Sidan 7 av 19 FörstaFörsta ... 5678917 ... SistaSista
Resultat 121 till 140 av 363

Ämne: Information om MegaSquirt, ställ frågor här.

  1. #121
    got the new capacitator today, but no luck... I get no respons from the megasquirt-board when connected to the stim-board... I just don't hope that I have burned a lot of other stuff...
    I can't seem to find the parts-list on megabuy.tk anymore?
    I'm thinking I might need to buy the parts once more, and start over. Atleast, I would like to know the cost...
    Daniel.
    T8, nu med Megasquirt Complete control!

    I write in English 'cause i'm from Denmark, but I understand Swedish aswell!

  2. #122
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Citat Ursprungligen postat av Saab-Daniel
    got the new capacitator today, but no luck... I get no respons from the megasquirt-board when connected to the stim-board... I just don't hope that I have burned a lot of other stuff...
    I can't seem to find the parts-list on megabuy.tk anymore?
    I'm thinking I might need to buy the parts once more, and start over. Atleast, I would like to know the cost...
    Daniel.
    Ok, I have no idea whats wrong then. Since your english is quite good You should try asking at www.msefi.com. But first read thru the whole assembling manual at www.megasquirt.info to make sure you have all components mounted correctly...
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  3. #123
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Citat Ursprungligen postat av T16
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik1765
    Citat Ursprungligen postat av T16
    Kan man använda givare, remhjul och transmissonskåpa från en b202 med EZK tändning eller måste man ha ett 36 taggat för att köra EDIS?

    Behöver man i så fall ändra massa i programmet eller kalibrerar man övre dödpunkt på något sätt?
    Nej du måste ha 36-1 för att köra EDIS, det du däremot kan göra är att ta upp ett extra hål vid 180* lika stort som dom andra två i ett EZK hjul o sen använda det till att trigga en DI-kassett. Funkar klockrent.
    Har du en bild på detta?

    Det blir alltså tre hål?

    Antar att man kör spolarna i DI i par och wastefire.

    Måste hålen sitta exakt på graden rätt för att det ska stämma med inmatad tändpunkt eller kan man kalibrera nollpunkten sedan?
    Nej, har tyvärr ingen bild. Men jag håller på o river isär min bil nu för lite vintermeck så det blir väl lite bilder då.

    Men jag tror du fixar det utan bild också Tre hål blir det totalt, och ja, DI spolarna körs parvis (1,4 samt 2,3) i wastefire.

    Dom tre hålen ska vara placerade enligt följande, ett vid 0*, ett vid 90* och ett vid 180*, dom vid 0* och 180* har du ju redan så du behöver ta upp hålet vid 90*. Skrev fel förut såg jag men 90* är det som gäller. Gradtalet räknas från där hålet börjar. Sen för att göra det hela lite svårare så är allt förskjutet 45* (iaf på DI bländarskivan) så 0* är vid 45*, 90* vid 135* osv dessa 45* kallas för triggervinkel.

    Angående hur noga det är med placeringen av hålen så är det jäkligt noga, iaf på dom två vid 0 och 180 grader, för det är ju vid dom som MS skickar gnista, Som tur är är ju redan dom två hålen klara. Det tredje hålet är bara till för att skapa en 4-1 signal, altså 3 signaler skickas och den fjärde saknas och då vet MS att motorn snurrat ett helt vevaxelvarv. Detta för att den ska växla mellan de två tändutgångarna i rätt ordning. Hur noga det är på 90* hålet vet jag inte men säkrast är väl att va så noga det bara går.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  4. #124
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Här va ju tråden jag ville hitta...

    INTE läst igenom alla andra frågor innan jag postar detta

    Vill ha insprut på min V8. Hur göra?

    Finns tre kablar under huven nu, en till tändspole, en till oljetrycksgivare och en till vattentempgivare.

    Bygger själv från grunden mao?
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  5. #125
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Här va ju tråden jag ville hitta...

    INTE läst igenom alla andra frågor innan jag postar detta

    Vill ha insprut på min V8. Hur göra?

    Finns tre kablar under huven nu, en till tändspole, en till oljetrycksgivare och en till vattentempgivare.

    Bygger själv från grunden mao?
    Hehe, lätt o göra snygg kabelhärva då

    Nae men du har ju lite alternativ, vill du köra enbart sprut eller vill du ha tändning också? Enklast är ju såklart att börja med bara insprutning o få kläm på det först.

    Insug får du lösa på något sätt antar jag, du måste ju mecka dit 8st spridare på något sätt om du inte tänker köra TBI förstås.

    Sen behöver du en lufttempgivare, T5 fungerar utmärkt.

    Vattentempgivare går bra att ta från en saab med LH eller nyare om inte den du har funkar.

    Lambdasond, vill du kan du ha en per cylinderrad och då naturligtvis låta sonden reglera dom spridarna på samma rad. Funkar bra med t.ex sond från 9000, förvärmning vill du ha iaf. Bredbandslambda går också o koppla in om den har analog utgång.

    Spjällägesgivare av potentiometertyp, T5.5, Ford sierra, nyare voblo m.m.

    Varvtalssignal tar du nog enklast från minus på tändspolen eller tjuvar bakom varvräknaren.

    En soppapump behöver du också så klart, samt returledning från spridarbryggorna och en regulator.

    Sen kablar o kontakter, enklast är att slakta någon/några härvor man hittar på skroten eller liknande.

    Inkopllingsschema för standardutförande (inte modifierat) hittar du här http://www.megasquirt.info/v22manual/mwire.htm

    /Fredrik
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  6. #126
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 119
    En kompis har ett eftermarknads TBI, tror det är holley, en av spridarutgångarna har lagt av så det borde vara bra utgångsläge för att styra med MS(om det inte går att laga förstås) jag tror det styrs av spjällvinkel, temp och varvtal så de givarna följer väl och kablage.

    Jag kan höra om han säljer det om du är intresserad?
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  7. #127
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Insug för spridare etc kan jag nog lösa. Finns från nyare Ford V8or ju...
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  8. #128
    Hi guys... Just wanted to say, that I have sorted my problems, and MS is running like it should. It was the crystal that was blown...

    Another question: I'm doing the install, and want to implement the spark-part first. I have read and read all about MSNS here: http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-msns.html

    I'm not sure how to wire up the part about the hall-sensor... Can anyone help me with that? In swedish or english, dosn't matter
    Daniel.
    T8, nu med Megasquirt Complete control!

    I write in English 'cause i'm from Denmark, but I understand Swedish aswell!

  9. #129
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Nu är jag inte helt säker på om hallgivaren till T8 är densamma, eller liknande som den till T16. Det här funkar bra till T16 i alla fall.

    Klipp signalkabeln mellan hallgivare och tändmodul, signalkabeln brukar vara märkt med en nolla i kontakten på fördelaren (+0-). Koppla den delen som kommer från hallgivaren till varvräknaringången och den som går till tändmodulen kopplar du till f-idle utgången. Sen behöver du ett motstånd på 1k ohm mellan 12V och varvräknaringången (12V kan du ta från matningen till MS t.ex.).

    Det ska va allt, sen är det bara att börja justera in en lagom triggervinkel, försök få till åtminstone 40* BTDC.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  10. #130
    So you don't think I have to measure on the hall-sensors itself? I think the wiring on both T8's and T16's are the same, so the input/output should be so too. Can't remember right now, actually
    I wouldn't think that you should mix the tach-signal with the hall-sensor signal? Is that ok?
    I believe that "varvräknaringången" is the same as the tach-signal, yes (i.e pin24 on ms version 2.2)?
    I'll be doing some more wiring tomorrow, so hoping for answers
    Daniel.
    T8, nu med Megasquirt Complete control!

    I write in English 'cause i'm from Denmark, but I understand Swedish aswell!

  11. #131
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Signalen från hallgivaren ersätter signal från varvräknare/tändspole etc. Du kan koppla så som jag skrev, fungerar det inte så får vi prova något annat. Mäta behöver du inte göra för det har jag redan gjort

    Hallgivare -> Pin 24 (Tach)
    Pin 30 (F-Idle) -> Tändmodul
    Pin 28 (12V in) -> Pin 24 (Tach)
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  12. #132
    Haha, I didn't know that, now I understand it waaaay better! LOL
    Good thing that I have wired the tach-signal into the car already, lol... A shielded one too
    I'll go by your advice and hope that will do the trick
    Maybe I can get it all working tomorrow then
    Thanks for your help, will be looking into it some more tomorrow, and will let you know how it goes!
    Daniel.
    T8, nu med Megasquirt Complete control!

    I write in English 'cause i'm from Denmark, but I understand Swedish aswell!

  13. #133
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Old swedish saying: Det är inte lätt när det är svårt
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  14. #134
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sarpsborg, Norge
    Inlägg
    497
    Hej, funderar på att handla inn ett MS system til min 900T16 m/ DI-88. Går det att handla inn ett MS II och til att börja med bara använda bränsledelen och ev koppla inn tänningsdelen senare. Tacksam för svar.

  15. #135
    Yes, you should be able to only use the fuel-part!
    That is possible with ms 2.2, at least!
    Daniel.
    T8, nu med Megasquirt Complete control!

    I write in English 'cause i'm from Denmark, but I understand Swedish aswell!

  16. #136
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    326
    Finns det något mer gruppköp på G?

  17. #137
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Citat Ursprungligen postat av gramse
    Finns det något mer gruppköp på G?
    Vet inte, du får nog ett bättre svar om du frågar på msnordic.mine.nu där dom brukar ordna gruppköpen
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  18. #138
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    jag vill ha sprut som jag kan diktera själv.. har en 2,3T-91 som jag vill kunna styra soppa och tändning med, gärna med DI då.


    Hur ska jag gå till väga= kan jag köpa ett " färdiglött " och bara skaffa givare och liknande för att styra det jag vill eller måste jag beställa direkt från USa själv?

    Vad är det jag behöver??

  19. #139
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Hur du ska gå till väga för att bygga om ett MS för DI är jag nästan helt säker på att jag skrivit en eller ett par sidor tillbaka, annars har du PM.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  20. #140
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    japp jag såg nu, det är bara en grej jag inte är me på. Kan man köpa vilken version som helst?

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-03-08, 22:35
  2. Mappning MEGASQUIRT
    Av Tangis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-12, 22:08
  3. Vem mappar Megasquirt?
    Av itoaa i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-08-21, 01:01
  4. Kopplingsschema megasquirt?
    Av BadAss i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-01-07, 12:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •