Sidan 14 av 19 FörstaFörsta ... 41213141516 ... SistaSista
Resultat 261 till 280 av 363

Ämne: Information om MegaSquirt, ställ frågor här.

  1. #261
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    271
    Medlem#
    3744
    Jag har tittat på att köpa ett färdigbyggt MS ifrån http://www.extraefi.co.uk/products.htm

    Det är kort avsedda för MSExtra som kan fås med lite olika saker färdigmodifierade. Bland annat ska de kunna direktdriva tändspolar, genom att jorda ner tändutgången/arna ( Om jag fattat det hela rätt ). - Är det så man triggar en tändkassett också ? - Eller hur ska triggen till den se ut ?

    Man kan få korten därifrån med bla. 2 eller 4 tändutgångar ( Wastfire oavsett )
    - Som jag har fårstått det så kör man triggsignalerna ihopkopplade 2 & 2 när man bara har två utgångar, men kan det vara någon fördel att ha fyra separata utgångar ? ( Bättre trigg ? )

  2. #262
    COP-tænding (4 udgange) kræver også en kamaxel-føler...
    Daniel.
    T8, nu med Megasquirt Complete control!

    I write in English 'cause i'm from Denmark, but I understand Swedish aswell!

  3. #263
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    271
    Medlem#
    3744
    Citat Ursprungligen postat av Saab-Daniel
    COP-tænding (4 udgange) kræver også en kamaxel-føler...
    Daniel.

    Ok, även om han skriver att de går i Wastefire ?
    - Så jag bör skaffa med 2 utgångar då ? Och koppla ihop triggingångarna 2 & 2 till tändkassetten ?

  4. #264
    Citat Ursprungligen postat av Xmit
    - Så jag bör skaffa med 2 utgångar då ? Och koppla ihop triggingångarna 2 & 2 till tändkassetten ?
    Ja, det synes fornuftigt
    T8, nu med Megasquirt Complete control!

    I write in English 'cause i'm from Denmark, but I understand Swedish aswell!

  5. #265
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Torekov (NV Skåne)
    Inlägg
    403
    Någon här inne som bygger MS och kanske har ett annpassat för triggern på en t5 motor och röd tänd kasett ?
    SAAB 900SE -95a

    Det är inte jag som stavar fel. Det är ni som läser fel.

  6. #266
    Mener du et MS-ECU anpasset for Trionic? Sådan en finns inte. Du MÅSTE modde trigger-wheel, eller montere 36-1 tandhjul og sensor på krumptappen. Trigger-wheel er den bedste metoden (i mine øjne).
    Daniel.
    T8, nu med Megasquirt Complete control!

    I write in English 'cause i'm from Denmark, but I understand Swedish aswell!

  7. #267
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Citat Ursprungligen postat av Saab-Daniel
    Mener du et MS-ECU anpasset for Trionic? Sådan en finns inte. Du MÅSTE modde trigger-wheel, eller montere 36-1 tandhjul og sensor på krumptappen. Trigger-wheel er den bedste metoden (i mine øjne).
    Daniel.
    T5.2 (-93) har samma triggerlösning som DI och DI/APC så det funkar
    T5.5 har ett 60-2 hjul med VR-givare så det funkar också, men inte på samma sätt

    Läs om hur du får det att funka med VR på www.msefi.com, har inte provat själv.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  8. #268
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Tomelilla
    Inlägg
    127
    har en liten fråga har 3.0 skulje vilja upp datera till 3.15 skulla var lättare att arbeta med har än så länge har jag ej monterat
    jag var lite skraj hur det skulle funka så jag köpte nira till bus bilen men ska även montera Megasquirt i bruks bilen
    900 s 91 ny bygge total renoverad
    http://www.garaget.org/henke99

  9. #269
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Tomelilla
    Inlägg
    127
    Citat Ursprungligen postat av henrik99
    har en liten fråga har 3.0 skulje vilja upp datera till 3.15 skulla var lättare att arbeta med har än så länge har jag ej monterat
    jag var lite skraj hur det skulle funka så jag köpte nira till bus bilen men ska även montera Megasquirt i bruks bilen
    '
    Hmm har nog kommit på hur det var det där med upp dateringarna på programmet kolla det med en som jobbar med det de monterar på mc när de turbo konventerar
    900 s 91 ny bygge total renoverad
    http://www.garaget.org/henke99

  10. #270
    Hejsan!

    Jag är en liten pojk som håller på och löder ihop ett MS1 V3.0 till min saab 900 T16 maskin och har nu stöt på ett litet problem ..
    Jag har surfat runt lite på internet för att hitta svaret på min fråga men utan tillfredsställande resultat.

    Det är så att jag har kommit till punkten då man ska välja från vilken typ av givare man hade tänkt ta signalen till tändingen från.
    Jag hade tänkt använda mig av signalen från hallgivaren som sitter i fördelaren men är lite osäker på hur jag ska göra men jag tänkte som så att nån där ute kanske har svaret på min fråga då många här verkar vara kuniga inom motorstyrning och Saab .

    Jag ska alltså göra som dom gör på punkt 50.a (http://www.megamanual.com/ms2/V3assemble.htm) då jag har en en hallgivare som ger en "digital signal such as a Hall sensor or optical sensor" om jag har förståt allt rätt?
    Jag ville inte riktigt chansa på att jag kanske hade rätt så jag frågade här ist ..
    Jag hoppas nån kan hjälpa mig och förstod allt jag menade så jag inte rörde till det allt för mycket ?! ..

    Mvh// Piere

  11. #271
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189
    Du har helt rätt, bygg efter "digital signal". Annars kan du bygga båda alternativen och välja med en jumper.
    Hur du ska koppla det till hall-givaren överlåter jag till någon annan. Jag använde VR-sensor (kortmotor) så jag vet inte hur hall-sensorn kopplas in.
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  12. #272
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    443
    hur mycket svårare blir dte att hålla på med MS om mna tänkt köra med E85? är det samma principer som med bensin eller måste man göra mycket annorlunda?

    mvh Philip
    Lampan!
    Bilen på Garaget: www.garaget.org/Lampan

  13. #273
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    443
    har börjat fundera på att sätta in VEMS i min Saab, vilka är för- och nackdelarna om mna jämför med MS?

    mvh Philip
    Lampan!
    Bilen på Garaget: www.garaget.org/Lampan

  14. #274
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 119
    > Piere

    Har jag förstått rätt så tar man signalen från effektsteget till MS som sedan fördröjer den ut till spolen, detta gör att fördelaren måste vara helt fast i tändläget utan vacuum eller viktförställning samt det läget den står i blir trigger angle så den måste vara högre än den högsta tändningen du tänkt ha.

    >Lampan e85 eller inte spelar ingen roll det funkar.

    Vems har sekventiell tändning vilket är en fördel men jag vet inte om någon kör det på saab och har några tips.
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  15. #275
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    443
    Citat Ursprungligen postat av T16


    >Lampan e85 eller inte spelar ingen roll det funkar.

    Vems har sekventiell tändning vilket är en fördel men jag vet inte om någon kör det på saab och har några tips.
    okej !
    ja en stor fördel är ju att det finns en hel del här som satt in MS i sina Saabar, men jag har polare som ska köra VEMS i sina bilar dock ej Saab, därför är jag lite sugen på det. men får se vad det blir sen!

    mvh Philip
    Lampan!
    Bilen på Garaget: www.garaget.org/Lampan

  16. #276
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    dalarna
    Inlägg
    343
    Sikken jävla suverän tråd.

    Då ja nu har övergett tanken att fortsätta trimma med gamla LH systemet, hittar inte tillräckligt med kunskap här på forumet för att lyckas med detta till ett konstnadseffektivt sätt.

    Måste ju säga att det tur vi har såna eldsjälar som Fredrik1765

    Har inte börjat pula med MS än, men så småningom när man fått lite grepp på prylarna så är det dags.
    99a og900, såld resp klotad
    -91 2,3t 9k U.C http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=207187
    -95 2,3t 9k Såld

  17. #277
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    dalarna
    Inlägg
    343
    Hej igen.

    Är det någon här inne som har fått MS:et att fungera klockrent med alla funktionerna.

    - Tändning (tändplattan), bränslet samt laddtrycksstyrning.

    Va ja har hört så skall det vara krångligt att få laddtrycksstyrningen att funka riktigt genom programmet?

    mvh
    99a og900, såld resp klotad
    -91 2,3t 9k U.C http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=207187
    -95 2,3t 9k Såld

  18. #278
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    443
    Ligger i planerna att skaffa MS nu men har funderat lite kring tändningen!

    Vad ska man köra för tändning?
    Är EDIS det man ska satsa på eller?


    va rekomenderar ni och hur har ni själva löst det ?

    mvh Philip
    Lampan!
    Bilen på Garaget: www.garaget.org/Lampan

  19. #279
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    dalarna
    Inlägg
    343
    Nu har ja kikat på ett typ av MS som nämts här förut.

    Det som har 4 tändutgångar, men som körs i 2 o 2 wastefire.

    Måste ja ha en kamgivare till detta?

    Det räcker inte med någo typ av moddat svänghjul utan den ska ha en kamaxelsignal också alltså?
    99a og900, såld resp klotad
    -91 2,3t 9k U.C http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=207187
    -95 2,3t 9k Såld

  20. #280
    ctg_putte: För att köra wasted spark behöver du endast en vevaxel givare. Det är då du vill köra COP som en kamaxel givare behövs.

    Vevaxelgivaren kan vara av antingen VR eller Hall typ. VR är dock känsligare. Var noga med att använda skärmad kabel.

    Jag är med i KTH Racing och på en motor som vi startade i slutet på jul lovet sitter en SAAB trigger krans. Kommer inte ihåg vilken SAAB den kommer från, men det är den som är i ca 1mm plåt. Det hjulet kan jag inte rekommendera då det verkar vara ganska lätt att deformera vilket orsakar en variation i avståndet mellan sensor och hjul. Då kan det bli störningar.

    EDIT:
    jag har inte hunnit läsa igenom hela tråden så ni får ursäkta om jag tar upp något som ni redan disskuterat färdigt.

    Jag har själv inte använt MS1 lr en box med PCB v2.2 lr MSNSE.
    Har byggt 3 boxar, alla med MS2 och PCB v3.0 och jag kan starkt rekommendera detta. Koden jag rekommenderar är MS2-extra, ta den senaste betan.

    Det största felet jag råkat ut för var kraftiga störningar i rpm signalen vilket förstör allt (!!!!) när det gäller körning. Det visade sig att jag hade byggt boxen för att ta signalen från fördelaren, men den var kopplad till tändspolen. Det märkliga var dock att det hade fungerat en lång tid innan. Tror iaf att det hade med övergången till MS2-extra att göra då extra koden har lite bättre beräkningar för soppan och kollar troligtvis signalen på ett annat sätt. En hall-sensor mod och inkoppling till fördelaren resulterade i en väldigt fin signal vilket jag kunde se i log programmet.
    Mvh Marcus

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-03-08, 22:35
  2. Mappning MEGASQUIRT
    Av Tangis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-12, 22:08
  3. Vem mappar Megasquirt?
    Av itoaa i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-08-21, 01:01
  4. Kopplingsschema megasquirt?
    Av BadAss i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-01-07, 12:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •