Sidan 1 av 19 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 363

Ämne: Information om MegaSquirt, ställ frågor här.

  1. #1
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 761
    Medlem#
    1765

    Information om MegaSquirt, ställ frågor här.

    Tänkte skriva ihop en tråd om MegaSquirt och hur man får det att lira på en Saabmotor då jag får mycket frågor om detta via PM och ICQ. Istället för att svara på samma frågor om och om igen så kan vi väl samla dom här så kan alla få ta del av informationen samtidigt som jag och andra som har lite mer koll på vad detta egentligen är slipper känna oss tjatiga

    MegaSquirt (MS) är ett elektroniskt insprutningssystem utvecklat av herrarna Bruce Bowling och Al Grippo, systemet är helt programerbart. Med andra ord så ändrar man bränslemappar och kallstartsegenskaper med mera med hjälp av en programvara på en bärbar dator vilken man kopplar till MS via en seriell kabel. Man slipper altså att "chippa" vilket har både sina för och nackdelar.
    Fördelarna är många, för det första så behöver man ju inte köpa ett nytt "chip" bara för att man stoppar i större spridare eller sätter dit en kralligare regulator. Nackdelen är väl att det blir nästan för lätt att göra ändringar och vet man inte vad man pysslar med så kan det gå riktigt illa.

    Varför MegaSquirt?
    Många här har säkert hört talas om märken som Halltech, Autronic, Electromotive osv. listan kan göras lång. Många av dessa system är säkert bättre än MS på många punkter men man får även betala därefter. Att MS är så billigt är för att du bygger det själv vilket säkert avskräcker många men det är inte så svårt som det låter. Det finns massvis med information på nätet, även på svenska. Ett komplett färdigbyggt system med kablar o allt kostar ca 3000:- Jämför man det med ett liknande system från Halltech så kostar det minst 10 000:- (F10X) Ska man sedan ha tändning så kommer det att springa iväg med minst 5000:- till. MS kan enkelt byggas om till att även inkludera tändning för nästan ingen kostnad alls. Men som sagt, dom dyrare systemen innehåller fler finesser, därmed inte sagt att man inte kan uppnå samma resultat med MS.
    En sak som nästan alla programerbara system har gemensamt, likaså MS, är att dom använder sej av MAP-Sensor tillsammans med en lufttempsensor för att beräkna hur mycket luft motorn förbrukar, Precis som Trionic 5. Alltså ingen luftmassemätare som på LH och Lucasspruten i 900/9000. Så man kan altså köra med dumpventil om någon nu känner för det.

    Innan vi går in på hur man bygger och vad man ska köpa så kan vi kika på vilka olika versioner man kan "uppgradera" ett megasquirt till och vilka tillbehör som finns.



    Bilden visar MS och dess tillbehör.

    Stimulator: Denna används för testning och felsökning av systemet. Meningen är att den ska simulera en bilmotor och med hjälp av potentiometrar och lysdioder kan man testa så att alla in och utgångar fungerar som dom ska. Denna är nästan ett måste medans man bygger systemet. I byggbeskrivningen så hänvisas till tester med stimulatorn under byggets gång. Det är ganska dumt att strunta i den altså, även om den inte är nödvändig för att MS ska fungera.

    Programmer: Används för att programera processorer av den typ som används till MegaSquirt. Beställer man ett kit från Bowling och Grippo så kommer processorn förprogramerad. En processor som redan har programvaran i sej kan programeras via samma kabel som används för mappning. Så någon programmer är inget man behöver skaffa om man inte tänker labba med att skriva egen kod eller liknande.

    Relay Board: Reläkortet används för att förenkla inkopplingen av systemet samt skydda det från fukt. Man monterar altså MS inne i kupén och drar sedan en kabel mellan MS och reläkortet vilket man monterar ute i mottorrummet. Inkoppling av givare, spridare med mera görs mot vanliga skruvplintar. På kortet sitter även relän och säkringar och det är designat så att nästan ingen ska lyckas klanta sej så pass att något förstörs vid inkopplingen. Skaffa ett reläkort om du känner dej osäker eller vill ha alla säkringar och relän som rör MS samlade på ett smidigt sätt. Den är altså inte nödvändig men förenklar ganska mycket.

    MegaView: Detta är en liten display på 2x20 rader som visar status och varnar om något värde är "off-limit". Som en färddator ungefär fast lite mer avancerad. Det går även att göra enklare justeringar på mappningen med displayens fyra knappar om man vill. Mest en kul grej så den är inte heller nödvändig, men jäkligt häftig i alla fall

    Dator: För att mappa MS behövs naturligtvis en dator, lämpligen en bärbar sådan. Blir så mycket skarvsladd annars om man inte har en rullande landsväg i garaget. Programvara för mappning och logganalys finns till Windows, Linux och MacOSX. Så windowsvägrarna kan känna sej lugna. Minimikravet på datorn är inte heller något skrämmande, en 486:a räcker gott o väl och är nästan att föredra då nyare datorer ofta saknar RS232 (serie) port. USB-seriell-adapter kan användas men varför krångla till det i onödan.

    Derivat av MegaSquirt
    MS är som sagt bara ett insprutningssystem från början. Men inte nu längre, flera alternativ finns men jag tänker bara nämna tre här, vill ni veta mer så följ länkarna i slutet.

    MegaSquirt'nSpark (MSS): Precis som namnet antyder är detta ett MegaSquirt med tändning, meningen är att man ska kunna koppla ihop MS med en vanlig fördelartändning. Triggersignalen kan tas från hallgivare, induktiv givare, optisk givare eller till och med brytarspetsar. Signalen går sedan genom MS där den skickas vidare vid rätt tidpunkt baserat på var i mappen man befinner sej till en vanlig tändmodul från Bosch eller GM.
    För att modifiera MS till MSS behöver ingen modifiering göras av hårdvaran för MS utan man "flashar" ny programvara till processorn via programeringskabeln bara. För att köra MSS på t.ex. en og900T16 så har man redan all hårdvara till själva tändningen och behöver bara komplettera med dom givare som man även behöver göra för vanliga MS.
    För mer info: http://autos.groups.yahoo.com/group/megasquirtnspark/

    MegaSquirt'nEDIS (MS&EDIS): EDIS är ett tändsystem från Ford som är ganska smart konstruerat, i alla fall för våra behov. EDIS består av en vevaxelgivare, en tändmodul och ett gäng lite speciella tändspolar. Vevaxelgivaren läser av ett 36-1 triggerhjul. 36-1 betyder att det har 36 taggar varav ett saknas. varje tagg motsvarar 10* och taggen som saknas indikerar att motorn snurrat/börjar på ett nytt vevaxelvarv. Givaren är kopplad till EDIS-modulen och om man kör systemet löst ger det en fast tändvinkel på 10* FÖD. Kopplar man EDIS till MS så kan man precis som i MSS ställa exakt när tändning ska ske i en tredimensionell mapp. För att modifiera ett MS till MS&EDIS behöver man göra några enklare modifieringar av hårdvaran samt "flasha" processorn med ny programvara.
    Läs mer om MS&EDIS här: http://www.jsm-net.demon.co.uk/megasquirtnedis

    DualTable (DT): DualTable koden innehåller ingen tändning men har lite andra finesser som man kanske kan ha nytta av. Det funkar så att man har två mappar varav den ena fungerar precis som den vanliga insprutningsmappen i MS och den andra kan man styr lite allt möjligt med, t.ex. en radda extra spridare som hoppar in först vid ett visst laddtryck, lustgasstyrning, boostcontroller m.m. Många av funktionerna i DT kräver att man bygger ett dotterkort till MS:
    Här finns info om DT samt lite annat: http://not2fast.wryday.com/megasquirt/

    Fler varianter finns, bland annat system med enbart tändning. Kika bland länkarna i slutet.

    Var börjar man då?
    Innan man börjar bygga bör man skaffa sej en uppfattning om hur detta fungerar. Att bara ha läst den här texten räcker nog inte. Surfa runt och ta del av all den information som finns om MS på internet, en bra startplats är http://msnordic.mine.nu där finns ett forum precis som här, filarkiv, länkar och mycket mer. Läs även igenom byggbeskrivningen på http://www.megasquirt.info
    Sen ska man nog fråga sej själv både en och två gånger om man verkligen klarar att mappa själv. Givetvis kan man ta hjälp av någon trimfirma men förvänta er inte att dom gör det mot kaffebröd. Den kunskap jag har i ämnet har jag skaffat mej genom treårigt fordonsprogram samt surfande på internet under flera års tid. Förmodligen långt från tillräklig kunskap för att plocka ut maxeffekt men jag gillar att exprimentera.

    Om man sen bestämt sej för att köra med MS eller något derivat så börjar man med att beställa ett partiellt kit samt en stimulator härifrån: http://www.bgsoflex.com/mspo1.html -> http://www.megamanual.com/v22manual/mintro.htm#group
    Det partiella kittet innhåller ett förtryckt kretskort (PCB), förprogramerad processor, MAP-Sensor samt en drivkrets till spridarutgångarna. Så punkten MSCHIP i formuläret kan man hoppa över om man inte känner att man behöver en extra förprogramerad procerssor.
    Reläkort och partiellt kit för MegaView beställer man om man vill ha dom, inte nödvändiga för att få det att fungera. Betalningen sker genom att skicka en check eller $ till Bowling och Grippo tillsammans med en utskrift av beställningssidan man får upp när man klickat sej igenom formuläret. När B o G fått pengarna skickar dom prylarna. Normalt tar detta ca 4 veckor.

    Resten av prylarna man behöver kan man beställa från ELFA. Färdiga listor för MS och Stimulator att lägga i kundvagnen på deras hemsida finns här: http://www.megabuy.tk
    Någon låda att stoppa systemet i ingår inte men en låda som fungerar bra är ELFA nr 50-438-80 som finns här: http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/6982.htm

    När man byggt klart så måste man fixa lite givare som fungerar ihop med MS. Systemet behöver information om tryckförhållande i insugsröret, lufttemp, spjälläge, vattentemp, varvtal och lambda.

    Tryck mäts med en MAPS-Sensor, den följer med om man köper partiellt kit och sitter monteras på själva kortet. Den sensorn klarar max 255Kpa Absoluttryck vilket innebär max 1,5 bars övertryck. Vill man ladda mera får man skaffa en annan sensor och modifiera programvaran för den.

    Lufttemp mäter man med en lufttempsensor monterad i insugsröret. Lämplig placering på en turbomotor är strax innan gasspjället, sensorn kan man ta från t.ex. Trionic 5 eller Volvo 740 turbo. Det viktigaste är att man kan ta reda på vilken resistans givaren har vid 3 olika temperaturer.

    Vattentemp mäts med en vattentempsensor, den som sitter original fungerar utmärkt. Även den behöver man veta resistansen vid 3 olika temperaturer på. Om någon vill så kan jag rota fram dom värden jag kör med på min motor med original bosch vattentempsensor samt lufttempsensor från Trionic 5.

    Spjälläge mäter man med en spjällägessensor, även kallad TPS. Sitter monterad på spjällaxeln. Den som sitter original på bilar med LH går inte att använda då den endast berättar om man har fullgas, ingen gas eller något därimellan. Givaren måste vara av potentiometertyp. Lämpliga TPSer kan man hitta på Volvo 850 och nyare, ng900, Ford sierra med flera. Ta med en mulitmeter till skroten och leta så hittar ni nog något. Kalibreringen av sensorn görs enkelt genom i programmet man mappar med.

    Varvtal mäts lite olika beroende på vilken variant av MS man väljer att köra, på enbart-sprut versionerna tar man varvtalssignalen från t.ex tändspole eller varvräknarutgång. På tänd-versionerna hämtar den den infon genom tändsystmet.

    Lambda mäts med en lambdasensor. Originalet duger gott, behöver du skaffa en ny så ta en med förvärmning, t.ex från 9000.

    Inkoppling
    För att koppla in MS behöver man tillverka en kablehärva. Jag slaktade originalhärvan från LH2.4 sprutet som satt i min 9000. På så sätt slapp jag oroa mej för var jag skulle få tag på kontakter till givare och spridare med mera. Några kontakter saknades men dom klippte jag ur härvan på en reservdelsbil jag har och kontakt till TPS givaren jag använder från Ford Sierra klippte jag från samma bil jag tog givaren ifrån. Några kablar behövde skarvas för att dom var för korta. Alla skarvar löddes och isolerades sedan med krympslang. Man ska nog hålla sej ifrån billiga flatstift och strömtjuvar så gott man kan. DOm leder oftast bara till problem och dom flesta vet väl hur kul det är med elfel.

    När man sedan kommit så långt att man ska välja spridare så är min rekomendation att satsa på högohmiga. MS kan driva lågohmiga men blir då väldigt varmt. Om man tvunget måste dra nytta av de fördelar (högvarv) man får av lågohmiga spridare bör man beställa ett s.k. FlybackBoard vilket minskar belastningen på MS och möjliggör drift av flera lågohmare. Att köra lågohm med förkopplingsmotstånd går också bra men då fungerar dom precis som vanliga högohmiga. Spridarna som sitter original på bilar med LH och Trionic är högohmiga, likaså dom "gröna" volvospridarna.

    Som avslutning slänger jag in ett gäng länkar med mera information om MegaSquirt.

    MegaSquirts Officiella hemsida: http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html
    Manual, FAQ, byggbeskrivning: http://www.megasquirt.info
    Internationellt diskutionsforum: http://www.msefi.com
    MegaSquirt på svenska: http://msnordic.mine.nu
    MegaSquirt'nSpark (Yahoogrupp): http://autos.groups.yahoo.com/group/megasquirtnspark/
    MegaSquirt'nEDIS: http://www.jsm-net.demon.co.uk/megasquirtnedis
    MegaJolt (tändsystem): http://autos.groups.yahoo.com/group/megajolt/
    MegaSpark (ett till tändsystem): http://autos.groups.yahoo.com/group/megaspark/
    MegaJolt Light (Enbart EDIS): http://www.bgsoflex.com/mjl/mjl_edis.html

    Lycka till
    MVH
    Fredrik1765
    Senast redigerat av Moderator den 2021-09-19 klockan 19:02. Anledning: Redigerat länk
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Oslo, Norge
    Inlägg
    264
    Fredrik!

    Har ju forskat lite i ämnet, interessant att ha en tråd med erfarenheter här när man börjar bygga motorn under vintern.
    Partial-kit och ELFA-grejorna är redan på väg hem i brevlådan!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Östersund/Offerdal
    Inlägg
    13
    bra skrivet fredrik!
    tänkte på en sak...om man kör med megasquirt 'n' EDIS (som jag kommer att göra), var tar man
    då varvtalssignalen till APC-boxen och varvräknaren, m.m.?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping
    Inlägg
    535
    JA!!

    Jag tackar och bockar, detta är precis vad jag ville ha!

    Ta nu inte bort den här tråden nån!!

    Fråga nummer 1, vad kostar det innan man har ett fungerande sprut i bilen och vad är inräknat då?
    "Det är otroligt vad mycket man inte kan om man inte försöker!"

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 861
    Hej Fredrik1765


    Jäkligt intressant, även för en som överlåter mappning till en firma.


    Du skulle inte kunna förklara lite om hur själva programeringen går till? Blir så sugen på att införskaffa en lite äldre SAAB och leka med, jag är så svag.

    Eller det kanske står på dom sidor du länkade till som jag änsålänge varit för lat för att besöka

    Mvh
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  6. #6
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 761
    Medlem#
    1765
    Saab 9000T>>Stift 11 ska fungera.

    4 cylinder EDIS module pinout Signal EDIS Module Terminal
    PIP (EDIS output signal) 1
    IDM (diagnostic signal to ECU) 2
    SAW (ECU spark control signal) 3
    IGN GND (signal return) 4
    VRS - (crank sensor negative) 5
    VRS +(crank sensor positive) 6
    VRS shield (crank sensor shield) 7
    VPWR (ignition switched 12 volts) 8
    PWR GND 9
    COIL 1 (coil drive) 10
    CTO (clean tach out) 11
    COIL 2 (coil drive) 12
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  7. #7
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 761
    Medlem#
    1765
    Citat Ursprungligen postat av JohanB
    JA!!

    Jag tackar och bockar, detta är precis vad jag ville ha!

    Ta nu inte bort den här tråden nån!!

    Fråga nummer 1, vad kostar det innan man har ett fungerande sprut i bilen och vad är inräknat då?
    För mej landade slutsumman på strax över 3000:- räkna från det upp till kanske 5000:-
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  8. #8
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 761
    Medlem#
    1765
    Citat Ursprungligen postat av 32991
    Hej Fredrik1765


    Jäkligt intressant, även för en som överlåter mappning till en firma.


    Du skulle inte kunna förklara lite om hur själva programeringen går till? Blir så sugen på att införskaffa en lite äldre SAAB och leka med, jag är så svag.

    Eller det kanske står på dom sidor du länkade till som jag änsålänge varit för lat för att besöka

    Mvh
    Tanka hem programvaran MegaTune, du hittar den bland länkarna. Du kan köra programmet utan att ha det inkopplat mot MS för att kika på inställningar m.m.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Oslo, Norge
    Inlägg
    264
    Läste en tråd på ms-nordic om MSS + DI-kassett, men projektet verkar stå still, någon annan som vet om det är möjligt?

  10. #10
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 761
    Medlem#
    1765
    Jo jag har nog varit o petat i den tråden. Har haft annat att göra med bilen på sista tiden samtidigt som man är arbetslös. Men test av det kommer om inte herrarna Bruce och Al hinner släppa Ultra Megasquirt Innan. Va snack om stöd för Saab DI kassett med joniseringsmätning o allt i den varianten.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  11. #11

    insprut

    Hej!

    Har installerat ett annat mappbart sprut som är svenskt, integrerar saab DI, turbotrycksreglering med original taktventil plus en hel drös med funktioner. Som du nämde så är man själv gränsen för vad som kan uppnås.

    Systemet du beskriver låter intressant för nästa projekt, en Saab 9000 2,3 200 hkr med TCS.

    Vet du (eller någon annan) hur man tar ut varvtalssignal till varvräknaren och hur man får ACC:n att fungera igen efter att LH-styrdonet är bortkopplat (misstänker att 2.4.2 ger någon signal till kompressorns magnetkoppling)

    Har dessutom en e-gas (spjällhuset) som är lite udda(elmotor som sköter gasen) Har gjort en adapter som möjliggör montering av vanlig spjälllägespotentiometer.

    Kanske kan man låta LH styrdonet leva sitt eget liv parallellt med det nya sprutet?

    MVH

    Janne

  12. #12
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 761
    Medlem#
    1765

    Re: insprut

    Vet du (eller någon annan) hur man tar ut varvtalssignal till varvräknaren och hur man får ACC:n att fungera igen efter att LH-styrdonet är bortkopplat (misstänker att 2.4.2 ger någon signal till kompressorns magnetkoppling)
    Varvtalsignalen tar du från det tändsystem du kör med, dom varianter som går att integrera i MegaSquirt plockar man oftast och enklast varvtalssignal från tändmodul/EDIS-modul.

    Funktioner för AC avstängning vid fullgas m.m. finns i LH2.4(.2) Här hittar du pin-layout m.m. http://www.scotsglen.com/saab/ecu/

    Har dessutom en e-gas (spjällhuset) som är lite udda(elmotor som sköter gasen) Har gjort en adapter som möjliggör montering av vanlig spjälllägespotentiometer.
    Vet inte alls hur det är att få det att lira ihop med TCS. Kan nog bli en del problem med boxar som saknar varandra och blir ledsna. Bästa och enklaste är nog att om det är möjligt strunta i TCS och koppla ur det. Byt bara till ett spjällhus från en bil utan TCS så är problemet ur världen. Men vill du verkligen ha kvar det så parrortera gärna hur det går, kan va intressant.

    Kanske kan man låta LH styrdonet leva sitt eget liv parallellt med det nya sprutet?
    Har aldrig testat, dom funktioner som fanns i min bil har jag fått allt att fungera ihop med MegaSquirt på ett eller annat sätt, endel lösningar är sämre (tomgångsregleringen) och annat funkar bättre. Bland annat så har jag bränsleförbrukning med mera på färddatorn inkopplat ihop med MS, ska bara klura ut hur man kalibrerar det för dom spridare jag kör med, visar lite fel nu men det fungerar. Det enda är att Check Engine lyser konstant... färddatorn saknar förmodligen sin LH-box men det går att leva med
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    94
    känner MSS av spikningar i motorn??
    9000 -98 Nordic
    201m 9,0/143,2
    402m 13,5/181,1

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Degerfors
    Inlägg
    2 329
    Citat Ursprungligen postat av nikke
    känner MSS av spikningar i motorn??
    nope

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sangis (10mil ifrån Luleå)
    Inlägg
    2 071
    Citat Ursprungligen postat av johamn
    Citat Ursprungligen postat av nikke
    känner MSS av spikningar i motorn??
    nope
    Har du APC systemet som på det äldre saabarna dvs 9000 -94> eller og900 upp till tidiga -90 tror jag, så känner det ju av spikningar.


    mvh // Isak

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    ystad
    Inlägg
    335
    du/ni får järna ta reda på vad värdena är för lufttemp, vattentemp!!!

  17. #17
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 761
    Medlem#
    1765
    Citat Ursprungligen postat av ingo79
    du/ni får järna ta reda på vad värdena är för lufttemp, vattentemp!!!
    vilka givare gäller det? Alltså vilken bilmodell kommer dom ifrån?
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 801
    ingo79, här har du en spec på givarna.

    http://www.bosch-motorsport.com/deutsch ... TC_M12.pdf
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    ystad
    Inlägg
    335
    vattentempen har jag hittat!
    inloppslufttempen kommer från en trionic och där står 10116 och 11fo mer vet jag inte!!!

    vattentemp 0 280130026
    0*c 5800ohm
    20*c 2600ohm
    80*c 320ohm

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 801
    Lika värden på den med.
    Dessutom koommer den från en LH-bil..
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-03-08, 22:35
  2. Mappning MEGASQUIRT
    Av Tangis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-12, 22:08
  3. Vem mappar Megasquirt?
    Av itoaa i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-08-21, 01:01
  4. Kopplingsschema megasquirt?
    Av BadAss i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-01-07, 12:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •