken på bilen (225/45/17") är slut. Får nya på imorgon/onsdag. Kan kassa däcken gör att det kan kännas "konstigt/glapp" ??.
    900 16v Cab 1987, Subaru Outback, *NG9-3 Aero 2004 Cab, *Saab 95 2006 Kombi, * Jaguar XJ6 2000

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 042
    Medlem#
    4869
    Nu plockar jag direkt ur mitt minne, och det är ju som bekant inte det bästa.

    Nåväl, vad jag minns så är det splinesen på rattaxeln som behöver fettas om.
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    många bilfirmor håller ju på med de där jäkla skojar fasonerna med att erbjuda en "garanti" för att locka köpare, men det är ju bara en jäkla bluff för du har ju exakt samma på en som de inte skyltar med (såvidaren den inte kostar under 10k)

    Säljarna vill ju gärna påvisa att du inte har några garantier eller nått vilket inte är sant. skulle det va sant så skulle ju hela argumentet att köpa bil hos firma försvinna...
    Inget personligt Pumba, men nja, det stämmer inte till 100%. Till att börja med är gränsen för att bilen kan säljas som objekt utan garantier eller reklamationsrätt 15k, och inte 10.

    Gällande just detta specifika fall så är det ju ingen diskussion att bilfirman ska ta sitt ansvar, men rent generellt så missuppfattas gärna konsumentköplagen av kunder att det skulle vara en garanti. Det är inte riktigt sant om man läser vad som står i lagen angående sexmånadersregeln:

    "Enligt 20 a § skall ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades anses ha funnits vid avlämnandet om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art. Regeln är en presumtionsregel och är inte någon lagstadgad garanti och tillämpas på köp gjorda efter den 1 juli 2002."

    Detta innebär alltså att om säljaren kan motbevisa att felet var ursprungligt, vilket i många fall går alldeles utmärkt om bilen t.ex gått långt, och att man kan förvänta sig att vissa saker går sönder, så kan säljare slippa undan att reparera felet.

    Man ska alltså skilja på t.ex MRF garanti som bilhandlare lämnar, där det är en upp till 6 månader lång garanti , men kortare tid om bilen är äldre, där man utan diskussion reparerar fel på bilen åt kunden, kontra konsumentköplagen som ger köparen reklamationsrätt och, men knappast i alla lägen medför någon garanti för en köpare att få igenom sin reklamation.

    Det finns ett flertal fall hos ARN på detta tema, och det finns alltid utrymme för tolkningar som gör att besluten verkar bli olika. I slutänden är det som vanligt, dvs den som bäst kan driva sin sak och motivera på ett bra sätt går vinnande ur striden.

    mvh
    Jeppe
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  10. #10
    Liten latmask att ha i bakhuvudet. MRF anslutna.

    - Sex månaders MRF-garanti på bilar som är högst trettiosex månader och gått maximalt 5.000 mil.

    - Tre månaders MRF-garanti på bilar som är högst 72 månader och gått maximalt 10 000 mil.

    Sedan finns det firmor som erbjuder 1års garanti (kostar 1000:- har jag för mig) och det täcker i stort sett allt på bilen under 1år. Har det på min bla.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002
    För det första så ska bilen vara varudeklarerad av firman. Om den aldrig blev det så gjorde man första felet där. Om felet inte finns med i deklarationen gjorde man det andra och får reparera alt. reducera priset på bilen.
    Fredrik J

  12. #12
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av znorc
    Nu plockar jag direkt ur mitt minne, och det är ju som bekant inte det bästa.

    Nåväl, vad jag minns så är det splinesen på rattaxeln som behöver fettas om.
    Min första tanke om denna tråden va oxå det "klicket", då sprayas det på nåt ur en speciell flaska som dom har på Saab, åtgärdstid ca 5 sekunder.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    677
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    bara in med bilen, inte ens någon diskution på den punkten.

    många bilfirmor håller ju på med de där jäkla skojar fasonerna med att erbjuda en "garanti" för att locka köpare, men det är ju bara en jäkla bluff för du har ju exakt samma på en som de inte skyltar med (såvidaren den inte kostar under 10k)

    Säljarna vill ju gärna påvisa att du inte har några garantier eller nått vilket inte är sant. skulle det va sant så skulle ju hela argumentet att köpa bil hos firma försvinna...

    men som sagt bara att lämna in, är det en seriös firma så fixar dem det utan en massa diskution.
    Konsumentköplagen tar sikte på bilens skick vid överlämnadet, fel som av sin natur inte kunde ha funnits vid leverans täcks alltså inte, exempelvis om varningslampan för fel i ABS-systemet tänds efter 4 månader. En garanti täck även fel som uppenbarligen uppstått efter leveranstidpunkten.
    Toyota Verso 1,8 -11

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    St Albert, AB, Canada
    Inlägg
    217
    Det gjordes ingen varudeklaration på bilen vid köpet (my mistake)
    Bilhandlaren är inte MRF ansluten (enlikt sök funktionen på deras sida). Dok är det en auktoriserad återförsäljare av annat bilmärke.

    Ang "klicket/glappet" så var jag inne på Bilpartner i Malmö och hörde mig för......känt fel på 9-5:or sa de och det tar inte några 5sek är fixa.
    Kåpan under ratten behövdes tar bort + rattaxeln kopplas ur (?).
    20min jobb gissade dom á 1500kr.

    Någon som känner en pålitlig Saab mek i Malmö med omnejd som är sugen på lite extra jobb . 1500kr känns en aning i överkant för lite greas.
    900 16v Cab 1987, Subaru Outback, *NG9-3 Aero 2004 Cab, *Saab 95 2006 Kombi, * Jaguar XJ6 2000

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002
    Citat Ursprungligen postat av Lob
    Det gjordes ingen varudeklaration på bilen vid köpet (my mistake)
    ...åjo. Handlaren är inte helt oskyldig. Han ska lämna en deklaration. Annars blir det ju svårt för honom att hävda att bilen inte var trasig vid försäljningen...

    http://www.bilar.konsumentverket.se/mal ... icleId=311
    Fredrik J

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    St Albert, AB, Canada
    Inlägg
    217
    Det finns ett köpeavtal men där står inget om skiket på bilen.
    Bilhandlaren hänvisade till konsumentköpslagen.
    900 16v Cab 1987, Subaru Outback, *NG9-3 Aero 2004 Cab, *Saab 95 2006 Kombi, * Jaguar XJ6 2000

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    677
    Har man inte lämnat någon varudeklaration tolkas det som att bilen var fullgott skick vid avlämnandet.
    Toyota Verso 1,8 -11

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    St Albert, AB, Canada
    Inlägg
    217
    Så tolkar jag det också....tyvärr (något säger mig att de har full koll på just det).
    Men jag anser att är det ett seriöst företag så fixar dom felet med tanke på att jag haft bilen i drykt en vecka.
    900 16v Cab 1987, Subaru Outback, *NG9-3 Aero 2004 Cab, *Saab 95 2006 Kombi, * Jaguar XJ6 2000

  19. #19
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av Lob
    Det gjordes ingen varudeklaration på bilen vid köpet (my mistake)
    Bilhandlaren är inte MRF ansluten (enlikt sök funktionen på deras sida). Dok är det en auktoriserad återförsäljare av annat bilmärke.

    Ang "klicket/glappet" så var jag inne på Bilpartner i Malmö och hörde mig för......känt fel på 9-5:or sa de och det tar inte några 5sek är fixa.
    Kåpan under ratten behövdes tar bort + rattaxeln kopplas ur (?).
    20min jobb gissade dom á 1500kr.

    Någon som känner en pålitlig Saab mek i Malmö med omnejd som är sugen på lite extra jobb . 1500kr känns en aning i överkant för lite greas.

    4500kr/tim ??? Inte nån dlig timtaxa....
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    St Albert, AB, Canada
    Inlägg
    217
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av znorc
    Nu plockar jag direkt ur mitt minne, och det är ju som bekant inte det bästa.

    Nåväl, vad jag minns så är det splinesen på rattaxeln som behöver fettas om.
    Min första tanke om denna tråden va oxå det "klicket", då sprayas det på nåt ur en speciell flaska som dom har på Saab, åtgärdstid ca 5 sekunder.
    Har du själv fått detta åtgärdat hos Saab, i så fall var ??
    900 16v Cab 1987, Subaru Outback, *NG9-3 Aero 2004 Cab, *Saab 95 2006 Kombi, * Jaguar XJ6 2000

Liknande ämnen

  1. "Östeuropas" häftigaste bilfabrik, dokumentär om "trabbi"
    Av Andreas Plars i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-11-01, 01:39
  2. [LÖST] Kluckande, Skrammel, "Klapprande ljud" i framvagnen OG9-5
    Av asppie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-19, 00:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •