Sidan 15 av 19 FörstaFörsta ... 51314151617 ... SistaSista
Resultat 281 till 300 av 363

Ämne: Information om MegaSquirt, ställ frågor här.

  1. #281
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    519
    Jag har lite problem med mitt MSI pcb v3.0... Jag har precis snickrat ihop allt, kontrollerat alla funktioner med MegaTune och stimulatorn och allt funkar kanonbra!! Har donat lite med configuratorn också så att jag har allt inställt rätt...

    Jag tänkte lägga in det senaste MS-extrakoden, firmware 29y4, men jag får bara ett kommunikationsfel när jag kör programmet som laddar upp koden i processorn...

    "This should count up to 1750+ lines
    .
    src/download.exe -c1 msns-extra.s19
    Ms Download 1.10
    Dowload failed:
    Expected response "
    Boot>",
    but received this "".
    Tryck ned valfri tangent för att fortsätta..."

    Jag använder mig av en USB -> serielladapter, men det ska väl inte spela någon roll då kommunikationen mellan MegaTune och MS funkar som det ska med den kabeln?!

    Någon som har en idé om hur jag ska lyckas få in koden? Jag har gjort rätt när det gäller boot-jumpern och jag har även stabila 12V istället för ett 9V-batteri...

    Anledningen till att jag vill ha extra-koden är att jag vill kunna styra tändningen och att jag har en bredbandslambda... Man har ju lite mer inställningsmöjligheter än bara den vanliga firmware som ligger i processorn när den kommer... Jag vet att man kan köra EDIS, men ärligt talat så tänkte jag inte ens tanken när jag satte ihop allt Så nu får det bli MS-extra istället....
    MVH
    Christoffer
    _________________________________
    SAAB - Se Andras Avundsjuka Blickar

  2. #282
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514
    Citat Ursprungligen postat av T16
    > Piere

    Har jag förstått rätt så tar man signalen från effektsteget till MS som sedan fördröjer den ut till spolen, detta gör att fördelaren måste vara helt fast i tändläget utan vacuum eller viktförställning samt det läget den står i blir trigger angle så den måste vara högre än den högsta tändningen du tänkt ha.

    >Lampan e85 eller inte spelar ingen roll det funkar.

    Vems har sekventiell tändning vilket är en fördel men jag vet inte om någon kör det på saab och har några tips.
    Har en fråga angående.. Fördelaren på T16, det sägs att den måste vara FAST.. skall den då vara fast inställd på 16 Grader som T16 är orginal eller är det nått annat som gäller?

    /M
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  3. #283
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Citat Ursprungligen postat av DualC
    Citat Ursprungligen postat av T16
    > Piere

    Har jag förstått rätt så tar man signalen från effektsteget till MS som sedan fördröjer den ut till spolen, detta gör att fördelaren måste vara helt fast i tändläget utan vacuum eller viktförställning samt det läget den står i blir trigger angle så den måste vara högre än den högsta tändningen du tänkt ha.

    >Lampan e85 eller inte spelar ingen roll det funkar.

    Vems har sekventiell tändning vilket är en fördel men jag vet inte om någon kör det på saab och har några tips.
    Har en fråga angående.. Fördelaren på T16, det sägs att den måste vara FAST.. skall den då vara fast inställd på 16 Grader som T16 är orginal eller är det nått annat som gäller?

    /M
    Med fast menas att all mekanisk och vacumstyrd reglering ska vara låst. Använder du hallgivaren i fördelaren som trigger ska du ställa justera fördelaren till ett betydligt högre värde än 16 grader. Det värde du ska ställa den på kallas triggervinkel och måste minst vara den max-tändning du tänker ha, helst ännu mera. Men sikta på en 65 grader nånstans. Rotorn kommer förmodligen att peka mot fel pinne i fördelarlocket när du vrider så mycket så den får du modda.
    Justeringen gör du på så sätt att du ställer fördelaren på ungefär 65 grader där du tror det blir. Sen sätter du triggerangle till 65 grader och fixed angle till 15 grader, starta motorn och kolla så du har 15 grader med stroblampa. Annars vrid fördelaren tills det blir rätt.

    Ett bättre alternativ är att köra med en vevaxelgivare, ska du köra med fördelare kan du plocka alla delar från en 900 eller 9000 i16 med EZK tändning beroende på vilken modell du själv har. Givare, remskiva, eventuellt oljepumpslock och fördelaren (EZK har en fördelare tom på elektronik och justeringsprylar). Med vevaxelgivare på plats så är det lättare att bygga vidare med separata spolar eller DI senare också. Blir dessutom stabilare tändläge när det inte är några kjedjor och drev m.m. som kan glappa på vägen till givaren.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  4. #284
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Citat Ursprungligen postat av _coffe_
    Jag har lite problem med mitt MSI pcb v3.0... Jag har precis snickrat ihop allt, kontrollerat alla funktioner med MegaTune och stimulatorn och allt funkar kanonbra!! Har donat lite med configuratorn också så att jag har allt inställt rätt...

    Jag tänkte lägga in det senaste MS-extrakoden, firmware 29y4, men jag får bara ett kommunikationsfel när jag kör programmet som laddar upp koden i processorn...

    "This should count up to 1750+ lines
    .
    src/download.exe -c1 msns-extra.s19
    Ms Download 1.10
    Dowload failed:
    Expected response "
    Boot>",
    but received this "".
    Tryck ned valfri tangent för att fortsätta..."

    Jag använder mig av en USB -> serielladapter, men det ska väl inte spela någon roll då kommunikationen mellan MegaTune och MS funkar som det ska med den kabeln?!

    Någon som har en idé om hur jag ska lyckas få in koden? Jag har gjort rätt när det gäller boot-jumpern och jag har även stabila 12V istället för ett 9V-batteri...

    Anledningen till att jag vill ha extra-koden är att jag vill kunna styra tändningen och att jag har en bredbandslambda... Man har ju lite mer inställningsmöjligheter än bara den vanliga firmware som ligger i processorn när den kommer... Jag vet att man kan köra EDIS, men ärligt talat så tänkte jag inte ens tanken när jag satte ihop allt Så nu får det bli MS-extra istället....
    Om du ansluter med megatune nu, får du kontakt då. Annars kan en misslyckad överföring reultera i att det bara blir skit av alltihop på processorn. Isf måste den programeras om med en programerare för HC08.

    Om det fortfarande funkar skulle jag först av allt testa med en dator med riktig serieport. Kör själv med USB-adapter på min bärbara och det funkar faktiskt problemfritt mot mitt MS men jag har provat den i jobbet mot diverse elprylar (servon och frekvensomvandlare m.m.) och där funkar den inte, får t.o.m blåskärm på endel prylar. Sen finns det många som haft alla möjliga problem med USB-adaptrar på andra sidan vattnet som jag läst om. Så USB-adapter och RS232 verkar va lite lotteri. Testa på en äldre dator med riktig RS232, bara du lyckats få in programmet kan du ju mappa med din bärbara sen.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  5. #285
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik1765
    Citat Ursprungligen postat av DualC
    Citat Ursprungligen postat av T16
    > Piere

    Har jag förstått rätt så tar man signalen från effektsteget till MS som sedan fördröjer den ut till spolen, detta gör att fördelaren måste vara helt fast i tändläget utan vacuum eller viktförställning samt det läget den står i blir trigger angle så den måste vara högre än den högsta tändningen du tänkt ha.

    >Lampan e85 eller inte spelar ingen roll det funkar.

    Vems har sekventiell tändning vilket är en fördel men jag vet inte om någon kör det på saab och har några tips.
    Har en fråga angående.. Fördelaren på T16, det sägs att den måste vara FAST.. skall den då vara fast inställd på 16 Grader som T16 är orginal eller är det nått annat som gäller?

    /M
    Med fast menas att all mekanisk och vacumstyrd reglering ska vara låst. Använder du hallgivaren i fördelaren som trigger ska du ställa justera fördelaren till ett betydligt högre värde än 16 grader. Det värde du ska ställa den på kallas triggervinkel och måste minst vara den max-tändning du tänker ha, helst ännu mera. Men sikta på en 65 grader nånstans. Rotorn kommer förmodligen att peka mot fel pinne i fördelarlocket när du vrider så mycket så den får du modda.
    Justeringen gör du på så sätt att du ställer fördelaren på ungefär 65 grader där du tror det blir. Sen sätter du triggerangle till 65 grader och fixed angle till 15 grader, starta motorn och kolla så du har 15 grader med stroblampa. Annars vrid fördelaren tills det blir rätt.

    Ett bättre alternativ är att köra med en vevaxelgivare, ska du köra med fördelare kan du plocka alla delar från en 900 eller 9000 i16 med EZK tändning beroende på vilken modell du själv har. Givare, remskiva, eventuellt oljepumpslock och fördelaren (EZK har en fördelare tom på elektronik och justeringsprylar). Med vevaxelgivare på plats så är det lättare att bygga vidare med separata spolar eller DI senare också. Blir dessutom stabilare tändläge när det inte är några kjedjor och drev m.m. som kan glappa på vägen till givaren.
    Tack för informationen fredrik, mycket roligt att läsa den..

    Jag har i första hand tänkt använda befintliga saker på bilen, jag planerar ej att VRÅL trimma den heller.

    När, det gäller fördelaren orginal .. hur pass HÖGT går tändningen med vaccumstyrning.. ? . Då jag liksom ej förstår fördelen att vrida in den på 65 grader om det absolut ej behövs.

    Jag, har haft en i16 motor sedan tidigare, men hade hoppas på att slippa flytta över oljelock osv, då jag anser det som ett JOBBIGT.. jobb.

    Läste nån annan stans, att det fanns.. fördelarhus som tydligen inte hade vikter i sig heller, o därför va lättare att modifiera för detta endamål (LÅSA), nån nämde han använt en fördelare från en -86'a

    Om det är så, är det samma kablage för min fördelare 89- och den isof..

    /M
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  6. #286
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Citat Ursprungligen postat av DualC
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik1765
    Citat Ursprungligen postat av DualC
    Citat Ursprungligen postat av T16
    > Piere

    Har jag förstått rätt så tar man signalen från effektsteget till MS som sedan fördröjer den ut till spolen, detta gör att fördelaren måste vara helt fast i tändläget utan vacuum eller viktförställning samt det läget den står i blir trigger angle så den måste vara högre än den högsta tändningen du tänkt ha.

    >Lampan e85 eller inte spelar ingen roll det funkar.

    Vems har sekventiell tändning vilket är en fördel men jag vet inte om någon kör det på saab och har några tips.
    Har en fråga angående.. Fördelaren på T16, det sägs att den måste vara FAST.. skall den då vara fast inställd på 16 Grader som T16 är orginal eller är det nått annat som gäller?

    /M
    Med fast menas att all mekanisk och vacumstyrd reglering ska vara låst. Använder du hallgivaren i fördelaren som trigger ska du ställa justera fördelaren till ett betydligt högre värde än 16 grader. Det värde du ska ställa den på kallas triggervinkel och måste minst vara den max-tändning du tänker ha, helst ännu mera. Men sikta på en 65 grader nånstans. Rotorn kommer förmodligen att peka mot fel pinne i fördelarlocket när du vrider så mycket så den får du modda.
    Justeringen gör du på så sätt att du ställer fördelaren på ungefär 65 grader där du tror det blir. Sen sätter du triggerangle till 65 grader och fixed angle till 15 grader, starta motorn och kolla så du har 15 grader med stroblampa. Annars vrid fördelaren tills det blir rätt.

    Ett bättre alternativ är att köra med en vevaxelgivare, ska du köra med fördelare kan du plocka alla delar från en 900 eller 9000 i16 med EZK tändning beroende på vilken modell du själv har. Givare, remskiva, eventuellt oljepumpslock och fördelaren (EZK har en fördelare tom på elektronik och justeringsprylar). Med vevaxelgivare på plats så är det lättare att bygga vidare med separata spolar eller DI senare också. Blir dessutom stabilare tändläge när det inte är några kjedjor och drev m.m. som kan glappa på vägen till givaren.
    Tack för informationen fredrik, mycket roligt att läsa den..

    Jag har i första hand tänkt använda befintliga saker på bilen, jag planerar ej att VRÅL trimma den heller.

    När, det gäller fördelaren orginal .. hur pass HÖGT går tändningen med vaccumstyrning.. ? . Då jag liksom ej förstår fördelen att vrida in den på 65 grader om det absolut ej behövs.

    Jag, har haft en i16 motor sedan tidigare, men hade hoppas på att slippa flytta över oljelock osv, då jag anser det som ett JOBBIGT.. jobb.

    Läste nån annan stans, att det fanns.. fördelarhus som tydligen inte hade vikter i sig heller, o därför va lättare att modifiera för detta endamål (LÅSA), nån nämde han använt en fördelare från en -86'a

    Om det är så, är det samma kablage för min fördelare 89- och den isof..

    /M
    Jag vet faktiskt inte hur tändkurvan ser ut med fördelartändningen, 25 grader som max kanske, den är nog ganska snäll. Om du söker lite efter ragnars DI-program här på forumet så ska det finnas en skärmdump från det där man ser själva tändmappen för DI88. Den kanske kan gen en hint om hur original tändkurva ser ut.

    Anledningen att man ska lägga triggervinkeln högre är att MS behöver lite betänketid också. Exakt hur och varför kan jag inte svara på eftersom jag inte forskat vidare på ämnet, jag har däremot testat att köra fördelare med triggervinkel väldigt när maxtändning och det funkade inget bra, misständningar och annat trist. Ändrade till högre triggervinkel och sen funkade det. Kollade inte med stroblampa när den misstände så jag vet inte exakt hur den betedde sej.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  7. #287
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514
    Okej, tack för svaret fredrik.. skall kolla upp det du skrev om skärmdump.

    Sedan kan vi juh ta disskusionen mer i PM så slipper vi belasta tråden.

    /M
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  8. #288
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514
    Okej, har en fråga till te folket..

    Hur ser Hallsignalen ut från T16 fördelare .. är det +5 eller +12?

    Och är den Hög--->Låg (Signal när det är ingen tand framför givaren), eller, Låg---->Hög (Signal när det är tand framför givaren?

    Detta är juh viktigt att veta för konfigen av MS...

    Har tänkt köra med Hallgivare + att MS agerar - för spolen...

    MSnS eller vad det heter alltså.
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  9. #289
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514
    Uppar denna tråd lite, + att jag är i BEHOV av att veta hur Fördelaren på en og900 T16 behöver modifieras för att funka med MS...

    Slaktade en i dag o den hade juh bara Vaccumstyrning.. inga vikter o skit i den.

    Men kan nån slänga upp en beskrivning på fördelarmod .. så skulle jag bli kalasglad..

    /M
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  10. #290
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Citat Ursprungligen postat av DualC
    Uppar denna tråd lite, + att jag är i BEHOV av att veta hur Fördelaren på en og900 T16 behöver modifieras för att funka med MS...

    Slaktade en i dag o den hade juh bara Vaccumstyrning.. inga vikter o skit i den.

    Men kan nån slänga upp en beskrivning på fördelarmod .. så skulle jag bli kalasglad..

    /M
    Du kopplar in den såhär.

    http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... tm#hallV33

    Koppla in hallgivaren först o se till så du får varvtalssignal i Megatune, modda sen. Själva moddandet är ju att låsa vacumdosan så den inte kan röra sej. Plocka bort slangen räcker förmodligen för att börja testköra.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  11. #291
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik1765
    Citat Ursprungligen postat av DualC
    Uppar denna tråd lite, + att jag är i BEHOV av att veta hur Fördelaren på en og900 T16 behöver modifieras för att funka med MS...

    Slaktade en i dag o den hade juh bara Vaccumstyrning.. inga vikter o skit i den.

    Men kan nån slänga upp en beskrivning på fördelarmod .. så skulle jag bli kalasglad..

    /M
    Du kopplar in den såhär.

    http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... tm#hallV33

    Koppla in hallgivaren först o se till så du får varvtalssignal i Megatune, modda sen. Själva moddandet är ju att låsa vacumdosan så den inte kan röra sej. Plocka bort slangen räcker förmodligen för att börja testköra.
    Okej, jag fattar.. vi röck juh den vaccumdosan ida..på en gammal fördelare, o enligt min polare så är den juh stum??. Men så kanske inte är fallet?.

    Jag måste oxo få veta hur det står till med Hallgivaren som jag frågat tidigare, detta är bara för att OM jag är tvungen att löda om mitt MS..

    Jobbar givaren med +5 eller +12 volt.. samt hur ger den signal..

    Frågorna står juh på sidan du gav te mig Fredrik, HAR du nån koll på det?

    /Mattias
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  12. #292
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Citat Ursprungligen postat av DualC
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik1765
    Citat Ursprungligen postat av DualC
    Uppar denna tråd lite, + att jag är i BEHOV av att veta hur Fördelaren på en og900 T16 behöver modifieras för att funka med MS...

    Slaktade en i dag o den hade juh bara Vaccumstyrning.. inga vikter o skit i den.

    Men kan nån slänga upp en beskrivning på fördelarmod .. så skulle jag bli kalasglad..

    /M
    Du kopplar in den såhär.

    http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... tm#hallV33

    Koppla in hallgivaren först o se till så du får varvtalssignal i Megatune, modda sen. Själva moddandet är ju att låsa vacumdosan så den inte kan röra sej. Plocka bort slangen räcker förmodligen för att börja testköra.
    Okej, jag fattar.. vi röck juh den vaccumdosan ida..på en gammal fördelare, o enligt min polare så är den juh stum??. Men så kanske inte är fallet?.

    Jag måste oxo få veta hur det står till med Hallgivaren som jag frågat tidigare, detta är bara för att OM jag är tvungen att löda om mitt MS..

    Jobbar givaren med +5 eller +12 volt.. samt hur ger den signal..

    Frågorna står juh på sidan du gav te mig Fredrik, HAR du nån koll på det?

    /Mattias
    Givaren ska va hög till låg, du får kolla så kortet är kopplat enligt denna bilden



    Givaren ska ha 12V vilket är enkelt att dubbelkolla med en vanlig multimeter. Motståndet på 1k som är i schemat kan du om du känner dej osäker sätta i härvan istället. Kopplas mellan signal givare-MS och 12V.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  13. #293
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514
    Ah Tack Fredrik, suveränt.. då är det lött rätt juh .. tackar..

    + att det är säkert frågor många vill ha svar på oxo ..

    /Mattias..
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  14. #294
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    42
    Kanon tråd detta


    Skulle nån kunna göra en lista på vanliga förkortningar ? Det är svårt för nybörjare ( som jag ) att veta vad alla förkortningar betyder... ex tps, o2, clt osv..


    Behöver inte lista alla som finns men dom vanligaste... som varvtals signal, bränsle pumps signal, lambda sond, vattentemp,lufttemp osv...



    Skulle uppskattas så man har lite mer koll på vad allt står för..



    Mvh

  15. #295
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103
    En liten fråga:

    Jag har en B202 -90 med Lucas.
    Jag har också MSII PCB v3.0 med allt extra och Ford EDIS-4 modul.

    Målet är att byta ut både Lucas och fördelaren mot MSII och EDIS. Jag vill skippa fördelaren helt och hållet och behöver inte fördelarens Hall-givare då jag tänkte köra wasted spark.

    Kan jag använda mig av inbyggda blandarskivan på veven och låta den styra min MSII (och därefter EDIS) eller måste skivan bytas mot "missing teeth"?
    Signatur...

  16. #296
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    498
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    En liten fråga:

    Jag har en B202 -90 med Lucas.
    Jag har också MSII PCB v3.0 med allt extra och Ford EDIS-4 modul.

    Målet är att byta ut både Lucas och fördelaren mot MSII och EDIS. Jag vill skippa fördelaren helt och hållet och behöver inte fördelarens Hall-givare då jag tänkte köra wasted spark.

    Kan jag använda mig av inbyggda blandarskivan på veven och låta den styra min MSII (och därefter EDIS) eller måste skivan bytas mot "missing teeth"?
    Hej!

    Du måste kapa upp ett extra hål i skivan så det blir ett 4-1 hjul.

    Finns bilder och förklaringar ett par sidor bakåt har jag för mig i denna tråden.

    MvH Niklasson

  17. #297
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    443
    Citat Ursprungligen postat av niklasson
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    En liten fråga:

    Jag har en B202 -90 med Lucas.
    Jag har också MSII PCB v3.0 med allt extra och Ford EDIS-4 modul.

    Målet är att byta ut både Lucas och fördelaren mot MSII och EDIS. Jag vill skippa fördelaren helt och hållet och behöver inte fördelarens Hall-givare då jag tänkte köra wasted spark.

    Kan jag använda mig av inbyggda blandarskivan på veven och låta den styra min MSII (och därefter EDIS) eller måste skivan bytas mot "missing teeth"?
    Hej!

    Du måste kapa upp ett extra hål i skivan så det blir ett 4-1 hjul.

    Finns bilder och förklaringar ett par sidor bakåt har jag för mig i denna tråden.

    MvH Niklasson
    antar att det är såhär du menar och sen koppla hallgivaren till EDIS? vart får man tag i en hallgivare som funkar?
    är det någon som har ett kopplingsschema för EDIS? har bara en massa avklippta kablar som jag inte vet vart dem ska?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik1765
    Japp det är mej han menar, jag kör MS i WastedSpark med en DI-kassett, triggar med originalgivaren på vevaxeln med en moddad bländarskiva.

    Följande Gäller MS hårdvaruversion 2.2.
    3.0 användare får klura själva

    Det som behövs är ett gäng 1k motstånd och lite lödning.
    Kabel med kontakt till DI:n, t.ex slaktad härva eller adapter till bilar med kabeln inbyggd i kassetten.
    Vevaxelgivare och såklart ett oljepumpslock som har fäste för givare.
    Remskiva med bländarskiva, antingen EZK eller DI/T5.2

    Remskivan moddas med en stor öppning till mitt imellan dom två andra enligt bilden.

    DI/T5.2 skivan får det lilla hålet läggas igen på.

    Givaren kopplas enligt detta;


    Till utgångar används LED 17 och 19
    Ska räcka med att koppla in sej på minusbenet på var och en av lysdioderna men vill man kan man även löda dit ett 1k motstånd mellan minusbenet och +5V (vcc) enligt denna bilden;


    Pinouten för DI är följande;
    pin 1 - oanvänd
    pin 2 - Trigger cyl 1
    pin 3 - Trigger cyl 2
    pin 4 - Trigger cyl 3
    pin 5 - Trigger cyl 4
    pin 6 - Jord
    pin 7 - knacksignal
    pin 8 - förbränningssignal 1+2
    pin 9 - förbränningssignal 3+4
    pin 10 - B+ från huvudrelät

    Inställnigarna orkar jag inte rabbla igenom nu, dom beror lite på vilken version man har av MSnS-Extra. Är det någon som har lött ihop o kopplat allt så hojta till med ett PM vilken version ni har och motor m.m. så ska jag knåpa ihop en inställningsfil ni kan starta motorn på. OBS, Inga 500hk skrivbordsmappar altså, utan lämpliga värden att sparka igång motorn på.
    har jag rätt blandarskiva i min 900s eller måste jag köpa en EZK remskiva och kapa i den?
    Lampan!
    Bilen på Garaget: www.garaget.org/Lampan

  18. #298
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    185

    Mod Av DI-APC bländar-skiva

    Ni som kör med modifierad DI/APC vevaxelgivare: hur har ni fixat igen den lilla öppningen??

    Är det bara en svets och mycke puts som fungerar??

    // Ola
    Saab 9-5 Aero -06
    Saab 9000 2,3t 170 -97

  19. #299
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    4
    har bestämt mig för att köra ms i en saab 9000 turbo 2.0 från 85, men har läst och kollat över allt känns de som och det jag undrar är vilket av alla olika ms ska jag använda? det finns ju ms1 och ms2 osv, och tre hundra olika tillägs grejer, det jag är ute efter är att kunna mappa bilen till ett ladd på runt 1.6bar ( osäkert i dags läget exakt hur det kommer se ut då det kommer bli ett vinterprojekt ) några andra tips och ider angånde vad som behöver modifieras köpas till, några tillägs moduler som kan vara riktigt bra att ha osv välkommnas starkt.

    tanken är att bygga ett själv och inte köpa färdigt. men som sagt det viktigaste just nu är för mig att ta reda på vilket man ska köra på och utgå därifrån så hoppas någon kan hjälpa mig.

  20. #300
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 888
    Själv funderar jag på att installera Megasquirt i min 900T -79. B-motor med modernt styrsystem alltså
    Praktiskt att man kan shoppa från England: http://www.extraefi.co.uk/ms2_products.htm
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-03-08, 22:35
  2. Mappning MEGASQUIRT
    Av Tangis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-12, 22:08
  3. Vem mappar Megasquirt?
    Av itoaa i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-08-21, 01:01
  4. Kopplingsschema megasquirt?
    Av BadAss i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-01-07, 12:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •