Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Svajjande, studsande laddtryck?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Marieholm.
    Inlägg
    322

    Svajjande, studsande laddtryck?

    Har köpt en 9-5 kombi -04, en vanlig 185 hästars.
    Men där är en grej som jag tycker beter sig lite konstigt.
    När jag trampar på ordentligt så far laddtrycksmätaren upp till gränsen mellan gult och rött för att sedan studsa till och lägga sig mitt i det gula.
    Men trampar jag jämt och försiktigt på gasen så går den upp mellan gult/rött och ligger där ett tag, men jag tycker ändå den har en tendens att sjunka lite snabbt i laddtryck.
    Nån som har en bra idé om vad det kan vara?
    §6.2 Signaturer får ha maximalt vara fyra rader

  2. #2
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220
    Hej!

    vet du när bilen servades sist? byte de tändstift då? men vad ja kan föreslå är att du börjar med att byta tändstiften NGK BCPR7ES-11 kan du köra med kostar runt 40:- st, finns även ett annat alternativ och de är av platina sort men de kostar där efter runt 120:- st och de heter NGK PRF7H-10

    När du ändå är där och skruvar så plocka av plastkåpan över insuget gå genom alla små gummislangar "vaccumslangar" så de sitter där de ska och är fräsha, ser de torra/spruckna ut så byt ut de.

    Hör av dig om detta inte funkar.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Marieholm.
    Inlägg
    322
    Hej och tack för svaret.
    Det är dax att serva den, det är det. Så givetvis så blir det nya stift och olja och alla filter. Bilen har gått 11700mil.
    Jag hade mina funderingar om att det skulle kunna vara en luftläcka någonstans men då borde den ju reagera lika dant hela tiden.
    Var i Malmö med stort släp idag och kände då att ner man kör med jämn gas och belastningen ökar i en backe så stiger inte laddtrycket utan att jag gasar lite mer.
    Men jag skall serva bilen i veckan och ser vad som händer.
    Mvh
    §6.2 Signaturer får ha maximalt vara fyra rader

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Marieholm.
    Inlägg
    322
    Jag servade bilen som jag sa jag skulle göra och då gick den lite bättre men ryckte lite när man körde på jämn gas på låga växlar.
    Men idag vet jag inte vad som hände men bilen går inte bra alls.
    Kom helt plötsligt, bilen laddar jättedåligt, knappt något alls emellanåt, masar sig knappt in på mellansegmentet på laddtrycksmätaren, för att plötsligt ladda normalt för att sedan dumma sig igen.
    Den känns otroligt slö då och det är precis som den inte reagerar på gas.
    Motorn går jämnt, ryker inte, har inte tagit nån olja och vid en hastig kontroll kan jag inte se eller känna att några slangar skulle vara lösa.
    Det hörs inget onormalt från motorn, inget pysande eller nått!
    Inga varningslampor som lyser heller.
    Vad tusan kan det vara?
    Vågar man använda bilen?
    Hjälp!
    §6.2 Signaturer får ha maximalt vara fyra rader

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    72
    Citat Ursprungligen postat av Lövet
    Jag servade bilen som jag sa jag skulle göra och då gick den lite bättre men ryckte lite när man körde på jämn gas på låga växlar.
    Men idag vet jag inte vad som hände men bilen går inte bra alls.
    Kom helt plötsligt, bilen laddar jättedåligt, knappt något alls emellanåt, masar sig knappt in på mellansegmentet på laddtrycksmätaren, för att plötsligt ladda normalt för att sedan dumma sig igen.
    Den känns otroligt slö då och det är precis som den inte reagerar på gas.
    Motorn går jämnt, ryker inte, har inte tagit nån olja och vid en hastig kontroll kan jag inte se eller känna att några slangar skulle vara lösa.
    Det hörs inget onormalt från motorn, inget pysande eller nått!
    Inga varningslampor som lyser heller.
    Vad tusan kan det vara?
    Vågar man använda bilen?
    Hjälp!
    hejsan påminer om ett problem som jag dragits med i ca 2veckors tid.
    dock nu fått bukt med problemet som visade sig vara 2 backventiler till tankurluftningen som funkade dåligt .bilen gick som en påse nötter(ladd trycket gick upp å ner) så fort man låg på jämn gas och gärna extra ryckigt vid lite uppför.
    slangen sitter från mv till baksida av gasspjäll och där imellan sitter två små blåa backventiler med pilar på (luften skall gå med pilarnas riktnig men ej emot) demontera å blås mvh thomas kan tilläga att min bil är i stort sett lika som din en 04ans 2.3t kombi men med 14k på mätaren
    saab 9-5 2.3t -04

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Marieholm.
    Inlägg
    322
    Tack för tipset. Skall kolla det idag, skall även gå igen slangar osv och kolla återcirkulationsventilen (dumpen).
    Skulle det kunna något med tändkasset eller LMM?
    Tycker själv att det skulle vara konstigt då felet kommer och går.
    Felet blir dock mer påtagligt när bilen blivit varm!
    Lövet
    §6.2 Signaturer får ha maximalt vara fyra rader

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!


    När du ändå är där och skruvar så plocka av plastkåpan över insuget gå genom alla små gummislangar "vaccumslangar" så de sitter där de ska och är fräsha, ser de torra/spruckna ut så byt ut de.

    Mvh
    Hej, Någon som har någon översiktsbild, på vilka slangar som är till vad? Har nämlien en slang till övers....??!!


    Saab 9-5 01 Aero

    /A

  8. #8
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220
    Citat Ursprungligen postat av Adam.Mitchell


    Hej, Någon som har någon översiktsbild, på vilka slangar som är till vad? Har nämlien en slang till övers....??!!


    Saab 9-5 01 Aero
    Tja
    Ta en bild på lösa slangen och var den går så ska vi nog lösa det.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Marieholm.
    Inlägg
    322
    Nu har jag kollat alla slangar och de sitter där de ska och de är hela.
    Har även kollat återcirkulationsventilen och den är hel. Jag har kollat slangarna till intercoolern och det sitter fast och ser hela ut iaf. De två blåa backventilerna som WBS föreslog kunde jag inte hitta .
    Är det nån som har något mer tips eller det är till att lämna in bilen till verkstad
    Mvh
    Lövet
    §6.2 Signaturer får ha maximalt vara fyra rader

  10. #10
    [quote=_oxygene_]
    Citat Ursprungligen postat av "Adam.Mitchell":2tfn75fe


    Hej, Någon som har någon översiktsbild, på vilka slangar som är till vad? Har nämlien en slang till övers....??!!


    Saab 9-5 01 Aero
    Tja
    Ta en bild på lösa slangen och var den går så ska vi nog lösa det.

    Mvh[/quote:2tfn75fe]


    Hej nu lånar jag tråden lite..

    Har nu tagit ett kort på min lösa slang...



    sen tog jag kort på den manick som alla slangar verkar gå till? Någon som kan berätta vad denna sak heter?



    samt vart

    Slang 1
    Slang 2
    Slang 3

    ska gå någon stans...

    Som det är nu..


    fattar ingenting av detta....

    Men slang ett hittade jag urdragen... efter att jag hämtat bilen på verkstad.. Så jag vill bara kolla vart alla slangar ska? om det fattas någon?

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    72
    Citat Ursprungligen postat av wbs
    Citat Ursprungligen postat av Lövet
    Jag servade bilen som jag sa jag skulle göra och då gick den lite bättre men ryckte lite när man körde på jämn gas på låga växlar.
    Men idag vet jag inte vad som hände men bilen går inte bra alls.
    Kom helt plötsligt, bilen laddar jättedåligt, knappt något alls emellanåt, masar sig knappt in på mellansegmentet på laddtrycksmätaren, för att plötsligt ladda normalt för att sedan dumma sig igen.
    Den känns otroligt slö då och det är precis som den inte reagerar på gas.
    Motorn går jämnt, ryker inte, har inte tagit nån olja och vid en hastig kontroll kan jag inte se eller känna att några slangar skulle vara lösa.
    Det hörs inget onormalt från motorn, inget pysande eller nått!
    Inga varningslampor som lyser heller.
    Vad tusan kan det vara?
    Vågar man använda bilen?
    Hjälp!
    hejsan påminer om ett problem som jag dragits med i ca 2veckors tid.
    dock nu fått bukt med problemet som visade sig vara 2 backventiler till tankurluftningen som funkade dåligt .bilen gick som en påse nötter(ladd trycket gick upp å ner) så fort man låg på jämn gas och gärna extra ryckigt vid lite uppför.
    slangen sitter från mv till baksida av gasspjäll och där imellan sitter två små blåa backventiler med pilar på (luften skall gå med pilarnas riktnig men ej emot) demontera å blås mvh thomas kan tilläga att min bil är i stort sett lika som din en 04ans 2.3t kombi men med 14k på mätaren
    hejsan lövet kan tilläga att mitt problem med ryckig gång ej är löst som jag trott ,trots nya ventiler + att jag bytte till nya tändstift idag utan resultat(bcpr7es-11).men jag tror vi dras med samma problem, extra intressant är att bilarna är av samma årsmodell/motor/~miltal
    nästa steg borde väl vara å kolla felkoderna på saab antar jag
    alla vaccumslangar är självklart utbytta mot nya fräscha kan tillägas mvh
    saab 9-5 2.3t -04

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    72
    läs den här tråden så kan du inte missa dom små blåa rackarna


    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... er&start=0
    saab 9-5 2.3t -04

  13. #13
    [quote=Adam.Mitchell][quote="_oxygene_":3gg1oni8]
    Citat Ursprungligen postat av "Adam.Mitchell":3gg1oni8


    Hej, Någon som har någon översiktsbild, på vilka slangar som är till vad? Har nämlien en slang till övers....??!!


    Saab 9-5 01 Aero
    Tja
    Ta en bild på lösa slangen och var den går så ska vi nog lösa det.

    Mvh[/quote:3gg1oni8]


    Hej nu lånar jag tråden lite..

    Har nu tagit ett kort på min lösa slang...



    sen tog jag kort på den manick som alla slangar verkar gå till? Någon som kan berätta vad denna sak heter?



    samt vart

    Slang 1
    Slang 2
    Slang 3

    ska gå någon stans...

    Som det är nu..


    fattar ingenting av detta....

    Men slang ett hittade jag urdragen... efter att jag hämtat bilen på verkstad.. Så jag vill bara kolla vart alla slangar ska? om det fattas någon?[/quote:3gg1oni8]

    ingen som vet?

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Marieholm.
    Inlägg
    322
    Idag gjorde jag som någon tipsade om i inlägget du länkade till WBS, ryckte slangen till "R"-anslutningen!
    Gjorde ingen skillnad så backventilerna (jo, jag hittade var de satt ) borde vara ok resonerade jag.
    Så på vinst och förlust så bytte jag tändkasset då jag hade en extra i garaget och det verkar som det gjorde susen, bilen laddar bra igen och rycker inte.
    Funderar bara på stiften jag satte i, jag fick BCPR6ES-11 när jag köpte servicegrejor på AD-Center. Dessa var alternativet till de snuskdyra "Long-Life" stiften. Men jag såg att du satt i BCPR7ES-11!
    Men hur som haver, jag slog en signal till den lokala Saabverkstan och skall in där och låta dem provköra den imorgon. Jag tycker fortfarande att laddtrycket faller lite fort men så har jag inte ägt nån 9-5 185hk innan, faktum är att jag aldrig kört någon innan jag köpte denna för 1 1/2 månad sedan.
    Och jag kanske jämför med min tidigare bil för mycket (Saab 93Aero) och det bör ju ändå vara en väsentlig skillnad i hästar/viktförhållande.
    Frågade killen på verkstan om man kunde läsa ut felkoder för att den vägen smyga till sig lite info men han sa att har inte "Check Engine" lampan tänts (vilket den inte har) så finns det inga felkoder att läsa ut utan då får man prova sig fram genom att byta ut saker till man träffar rätt.
    Hmmmm, ja vi får väl veta imorgon.
    Lövet
    §6.2 Signaturer får ha maximalt vara fyra rader

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    72
    hejsan igen pratade med saab i morse om problemet med svajande laddtryck vid jämn gas. tänkte boka tid för felsök men dom rådde mig att prova slå av ac:n när problemet visade sig.dom tänkte på om kompressorn slog till å från. kanske lite långsökt men men värt att prova. å andra sidan så när man tänker efter så har ju problemet börjat när det blev lite varmare ute.
    blir ut å testa lite senare.
    saab 9-5 2.3t -04

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    72
    hittade den här tråden där dom nämner något om kärvande magnetventil vid varmare väder . samt att olje rester kan komma in i c anslutnigen på mv:n
    man kan ju ha gjort en lyck träff vem vet

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... il#1504286

    en fundering. går det att rengöra en magnetventil ? om isf hur?
    saab 9-5 2.3t -04

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Marieholm.
    Inlägg
    322
    Jaha, då har man varit på Saab och kollat bilen.
    -Den går ju hur bra som helst, sa meken.
    Sen pratade vi lite om felsymptomen och att jag bytt tändkasset och felet försvunnit då.
    Men jag satte i en ny tändkasset nu när jag var på Saab för när vi kollade min "reservkasset" så visade den sig vara inom de serienummer som skulle bytas ut och jag är inte sugen på att bli stående nånstans med uppbränd tändkasset.
    Den andra får fortsätta sin tillvaro som reserv
    §6.2 Signaturer får ha maximalt vara fyra rader

Liknande ämnen

  1. SVAJJANDE LADDTRYCK & LÅGT
    Av Aero Steffe Ö-o i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-10-02, 21:47
  2. Svajjande laddtryck
    Av Jimpa_31 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-07-06, 23:07
  3. svajjande laddtryck
    Av Xhail i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-23, 16:19
  4. svajjande laddtryck
    Av ventus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-06-26, 22:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •