Sidan 18 av 19 FörstaFörsta ... 816171819 SistaSista
Resultat 341 till 360 av 363

Ämne: Information om MegaSquirt, ställ frågor här.

  1. #341
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    230

    Re: Information om MegaSquirt, ställ frågor här.

    Citat Ursprungligen postat av PureSpirit
    Jo tyckte också det där med tänderna verkade lustigt då det brukar vara 60-2 hjul men frågan är ju hurpass man kan använda resten av uppgifterna till någe

    Säger ju inget om vart man har givaren placerad orginal iallafall så nån triggerangle är ju svårt att få ut av det?... Blev glad att hitta lite gradantal i samband med triggertypen och trodde mig hittat någe men det säger ju inte mycke nyttigt? Eller är jag ute och cyklar?
    Tur att man har kattlika reflexer... från en väldigt långsam katt. Ett halvårs fördröjning räcker väl för att undvika vilken kula som helst? Hursomhelst hoppas jag för din egen skull att du fått klarhet i hur vevaxelgivaren funkar på B204L, om inte får du lite text saxad från WIS.

    "Från vevaxelgivaren får styrdonet information på stift 41 om vevaxelns läge och varvtal.
    På vevaxeln är en hålskiva med 58 ribbor monterad. Givaren är av induktiv typ och är monterad i motorns vevhusvägg. Avståndet mellan givaren och hålskivan är inom 0,4-1,3 mm och är inte justerbart.

    Givaren fungerar som en generator och lämnar en sinusformad växelspänning. Genom att mäta frekvensen kan styrdonet bestämma motorns varvtal. Efter hålskivans 58:e ribba saknas 2 ribbor. När ribba 1 sedan passerar givaren vet styrdonet att vevaxeln är 117° före övre
    dödpunkt (F.Ö.D.).

    Spänningen från vevaxelgivaren varierar med varvtalet. Vid tomgång är spänningen 7-10 V (AC) och vid 2500 r/min ca. 15-20 V (AC). Det är emellertid frekvensen och inte spänningen som är intressant för styrdonet.

    Styrdonet använder i huvudsak motorvarvtal och vevaxelläge för att beräkna tändtidpunkt, insprutningstidpunkt, insprutningstid, laddtryck samt för tomgångsreglering.

    Bränsleinsprutningen stängs av när motorns varvtal överstiger 6200 r/min.
    Så snart styrdonet får pulser från vevaxelgivaren jordar styrdonet huvud- och bränslepumpreläerna.

    Om givaren inte fungerar eller vid brott i kretsen startar inte motorn.
    Givarens resistans är 540±55 Ohm."


    Då det känns som att hela internet (främst min webserver) försöker motarbeta mig idag kan jag inte lägga upp dokumentet, men det enda viktiga som står där finns med i citatet ovan. Hoppas någon har nytta av det iaf

    MVH
    Co-Founder SNOWIS Racing - Teori och praktik i fullständigt förvirrad symbios.

  2. #342

    Re: Information om MegaSquirt, ställ frågor här.

    Hejsan! Är rätt ny här på forumet! Har nu ett nytt projekt på g! Har en 9000 2.3t 91a! Och är sjukt sugen på att slänga in MS. Men nu lite frågor. Jag tänkte köra orginal tändningen, är de möjligt? Allså bara styra bränslet. Behöver man byta/lägga till givare?


    / Mattias
    Saab 9-5 1,9Tid -08

  3. #343
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    5737

    Re: Information om MegaSquirt, ställ frågor här.

    Citat Ursprungligen postat av mattiasgranno
    Hejsan! Är rätt ny här på forumet! Har nu ett nytt projekt på g! Har en 9000 2.3t 91a! Och är sjukt sugen på att slänga in MS. Men nu lite frågor. Jag tänkte köra orginal tändningen, är de möjligt? Allså bara styra bränslet. Behöver man byta/lägga till givare?


    / Mattias
    Jag tittade på det för 1-2 år sedan och då verkade det svårt. DI/APC-boxen som sköter tändning och laddtryck vill ha info från bränsleboxen. Den s.k. "Load signal". Slänger du ut bränsleboxen måste du alltså fixa denna signalen från MS på nått vis. Jag läste om en kille (från USA tror jag) som hade gjort detta på sin volvo med Bosch EZK tändning (som också vill ha lastsignal). Han knåpade ihop något eget men det funkade inte perfekt i slutänden ändå.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  4. #344
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Hudiksvall
    Inlägg
    33

    Re: Information om MegaSquirt, ställ frågor här.

    Hej! Har en 9-5 -01 och är lite sugen på att börja mappa själv och pyssla lite. Men varför ska man ha MS och inte använda orginal och mappa i t.ex t7suite?
    Kan man använda MS i vilken motor som helst?
    Vill gärna ha för och nackdelar samt ett svar på om jag ska mappa i t7suite eller bygga ett MS-system.

    /Johan

  5. #345
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    435
    Medlem#
    7732

    Re: Information om MegaSquirt, ställ frågor här.

    MS kan man i princip koppla till vilken motor som helst. Jag är ingen expert, men i en sådan ny bil kan de nog bli knepigt att få MS att fungera med CAN-bussen och alla integrerade system, i sådant fall får du nog bygga om HELA elsystemet... Jag skulle satsa på att mappa T7.

  6. #346
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Hudiksvall
    Inlägg
    33

    Re: Information om MegaSquirt, ställ frågor här.

    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood
    MS kan man i princip koppla till vilken motor som helst. Jag är ingen expert, men i en sådan ny bil kan de nog bli knepigt att få MS att fungera med CAN-bussen och alla integrerade system, i sådant fall får du nog bygga om HELA elsystemet... Jag skulle satsa på att mappa T7.

    Okay! tack för svaret!

  7. #347

    Re: Information om MegaSquirt, ställ frågor här.

    Hejsan!

    Har lite frågår angående MS1 v3:
    ska försöka installera det i en og900. har lästa att det går å göra om ett trigger hjul som sitter orginal på 900i 16, som skulle bli 4-1 men har läst att d kommer att funka (dåligt!?) bäst med 36-1 ellär 60-2, så nu lätar jag efter ett 36-1 hjul att sätta på remskivan. och undrar om dom satt orginal på nån saab ellär nån anna bil modell det går att ta ifrån?
    fråga nr 2
    skall köra direct fire (wastedspark). så hurdanna spolar går det då att använda. ellär går det att använda 2 orginal spolar? isf hur gör man med tändkablarna? (EDIS4 spolar?) tips på bilar det sitter coilpacks på som passar? .
    fråga nr 3
    Varifrån skall ja ta varvsignalen till orginal varvräknaren när ja kopplat inn mitt megasquirt

  8. #348
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 286

    Re: Information om MegaSquirt, ställ frågor här.

    Nån som är duktig på MS och kan svara på om jag tänker rätt gällande triggerhjul?

    Setupen följer, rak sexa, MS med 3 inbyggda tändsteg, wasted spark tändning, 36-1 trigger och VR-givare.

    Kan det vara så att inställningen i Megatune ska se ut såhär efter min setup:

    Trigger Wheel Teeth: 36
    Missing Teeth: 1
    Skip Teeth: 12
    Delay Teeth: Antalet tänder mellan givaren och tandgapet med motorn i TDC?

    Har knäppt en bild på mitt triggerhjul som det är placerat i nuläget, motorn står i TDC:


    Min tanke är att om jag slipar bort tanden vid den gula pilen ska jag ställa "Delay Teeth" på 0
    och om jag slipar bort tanden te.x vid den blå pilen ska jag ställa värdet på 3

    Tänker jag rätt nu?

  9. #349
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 519

    Re: Information om MegaSquirt, ställ frågor här.

    Lägger in en VEMS fråga här då spruten är ju trots allt snarlika.
    Har fått problem med mitt då det bränner tändsteg,pinnade om utgången och satte om i programmet och det funkade kalas.. i 3 dagar! nu är det samma sak igen! Vad kan det vara som gör det känsligt?
    Tändspolen? jordning? Kablar? ?

    Kör OG900 T8,fördelare,tar signal från original hall.

    /M
    Akta skinnet!

  10. #350
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 286

    Re: Information om MegaSquirt, ställ frågor här.

    Kan du ställa Dwell på tändspolen?, isf kan den stå för lågt.

  11. #351
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 519

    Re: Information om MegaSquirt, ställ frågor här.

    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Kan du ställa Dwell på tändspolen?, isf kan den stå för lågt.
    Ja dwell gå ratt ställa,jag var rädd för att den skulle stå för högt men det kan vara för lågt alltså?

    /M
    (obs! jag har inte mappat själv men lär mig mer och mer)
    Akta skinnet!

  12. #352
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 286

    Re: Information om MegaSquirt, ställ frågor här.

    Ja naturligtvis, för högt menar jag *förrvirrad*

  13. #353
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 519

    Re: Information om MegaSquirt, ställ frågor här.

    Bra,då tänkte jag rätt,ska prata med min mappare imorgon och se vad han tycker också. Kanske ska gå på med stöddigare spole också,kör allt Saab original nu så.....

    tack för hjälpen.

    /M
    Akta skinnet!

  14. #354
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 307

    Re: Information om MegaSquirt, ställ frågor här.

    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    Lägger in en VEMS fråga här då spruten är ju trots allt snarlika.
    Har fått problem med mitt då det bränner tändsteg,pinnade om utgången och satte om i programmet och det funkade kalas.. i 3 dagar! nu är det samma sak igen! Vad kan det vara som gör det känsligt?
    Tändspolen? jordning? Kablar? ?

    Kör OG900 T8,fördelare,tar signal från original hall.

    /M
    Vilket tändsteg brinner? Har du original tändsteg inkopplat?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  15. #355

    Re: Information om MegaSquirt, ställ frågor här.

    hej

    jag har Megasquirt1 V3 + edis
    hur skall jag göra med varvtals signalen till varvräknaren när jag tagit bort fördelaren?
    jag har ett 36-1 triggerhjulet på vevaxeln + att jag har en bländarskiva och en givare i oljelocket från en og900 16v utan turbo. (jag vill inte blanda inn orginalsystemet med megasquirtet om det är möjligt)
    Bländarskivan som satt i fördelaren hadde juh 4 öppningar, då blir det väl rätt om man har orginal bländarskiva med 2 öppningar på veven

    är det någon som vet om givarna skiljer ellär är det bara att koppla ihop dom 3 trådarna som gick till fördelaren mot givaren i oljelocket.

    Tacksam för svar!

  16. #356
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 286

    Re: Information om MegaSquirt, ställ frågor här.

    Nyligen fått igång motorn i mitt turboprojekt, men har ett ganska stort problem, har nu provat allt känns det som, men får inte motorn att gå över 4000 RPM , den bluddrar och smäller något enormt, konstigt nog går den jättefint på tomgång och upp till 4000.
    Har provat justera reqfuel, tändning, ve, spark, dwell, disablat launch och varvstopp, polvänt VR-givaren men inte på något sätt går motorn över 4K
    Motorn beter sig nästan som under launch, men jag har avaktiverat launch helt i megatune.

    Sprutet är ett MS1V3, VR, 3xVB921, wasted spark, 36-1 trigger

  17. #357
    Sugmotor Jimpa_31s avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Kopparberg
    Inlägg
    63

    Re: Information om MegaSquirt, ställ frågor här.

    Haft liknande problem på en folkrace bil (saab 99)
    Med brytarlöst och dubbelförgasare

    Visade sig att en tänd kabel var kass.
    Han vart sämre dock ju varmare han blev :P ..
    Men han gick iaf fint på låga varv sen på lite högre vart det ett jvl liv :P

    Troligen långsökt men kan kanske hjälpa :P
    SAAB 9-3 NG -08 BioPower SC vector , Steg1 MapTun

  18. #358
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 519

    Re: Information om MegaSquirt, ställ frågor här.

    [quote=J.K Nilsson]
    Citat Ursprungligen postat av "lillen 761":t0epajf0
    Lägger in en VEMS fråga här då spruten är ju trots allt snarlika.
    Har fått problem med mitt då det bränner tändsteg,pinnade om utgången och satte om i programmet och det funkade kalas.. i 3 dagar! nu är det samma sak igen! Vad kan det vara som gör det känsligt?
    Tändspolen? jordning? Kablar? ?

    Kör OG900 T8,fördelare,tar signal från original hall.

    /M
    Vilket tändsteg brinner? Har du original tändsteg inkopplat?

    J.K Nilsson[/quote:t0epajf0]
    Nu var det visserligen riktigt länge sedan jag var här och skrev men problemet har jag ändå + lite till!

    Kör med boxens tändsteg,original är kvar men urkopplat.

    Nu har den även hängt 2 spridare och boxen är på koll ( har varit det i 3 månader nu tyvärr).

    (/M
    Akta skinnet!

  19. #359
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    114

    Re: Information om MegaSquirt, ställ frågor här.

    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Nyligen fått igång motorn i mitt turboprojekt, men har ett ganska stort problem, har nu provat allt känns det som, men får inte motorn att gå över 4000 RPM , den bluddrar och smäller något enormt, konstigt nog går den jättefint på tomgång och upp till 4000.
    Har provat justera reqfuel, tändning, ve, spark, dwell, disablat launch och varvstopp, polvänt VR-givaren men inte på något sätt går motorn över 4K
    Motorn beter sig nästan som under launch, men jag har avaktiverat launch helt i megatune.

    Sprutet är ett MS1V3, VR, 3xVB921, wasted spark, 36-1 trigger
    Lite långsökt men kolla så du inte går på brytningen för högt insugstryck.
    Tänkte ifa insugstrycket går upp så du går på en fuelcut där?
    Har du loggat när problemet inträffar?
    Saab 9000 "Tunnan" - 1985 2.xT @ x.xxbar
    http://www.garaget.org/?car=133793

  20. #360

    Re: Information om MegaSquirt, ställ frågor här.

    Har någon en startmapp eller en fungerande mapp till megasquirt MSII v.2,2 på en Saab 9000 2,3t ? Fungerar det med en original bredbandslambda direkt till boxen?

    tack så länge! /mantaturbo

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-03-08, 22:35
  2. Mappning MEGASQUIRT
    Av Tangis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-12, 22:08
  3. Vem mappar Megasquirt?
    Av itoaa i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-08-21, 01:01
  4. Kopplingsschema megasquirt?
    Av BadAss i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-01-07, 12:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •