Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Tips kring fjäderbyte

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    51

    Tips kring fjäderbyte

    Jag överväger att själv byta fjädrar fram på min bil (se sign) efter att vänsterfjädern gått av i nederänden. Efter att ha läst haynes blir jag ändå inte riktigt klok på hur avancerat det hela är. Har ni några tips och beskrivningar att dela med er av? Jag avser att byta till orginaldelar eller möjligen motsv tredjepartsdel från mekonomen eller dylikt, dvs inga sänkningar eller dylikt. Så vitt jag ser har inte biltema passande fjädrar, annars hade det varit ett alternativ.
    saab 900 SET 1996 combicupé 5 dörrar, 136 kW, manuell, 14000 mil

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Tips kring fjäderbyte

    Citat Ursprungligen postat av Mazarin
    Har ni några tips och beskrivningar att dela med er av?
    Tips och bilder: http://photo.platonoff.com/Auto/2005...nt_Suspension/

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    51
    Jag blir inte klok på om det är olika fjädrar till olika motor/chassialternativ eller om alla ng900 har samma framfjädrar. Hur är det?
    Är det tex samma fjäder till vanlig 130 hk insprutare som till 185 hk turbo?
    saab 900 SET 1996 combicupé 5 dörrar, 136 kW, manuell, 14000 mil

  4. #4
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 545
    Ja det är samma.
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    51
    Tack för hjälpen så här långt, man lär sig något för varje dag!
    När jag läser LM´s länk och Haynes framgör det att vissa muttrar är att betrakta som engångsdelar inte ska återmonteras utan istället bytas ut. Var köper man dessa muttrar? Saab? Mekonomen?
    Det verkar gälla: Muttern till nedre (haynes 10.2.11) spindelleden, muttern på stötdämparkolvens stång (haynes 10.2.16)
    saab 900 SET 1996 combicupé 5 dörrar, 136 kW, manuell, 14000 mil

  6. #6
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 545
    ..och muttern till styrleden.

    Kommer inte ihåg vad det var för storlekar på dessa, men har för mig att det inte var standard stigning på gängorna.
    Men ta med dom först till närmsta järnhandel och fråga, anars får du ta saab.
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    151
    Det är väl bara vanliga låsmuttrar?!

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    51
    Vet du säkert eller gissar du bara?
    Vet du händelsevis gänga och hållfasthetsklass också?

    Det vore onekligen smidigt att kunna skaffa muttrarna iförväg så att jag har allt material på plats innan arbetet börjar.
    saab 900 SET 1996 combicupé 5 dörrar, 136 kW, manuell, 14000 mil

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    224
    Det är inte standargänga, men jag skulle vilja säga att det är överkurs att byta dessa muttrar bara för att man lossat dem.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    51
    Är det den allmänna åsikten att man kan återanvända muttrarna?
    Om man ska återanvända muttrarna bör man då komplettera med någon form av loctite? Vilken sort är bäst isåfall?
    saab 900 SET 1996 combicupé 5 dörrar, 136 kW, manuell, 14000 mil

  11. #11
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 545
    Citat Ursprungligen postat av Mazarin
    Är det den allmänna åsikten att man kan återanvända muttrarna?
    Om man ska återanvända muttrarna bör man då komplettera med någon form av loctite? Vilken sort är bäst isåfall?
    Om dom inte ser helt söndertrasade ut, men som sagt en gänglåsnings vätska går ju att använda..
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    51
    Arbetet utfört. Den länkade beskrivningen var till bra hjälp, foton i läsbart format istället för Haynes frimärksbilder. Stort tack för hjälpen.

    Jag har inte så värst mycket att tillägga så här i efterhand, mer än möjligen att man för sin egen skull kanske bör dra en påse över bromsskivan och sedan spola rent i hjulhuset när man tagit av hjulet, varpå en kaffe medan det torkar är att rekomendera. Det blir så mycket lättare när man slipper centimetertjocka lager av smuts.

    Momenten med drivaxelmuttern gjorde jag med nödhjulet istället för att pilla bort emblemet på finfälgen.

    Jag är inte helt säker på om man verkligen behöver ta bort bromsskivan från navet, jag gjorde det i vilket fall som helst, och tingades borra ur skruven på ena sidan precis som det står i beskrivningen. Jag borrade med 6 mm borr och slog sedan i ett väl valt torxbit med slägga. Nya skruvar säljs av saab, jag gav 17 kr/st, och det sitter en på var sida.

    Jag bytte även fjäderbenslagren, det var inte planerat men dom delade sig vid minsta beröring, så antingen får man vara extremt varsam med dom eller också budgeterar man för dom på en gång.

    Jag köpte fjädrarna på Meca för 450 kr/st (de var de billigaste jag hittade) och lagrena lite hastigt på mekonomen för ca 160 kr/st.

    Jag använde biltemas fjäderspännare, dom är väl ingen dröm att jobba med, men för mej som säkert inte kommer göra om jobbet i närtid dög dom. Man får bara placera dom lite listigt eftersom gängstången annars lätt tar i tallriken.

    Biltemas tvåarmade avdragare för en knapp femtiolapp (19-1124) är ett rickligt as, köp istället modellen för 99 kr (20-339).
    saab 900 SET 1996 combicupé 5 dörrar, 136 kW, manuell, 14000 mil

Liknande ämnen

  1. Fråga kring fjäderbyte
    Av Pewe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-05-12, 16:27
  2. Tips och råd kring lackering av 16" Aerofälgar
    Av tornros i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-09, 09:15
  3. Sticky..?? Tips,,Råd och uppdateringar kring T7 motorn.!
    Av NordicDalarna i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2008-09-19, 20:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •