Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: KUPEFLÄKT SAAB 9000

  1. #1

    KUPEFLÄKT SAAB 9000

    hej är det någon som råkat ut för problem med kupefläkten
    mitt problem är att för ett tag sen så började fläkten gå upp och ner i varvtal nu när jag startar bilen så ibland om jag har tur så startar fläkten en kort stund sen så lägger den av kan det vara fläktmotorn eller den makapären som sitter under stolsvärmeknapparna eller den uppe på instumentbrädan
    tacksam för svar
    vill bara säga att jag har acc
    m.v.h.stefan en saab älskare
    kör en saab 9000 aero 93:a
    med speedparts steg 1 260hk

  2. #2

    _:::

    HAR DU ACC ELLER vanligt fläkt med 1,2,3,4 på fläkt vredet????

  3. #3

    Re: _:::

    Citat Ursprungligen postat av SVEDALA DANNE
    HAR DU ACC ELLER vanligt fläkt med 1,2,3,4 på fläkt vredet????


    HEJ JAG HAR ACC
    kör en saab 9000 aero 93:a
    med speedparts steg 1 260hk

  4. #4

    fläktmotor

    fortfande ingen som vet vad felet är
    kör en saab 9000 aero 93:a
    med speedparts steg 1 260hk

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 540
    Medlem#
    829
    Flyttar denna till rätt forum ..
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  6. #6
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 222
    Årsmodell och körsträcka på fläkten .. hm .. bilen menar jag?

    Har för mig att fläkten ofta brukar gnissla irriterande vid vissa varvtal ett tag innan den ger upp helt.

    Så jag skulle nog gissa på styrningen (ACC:n).
    Händer detta även om du ställer in värmen på HI?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O
    Årsmodell och körsträcka på fläkten .. hm .. bilen menar jag?

    Har för mig att fläkten ofta brukar gnissla irriterande vid vissa varvtal ett tag innan den ger upp helt.

    Så jag skulle nog gissa på styrningen (ACC:n).
    Händer detta även om du ställer in värmen på HI?

    ja den fungerar inte i något läge har bytt acc panelen men ingen skillnad
    kör en saab 9000 aero 93:a
    med speedparts steg 1 260hk

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 788
    Lite bilder & tips finns kring detta problem finns här.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    156
    har ett liknande fel så jag lånar inlägget lite...

    i förgår: fläckten gick få max. stannar med ca 10sek i mellan och sätts igång igen efter ca 10sek.

    i går: nu startar inte fläktmotorn alls...

    acc igång hela tiden.
    Nu en 9000 igen...

  10. #10
    tjabba jag har hittat felet på min kopplade fläkten direkt på batteriet
    den startade inte så jag slog lite på den sen gick den som en påse nötter
    så jag konstaterade att min fläktmotor är kass förmodligen så är det kolen har stoppat in handen via fläktmotståndet och det finns inget glapp i lagringen så nu är det dax att riva fläkten oooooooooooooooh ser inte roligt ut men va f,,,,,n så är det här i livet
    m.v.h.stefan
    p,s vill bara säga till dig angående din fläkt stannar och startar så började min också sen går det fort att den lägger av
    skall du kolla med batteri så är svart kabel plus grön kabel är minus
    kör en saab 9000 aero 93:a
    med speedparts steg 1 260hk

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 784
    Vill man inte offra X antal timmar i garaget går det att göra ett snyggt snitt i bakkant av fläkthuset och byta den vägen.
    För att få tillbaka gaveln igen funkar smältlim alt plastsvetsning.

    Detta sätt förkommer på verkstäder oxo om bara bilägaren är tillräckligt snål....

  12. #12
    tack för tipset
    men jag vet inte om detta blir riktigt bra men tanken är ju smart vi för se hur jag gör


    tack iallafall

    m.v.h.stefan
    kör en saab 9000 aero 93:a
    med speedparts steg 1 260hk

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Vill man inte offra X antal timmar i garaget går det att göra ett snyggt snitt i bakkant av fläkthuset och byta den vägen.
    För att få tillbaka gaveln igen funkar smältlim alt plastsvetsning.

    Detta sätt förkommer på verkstäder oxo om bara bilägaren är tillräckligt snål....
    Vilket jävla tips! Tusen tack!!!

    Mvh

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    898
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Vill man inte offra X antal timmar i garaget går det att göra ett snyggt snitt i bakkant av fläkthuset och byta den vägen.
    För att få tillbaka gaveln igen funkar smältlim alt plastsvetsning.

    Detta sätt förkommer på verkstäder oxo om bara bilägaren är tillräckligt snål....
    Detta låter suveränt! Bifogar en bild, var brukar snittet läggas?

    Kör ingen egen Saab längre men hjälper till att hålla en 9-3 1,8t Cabriolet -06 och 9-3 SportCombi 2,0t -06 igång

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av tomsson2
    tjabba jag har hittat felet på min kopplade fläkten direkt på batteriet
    den startade inte så jag slog lite på den sen gick den som en påse nötter
    så jag konstaterade att min fläktmotor är kass förmodligen så är det kolen har stoppat in handen via fläktmotståndet och det finns inget glapp i lagringen så nu är det dax att riva fläkten oooooooooooooooh ser inte roligt ut men va f,,,,,n så är det här i livet
    m.v.h.stefan
    p,s vill bara säga till dig angående din fläkt stannar och startar så började min också sen går det fort att den lägger av
    skall du kolla med batteri så är svart kabel plus grön kabel är minus

    Spelar kanske ingen större roll om man bara ska testa fläkten.
    Men det är faktiskt grön som är + och svart som är -.
    Renoverar SAAB 9000 2,3T -91.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    206
    Tack för hjälpen säger jag då.

    Jag har samma fel nämligen, varierande hastighet, fast helt död sen några dagar tillbaks. Och det var ej fel på fläktreglerdonet.

    Så nu skall jag ut och prova med kabeln på batteriet


    MEn hur gör ni med era fläktar, lagar eller köper ny/begagnad?

    mvh
    Robban
    9-5 2,3t Vector BioPower -08 : 9000 2,3T CSE -94 (skrotad) : 9000 2,3t CS -95 : 9000 CSE 2,3i -92: Opel Ascona C Sprint (Etanol konveraterad)(R.I.P.).

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    300
    Citat Ursprungligen postat av ¤Robban¤


    MEn hur gör ni med era fläktar, lagar eller köper ny/begagnad?

    mvh
    Robban
    Köp en ny är mitt tips, en begagnad kan ju lägga av närsomhelst. En gammal fläktmotor kan ju även gå för tungt och då överbelastas reglerdonet och kan gå sönder.
    SAAB 9-5 Aero

Liknande ämnen

  1. kupéfläkt fungerar ej saab 9000 95a
    Av saabgubben87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-08-13, 08:51
  2. Hjälp med kupéfläkt (Saab 9000 -94)
    Av Turbo_Danne i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-16, 23:24
  3. Kupefläkt saab 9000- går bara på max
    Av Hjalle9000 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-03-24, 18:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •