Sidan 6 av 19 FörstaFörsta ... 4567816 ... SistaSista
Resultat 101 till 120 av 363

Ämne: Information om MegaSquirt, ställ frågor här.

  1. #101
    And how do you do that?
    Also, I'm not sure if the T8-sensor makes a constant signal when hot/cold or if it's progressive...
    Daniel.
    T8, nu med Megasquirt Complete control!

    I write in English 'cause i'm from Denmark, but I understand Swedish aswell!

  2. #102
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    903
    T8:a har ingen motortempgivare till sprutet, bara den som ger signal till instrumentbrädan.

    Den stora givaren som jag slaktade är en termoswitch. Den slår bara av/på jordningen till kallstartsventilen om motorn är kallare än runt 45 grader, så den går inte att använda. Den lilla givaren är från en Volvo 440 (säkert nån bosch-standardgivare).

    Kompensering för motortempen sköts ju genom att styrtrycket sänks för att ge motorn mer soppa när den är kall. Detta sker helt mekaniskt genom uppvärmning av en bimetallfjäder (rätt mycket på måfå anar jag...) och ingen riktig återkoppling för motortempen...

    Jag har inte stenkoll på k-jet, men jag tror inte att de katalysatorförsedda bilarna har nån tempgivare heller. Jag tog första bästa lösning och lödde ihop en givare som passar, det är möjligt att det finns de som passar rakt i, men jag orkade inte leta. Dessutom hade jag redan förköpt mig på volvogivaren på skroten.

    Först var jag lite tveksam till att hetta upp givaren, men det gick bra med försiktig gasollåga och vanligt lödtenn (med rikligt med flussmedelpasta på delarna innan). Den tålde behandlingen.
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  3. #103
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 757
    Medlem#
    1765
    Ja att sprutet inte har nån tempgivare vet jag men jag trodde den till kallstarten va en vanlig tempgivare. Men där ser man, alltid lär man sej något nytt.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  4. #104
    hmm har instalerat mega tune o det ser ut som om det är rätt svårt att sätta sig in i. massa variabler o värden som skall anges, hur vet vad som är bra eller "lagom" då är det bara o pröva sig fram eller??
    Opel kadett gsi -85 med b202l... under upp byggnad

  5. #105
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 757
    Medlem#
    1765
    Citat Ursprungligen postat av kadett_t16
    hmm har instalerat mega tune o det ser ut som om det är rätt svårt att sätta sig in i. massa variabler o värden som skall anges, hur vet vad som är bra eller "lagom" då är det bara o pröva sig fram eller??
    Mjukvaran som ligger i MegaSquirtet, själv firmwaren altså, har redan en grundmapp, tror den är till cheva smallblock med TPI sprut eller nåt sånt. Så när du ansluter till MS med MegaTune kommer lämpliga värden in, sen ändrar du bara det som behövs till att börja med, det andra kommer du på efter hand.
    För att göra en bra grundmapp o starta på börjar du med att ange motorvolym, antal cylindrar, spridarstorlek och antal spridare, det andra kollar du bara så det står rätt, t.ex att det är inställt på 4-takt osv, själva bränslemappen som ligger i från början kommer motorn att starta på bara du har spridarstorleken rätt och ett fungerande tändsystem. Om du inte ska köra tändningen i MS också förstås, då blir det lite mer pill. Dessutom så rekomenderar jag att börja med att köra enbart soppa, bli lite lättare att felsöka då om det inte startar.

    Finns ju mycket man aldrig pillar med, t.ex battery voltage correction o sånt bjäfs, bäst o låta bli.

    Just det, finns en variabel som heter PWM current limit, den ska stå på 100% om du kör med högohmiga spridare, kör du lågohm utan förkopplingsmotstånd har du lite fler saker o ställa in innan du vrider om nyckeln.

    För andra funktioner som kallstartstabellen, lambdareglering osv finns manualen www.megasquirt.info att tillgå.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  6. #106
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Östersund/Offerdal
    Inlägg
    13
    Jag har gjort en svensk översättning på den engelska manualen för hur man ställer in allt detta. Jag orkade inte rätta alla stavfel,m.m. men den är fullt försåelig
    Den kanske kan vara till hjälp vid första uppstart i alla fall!?

  7. #107
    Uhh, yeah, please, would love to have that!
    Daniel.
    T8, nu med Megasquirt Complete control!

    I write in English 'cause i'm from Denmark, but I understand Swedish aswell!

  8. #108
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    64
    Citat Ursprungligen postat av saab 9000T
    Jag har gjort en svensk översättning på den engelska manualen för hur man ställer in allt detta. Jag orkade inte rätta alla stavfel,m.m. men den är fullt försåelig
    Den kanske kan vara till hjälp vid första uppstart i alla fall!?
    Vart hittar man denna översättning??
    Saab 900T -83, Austin A30 -54, DAF66 -73 och Opel Blitz -70
    http://www.saivis.se/_a/saab900/saab900.html

  9. #109
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Östersund/Offerdal
    Inlägg
    13
    PM'a din mailadress till mig så skickar jag över den!

  10. #110

    So I finished my megasquirt, every test was fine untill then, but when the final test came, I burned a capaciator, the C30 4.7uF capacitor. I turned it the wrong way around
    So now I need a new one, where can I get one online in either sweden or Denmark? How do I know how to get the right one? I'm really pissed with myself, hate making mistakes, and normally I'm pretty good with electronics, but this one slipped... I can't seem to find the right part on www.elfa.se , can anyone point me to the right one? Damn I'm sad about this...!!!
    Help please guys,
    Daniel.
    T8, nu med Megasquirt Complete control!

    I write in English 'cause i'm from Denmark, but I understand Swedish aswell!

  11. #111
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 757
    Medlem#
    1765
    C30 = elfa nr: 67-773-12

    direktlänk: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... _67_773_12

    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  12. #112
    Det her ser interessant ut også for min 1981 T8-motor. Men den har ikke Lambda-måler... Vil MS fungere uten?

    Per

  13. #113
    Fredrik, what other problems might the burned C30 have caused me? I'm a bit worried, that I might have burned something else too? C30 was the only one that started smoking, but don't know if anything else has gone... What should I check? Or should I just mount the new capacitator and see what happens?
    btw, I'm getting an electolyt capacitator instead, as I could get that over night. It's a 50v 4.7 uF capacitator, the guy who sold it to me, said it dosn't matter, as it's mostly a question wheather it would fit or not, and that the old tantal capacitator is outdated...
    Daniel.
    T8, nu med Megasquirt Complete control!

    I write in English 'cause i'm from Denmark, but I understand Swedish aswell!

  14. #114
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113
    Blir det tid över i vinter så börjar jag nog meka lite MS jag också!

    Det känns som mitt bränsle behöver justeringar lite här och där, sen är ju fördelartändningen hopplös också.

    Har någon använt knackregleringen med bra resultat?

    Tydligen ska det inte vara det lättaste att få signaltolkningen att funka till en motor, det vore ju tråkigt att rasa pga. felaktig knackreglering.

    Jag tror jag föredrar att behålla APC för säkerhets skull.
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  15. #115
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113
    Kan man använda givare, remhjul och transmissonskåpa från en b202 med EZK tändning eller måste man ha ett 36 taggat för att köra EDIS?

    Behöver man i så fall ändra massa i programmet eller kalibrerar man övre dödpunkt på något sätt?
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  16. #116
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 757
    Medlem#
    1765
    Citat Ursprungligen postat av T16
    Kan man använda givare, remhjul och transmissonskåpa från en b202 med EZK tändning eller måste man ha ett 36 taggat för att köra EDIS?

    Behöver man i så fall ändra massa i programmet eller kalibrerar man övre dödpunkt på något sätt?
    Nej du måste ha 36-1 för att köra EDIS, det du däremot kan göra är att ta upp ett extra hål vid 180* lika stort som dom andra två i ett EZK hjul o sen använda det till att trigga en DI-kassett. Funkar klockrent.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  17. #117
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 757
    Medlem#
    1765
    Citat Ursprungligen postat av Saab-Daniel
    Fredrik, what other problems might the burned C30 have caused me? I'm a bit worried, that I might have burned something else too? C30 was the only one that started smoking, but don't know if anything else has gone... What should I check? Or should I just mount the new capacitator and see what happens?
    btw, I'm getting an electolyt capacitator instead, as I could get that over night. It's a 50v 4.7 uF capacitator, the guy who sold it to me, said it dosn't matter, as it's mostly a question wheather it would fit or not, and that the old tantal capacitator is outdated...
    Daniel.
    Hmm, not really an electrician but when i take a look at the schematics I can see that C30 sits toghether with C29 and a diode named D20 in a circuit feeding pin 6 at U7 with 12V. C29 and D20 are propably OK, but if swapping C30 doesn't work I would replace U7 with another one.

    schematics and other stuff can be found at www.megasquirt.info
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  18. #118
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 757
    Medlem#
    1765
    Citat Ursprungligen postat av HolInc
    Det her ser interessant ut også for min 1981 T8-motor. Men den har ikke Lambda-måler... Vil MS fungere uten?

    Per
    Ja du kan köra utan lambdareglering men varför inte bara svetsa på en lambdamutter på avgasröret o sen skruva dit en lambdasond några decimeter efter turbon. En lambdasond kan du plocka från i stor sett vilken katalysatorbil som helst.

    Vill du köra bredbandslambda rekomenderar jag LC1 kittet från www.hqtec.se
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  19. #119
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 757
    Medlem#
    1765
    Citat Ursprungligen postat av T16
    Har någon använt knackregleringen med bra resultat?

    Tydligen ska det inte vara det lättaste att få signaltolkningen att funka till en motor, det vore ju tråkigt att rasa pga. felaktig knackreglering.
    Jag var med o PM:ade o tjötade lite på dom som knåpat ihop MSnS-Extra versionen när dom skrev kodsuttarna för knackreglering och om komunikationen inte felat någonstans på vägen så ska det fungera att använda en APC-Box för knackigenkänningen, kabeln du drar ut till en spikdiod kopplar du till MS istället. Då kan det inte fungera sämre än med APC, sen är det ju upp till dej vad du vill MS ska göra om APC ger signal om att det spikar. Backa tändning, sänka laddtryck (om du stryr det med MS) öka soppan eller lite av varje.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  20. #120
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik1765
    Citat Ursprungligen postat av T16
    Kan man använda givare, remhjul och transmissonskåpa från en b202 med EZK tändning eller måste man ha ett 36 taggat för att köra EDIS?

    Behöver man i så fall ändra massa i programmet eller kalibrerar man övre dödpunkt på något sätt?
    Nej du måste ha 36-1 för att köra EDIS, det du däremot kan göra är att ta upp ett extra hål vid 180* lika stort som dom andra två i ett EZK hjul o sen använda det till att trigga en DI-kassett. Funkar klockrent.
    Har du en bild på detta?

    Det blir alltså tre hål?

    Antar att man kör spolarna i DI i par och wastefire.

    Måste hålen sitta exakt på graden rätt för att det ska stämma med inmatad tändpunkt eller kan man kalibrera nollpunkten sedan?
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-03-08, 22:35
  2. Mappning MEGASQUIRT
    Av Tangis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-12, 22:08
  3. Vem mappar Megasquirt?
    Av itoaa i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-08-21, 01:01
  4. Kopplingsschema megasquirt?
    Av BadAss i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-01-07, 12:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •