Sidan 2 av 19 FörstaFörsta 123412 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 363

Ämne: Information om MegaSquirt, ställ frågor här.

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    ystad
    Inlägg
    335
    ok
    viste inte att dom hade iac

    vilka värden skall man ta, man lär väll inte köra med -40*c

    skall man ta 0 . 20 och 80*c????

  2. #22
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Värden för trionic lufttempgivare

    Grader...kOhm

    -30........20-30
    -10........7,0-11,4
    20.........2,1-2,9
    40.........1,0-1,3
    60.........0,565-0,670
    80.........0,295-0,365
    90.........0,24-0,26

    Lista från nån verkstadshandbok, tror det va 9000
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    ystad
    Inlägg
    335
    har jag fel för mig!!!
    lufttempsensorn hade väll inte lh-jetronic?
    det är väl trionic?

  4. #24
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Citat Ursprungligen postat av ingo79
    har jag fel för mig!!!
    lufttempsensorn hade väll inte lh-jetronic?
    det är väl trionic?
    Nae LH har ingen lufttempsensor
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    ystad
    Inlägg
    335
    när man skall sända data till ms från easy therm får jag ett fel medelande (error 13)
    vad gör jag för fel?

  6. #26
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 800
    Citat Ursprungligen postat av ingo79
    har jag fel för mig!!!
    lufttempsensorn hade väll inte lh-jetronic?
    det är väl trionic?
    Tempgivarn kommer från en 2,3T -91, där givarn har med DIn att göra.

    Har du byglat "boot"?
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    ystad
    Inlägg
    335
    ja jag har byglat boot men får bara felmedelandet!!!

  8. #28
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Citat Ursprungligen postat av ingo79
    ja jag har byglat boot men får bara felmedelandet!!!
    Vet inte vad det felmedlandet beror på men du har kollat sånadär basicgrejer som att använda punkt istället för komma som decimalavskiljare o så va? Alternativt testa att sätta dina regionala inställningar till Engelska(Amerikansk) i kontrollpanelen.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    78
    Mycket intressant tråd, finns det färdiga mappar att få tag på nån stans, hittade några till volvo, me det va inte riktigt vad jag skulle ha tag på. Läste att dom mapparna gjorde att bilen gick ganska fett, går det att få normal soppa förbrukning med ms?
    Saab 99T16 -84

  10. #30
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Jadå, jag körde min på 0,8 ner till ring knutstorp och tillbaka inkl lite körning på banan. Du kan ju ställa bränslet precis som du vill ha det, finns ju inget som hindrar dej från att försöka göra en så snål motor som möjligt istället för att lägga all energi på att plocka hästkrafer.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    ystad
    Inlägg
    335
    snälla hjälp!
    har fasnat i boot läge!
    fungerade innan jag annvände easy therm!
    när jag skulle stänga ET så hängde sig programet
    o nu får jag inte i gång ms
    vad har hänt?

  12. #32
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Prova att skicka in original S19 filen med download.exe och börja om. Programmet borde du kunna hitta med lite sökning på www.msefi.com
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    74
    Hej

    Finns det ingen som har skrivit C-code till detta system. Assembler är ju ganska meningslöst att lära sig. Om application var skriven i C skulle detta system vara mycket mer värdefullt ur utbildning synvinkel.

    mvh Mattias
    Södertäljebo

  14. #34
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 688
    Grejen är den att med assembler så har man stenkoll på vad som händer och tidsförluster blir minimala. (inga dumma loopar etc)
    Så i tidskritiska lägen vill man gärna skriva i asm.

    Senså beror det på hur bra kompilatorerna är för dom olika språken. Megasquirt bygger ju inte precis på en rykande modern cpu.

    Bättre o satsa på MS-AVR, Numera omdöpt till VEMS.
    Vems hemsida
    Man lär så länge man lever.

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    314
    har funderat på att ställa av bilen under vintern och slänga i ett megasqirt´n spark så jag slipper den jeklans lmm.. men va gör man av den då.. sätter man luft filtrett direkt på röret till turbon eller ?? de e en og900

  16. #36
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 688
    Jepp, direkt anslutet till turbon.
    Man lär så länge man lever.

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    314
    mmm låter fint
    ja det verkar ju vara ett trevligt lite vinter projekt... specielt eftersom priset för megasquirt blir nästan lika som en beg lmm och den kanske inte håller längre än ett halvår så e det samma skit igen...

    men en sak till jag har funderat på.. de e ju så att jag bytt motor ifrån t8 till t16.. hur blir de me regningen om man har megasquirt.. för va jag läste på popays sida så måste man in till saab och dom ska ställa in motorn och skriva på ett papper.. dom kanske får problem om man har megasquirt i eller man kanske får vara me och ställa in de saker dom vill.. om de e nåt sånt dom ska göra .. har inte kollat va som behövs för reggningen... bilen e en 84 så de e ingen cat på...

    sen en sak till ( nu kom man på mycke ) satt i dag på jobbet och kollade på megatune programet.. och där fanns de ju en massa flashiga mätare.. kan man ha en bärbar dator inkopplad hela tiden och se hur allt uppförsig.. för jag har en äldre bärbar på jobbet som ska kastast men som jag fundera på att montera in i bilen så man har så man kan se hela tiden hur den uppför sig ( lite fast and the furius stuk jag vet )

    det blev mycke men som sagt det verkar vara nåt att fundera på att göra under vintern... just ja en sak till.. tändningen.. såg på nåt forum för ms att man kunde använda or men att man skulle svetsa fast så att den inte stälde om sig.. går det inte bara att ta bort slangen så att inte vakumklockan funkar eller..

  18. #38
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Citat Ursprungligen postat av Frigge
    mmm låter fint
    ja det verkar ju vara ett trevligt lite vinter projekt... specielt eftersom priset för megasquirt blir nästan lika som en beg lmm och den kanske inte håller längre än ett halvår så e det samma skit igen...

    men en sak till jag har funderat på.. de e ju så att jag bytt motor ifrån t8 till t16.. hur blir de me regningen om man har megasquirt.. för va jag läste på popays sida så måste man in till saab och dom ska ställa in motorn och skriva på ett papper.. dom kanske får problem om man har megasquirt i eller man kanske får vara me och ställa in de saker dom vill.. om de e nåt sånt dom ska göra .. har inte kollat va som behövs för reggningen... bilen e en 84 så de e ingen cat på...

    sen en sak till ( nu kom man på mycke ) satt i dag på jobbet och kollade på megatune programet.. och där fanns de ju en massa flashiga mätare.. kan man ha en bärbar dator inkopplad hela tiden och se hur allt uppförsig.. för jag har en äldre bärbar på jobbet som ska kastast men som jag fundera på att montera in i bilen så man har så man kan se hela tiden hur den uppför sig ( lite fast and the furius stuk jag vet )

    det blev mycke men som sagt det verkar vara nåt att fundera på att göra under vintern... just ja en sak till.. tändningen.. såg på nåt forum för ms att man kunde använda or men att man skulle svetsa fast så att den inte stälde om sig.. går det inte bara att ta bort slangen så att inte vakumklockan funkar eller..
    Du kan inte göra komponentkontrollen med MS inkopplat, bilen ska överensstämma med en original T16.

    Bärbar dator kan du ha inkopplad precis hur mycket du vill.

    Vet inte om det sitter några centrifugalvikter i din fördelare. Den jag använder är från -86 och den saknar det iaf så där räckte det med att strunta i vacumklockan. Bästa alternativet är nog ändå att använda hallgivaren nere vid vevaxeln från bilar med EZK eller DI tändning och bara använda fördelaren för o skicka gnistan på rätt stift.

    Eller köra med EDIS tänding men då blir det lite mer pyssel med triggerhjul o liknande.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  19. #39
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    314
    ahhh då är jag lugn.. skulle ju vara tråkigt att hålla på att bygga hela vintern för att sen komma och dom säger fy fy nu får du gå hem

    ja jag vet inte om jag ska använda org tänd systemet än.. min morbror har jag för mig har nåt tänd sys hemma som dom använde när dom körde dragster för herrans många år.. de e väl inget kompliserat för de e typ 20 år gammalt men det ska visst vara en jeklans drag i det.. han sa att de var stark nog att döda en oxe så man kanske kan lura av han de och sätta i för om jag kommer ihåg rätt ska de bara vara att slänga i vilken bil som hellst för de e komplett så då kanske man kan köra med det...

    men nu så känns det som om man ska nog fundera på att slänga i det i bilen under vintern.. för priset blir ju de samma nästan som en lmm men ms funkar nog längre än en beg lmm.. känns som om dom går sönder stup i ett om man läser på forumet..

  20. #40
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Var får man tag på en MAP-sensor som klarar högre laddtryck än 1,5 bar? Ligger redan nu på det och det kan vara trevligt att veta att man kan växa lite.

    Jag vet att det har förekommit gruppköp av Partiell-kittet, är det nån som vet något mer om det eller om det är något på gång?

    Kanske man ska önska sig en julklapp av sig svälv!
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-03-08, 22:35
  2. Mappning MEGASQUIRT
    Av Tangis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-12, 22:08
  3. Vem mappar Megasquirt?
    Av itoaa i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-08-21, 01:01
  4. Kopplingsschema megasquirt?
    Av BadAss i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-01-07, 12:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •