Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 44

Ämne: Gamla däck, hur mycket sämre?

  1. #21
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    Tror inte vi kommer någon vart här, Pumba får därför bilda sin egen uppfattning om hur han ska göra, kanske fråga någon annan?

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    424
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Tror inte vi kommer någon vart här, Pumba får därför bilda sin egen uppfattning om hur han ska göra, kanske fråga någon annan?
    Nu är vi sådär rörande överens igen.
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  3. #23
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    827
    Inga däck som är äldre än tre år på mina bilar tack. Skulle däcksmönstret komma under 5mm så byts dem också. Iofs byter jag bilar minst var 15e månad och kör max 400mil/per bil och år och brukar ha 2-3bilar åt gången så mitt däckskonto är inte så stort.
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  4. #24
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av G-man
    Inga däck som är äldre än tre år på mina bilar tack. Skulle däcksmönstret komma under 5mm så byts dem också. Iofs byter jag bilar minst var 15e månad och kör max 400mil/per bil och år och brukar ha 2-3bilar åt gången så mitt däckskonto är inte så stort.
    Låter dyrt istället
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #25
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av G-man
    Inga däck som är äldre än tre år på mina bilar tack. Skulle däcksmönstret komma under 5mm så byts dem också. Iofs byter jag bilar minst var 15e månad och kör max 400mil/per bil och år och brukar ha 2-3bilar åt gången så mitt däckskonto är inte så stort.
    låterväldigt dyrt, brukar byta sommardäck varannat år och då är de väl istortsätt nere på klackarna.
    Vinterdäcken håller mycket bättre än sommardäcken för min del, kör så kort stund som möjligt på vinterdäcken då jag mäter upp en skillnad på ca 1-1,5dl/mil mellan sommar och vinterdäck...

    Kör väl ca 3000mil per år, funkar inte riktigt att byta halvsletna däck då, rent ekonomiskt då bilen uteslutande används för att ta mig till och från jobbet.

    Kommer nog köra med de 2 vinterdäcken ändå och köpa 2 nya, de har ju funkat kanonbra i år.
    Skulle jag uppleva dem som dåliga så är de nog bättre att byta då.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    424
    Jag blev lite nyfiken på Hakka R. Nån som vet ungefär vad 185/65/15 kommer kosta?
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  7. #27
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av monty
    Jag blev lite nyfiken på Hakka R. Nån som vet ungefär vad 185/65/15 kommer kosta?
    Ha mitt riktmärke, 3500kr för Nordfrost 5.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    424
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av monty
    Jag blev lite nyfiken på Hakka R. Nån som vet ungefär vad 185/65/15 kommer kosta?
    Ha mitt riktmärke, 3500kr för Nordfrost 5.
    Styck?

    Man kan ju alltid hoppas på ett överkomligt pris, men RSi kostar 3580kr för fyra så R lär ju inte gå loss på under 4500kr. Men man kan ju hoppas att barmarks- och våtmarksegenskaperna förbättrats och då kan det ju vara värt några hundringar mer.
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  9. #29
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Gummi är ju ett naturmaterial som åldras, framförallt av UV-strålning.

    Däck som lagras rätt (kallt och mörkt) kommer ju behöva längre tid på sig att brytas ner till skillnad från sådana som är ute i trafiken. Salt, vatten, slitage, värmeväxlingar och annat sliter också på däcken.

    Gamla däck har betydligt sämre prestanda än nya, det finns det ju tester som visar (ViBilägare har testat).

    Var sen gränsen går för ett nytt däck som lagarats rätt går vågar jag inte uttala mig om men jag skulle gissa att 5 år inte är något direkt problem. Ett däck som däremot setat på en bil, hur lite det än används eller rullat lär ju har åldrats betydligt efter 5 år.

  10. #30
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 122
    Sluta gissa och läs: http://www.vti.se/EPiBrowser/Publikationer/M966.pdf

    På is minskar friktionen rätt så mycket med åldern, särskilt med dubbfritt.

  11. #31
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av redbull
    Sluta gissa och läs: http://www.vti.se/EPiBrowser/Publikationer/M966.pdf

    På is minskar friktionen rätt så mycket med åldern, särskilt med dubbfritt.
    på is har jag faktiskt inte än kört med nått odubbat som jag tycker funkat...

    men ska man tro diskutionen så kan jag med andra ord kasta båda mina uppsättningar vinterdäck för de är totalt skräp, fast jag upplever funktionen som mycket bra förutom dom 2 som är utsletna.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #32
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av redbull
    Sluta gissa och läs: http://www.vti.se/EPiBrowser/Publikationer/M966.pdf

    På is minskar friktionen rätt så mycket med åldern, särskilt med dubbfritt.
    på is har jag faktiskt inte än kört med nått odubbat som jag tycker funkat...

    men ska man tro diskutionen så kan jag med andra ord kasta båda mina uppsättningar vinterdäck för de är totalt skräp, fast jag upplever funktionen som mycket bra förutom dom 2 som är utsletna.
    Nokian WR är inget för riktig vinter, men om man kör mycket motorväg och vill ha höst- och vårdäck (huvudsakligen fri vägbana, mindre bra men lagliga vid snö/is) funkar de bra. Poppis hos Taxi i Stockholmstrakten. I och med att det inte är riktiga friktionsdäck, utan närmast har sommardäcksgummi, är åldringen tolerabel. Men, vill du ha något för riktig vinter skulle jag absolut skaffa dubbdäck, för de där lär vara hala när det är riktig vinter... Redan som nya.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #33
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 122
    Hur som visar testet ovan från VTI att åldringen på däck gör dom sämre, och att det tar ~3 år innan märkbar skillnad.

  14. #34
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av redbull
    Hur som visar testet ovan från VTI att åldringen på däck gör dom sämre, och att det tar ~3 år innan märkbar skillnad.
    satt i en jäkla stund igår och läste de där testet.
    Man verkar ju även kunna säga att de har en hel del med märke med, för där var 2st 14-15 år gamla nokian hakapelitta och de preserade ju rätt bra jämfört med många av de andra "sämre" däcken.

    aja får se hur det blir, men som sagt så har jag iaf upplevt dem som att funka mycket bra, därav att jag är tveksam till att slänga dem när de enligt mitt tycke fyller funktionen mer än väl.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  15. #35
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 122
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av redbull
    Hur som visar testet ovan från VTI att åldringen på däck gör dom sämre, och att det tar ~3 år innan märkbar skillnad.
    satt i en jäkla stund igår och läste de där testet.
    Man verkar ju även kunna säga att de har en hel del med märke med, för där var 2st 14-15 år gamla nokian hakapelitta och de preserade ju rätt bra jämfört med många av de andra "sämre" däcken.

    aja får se hur det blir, men som sagt så har jag iaf upplevt dem som att funka mycket bra, därav att jag är tveksam till att slänga dem när de enligt mitt tycke fyller funktionen mer än väl.
    Jo jag läste också det, fast det rörde sig om dubbdäck väl? Och att det var mera dubbutstick förr.

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    424
    Citat Ursprungligen postat av redbull
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av redbull
    Hur som visar testet ovan från VTI att åldringen på däck gör dom sämre, och att det tar ~3 år innan märkbar skillnad.
    satt i en jäkla stund igår och läste de där testet.
    Man verkar ju även kunna säga att de har en hel del med märke med, för där var 2st 14-15 år gamla nokian hakapelitta och de preserade ju rätt bra jämfört med många av de andra "sämre" däcken.

    aja får se hur det blir, men som sagt så har jag iaf upplevt dem som att funka mycket bra, därav att jag är tveksam till att slänga dem när de enligt mitt tycke fyller funktionen mer än väl.
    Jo jag läste också det, fast det rörde sig om dubbdäck väl? Och att det var mera dubbutstick förr.
    Och att dubbarna var hårdare i materialet och därmed aggressivare, läste jag nånstans.....
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    343
    Klart som sjutton att det blir sämre med tiden, dock så kan man ju fråga sig om säkerhetsnarkomanin har gått för långt om man minsann måste byta bara för att det har blivit lite sämre prestanda på däcken? Då borde man ju isåfall byta däck varenda säsong eftersom "säkerheten går först".

    Nej själv så kör jag utan problem på relativt gamla däck så länge dom ser sjyssta ut och känns OK. Sedan så anpassar jag körningen efter mina intryck över vad bilen kan prestera, det borde fler göra och inte bara förlita sig på vad bilen har för utrustning.
    2007 9-3 Aero 2,8T

  18. #38
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074
    I vintras körde jag med min 244 -82 med ca 10år gamla däck, utan problem.
    Så 5år med fräscht mönster är väl inget
    För faan tack vare fwd så går det köra nästan med vilka däck som helst, såvida du inte kör på is.
    Saablös dåre

  19. #39
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    827
    I och med uttrycket "jag anpassar körningen osv.." tycker jag det är konstigt att det fortfarande förekommer olyckor i trafiken. Jag menar, singelolyckorna borde ju inte finnas eftersom man aldrig torde bli överraskad i sin körning. Och eftersom alla verkar planera sin körning så *piip* noga så borde det ju heller aldrig ske att man kör på någon annan trafikant...

    Berätta för guds skull aldrig för era vänner att allt som behövs är att planera sin körning! För då skulle ju ingen köpa vinterdäck och vinterdäckstillverkarna skulle bli överflödiga och konka.
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  20. #40
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av G-man
    I och med uttrycket "jag anpassar körningen osv.." tycker jag det är konstigt att det fortfarande förekommer olyckor i trafiken. Jag menar, singelolyckorna borde ju inte finnas eftersom man aldrig torde bli överraskad i sin körning. Och eftersom alla verkar planera sin körning så *piip* noga så borde det ju heller aldrig ske att man kör på någon annan trafikant...

    Berätta för guds skull aldrig för era vänner att allt som behövs är att planera sin körning! För då skulle ju ingen köpa vinterdäck och vinterdäckstillverkarna skulle bli överflödiga och konka.
    men nu är det väl ändå så att majoriteten av befolkningen inte kör runt och krockar hit och dit och nog fasen måste det ha en del med att göra hur folk kör.

    Många med sina nya bling bling vinterdäck för 2000kr/st kör ju så i helvete, de är ju minst lika farligt att köra som en tok för att man har "bra" vinterdäck som att köra lungt och försiktigt med ett par dåliga.

    Många verkar ju försvara sin egna körstil med att man köper bra däck?
    vad spelar de för roll om man har bra däck om man ändå kör på ett oansvarligt sätt?

    men nu är det ju även så att en stor del av olyckorna i vårat land har först och främst med alkohol att göra, men de är klart att man blir mer nykter med ett par bra däck...


    jag ser iaf det som rätt självklart att om jag upptäcker att det är halt ute så sänker jag hastigheten och hoppas ju iaf att de flesta göra detta, finns ju dock dem som kör på som inget hänt för de har ju nya vinterdäck så de är ju inte halt då...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. När blir däck för gamla?
    Av ByggareB i forum Off Topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-10-19, 18:04
  2. Punkteringsfria runflat däck, sämre väghållning?
    Av b10tax i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-01, 22:25
  3. 10 År gamla däck - Värt att använda?
    Av vikke i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-08-29, 11:21
  4. Hur mycket sämre acceleration med 17"?
    Av Andreas Plars i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2005-05-16, 18:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •