Sidan 16 av 19 FörstaFörsta ... 61415161718 ... SistaSista
Resultat 301 till 320 av 363

Ämne: Information om MegaSquirt, ställ frågor här.

  1. #301
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    11
    Angående moddning för bländarskivan på EZK tändningen, jag ska sätta ihop ett Ms - 2 v3.57 , färdiglött.. Min fråga är då, måste man göra den modifikationen som man gör på bländarskivan för EDIS tändning, om man ska köra med "vanlig" tändning ? Alltså skära ett nytt hål mittemellan på någon utav sidorna, vilken sida isåfall ? ?

    Tack på förhand/ Tom

  2. #302
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Citat Ursprungligen postat av Tangis
    Angående moddning för bländarskivan på EZK tändningen, jag ska sätta ihop ett Ms - 2 v3.57 , färdiglött.. Min fråga är då, måste man göra den modifikationen som man gör på bländarskivan för EDIS tändning, om man ska köra med "vanlig" tändning ? Alltså skära ett nytt hål mittemellan på någon utav sidorna, vilken sida isåfall ? ?

    Tack på förhand/ Tom
    Du måste modda bländarskivan om du ska köra wheeldecoder funktionen i MS-Extra. Det ska du förmodligen också göra om du ska driva EDIS-spolen/arna direkt från MS.

    Ska du använda EDIS modulen så ska du inte modda bländarskivan, du ska inte ens använda den för då ska du köra med vevaxelgivaren som hör ihop med EDIS och den vill ha ett 36-1 triggerhjul om jag inte minns fel.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  3. #303
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    11
    Okaj.. men om jag nu vill köra med tändningen som sitter i bilen från början, 16v med EZK.. Vad är man tvungen å göra med bländarskivan, har förstått att man är ute efter en triggervinkel på 65grader.. Hur får jag till det, hur många som helst som säger både det ena och det andra, otroligt frustrerande..
    Vilken modifikation krävs för å få det att funka ? ?

    Tack så mycket för svar iaf !

  4. #304
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Citat Ursprungligen postat av Tangis
    Okaj.. men om jag nu vill köra med tändningen som sitter i bilen från början, 16v med EZK.. Vad är man tvungen å göra med bländarskivan, har förstått att man är ute efter en triggervinkel på 65grader.. Hur får jag till det, hur många som helst som säger både det ena och det andra, otroligt frustrerande..
    Vilken modifikation krävs för å få det att funka ? ?

    Tack så mycket för svar iaf !
    På en EZK skiva är redan triggervinkeln 65*, iaf på og900. Det som modifieringen handlar om är att göra ett extra hål för att få en 4-1 fyrkantsvåg. Altså 4:a pulser där den sista saknas vilket indikerar att motorn snurrat ett varv. Det är ett minimum för att kunna köra med separata spolar. Det extra hålet ska vara mellan dom andra två och lika stort. Snurrar du motorn och börjar räkna vid ÖDP ska det nya hålet komma som nr 2 i ordning.

    En omoddad EZK skiva har bara två hål och EZK skickar gnista via fördelaren så fort ett hål passerar genom hallgivaren. Vill du kan du köra med omoddad skiva men då behöver du fördelaren till att skicka gnistan till rätt spole. Men triggervinkeln på bländarskivan är fortfarande 65* altså vinkeln mellan ÖDP och första hålet. Att det bara är två hål trots 4 cylindrar är för att vevaxeln snurrar två varv på ett kamaxelvarv.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  5. #305
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    11
    Okej, nu förstår jag hur det funkar.. Tack så mycket för svaren Fredrik1765 ! ! !
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik1765
    Citat Ursprungligen postat av Tangis
    Okaj.. men om jag nu vill köra med tändningen som sitter i bilen från början, 16v med EZK.. Vad är man tvungen å göra med bländarskivan, har förstått att man är ute efter en triggervinkel på 65grader.. Hur får jag till det, hur många som helst som säger både det ena och det andra, otroligt frustrerande..
    Vilken modifikation krävs för å få det att funka ? ?

    Tack så mycket för svar iaf !
    På en EZK skiva är redan triggervinkeln 65*, iaf på og900. Det som modifieringen handlar om är att göra ett extra hål för att få en 4-1 fyrkantsvåg. Altså 4:a pulser där den sista saknas vilket indikerar att motorn snurrat ett varv. Det är ett minimum för att kunna köra med separata spolar. Det extra hålet ska vara mellan dom andra två och lika stort. Snurrar du motorn och börjar räkna vid ÖDP ska det nya hålet komma som nr 2 i ordning.

    En omoddad EZK skiva har bara två hål och EZK skickar gnista via fördelaren så fort ett hål passerar genom hallgivaren. Vill du kan du köra med omoddad skiva men då behöver du fördelaren till att skicka gnistan till rätt spole. Men triggervinkeln på bländarskivan är fortfarande 65* altså vinkeln mellan ÖDP och första hålet. Att det bara är två hål trots 4 cylindrar är för att vevaxeln snurrar två varv på ett kamaxelvarv.

  6. #306
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    FINLAND, Vasa
    Inlägg
    32

    megasquirt

    har en og900 som jag ska köra megasquirt med. Vilken av versionerna är bäst om man skall köra med både bränsle/tändning? har läst ganska mycket om megasquirt nu men har int komit på vad det är för skillnad mellan megasquirt1 v3, ellär megasquirt2. vilken är alltså bäst för mej att köpa? tror ja kommer köra med separata spolare wasted spark!
    SAAB är inte ett bara en bil.....
    det är en LIVSSTIL!!!
    Projekt: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=148269

  7. #307
    Grundladd _Tegel_s avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    238
    tja, vad rekomenderar ni att man ska använda för megasquirt om jag vill styra båda bränsle och tändning på en B202L motor? finns det möjlighet att styra laddtryck med någon form av enhet också?

    Mvh Viktor

  8. #308
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Citat Ursprungligen postat av _Tegel_
    tja, vad rekomenderar ni att man ska använda för megasquirt om jag vill styra båda bränsle och tändning på en B202L motor? finns det möjlighet att styra laddtryck med någon form av enhet också?

    Mvh Viktor
    Vet inte hur långt dom kommit med laddtrycksstyrning i MS2/Extra men MS1/Extra har allt det du söker. Kör själv med MS1/Extra i en 900S -92, den styr tändning med en T7-tändkassett, bränsle och laddtryck med en T7-Magnetventil. Själva laddtrycksstyrningen är lite pillig att justera men lägger man lite tid på det så fungerar det skapligt.

    Edit, här kan du läsa mer om MS1 och MS2/Extra: www.msextra.com
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  9. #309
    Grundladd _Tegel_s avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    238
    kanske vore säkrast att köra med tändning och brändsle då? så får man chipa den med ett helt vanligt chip från speedparts.

  10. #310
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av _Tegel_
    kanske vore säkrast att köra med tändning och brändsle då? så får man chipa den med ett helt vanligt chip från speedparts.
    Om du har fristående APC så är väl det bästa att använda den. Den löder du ju och skruvar själv.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  11. #311
    Grundladd _Tegel_s avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    238
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Citat Ursprungligen postat av _Tegel_
    kanske vore säkrast att köra med tändning och brändsle då? så får man chipa den med ett helt vanligt chip från speedparts. :)
    Om du har fristående APC så är väl det bästa att använda den. Den löder du ju och skruvar själv.
    Fristående APC? förstod inte riktigt ;)

  12. #312
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737
    [quote=_Tegel_]
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Citat Ursprungligen postat av "_Tegel_":2b2na3u4
    kanske vore säkrast att köra med tändning och brändsle då? så får man chipa den med ett helt vanligt chip från speedparts.
    Om du har fristående APC så är väl det bästa att använda den. Den löder du ju och skruvar själv.
    Fristående APC? förstod inte riktigt [/quote:2b2na3u4]
    Alltså om du har den gamla APC'n som man kan löda och skruva själv för att höja laddtrycket. Den är helt fristående från insprutning och tändning. Du kan alltså byta det mot MS och låta APC var kvar och jobba som vanligt. Om din bil INTE har en DI-kassett så har du fristående APC.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  13. #313
    Grundladd _Tegel_s avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    238
    [quote=Garfield]
    Citat Ursprungligen postat av _Tegel_
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Citat Ursprungligen postat av "_Tegel_":2ez4t8v8
    kanske vore säkrast att köra med tändning och brändsle då? så får man chipa den med ett helt vanligt chip från speedparts.
    Om du har fristående APC så är väl det bästa att använda den. Den löder du ju och skruvar själv.
    Fristående APC? förstod inte riktigt
    Alltså om du har den gamla APC'n som man kan löda och skruva själv för att höja laddtrycket. Den är helt fristående från insprutning och tändning. Du kan alltså byta det mot MS och låta APC var kvar och jobba som vanligt. Om din bil INTE har en DI-kassett så har du fristående APC.[/quote:2ez4t8v8]

    Okey, Ja jag har ingen DI-kassett på min motor. Antar att man får med kopplingschemar om man ska löda in en MS?

  14. #314
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    [quote=_Tegel_][quote=Garfield][quote="_Tegel_":8nk9r75b][quote=Garfield][quote="_Tegel_":8nk9r75b]kanske vore säkrast att köra med tändning och brändsle då? så får man chipa den med ett helt vanligt chip från speedparts. [/quote]
    Om du har fristående APC så är väl det bästa att använda den. Den löder du ju och skruvar själv.[/quote]

    Fristående APC? förstod inte riktigt [/quote]
    Alltså om du har den gamla APC'n som man kan löda och skruva själv för att höja laddtrycket. Den är helt fristående från insprutning och tändning. Du kan alltså byta det mot MS och låta APC var kvar och jobba som vanligt. Om din bil INTE har en DI-kassett så har du fristående APC.[/quote:8nk9r75b]

    Okey, Ja jag har ingen DI-kassett på min motor. Antar att man får med kopplingschemar om man ska löda in en MS?[/quote:8nk9r75b]

    Du får inte med något kopplingsschema. Ska du löda ihop ett MS själv så finns bygghandboken på nätet: [url="http://www.megamanual.com/"]http://www.megamanual.com/[/url]
    Eventuella modifieringar för tilläggsfunktioner till MSExtra hittar du här: http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... _Index.htm

    Vill du ha något färdigt att plugga in med kopplingsscheman och support på svenska osv så köp ett NIRA.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  15. #315
    Grundladd _Tegel_s avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    238
    okey, då kanske man ska inrikta sig på det istället, har NIRA samma funktion som MS? Att man slipper luftmassometern?

  16. #316
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    688
    Medlem#
    6934

    Re: Information om MegaSquirt, ställ frågor här.

    Hur är andrahandsvärdet på ett NIRA?

    Måste byta system på min og och har kikat på lite olika men känner mig lite tceksam till NIRA's prislapp. 16k är mycket för en student

    NIRA styr väl "alla" tre variabler?( dvs tändning, laddtryck och soppa)?

    Och angående MS, vilken version/ kit/ box ska man köpa om man vill ha både tändning, laddtryck och soppa?

    Mvh/Micke

  17. #317
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    688
    Medlem#
    6934

    Re: Information om MegaSquirt, ställ frågor här.

    Hur mycket får man räkna med att det kostar om man ska ha ett Megasquirt inklusive tändning, laddtryck, soppa och alla givare och kablar osv?

    Mvh/Micke

  18. #318
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    11

    Megasquirt mappning ! !

    Hur ska man mappa Megasquirt är det tänkt ? ? Måste man stänga av bilen för varje gång som man skall göra en ändring ? Så som jag förstod det när det stod med stora bokstäver NOTICE: Do not burn tables on a running engine..
    Man MÅSTE alltså stänga av bilen ?

  19. #319
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    11

    Re: Information om MegaSquirt, ställ frågor här.

    Mitt gick på ca 7000 från USA..
    Citat Ursprungligen postat av Keezo
    Hur mycket får man räkna med att det kostar om man ska ha ett Megasquirt inklusive tändning, laddtryck, soppa och alla givare och kablar osv?

    Mvh/Micke

  20. #320
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    443

    Re: Information om MegaSquirt, ställ frågor här.

    Tjena
    Jag har köpt ett VEMS nu som jag tänkt slänga ner i Saaben min.
    Men är lite konfunderad över hur jag ska få tändsignal. Jag ska helst ha 60-2 kan man få det men bländarskiva eller va det är man kallar det. Vilken modell är det man kan ta ett oljepumpslock för att ha en hallgivare där ?

    Mvh Philip
    Lampan!
    Bilen på Garaget: www.garaget.org/Lampan

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-03-08, 22:35
  2. Mappning MEGASQUIRT
    Av Tangis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-12, 22:08
  3. Vem mappar Megasquirt?
    Av itoaa i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-08-21, 01:01
  4. Kopplingsschema megasquirt?
    Av BadAss i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-01-07, 12:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •