Hehe, VEMS, det har man ju hört lite positivt och mycket negativt omUrsprungligen postat av Lampan
Hehe, VEMS, det har man ju hört lite positivt och mycket negativt omUrsprungligen postat av Lampan
polaren körde det på sin BMW och det funkade kanon, fick köpa det billigt och tänkte satsa på det
några som kört det på saab å vart missnöjda?
eller borde man sälja VEMS:et å köra på MS + EDIS som också ligger under sängen :P
nån som vill köpa MS + EDIS annars?
Lampan!
Bilen på Garaget: www.garaget.org/Lampan
Jag, typ:P....Ursprungligen postat av Lampan
Hej!Ursprungligen postat av Fredrik1765
Håller på att koppla in en T7 magnetventil till mitt sprut. Får man fråga vilka grundinställningar i MT som du kör din magnetventil på?
/Magnus
är det potentionel(stavning) spjälllägesgivare på motorrer med Lucas?
alltså den rätta sorten ?
Lampan!
Bilen på Garaget: www.garaget.org/Lampan
2,1 L vet jag har potentiometer, men om varje lucas sprut har, det tvivlar jag på.. Du får mäta !Ursprungligen postat av Lampan
/Tom
någon som har triggerhjul, hallgivare m.m för att kunna få en triggersignal? till salu?
har en T16 motor. Vill ha 36-1 förhållande eller 60-2. va är det jag ska ha och göra då?
mvh Philip
Lampan!
Bilen på Garaget: www.garaget.org/Lampan
Klart du får frågaUrsprungligen postat av Morty
Släng iväg ett PM med din mailadress så kan jag skicka min msq-fil. Har inte inställningarna i huvudet och inte heller på den här datorn.
9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)
Alla saabspisar med lucas har potentimeter i TPS:en. Funkar kanon, kör med en själv. Även LH 2.4.2 och nyare har potentiometer fast en annan modell. LH 2.4 och 2.2 har endast spjällägesbrytare (tomgång, fullgas, eller något däremellan).Ursprungligen postat av Tangis
9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)
jag har en T16 maskin.
Om man bara ska styra bränslet till att börja med då kan man använda trigger signal från hallgivaren på fördelarn va?
Eller måste man även då lösa det med t ex bländarskiva?
Lampan!
Bilen på Garaget: www.garaget.org/Lampan
Ska du bara köra bränsle räcker det med att ta in en varvtalssignal, t.ex från varvräknaren, TSI uttaget, tändmodulen eller direkt från tändspolen.Ursprungligen postat av Lampan
9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)
Hejsan...
Verkar som de flesta MS installationer här på forumet görs på långmotorer med 4-1 trigger monterad på remskivan fram...
Tänkte göra en MS installation på min B204L kortmotor och har du tänkt använda orginal 60-2 hjulet i motorn och orginal VR givaren men min fråga är då till någon som gjort detta tidigare... Vad har kortmotorn för triggervinkel orginal???
Både bökigt att kolla detta på en ihopskruvad motor och inte heller lätt att flytta givaren i blocket heller
Alternativet är väl att på kortmotorn tillverka en egen triggerskiva att sätta längst fram på remhjulet med en lös hallsensor att trigga med...
mvh
Christoffer
Jag vet att jag sett info om triggervinkel på T5.5 motor nånstans, tror det var i WIS till ng900. WIS är en verkstadshandbok på cdrom och hur du får tag på den vet jag inte om jag får berätta men du förstår säkert.
9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)
Hittade detta som jag saxade från ett T5Suite informationsblad jag hittade i PDF format:
"Crankshaft position sensor
Trionic T5.2 uses a different crankshaft position sensor than Trionic T5.5.
The early (T5.2) models use a HALL effect sensor while the later models (T5.5) uses a variable
reluctance sensor.
The HALL effect sensor procudes a square wave output while the VR type produces a sinewave output
as shown in the picture below. The VR type output voltage is converted by T5.5 by using the LM1815.
This results in a simular output as the HALL effect sensor. T5 has 62 pulses per engine rotation from
which 2 teeth are missing at 117° BTDC on cylinder 1 to determine TDC."
mvh
Christoffer
Jag är tveksam till om det verkligen stämmer. Såvitt jag vet har T5-motorer ett 60-2 triggerhjul, vilket är rätt vanligt. 60 taggar varav två saknas (alltså 5.Ursprungligen postat av PureSpirit
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
9000 CC 2.3T -91
9-3 SS 1.8t BioPower -08
Triumph Speed Triple -04
Jo tyckte också det där med tänderna verkade lustigt då det brukar vara 60-2 hjul men frågan är ju hurpass man kan använda resten av uppgifterna till någe
Säger ju inget om vart man har givaren placerad orginal iallafall så nån triggerangle är ju svårt att få ut av det?... Blev glad att hitta lite gradantal i samband med triggertypen och trodde mig hittat någe men det säger ju inte mycke nyttigt? Eller är jag ute och cyklar?
För hittade sedan detta:
http://www.lowbudgetrides.com/forum/vie ... 6376aa7190
Verkar enklast att sätta ett nytt triggerhjul på vevaxelremskivan på kortmotorn så man har bättre flexibelitet om ingen har en bättre lösning?
mvh
Christoffer
Det är väl bara att köra på 117* stämmer inte det så är det ju säkert i närheten så bilen startar i alla fall. Sen får du ju justera triggervinkeln med en vanlig tändinställningslampa. Det går att göra även med tändkassett, du får sätta tändkablar mellan bara o se till så kassetten står upprätt. Triggerhjulet är 60-2
9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)
någon som har ett 36-1 hjul till salu?
och givare?
Lampan!
Bilen på Garaget: www.garaget.org/Lampan
Hittar du inget så borde det fungera med ett 36 kuggars kjedjedrev från någon moped eller liknande. Bara att slipa bort en kugg.Ursprungligen postat av Lampan
9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)
Hej!
Läst genom tråden vid några tillfällen men ändå inte fått riktig klarhet i några saker..
Har en 2,3T kortmotor från 9000 aero -95 i en 9000 cde -90 som jag skulle vilja köra på ms, helt standalone.
Undrar då egentligen exakt vad det är jag behöver?
HAr lite kontakt med en kille som importerar ms och av han får jag ms v3 med någon extra kod, extra tänd slutsteg inlött i boxen. db39 och db15 kontakt.
Något jag saknar där? Och var tar jag signalen till tändningen, fungerar det med det hjulet som sitter std i motorn?
Tacksam för alla tips, har gett upp hoppet om att få ordning på trionic i bilen :$
MVH Markus
______________________________
Saab 9-3 Aero -02 - Brukisen med ny smidd motor och div godis
Saab 9000 2,3 Turbo med MS V3 - 500hk +
Nissan 200sx s13 - Lekbilen