Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: "Silversaaben" 9-3 SS aero 2,8t 2007 *Nyhirschad*

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    533
    Medlem#
    4354

    "Silversaaben" 9-3 SS aero 2,8t 2007 *Nyhirschad*

    Hej!

    Tänkta starta en liten projekttråd för min 9-3.

    Bilen är en 9-3 SS av 2007 års modell och hade gått 1700 mill när jag köpte den i mitten på mars. Är lyrisk över motorgången och -sången som gör varje resa till ett nöje. Är inte lika lyrisk över bensinförbrukningen...

    Valet föll på en sedan eftersom de har blivit ovanliga och att vi redan har en kombi i familjen. Har tre små barn och en positiv överaskning var att jag får in alla tre med barnstolar i baksätet! En av sönerna kallar bilen för "Silversaaben" - därav namnet i rubriken.




    Silversaaben har varit testbil på SAAB när det gäller infotainment och jag hade sånt otroligt flyt att jag fick reda på att den innehöll både BOSE-system och navigator efter att jag bokat bilen och fått ordererkännande på den. Då var det lite sent att höja priset - till säljarens förtret. (Bilfirma). Bilen har gjort en del resor till SAAB's mediacenter i Russelsheim, hittade diverse adresser i navigatorns historik.






    I övrigt har bilen
    - Sollucka
    - Pilotpaket med elstol, avbländningsbara backspeglar, regn- och backsensor.
    - Halvskinn (mörkt med ljust inlägg).
    - Avtagbart drag
    - Sommardäck på 17'' fälg
    - Vinterdäck på 16'' fälg
    - Telefonintegration med bluetooth och telefonhållare i facket mellan stolarna.




    Här finns fler bilder:

    http://www.garaget.org/?car=87430

    Har inte riktigt funderat färdigt på vad som skall ske med bilen, men följande är planerat:

    1. Hirsch motoruppgradering - beställd!
    Får med detta kit 275 hk / 400 nm. Hoppas att Bilpartner hinner få hem detta innan Knutstorp den 12/4.

    2. Ferrita rostfri halvsats
    Diskuterar för tillfället med Ferrita att byta ut systemet efter katalysaton. Vill ha lite mer ljud vid accelerationer, men ändå behålla komforten vid motorvägskörning. System finns som standard för SC men inte SS. Så vi får se vad merkostnaden blir om det överhuvudtaget skall bli av just nu.

    3. Solfilm
    När ekonomin återhämtat sig....

    4. Lackbehandling

    5. Sportluftfilter
    Är egentligen för gammal för detta, men som sagt vill ha mer ljud :- )


    Vill inte att bilen skall sticka ut för mycket och vill ha den ganska diskret, men tips mottages gärna på fler modifieringar (som dock får komma efterhand).

    Mvh
    //Henrik
    Roligaste bil: 9-3 SportSedan - V6 Aero Hirsch - 2007 http://www.garaget.org/?car=87430 Åker numera: Skoda Enyaq iV80. Fick tyvärr aldrig den 9-5 SportCombi Vector jag beställt då Saab gick i konkurs...

  2. #2
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574
    Ser bra ut!

    *tummen upp*

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 571
    Ser kanon ut detta, har själv en Silvrig SS i stuk med din..

    Byter du ut ditt avgassystem så kan ja vara intresserad av ditt gamla.

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  4. #4
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    4936
    Grattis till bilen.
    Lovar att tuta när jag ser den! (förutsatt att jag sitter i bilen)

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Tjusigt! Grattis till nya bilen!

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 000
    Medlem#
    4706
    Grattis till nya bilen, v6 är det enda rätta

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kristinehamn.
    Inlägg
    1 198
    Medlem#
    6124
    Grattis till en härlig bil.

    Mvh Håkan

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    533
    Medlem#
    4354
    Bugar och tackar! Har fått riktig nytändning!
    Roligaste bil: 9-3 SportSedan - V6 Aero Hirsch - 2007 http://www.garaget.org/?car=87430 Åker numera: Skoda Enyaq iV80. Fick tyvärr aldrig den 9-5 SportCombi Vector jag beställt då Saab gick i konkurs...

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    533
    Medlem#
    4354
    Såja!

    Fick nu ett efterlängtat besked på Hirschtrimmet. Det monteras på Torsdag!!!
    Roligaste bil: 9-3 SportSedan - V6 Aero Hirsch - 2007 http://www.garaget.org/?car=87430 Åker numera: Skoda Enyaq iV80. Fick tyvärr aldrig den 9-5 SportCombi Vector jag beställt då Saab gick i konkurs...

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    533
    Medlem#
    4354
    Så var Hirschtrimmet monterat!

    Efter allt jag hört och läst hade jag inte överdrivet stora förväntningar och jag måste säga att det blev en positiv överaskning med trimmet under huven!

    Bilen matar på grymt bra över hela registret och känns mer aggressiv och "stingslig" på gaspedalen. Fick testat lite på lunchen och på hemväg från jobbet med ett leende från öra till öra.

    Tackar Bilpartner i Landskrona för god service, fick bl a skjuts till och från jobbet innan/efter montering!
    Roligaste bil: 9-3 SportSedan - V6 Aero Hirsch - 2007 http://www.garaget.org/?car=87430 Åker numera: Skoda Enyaq iV80. Fick tyvärr aldrig den 9-5 SportCombi Vector jag beställt då Saab gick i konkurs...

Liknande ämnen

  1. Byta till "Aero ratt" i 9-3 2007
    Av mrpg99 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-05-17, 13:39
  2. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2012-05-18, 23:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •