Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Saab 9-5 kombi Aero automat 00 tickande ljud

  1. #1

    Saab 9-5 kombi Aero automat 00 tickande ljud

    Hej.

    Tittat på en Saab Aero 9-5 automat kombi 00:a

    15000 Mil

    Ser jätte fin ut. Känns jätte fin att köra .gjort stora 15000 mil servicen. gick igenom utan nån anmärkning på besigtningen i mars 08. komplett i fyllt service bok.

    Bilen stog några minuter på tomgång. sen körde jag en runda. drog på lite men inget extremt och sen stannade jag och hörde tickande från motorn. Öppnade huven och hörde tydligt ett tickande där. Körde 5 minuter och tickandet försvann. Är dett nåt att oroa sig för? Kommer M Testa bilen naturligtvis men undrar om nån har pejling på vad detta kan vara anyways?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 491
    Kan vara ventillyftarna som tickar. Kan räcka med en intravenös motortvätt eller att byta till biltemaolja+filter köra bilen va 10-15 min och sedan byta till en riktigt bra olja. Det extra oljebytet har samma funktion som motortvätten, spolar bort skiten ifrån lyftarna.

    Det kan också vara magnetventilen som tickar.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    533
    Medlem#
    4354
    Kolla oljenivån för den skall vara riktigt låg för att oljelampan skall lysa. Hade detta fenomen på min förra 00-aero. Det tickade och när jag kollade oljan var nivån låg. Bilen drog en del olja pga konstruktionen på vevhusventilation/oljefälla. Fick detta uppgraderat och då blev det bättre, men ej riktigt bra.
    Roligaste bil: 9-3 SportSedan - V6 Aero Hirsch - 2007 http://www.garaget.org/?car=87430 Åker numera: Skoda Enyaq iV80. Fick tyvärr aldrig den 9-5 SportCombi Vector jag beställt då Saab gick i konkurs...

  4. #4
    Tack för Info och tips. Mtest på fredag så får se vad som säger också.

    Får hoppas det inte är nåt större fel. Trivdes ruskigt mycket med bilen ju

    kommer skriva hur det går om andra har samma problem och undrar vad det kan vara iaf.

Liknande ämnen

  1. Tickande ljud SAAB 93 AERO V6 Års-2006
    Av Rahmbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-03-23, 20:45
  2. köpråd saab 9-5 turbo/aero sedan/kombi automat 03->
    Av KingDingeLing i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 11:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •