Sidan 9 av 19 FörstaFörsta ... 7891011 ... SistaSista
Resultat 161 till 180 av 363

Ämne: Information om MegaSquirt, ställ frågor här.

  1. #161
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Kronoby/Finland
    Inlägg
    104
    Efter en viss genombrått med trionic här i nejden så tror jag att jag börjar söka efter en T5.2 ledningsnät.
    Kan ju iallafall nyttja megasquirten på 99:an.

    Jag är säker att det går att fixa med nån mojäng också det med di/apc, men jag är inte heller någon elektriker
    Kretskort som passar i LH boxen finns att fås, iallafall på finska megasquirt forumet finns schema på en som går direkt i bosch 25 eller 35 pin styrboxar.
    9000cc aero
    900 aero 1988

  2. #162
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    5737
    Nu har jag googlat lite igen...

    Load signalen från LH't är en PWM-signal iaf. Någon som vet om det går det att få ut någon sådan signal från MS? Både spänningen och frekvensen varierar med motorns belastning.

    Jag hittade denna sidan. Killen där verkar ha lyckats fixa en egen load signal iaf. Verkar dock inte lätt, men det var ju några år sen. Det kanske har hänt nått sen dess?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  3. #163
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Nu har jag googlat lite igen...

    Load signalen från LH't är en PWM-signal iaf. Någon som vet om det går det att få ut någon sådan signal från MS? Både spänningen och frekvensen varierar med motorns belastning.

    Jag hittade denna sidan. Killen där verkar ha lyckats fixa en egen load signal iaf. Verkar dock inte lätt, men det var ju några år sen. Det kanske har hänt nått sen dess?
    Själv orkar jag inte googla

    Ge mej länk till några sidor om detta så ska jag se om jag kan klura ut något.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  4. #164
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik1765
    Själv orkar jag inte googla

    Ge mej länk till några sidor om detta så ska jag se om jag kan klura ut något.
    Kalas!
    Självklart är det omöjligt att hitta samma sida två gånger...
    LH 2.4 är verkligen ett stort svart hål verkar det som. Load-signalen verkar vara likadan till DI/APC som till EZK iaf.

    Här står lite: http://lists.diy-efi.org/pipermail/diy_ ... 00137.html

    Här är en som fixat load-signal från MS (den enda?): http://www.rovernet.net/asp/megasquirt.asp

    Här finns mycket att läsa om man söker lite: http://www.turbobricks.com/forums/

    DI/APC pinout: http://quasimotors.com/APC_ECUpins.htm
    LH 2.4.2 pinout: http://www.saabnet.com/tsn/faq/lhoverview.html (längst ner).

    Load-signalen ska variera mellan 1-4,5V och frekvensen ska ligga mellan 10-30mikrosek verkar det som iaf.

    Jag googlar vidare och ser om jag hittar nått kul.

    EDIT: Här står nått men jag vet inte om det är till nån hjälp... http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=64818
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  5. #165
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    ystad
    Inlägg
    335
    hej!
    någon som vet varför svenska megasquirt är nere?


    sen har jag ett stort problem att jag får många reseter och dom komer oregelbundet!
    på ca 40 reseter (10min) så moste jag stänga av ms och sen sätta på det, så funkar det!
    kör ms-extra med 024s9

    hitta deta på det engelska foromet, men jag är riktigt kas på engelska
    I was getting many resets also. A wise man told me to remove the XG1/XG2 jumper, run a wire from XG1 to pin 6. Pin 6 is the sheld for the IGN input. Ground the sheld at the distributor input or wherever you got your IGN signal from. I did this and my resets went away. If you have already grounded that side of the shield you have created a ground loop, by grounding the MS in two places. By removing the jumper and grounding the sheild, you give the IGN ckt a seporate ground. I was getting 51 resets at idle over a 3 minute time span. ALL my resets went away after this mod.

  6. #166
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 121
    Vad händer när den resetar?

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  7. #167
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    ystad
    Inlägg
    335
    de flästa gångerna så blir det inget , men det händer att bilen sackar ner för en halv sek. och få gånger att man moste slå av och på den.

    nu har den börjat tappa firmweren också

    tror det blir nira eller haltech så sliper man strulet! ingen som har ett till salu?

  8. #168
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 121
    Har du testat att mata i 029q2?

    Jag har inte haft några problem, har dock aldrig haft så gammal firmvare som du.

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  9. #169
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Hej alla!

    Litet problem:
    Rätt filer till tempsensorerna är nerladdat i styrenheten, men jag har dem inte till hands (30 mil hemifrån) till datorn som jag kör megatune på!

    Finns något sätt att ladda ur dem ur styrenheten? Jag vill minnas att megatune vill ha dessa filer för att visa rätt? (rätta mig om fel, det var snart ett år sen jag sysslade med sprutet och det har bara legat i en låda sen dess...)

    Tacksam för svar!

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  10. #170
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 108
    Hej!

    En liten fråga:

    Jag har precis köpt MegaSquirt II med allt extra. Och då menar jag alla features man kan ha...Flyback damper för lågohmsspridare, IGBT utgång för att driva en spole, Hall-sensor kretsar osv.

    Jag skulle vilja installera denna på min nyköpta OG 900S (som jag köpte bara för att kunna leka med MS. Den kostar mindre än sprutet).

    Så frågan är: var plockar jag varvsignalen och kan jag använda denna för att styra tändning?

    Dvs. måste jag bulta på någon konstig 36-1 kronhjul på veven för att få tändningssignalen eller kan jag bara plocka Hall-givaren som sitter monterad på motorn och köra in den i MSII-boxen (och skita i Lucas)??

    Tack!

    P.S. Sitter det någon Hall-givare i fördelaren på OG 900S?
    Signatur...

  11. #171
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Hej!

    En liten fråga:

    Jag har precis köpt MegaSquirt II med allt extra. Och då menar jag alla features man kan ha...Flyback damper för lågohmsspridare, IGBT utgång för att driva en spole, Hall-sensor kretsar osv.

    Jag skulle vilja installera denna på min nyköpta OG 900S (som jag köpte bara för att kunna leka med MS. Den kostar mindre än sprutet).

    Så frågan är: var plockar jag varvsignalen och kan jag använda denna för att styra tändning?

    Dvs. måste jag bulta på någon konstig 36-1 kronhjul på veven för att få tändningssignalen eller kan jag bara plocka Hall-givaren som sitter monterad på motorn och köra in den i MSII-boxen (och skita i Lucas)??

    Tack!

    P.S. Sitter det någon Hall-givare i fördelaren på OG 900S?
    Ja fördelaren är en vanlig boschfördelare med hallgivare i. Du kan koppla in och köra med den, vill du även styra tändningen måste du vrida fördelaren så pass mycket att du får en triggervinkel motsvarande den vassaste tändning du vill ha. Gärna en bit till. Risken finns då att rotorn pekar så pass snett att gnistan hoppar till fel utgång på fördelaren så rotorn kan behöva riktas om också.

    Ett bättre alternativ är att montera hallgivare och bländarskiva från en bil med EZK och ta signalen därifrån. På köpet får du 65* triggervinkel direkt. Gnistan kan du fortfarande skicka till rätt stift via fördelaren. Oljepumpslocket på min 900S från -92 är iaf redan förberett med fäste för givaren.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  12. #172
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 688
    Skulle MSII vara applicerbart på en 60graders V2:a med separata spolar?

    Någon som har en kvalificerad lösning?
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  13. #173
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne (Stehag)
    Inlägg
    586
    Då har man inhandlat sig ett Ms till bilen, ska pilla in det i blen nu i vinter så många frågor kommer att dyka upp helt säkert, kanon med en sån här tråd då! Hur många kör med Ms på sina gamla Og900:or där ute?

    Mvh Jakob
    Og 900 t16 88:a http://www.garaget.org/?car=18569
    Og 900i 88:a
    Toyota supra 95:a twin turbo 6 vxl

  14. #174
    Jeg kører MSnS på min og900 T8, ignition only. 2-3 veckor frän nu, kører jeg också fuel-control! Hopas jag
    Daniel.
    T8, nu med Megasquirt Complete control!

    I write in English 'cause i'm from Denmark, but I understand Swedish aswell!

  15. #175
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne (Stehag)
    Inlägg
    586
    Hur har ni som kör og900 gjort med spjälläges givaren?

    Mvh Jakob
    Og 900 t16 88:a http://www.garaget.org/?car=18569
    Og 900i 88:a
    Toyota supra 95:a twin turbo 6 vxl

  16. #176
    Jag bruker 2.1'erens spjälhus på min og900...
    Daniel.
    T8, nu med Megasquirt Complete control!

    I write in English 'cause i'm from Denmark, but I understand Swedish aswell!

  17. #177
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne (Stehag)
    Inlägg
    586
    ok, så orginal spjällhuset funkar?

    Mvh Jakob
    Og 900 t16 88:a http://www.garaget.org/?car=18569
    Og 900i 88:a
    Toyota supra 95:a twin turbo 6 vxl

  18. #178
    Om du bruger 2.1'erens eller lucas-spjälhus, så fungerer det bra. Du måste ha' en potentiometer-type. Findes på trionic-biler også.
    Daniel.
    T8, nu med Megasquirt Complete control!

    I write in English 'cause i'm from Denmark, but I understand Swedish aswell!

  19. #179
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne (Stehag)
    Inlägg
    586
    Jaså det skiljer på 2,1 o 2,0, vad e det som skiljer? E det lukas på 2,1 liter:n eller går det inte med en sen 2,0 eller e det fortfarande bosch där?

    Mvh Jakob
    Og 900 t16 88:a http://www.garaget.org/?car=18569
    Og 900i 88:a
    Toyota supra 95:a twin turbo 6 vxl

  20. #180
    typen af potentiometer er ikke den samme.
    På bosch 2.0 er det on/off-signal, på bosch 2.1 og lucas 2.0 er det med varierende motstand istället.
    Daniel.
    T8, nu med Megasquirt Complete control!

    I write in English 'cause i'm from Denmark, but I understand Swedish aswell!

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-03-08, 22:35
  2. Mappning MEGASQUIRT
    Av Tangis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-12, 22:08
  3. Vem mappar Megasquirt?
    Av itoaa i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-08-21, 01:01
  4. Kopplingsschema megasquirt?
    Av BadAss i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-01-07, 12:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •