Sidan 13 av 19 FörstaFörsta ... 31112131415 ... SistaSista
Resultat 241 till 260 av 363

Ämne: Information om MegaSquirt, ställ frågor här.

  1. #241
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av wadde
    Bara för att vara besvärlig så ska jag säga att gamla di/apc använder väll inte joniseringsmätning ?
    Jopp, fast bara till att ta reda på kamläge. Inte till att detektera knack som på Trionic.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  2. #242
    I see. Man lär sig stegvis nånting varje dag
    Har precis fått mig hem en Di-box (di+apc alltså) som antagligen får sköta tändningen åt mig i början.
    Åker saab nu igen, varför lät jag bli från första början ?

  3. #243
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Kan kanske va klokt o få kläm på soppan först. Lägg gärna några slantar på en bredbandslambda också. En Innovate motorsports LC-1 är riktigt prisvärd och kan kopplas direkt mot MS. Även om du inte tänker köra tändning till en början så rekomenderar jag MS-Extra. Går utmärkt att välja fuel-only i grundinställningarna, sen har du ju redan allt klart med mjukvara o soppamappning när du senare vill gå över o koppla in tändningen.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  4. #244
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    459
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik1765
    Citat Ursprungligen postat av rpracing
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik1765
    Sämre med det, har en hallgivare extra men håller på med en installation just nu som har strulat lite (eldat lite transistorer) så jag behöver den i reserv ett tag till.
    Aha okok.... Nej men vilka årsmodeller satt dessa grejer på då? Kanske kan hitta på skroten.
    oljepumpslock med givarfäste hittar du på 900i16 och 9000 2.0i med EZK tändning. kanske inte på dom tidigaste årsmodellerna men upp till -93 iaf. Sen finns det på 9000 2.0T16 med DI eller DI/APC också upp till -93.

    Givaren hittar du på ovanstående men även på 2.3T 91-93.

    Remskiva med bländarskiva får du ta från 900i16 eftersom du har en 900 själv, annan typ av remskiva på 9000.
    Kanon.... Då är det bara att börja leta tag på grejer

  5. #245
    Kan kanske va klokt o få kläm på soppan först. Lägg gärna några slantar på en bredbandslambda också. En Innovate motorsports LC-1 är riktigt prisvärd och kan kopplas direkt mot MS. Även om du inte tänker köra tändning till en början så rekomenderar jag MS-Extra. Går utmärkt att välja fuel-only i grundinställningarna, sen har du ju redan allt klart med mjukvara o soppamappning när du senare vill gå över o koppla in tändningen.
    Ja det kan vara en klok grej att göra
    och en lc1 ska det antagligen bli me
    Åker saab nu igen, varför lät jag bli från första början ?

  6. #246
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    459
    Vad är egentligen 60-2? Såg att några Volvo killar snackade om 60-2 svänghjul. Har vi inget liknande på Saab?

  7. #247
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    60-2 är ett triggerhjul, 60 tänder varav två saknas. När triggerhjulet snurrar räknar styrenheten tänderna och när dom två saknade dyker upp vet styrenheten att vevaxeln snurrat ett varv. Triggerhjulet kan även vara ett svänghjul, dvs, tänder eller borrade hål jämte startkransen. Saabs kortmotorer har ett 60-2 hjul på vevaxeln fast monterat innuti blocket. ett annat vanligt triggerhjul är 36-1.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  8. #248
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    459
    Finns det nått sått jag kan fixa till nått liknande? Eller är det absolut enklaste att fixa ett oljepumpslock och en bländarskiva?

  9. #249
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Citat Ursprungligen postat av rpracing
    Finns det nått sått jag kan fixa till nått liknande? Eller är det absolut enklaste att fixa ett oljepumpslock och en bländarskiva?
    Bländarskivan kan du göra om till ett 4-1 triggerhjul om du vill köra utan fördelare, kapa upp en till öppning mitt imellan dom två andra, kapa i rätt mellanrum bara. Kolla vilken öppning som passerar nollan först, sen ska du göra den nya öppningen i den delen som kommer efter första öppningen i motorns rotationsriktning.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  10. #250
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    459
    Så jag måste alltså ha fördelaren kvar och köra tändningen genom den även om jag har två hallgivare? Kan inte köra med separata spolar?

  11. #251
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Citat Ursprungligen postat av rpracing
    Så jag måste alltså ha fördelaren kvar och köra tändningen genom den även om jag har två hallgivare? Kan inte köra med separata spolar?
    Nej, du behöver bara en givare på vevaxeln för o köra separata spolar som wasted spark.

    Du behöver en givare på vevaxeln och en på ena kamaxeln för o köra sekventiellt med separata spolar.

    Fördelaren kan du slänga så långt du orkar om du inte använder den som kamaxelgivare.

    Allt om hur det funkar med olika tändningsalternativ till MS finns skrivet (på engelska) här.

    http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... _Index.htm
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  12. #252
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    459
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik1765
    Citat Ursprungligen postat av rpracing
    Så jag måste alltså ha fördelaren kvar och köra tändningen genom den även om jag har två hallgivare? Kan inte köra med separata spolar?
    Nej, du behöver bara en givare på vevaxeln för o köra separata spolar som wasted spark.

    Du behöver en givare på vevaxeln och en på ena kamaxeln för o köra sekventiellt med separata spolar.

    Fördelaren kan du slänga så långt du orkar om du inte använder den som kamaxelgivare.

    Allt om hur det funkar med olika tändningsalternativ till MS finns skrivet (på engelska) här.

    http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... _Index.htm
    Men om jag nu bestämmer mig för att använda fördelare och hallgivaren i den. Då måste jag endå ha en hallgivare på veven? Eller räcker det då med hallgivaren i fördelaren?

  13. #253
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Citat Ursprungligen postat av rpracing
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik1765
    Citat Ursprungligen postat av rpracing
    Så jag måste alltså ha fördelaren kvar och köra tändningen genom den även om jag har två hallgivare? Kan inte köra med separata spolar?
    Nej, du behöver bara en givare på vevaxeln för o köra separata spolar som wasted spark.

    Du behöver en givare på vevaxeln och en på ena kamaxeln för o köra sekventiellt med separata spolar.

    Fördelaren kan du slänga så långt du orkar om du inte använder den som kamaxelgivare.

    Allt om hur det funkar med olika tändningsalternativ till MS finns skrivet (på engelska) här.

    http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... _Index.htm
    Men om jag nu bestämmer mig för att använda fördelare och hallgivaren i den. Då måste jag endå ha en hallgivare på veven? Eller räcker det då med hallgivaren i fördelaren?
    Nae, den i fördelaren räcker men du kan montera en på veven och använda istället, blir lite stabilare.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  14. #254
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    459
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik1765
    Citat Ursprungligen postat av rpracing
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik1765
    Citat Ursprungligen postat av rpracing
    Så jag måste alltså ha fördelaren kvar och köra tändningen genom den även om jag har två hallgivare? Kan inte köra med separata spolar?
    Nej, du behöver bara en givare på vevaxeln för o köra separata spolar som wasted spark.

    Du behöver en givare på vevaxeln och en på ena kamaxeln för o köra sekventiellt med separata spolar.

    Fördelaren kan du slänga så långt du orkar om du inte använder den som kamaxelgivare.

    Allt om hur det funkar med olika tändningsalternativ till MS finns skrivet (på engelska) här.

    http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... _Index.htm
    Men om jag nu bestämmer mig för att använda fördelare och hallgivaren i den. Då måste jag endå ha en hallgivare på veven? Eller räcker det då med hallgivaren i fördelaren?
    Nae, den i fördelaren räcker men du kan montera en på veven och använda istället, blir lite stabilare.
    Kanon Det mesta börjar klarna nu

  15. #255
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    271
    Medlem#
    3744

    MS på en NG900 Turbo

    Hej.

    Om man vill köra MS på en NG900 / 9000 ( T5 ) så verkar MS Extra vara det man ska köra som jag förstått det.

    Såg att det säljs färdigbyggda sådana på http://www.extraefi.co.uk/products.htm , där finns 2 versioner för fördelarlöst system på 4 cylindriga bilar.
    - Enda skillnaden verkar vara att det är 2 resp. 4 utgångar till spolarna ( båda går i waste fire ändå )

    - Är någon av dem att rekomendera till en bil medcx T5 ?

    - Behövs några ytterligare modifieringar för att det ska fungera med Tändkassett ?

    Funderar även på tilläggen "# Boost control" ( För att kunna syra laddtryck ), "# Launch Control / Flat shift" , "# Tacho Output for coil pack use" ( behövs denna för att kunna driva en varvräknare ?) & "# Knock sensor input" ( bra att ha om jag vill montera APC för spikdetektering ? )
    Eller kanske "# Switchable map tables for Fuel or Spark or both " ( Kanske kan ha en Bensin & en E85 mapp i så fall ? )


    - När man tittar på vilka anslutningar som krävs så känns det som om man borde kunna ansluta de flesta anslutningar från MS direkt i handsken där T5-boxen brukar sitta, är det någon som kan bekräfta det / har gjort något liknande på en NG900 ( eller annan T5-bil för den delen )

    Kanske byta orginallambdan till en bredbandslambda också ?

    - Tacksam för all hjälp.

  16. #256
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    459
    Vad rekomenders det för kabel? Räcker 0,75mm2? Går iofs inte i grövre i min koplingsplint....

  17. #257
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Citat Ursprungligen postat av rpracing
    Vad rekomenders det för kabel? Räcker 0,75mm2? Går iofs inte i grövre i min koplingsplint....
    4mm2 till jorden, 1,5 ut till spridarna. resten 0,5 eller 0,75. Vad menar du för kopplingsplint?
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  18. #258
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765

    Re: MS på en NG900 Turbo

    Citat Ursprungligen postat av Xmit
    Hej.

    Om man vill köra MS på en NG900 / 9000 ( T5 ) så verkar MS Extra vara det man ska köra som jag förstått det.

    Såg att det säljs färdigbyggda sådana på http://www.extraefi.co.uk/products.htm , där finns 2 versioner för fördelarlöst system på 4 cylindriga bilar.
    - Enda skillnaden verkar vara att det är 2 resp. 4 utgångar till spolarna ( båda går i waste fire ändå )

    - Är någon av dem att rekomendera till en bil medcx T5 ?

    - Behövs några ytterligare modifieringar för att det ska fungera med Tändkassett ?

    Funderar även på tilläggen "# Boost control" ( För att kunna syra laddtryck ), "# Launch Control / Flat shift" , "# Tacho Output for coil pack use" ( behövs denna för att kunna driva en varvräknare ?) & "# Knock sensor input" ( bra att ha om jag vill montera APC för spikdetektering ? )
    Eller kanske "# Switchable map tables for Fuel or Spark or both " ( Kanske kan ha en Bensin & en E85 mapp i så fall ? )


    - När man tittar på vilka anslutningar som krävs så känns det som om man borde kunna ansluta de flesta anslutningar från MS direkt i handsken där T5-boxen brukar sitta, är det någon som kan bekräfta det / har gjort något liknande på en NG900 ( eller annan T5-bil för den delen )

    Kanske byta orginallambdan till en bredbandslambda också ?

    - Tacksam för all hjälp.
    Själva utgångarna för tändkassetten behöver bara dras kabel internt till kontakten för om du ska köra med röd DI, ska du köra med svart får du byta till lite kraftigare transistorer på tändutgångarna också.

    Vevaxelgivaren på T5 har jag inte testat med så där får du labba lite själv men det är ju en VR-givare och ett 60-2 hjul så det borde funka.

    Dom övriga grejerna du ville ha får du löda ihop lite prylar för o få att fungera, tacho-out behövs för varvräknaren ja.

    Att koppla diekt på en T5.5 härva ska inte va några problem, du får bunta ihop spridarna i lämpliga par eller alla 4 ihop. Sen får du kanske trixa lite med strömmatningen.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  19. #259
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    271
    Medlem#
    3744
    Tack för svaren.

    Låter ju som om det skulle gå att lösa då. Ska kolla vidare på det.
    - Klart intressant.

    Någon som har värden / .inc -filer för T5 temp-givare ? ( Vatten + insug )

    - Behöver man några värden på Spjällägesgivaren ?

  20. #260
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Citat Ursprungligen postat av Xmit
    Tack för svaren.

    Låter ju som om det skulle gå att lösa då. Ska kolla vidare på det.
    - Klart intressant.

    Någon som har värden / .inc -filer för T5 temp-givare ? ( Vatten + insug )

    - Behöver man några värden på Spjällägesgivaren ?
    Jag har inc-filer till T5 givare då jag kör med det, fast vattentempgivaren är samma även på dom äldre. Spjällägesgivaren kalibrerar du i megatune.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-03-08, 22:35
  2. Mappning MEGASQUIRT
    Av Tangis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-12, 22:08
  3. Vem mappar Megasquirt?
    Av itoaa i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-08-21, 01:01
  4. Kopplingsschema megasquirt?
    Av BadAss i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-01-07, 12:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •