Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Utelåst, urladdat batteri OG9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    111

    Utelåst, urladdat batteri OG9-3

    Batteriet dog över natten, och nu kommer jag inte in i bilen!
    går det inte att öppna bilen normalt med nyckel? vågade inte bryta för mycket...

    hur gör jag? bilen är en Saab 9-3 -99

    Edit, om jag lyckas komma in i bilen, kommer larmet gå då?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 093

    Re: utelåst - og93

    Citat Ursprungligen postat av Ex
    Batteriet dog över natten, och nu kommer jag inte in i bilen!
    går det inte att öppna bilen normalt med nyckel? vågade inte bryta för mycket...

    hur gör jag? bilen är en Saab 9-3 -99

    Edit, om jag lyckas komma in i bilen, kommer larmet gå då?
    har du nyckel så tror jag nog att du kan öppna dörren
    ang om larmet går...
    du sa att batteriet dog, sist jag kollade så drevs mitt larm av batteriet

    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    111

    Re: utelåst - og93

    Citat Ursprungligen postat av termos
    Citat Ursprungligen postat av Ex
    Batteriet dog över natten, och nu kommer jag inte in i bilen!
    går det inte att öppna bilen normalt med nyckel? vågade inte bryta för mycket...

    hur gör jag? bilen är en Saab 9-3 -99

    Edit, om jag lyckas komma in i bilen, kommer larmet gå då?
    har du nyckel så tror jag nog att du kan öppna dörren
    ang om larmet går...
    du sa att batteriet dog, sist jag kollade så drevs mitt larm av batteriet

    //T
    Jag får ut och försöka igen, har 2 nycklar + 2 dosor.
    Sant, men larmet har la nått eget batteri? men de lär ju märkas!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    111
    nu fixar det sig, blev lite lurd av "låsnipplarna" på insidan, att dom inte rörde sig. Man fick bryta lite mer sen var det bara att öppna och inget larm gick
    nu ska jag bara ha ström till batteriet!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    113
    Citat Ursprungligen postat av Ex
    inget larm gick
    Det va skumt, för på min 9-3:a när batteriet va slut så skulle jag öppna med nyckel så gick larmet, larmet har nämligen ett eget batteri. Ditt har väl dött eller nått

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    111
    Citat Ursprungligen postat av Div1ne
    Citat Ursprungligen postat av Ex
    inget larm gick
    Det va skumt, för på min 9-3:a när batteriet va slut så skulle jag öppna nyckel så gick larmet, larmet har nämligen ett eget batteri. Ditt har väl dött eller nått
    Jag var nästan säker på att larmet skulle gå, då det har ett eget batteri men det gjorde det inte...
    Går larmdioden på samma batteri som larmet eller går det på vanliga batteriet? det blinkade nämligen inte...

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    113
    Citat Ursprungligen postat av Ex
    [Jag var nästan säker på att larmet skulle gå, då det har ett eget batteri men det gjorde det inte...
    Går larmdioden på samma batteri som larmet eller går det på vanliga batteriet? det blinkade nämligen inte...
    Dioden går på vanliga batteriet

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    111
    Citat Ursprungligen postat av Div1ne
    Citat Ursprungligen postat av Ex
    [Jag var nästan säker på att larmet skulle gå, då det har ett eget batteri men det gjorde det inte...
    Går larmdioden på samma batteri som larmet eller går det på vanliga batteriet? det blinkade nämligen inte...
    Dioden går på vanliga batteriet
    Kan man byta batteriet till larmet själv, eller är det ett jobb för saab?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    113
    Kan man byta batteriet till larmet själv, eller är det ett jobb för saab?
    Törs jag inte svara på, det får jag låta någon annan svara på

  10. #10
    Säker på att larmet är på?

    Alltså, tryckt 2 ggr på låsknappen og hört et "tut"?

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    111
    Citat Ursprungligen postat av Henbre2
    Säker på att larmet är på?

    Alltså, tryckt 2 ggr på låsknappen og hört et "tut"?
    Yepp!

    btw, larmet gick på direkt jag fick spänning på batteriet! knepigt med tanke på att larmet har ett eget batteri och borde ha gått på innan jag laddade batteriet....?
    aja, funkar nu iaf!

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    351
    larmet har ett eget batteri om det skulle vara dåligt så borde det stå något med "theft alarm battery" i siden...
    9-3 coupé -98 2.0 med det stora T:et
    Medlem #6477
    http://www.garaget.org/VERO

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Oj, nu var det många gissningar här.

    Larmet aktiveras så fort man trycker "lås" på fjärren. Trycker man 2 gånger på "lås" så går dörrarna i "deadlock" dvs det går inte att dra upp "stroppen" på insidan och på så sätt låsa upp bilen.
    På bilar med larm lyser dioden med fast sken under några sekunder (aktiveringstid) för att sen övergå till enkelblink, en gång varannan sekund ungefär. Bilar utan larm blinkar dubbelblink med samma frekvens för att visa att startspärren är inkopplad.
    Även bilar utan larm har "deadlock". Tutet bekräftar att dörrarna är låsta med "deadlock".

    Larmet har en egen batteribackup som räcker under en kortare stund för att man inte skall kunna koppla bort batteriet på något sätt och på så sätt undvika larmsirenen. Dessa batterier sitter i själva sirenen och är egentligen inte utbytbara. Det går dock att göra vilket flera gjort här på forumet.
    Ett dåligt batteri i sirenen visar sig genom att SID:en visar "SERVICE STÖLDLARM" när man starar bilen (SERVICE THEFT ALARM om man kör på engelska).

    Som sidonotis (eftersom folk så sällan läser bruksen ) kan jag berätta att om man efter att ha stängt av bilen och tagit ur nyckeln håller inne "NIGHT PANEL" så kommer SID:en säga "FULL THEFT ALARM" och trycker man och håller inne så kommer SID:en säga "DOOR ALARMS ONLY" (kommer inte ihåg vad det står på Svenska) vilket gör att man alltså kan avaktivera glaskrossensorn inne i bilen. Detta kan vara bra om man till exempel lämnar en hund i bilen, glasskrossen kan lösas ut av att hunden skäller.
    OBS! Lämna för guds skull inte en hund i bilen någon längre stund i vilket fall!!!

    Som sista tips kan jag nämna att om man stoppar nyckeln i tändningslåset och vrider till läge 1 eller 2 (kommer inte ihåg vilket det måste vara i) och trycker på knappen som öppnar bagageluckan (på nyckeln eller fjärren) så kommer SID:en att visa hur många nycklar och fjärrkontroller som är "gifta" med bilen. Från 01 så sitter ju fjärren och startspärrchippet i nyckeln båda 2 men före dess så är det ju separat fjärr för larmet.

Liknande ämnen

  1. Batteri urladdat NG9-3
    Av Stefan_93SSAero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-02-25, 00:34

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •