Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 72

Ämne: Ett litet Hirsch-projekt "Nya lister"!

  1. #41
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Angående dioden som inte funkar; Vänd på den! Dioder är polariserade och lyser inte om negativ och positiv pol växlats.
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  2. #42
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Citat Ursprungligen postat av Ekan
    Den var ju grymt läcker!
    Inredningen ser ju hur trevlig ut som helst! Synd bara att det inte finns någon växelspak som matchar, känns gamal...!?
    Får sy en egen helt enkelt,om inte nån har nåt bra förslag?

    /M
    Akta skinnet!

  3. #43
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Citat Ursprungligen postat av znorc
    Angående dioden som inte funkar; Vänd på den! Dioder är polariserade och lyser inte om negativ och positiv pol växlats.
    Jag skiftade diod höger/vänster,då har slumpen gjort att det inte kom rätt...
    Ska plocka ur och vända på den imorgon.

    /M
    Akta skinnet!

  4. #44
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 057
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    Citat Ursprungligen postat av Ekan
    Den var ju grymt läcker!
    Inredningen ser ju hur trevlig ut som helst! Synd bara att det inte finns någon växelspak som matchar, känns gamal...!?
    Får sy en egen helt enkelt,om inte nån har nåt bra förslag?

    /M
    Låter som en god idè, att ha vit söm skulle nog kunna bli läckert tror jag!
    Svart med vita sömmar
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  5. #45
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Skiftade på dioden idag och nu funkar den! Nu ska bara magnetventilen bytas till en modifierad för att få ner effekten lite...
    /M
    Akta skinnet!

  6. #46
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    191
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    Skiftade på dioden idag och nu funkar den! Nu ska bara magnetventilen bytas till en modifierad för att få ner effekten lite...
    /M

    Varför inte bara mappa om den då?

    Annars tok fin bil

    /Kim
    9000 2.3T Solstad "style" biltransport.
    9-5 Kombi 00 blå 323.5hk/488.2nmPå hjulen .Bruksbilen.*SÅLD*
    9000 Aero 97a svart 433hk på hjulen.*Såld*

  7. #47
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    [quote=ae86_driver]
    Citat Ursprungligen postat av "lillen 761":ju8r6zvm
    Skiftade på dioden idag och nu funkar den! Nu ska bara magnetventilen bytas till en modifierad för att få ner effekten lite...
    /M

    Varför inte bara mappa om den då?

    Annars tok fin bil

    /Kim[/quote:ju8r6zvm]

    Besiktningsdags !

    /M
    Akta skinnet!

  8. #48
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Och så var besiktningen avklarad!

    Helt rent papper! !

    Skall dock tillägga att jag känner besiktningsmannen,hade jag fått nån annan kunde papperet sett annorlunda ut.

    Det vi diskuterade som kunde ha blivit nåt på var bla. främre sidorutorna (solfilm) och mina dioder till parklyset,dom lyser för blått (jag beställde vita från Speedparts men måste fått fel?)

    I övrigt så var bilen i fullt godkänt skick. Nu kan man lugnt åka på fastlands-semester.


    /Magnus


    (efter jobbet monterar jag i min andra magnetventil igen)
    Akta skinnet!

  9. #49
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    635
    Gött med en ny bes bil,är dom så känsliga på solfilmen
    på framrutorna på Gotland?
    Hade aldrig några problem med det i Thn.
    /Magnus

  10. #50
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Citat Ursprungligen postat av Magnus 99?
    Gött med en ny bes bil,är dom så känsliga på solfilmen
    på framrutorna på Gotland?
    Hade aldrig några problem med det i Thn.
    /Magnus
    Nja,känsliga och känsliga... Han sa bara "Du eeehhh... Dina framrutor?" sen sträcker han sig in och hissar ner dom och säger:" jag har INTE sett dina rutor fram,rutorna får vara nere tills du åkt härifrån".

    Tackar!! sa jag.

    Sen hoppades han att bilen var mer sus i när den inte skulle förbi besiktningen,,,jag sa att han kunde vara lugn på det!

    /M
    Akta skinnet!

  11. #51
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 057
    Grattis!!

    Funderat något mer över spaken Skinnet tror jag skulle vara samma som inrednigen!?
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  12. #52
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Citat Ursprungligen postat av Ekan
    Grattis!!

    Funderat något mer över spaken Skinnet tror jag skulle vara samma som inrednigen!?
    Jepp,har fått pm. Vet ej mer just nu.

    /M
    Akta skinnet!

  13. #53
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513

    Re: Ett litet Hirsch-projekt "Avklarad besiktning"

    Jag har skrivit en mer utförlig beskrivning av inkopplingen av givare till xenonlyktorna,några frågor har inkommit från olika personer,så här lyder svaret till en av dom,täcker in det mesta:

    Mina lyktor satt i bilen när jag köpte den,dock så var lyktorna nerkörda i "nödläge",så långt ner dom kan komma helt enkelt,så blir det om dom inte får signal från givarna och på min låg dom i en plastpåse.

    Elschema använde jag mig av WIS,kollade på en årsmodell -05,tänk dock på att du får växla över till din årsmodell eller till konventionella lyktor i vissa fall.Där är elschemat överlägset bäst och överskådligt.

    Kontakter till lyktorna tror jag är original(?) det var ju lite modifierat innan,dock så kopplar man om originalkontakten,man använder ju inte kontakten till höjdjustering,den är bra att ta ström ifrån som du kommer behöva.
    Jag använde Saabs egen låda med kabelskor och tänger för att få det att passa i kontakten till lyktan,det finns kabelskor att köpa hos typ Elfa eller Saab,typ tror jag står i EPC.

    Sen den mekaniska biten med inkoppling,nivågivarna skruvar man fast enkelt,fram fick jag borra för kulleden i bärarmen.
    Kabeln kopplas in och skarvas,bak är det 2 plusmatningar(obs! kolla schema,minnet kan svika) och fram är det 2 jord,tror det beror på att lyktorna skall veta vad som är fram och bak.
    Jag fick dra nya kablar hela vägen till lyktan då det inte fanns nåt fördraget alls,(min är en -01).

    Väl framme vid lyktorna så får man följa schemat och koppla in på rätt pin,som tidigare skrivet så får du använda dig av matning från höjdjusteringen,den skall ha konstant + på nåt av stiften. Lyktorna skall också sammankopplas med en tråd,syns på elschemat i WIS.

    Inställningen av lyktorna är snorenkel,Ställ bilen plant,rulla den fram och tilbaka för att utjämna fjädringen,Saab rekomenderar halv tank eller 20 kg i baksätet + en förare i bilen. Sen ställer du in rätt höjd på inställningsskruvarna på lyktorna,klart!
    Tech 2 är inte nödvändigt,jag testade med Tech att kalibrera lyktorna/givarna som det är föreskrivet men jag hittade inte lyktorna,då kopplade jag ännu in kommunikationskabel. Förmodligen beror det på att DICEN är en -01 då Xenon inte fanns att tillgå. Reservdelsnumret säger att det är samma DICE -01 till -07. Dock så har jag original DICE i bilen,byter man till en ny så finns förmodligen lyktorna i programmet,MEN! Det behövs ej kalibreras mer än strömavbrott,det räckte för mig.

    Jag kopplade inte in varnings-signalen för defekta saker i systemet,vet ej om det kommer funka om man gör det?

    Tyckte vid första timmen av detta jobb att det mesta var rörigt men det ger sig när man kommer in i det,i efterhand kan jag nog säga att det var enkelt.



    Hoppas fler har användning av detta nu,då kanske vi får fler lagliga konverteringar i landet Om det nu är lagligt att göra som jag gjort?

    /Magnus
    Akta skinnet!

  14. #54
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513

    Re: Ett litet Hirsch-projekt "utförligare xenonbeskrivning"

    Nu har en diodlampa till parkeringsljuset pajjat,trodde man skulle slippa strul med trasiga lampor när man hade dioder men tydigen inte...
    /M
    Akta skinnet!

  15. #55
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Ett litet Hirsch-projekt "utförligare xenonbeskrivning"

    Jag är lite nyfiken på inredningen. Jag har nyligen monterat läder/textil-klädsel ifrån en 05a till min 9-5 -03 och jag fick helt plötsligt ett felmeddelande av airbagen. Jag åkte till en kompis som har egen verkstad och han gjorde en felsökning. Den visade då på "säteslägessensor". Fick du också felmeddelande, isf hur löste du det?
    Saab 9-5 2003 2,3T

  16. #56
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513

    Re: Ett litet Hirsch-projekt "utförligare xenonbeskrivning"

    Hej,inredningen satt i bilen när jag köpte den men har skruvat inredning i andra bilar utan problem. Fel på nya stolen du satt i kanske?

    /M
    Akta skinnet!

  17. #57
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Ett litet Hirsch-projekt "utförligare xenonbeskrivning"

    Nja jag är tveksam till att det är fel på den. Det kom aldrig upp något felmeddelande i bilen dom satt i innan. :/
    Saab 9-5 2003 2,3T

  18. #58
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513

    Re: Ett litet Hirsch-projekt "utförligare xenonbeskrivning"

    Hej!

    Jag och bilen lever faktiskt! Dock så är det mest att tanka och tvätta och dammsuga! Har ju en liten tjej som sitter bak och har noll tanke på att man INTE ska skita ner i pappas bil!

    Jag har faktiskt fått nånting gjort på bilen nu,jag hade lister lackade i samma färg liggandes sen jag köpte bilen,hade jag vetat att det tar 2 minuter att byta alla så hade jag nog gjort det tidigare .

    Dock så blev listen på framspoilern samt bakspoilern fortfarande svarta,såg inte riktigt bra ut så jag drog av dom och lämnade in på lack! Samtidigt tog jag med instegslisterna för en omgång med lacksprutan.

    Ville helst ha hirsch kolfiberlist men detta blev nästan bättre!

    Har just nu bara en bild på insteget taget lite snabbt...http://i123.photobucket.com/albums/o298 ... C01412.jpg




    Kommer en bild på bilen när den är tvättad....

    /M
    Akta skinnet!

  19. #59
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Ett litet Hirsch-projekt "utförligare xenonbeskrivning"

    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    Hej!

    Jag och bilen lever faktiskt! Dock så är det mest att tanka och tvätta och dammsuga! Har ju en liten tjej som sitter bak och har noll tanke på att man INTE ska skita ner i pappas bil!

    Jag har faktiskt fått nånting gjort på bilen nu,jag hade lister lackade i samma färg liggandes sen jag köpte bilen,hade jag vetat att det tar 2 minuter att byta alla så hade jag nog gjort det tidigare .

    Dock så blev listen på framspoilern samt bakspoilern fortfarande svarta,såg inte riktigt bra ut så jag drog av dom och lämnade in på lack! Samtidigt tog jag med instegslisterna för en omgång med lacksprutan.

    Ville helst ha hirsch kolfiberlist men detta blev nästan bättre!

    Har just nu bara en bild på insteget taget lite snabbt...http://i123.photobucket.com/albums/o298 ... C01412.jpg




    Kommer en bild på bilen när den är tvättad....

    /M
    Ser ju bra ut! Tumme upp.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  20. #60
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    339

    Re: Ett litet Hirsch-projekt "Nya lister"!

    Trevligt projekt med många fina uppgraderingar!

Liknande ämnen

  1. Tips på "Bumper shine" till gråa lister
    Av bananmanen i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2013-04-08, 10:35
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-07-28, 14:48
  3. litet "galler" som låter?
    Av Liljeblad i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-22, 23:43
  4. Svar: 97
    Senaste inlägg: 2007-03-30, 09:38
  5. "Trä-lister" fram/bakdörr 9000 CSE 1993
    Av H-M i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-22, 01:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •