Sidan 11 av 19 FörstaFörsta ... 910111213 ... SistaSista
Resultat 201 till 220 av 363

Ämne: Information om MegaSquirt, ställ frågor här.

  1. #201
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Du måste ha en s.k. triggervinkel, ställ motorn i 60 grader FÖD och där ska dom avsågade hålen va vid givaren. Triggervinkeln petar du sedan in grundinställningarna för tändning. Du kan välja nåt annat än 60 grader också, men ha aldrig lägre än vad du tänker ha som max i tändningsmappen.

    Är det trionic 5.5 trigger du skaffat eller, isf har du en induktiv givare och då kan du inte koppla in den så som jag säkert förklarat ett par gånger i tråden. Det jag beskrivit är för hallgivaren som sitter på EZK, DI, DI/APC samt T5.2. Men induktiva givare ska funka bra med MS dom också.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  2. #202
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    498
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik1765
    Du måste ha en s.k. triggervinkel, ställ motorn i 60 grader FÖD och där ska dom avsågade hålen va vid givaren. Triggervinkeln petar du sedan in grundinställningarna för tändning. Du kan välja nåt annat än 60 grader också, men ha aldrig lägre än vad du tänker ha som max i tändningsmappen.

    Är det trionic 5.5 trigger du skaffat eller, isf har du en induktiv givare och då kan du inte koppla in den så som jag säkert förklarat ett par gånger i tråden. Det jag beskrivit är för hallgivaren som sitter på EZK, DI, DI/APC samt T5.2. Men induktiva givare ska funka bra med MS dom också.
    Hej!

    Okej, alltså fram med motorn till ÖD och sen backa 60 grader?

    det är trionic 5.5 givaren kommer ifrån.

    hitta en bild på msextra.com :



    Det röda fyrkanten är alltså där min givare sitter ungefär, är det inte bara att sätta triggerhjulet som bilden fast så det "stämmer" med min placering av givare?

    MvH Niklasson

  3. #203
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Bra bild du hittat. Bara o följa den. Vill du ha 60* triggervinkel vilket är ganska lagom så ska du ha givaren vid 20:e piggen som på bilden. Sen var o hur du monterar triggerhjul o givare spelar ingen roll. Altså givaren kan lika gärna sitta upponer som rakt uppifrån, givaren moterar du där det blir enklast helt enkelt. Sen sätter du motorn i TDC och monterar triggerhjulet med pinne 20 mitt för givaren.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  4. #204
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    498
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik1765
    Bra bild du hittat. Bara o följa den. Vill du ha 60* triggervinkel vilket är ganska lagom så ska du ha givaren vid 20:e piggen som på bilden. Sen var o hur du monterar triggerhjul o givare spelar ingen roll. Altså givaren kan lika gärna sitta upponer som rakt uppifrån, givaren moterar du där det blir enklast helt enkelt. Sen sätter du motorn i TDC och monterar triggerhjulet med pinne 20 mitt för givaren.
    Hej!

    Låter kanon, jag montera det så och har lyft i motorn nu , så jag hoppas det funkar, för man ska ju inte skryta om att där är gott om plats

    MvH

  5. #205
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    62
    jag har typ läst hela tråden och en hel del annat om MS men blir inte riktigt klok ändå!

    vilken MS ska man köpa ? MSI 3,0 eller MSII 3,0 ? och jag hittar inte vart skilnaden är förutom en snabbare prosessor men behövs det ?

    jag har nu en saab 9000i cd 89a och jag tänkte försöka lära mig på den bilen så jag ser vad som går och inte går att göra för det är ju bättre att klanta sig med en motor som det inte gör nått med och som inte är en bil som man behöver använda!


    så nu har jag lite fråger och kan nog bli fler !

    (har inte kollat hur det ser ut vid boxen då det var mörkt när vi parkera den!)

    såg att man skulle kopla in så många saker som bara går så man vet att det är rätt innan man koplar in det sista sprut och tändning !
    så då var min tanke om man kan sätta strömtjuvar på alla kablarna till boxen så det blir parralelt mellan systemen innan man byter styrningen ?

    och vad mer behöver jag?

    och har jag APC ? eller är det bara på turbo bilarna ?

    och en sak jag inte hittar nån stans är hur lång tid man bör räkna med att det tar och hur blir det om man använder befintliga kablarna som är dragna till org.boxen?


    till sist för nu !
    hur är lättaste lösningen på tändning ? är det 4 separata spolar eller är det att pulsera till rotorn i rätt tilfälle ?


    och jag har inte hittat nån som har en mapp till en saab motor !

    eller går det med grundpappen för en volvo motor för att få den att starta och sen göra om därifrån ?

    lite funderingar och det kommer säkert fler typ schema på kontaktstycket mm ;-)



    så har nån av er ork att svara på mina frågor ?

  6. #206
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    62
    med över 100 visningar och med tanke på kunskapen som finns här så borde många kunna svara på mina frågor och jag vill ha lite hjälp och kan nån svara på en eller några frågor så kan ni väll skriv det?

    för jag vill ju veta vad jag ger mig in på innan jag beställer sakerna så jag beställer det som behövs!

    och hur jag ska angripa problemet!

  7. #207
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 121
    Fördelen med ms1 är att det finns mer kunskap, jag har en msq till den att utgå från, endast turbo har apc vilket inte är fel att ha visserligen.

    Smidigast blir nog att skaffa ett kablage till om nån har liggande och bygga på och använda fördelaren i fast läge.

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  8. #208
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    62
    är det nån skilnad mellan MSI och MSII ? trodde inte det var det !

    och har min motor nån knacksensor som man kan koppla in på nått vis till MS eller diod då jag hittat mycke roligt i den programvaran jag tagit hem!

    typ själv mapning på tändningen mot knack!

    så har ni fler svar och kan jag använda hela kabelhärvan och kopla in den på kontakten dill databoxen och går de att ha parralelt ?

    så man ser att allt lirar som det ska innan man koplar in tändning och spridarna !

    och styrs tändningen nu delvis via boxen eller är det enbart mekaniskt ?

  9. #209
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 121
    ms2 är ett nyare sprut som säkert är bättre men kunskapen är ännu begränsad, har man ett apc system kan man använda det som knack kännare.

    Spridarna är kopplade alla fyra till en signal orginal så de bör du koppla två och två, du behöver en annan spällgivare och sen behövs en lufttempgivare.

    Fördelaren sätts i ett fast läge tex. 35gr och sen fördröjer ms signalen till det du mappar.

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  10. #210
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    62
    så det enda jag igenkligen behöver fixa är en annan spjällägesgivare och vilken i såfall passar ?

    och sen dra egna kablar till spridarna !

    och lufttempgivaren bär vara lika enkel då den inte ska behöva klara så hög temp (är ju inte turbo) så där borde jag kunna plocka från en vanlig utetermometer!

    och behövs tempgivaren och spjäl givaren ? då av det jag hittat mest så ställa allt mot trycket í insuget eller har jag missat lite instälningar när jag kollat?

    och att man använde alfa-n signalen i undantag eller har jag helt fel här ??

  11. #211
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    62
    var mina fråger så dumma så att jag inte färtjänar svar eller ??

    då jag vet att många här har mycke kunskap på det så kan ni väll ge mig svar på de resterande frågorna med eller ??


    och hur tidskrävande och svårt är det att få igång det ??


    för vist är detta till för att hjälpa varan och särskilt de som inte kan eller har jag mistolkat det här forumet ?

  12. #212
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Hej, det är fint väder ute och folk kanske inte är så sugna på o sitta framför datorn. Bara en tanke...

    Du har förmodligen EZK-tändning på din bil vilket stökar till det lite med tändningen. Lägessignalen tas inte i fördelaren utan från en givare bakom remskivan. Egentligen skulle jag rekomendera att du började med att enbart styra soppan o låta tändningen va original tills du fått kläm på soppan. Men, EZK-systemet kommer gå i limp-home läge om det inte längre får signaler från LH-systemet (ditt nuvarande insprutningssystem).

    Däremot är det ganska enkelt att använda Givaren bakom remskivan som trigger för tändningen, då behöver du inte ens röra fördelaren utan den kan sitta som den gör. Triggervinkeln fixas bakom remskivan och med EZK-givare och bländarskiva är vinkeln fast justerad till 65 grader.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  13. #213
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    62
    hoppas att folk gillar kylan inomhus iställe för det för varma vädret som varit dehär dagarna !

    och jag hitta när jag letat denna sida
    http://www.saabnet.com/tsn/faq/lhoverview.html
    och har nån en liknande på svenska så skulle det uppskattas!

    tänkte som jag fråga förut att köra parrallelt så man använder signalerna in i boxen till båda samtidigt innan man koplar in MS fult!

    och efter att ha läst lite till så tror jag det blir MSII 3.0 som jag ska köpa!

    och min kompleterande tankar är
    vet ju inte vilket system som sitter på bilen men det borde vara LM2.4.?

    och då borde kontakt 25 gå att använda iställe för spjälhusgivare eller?
    25 Blue/Red Output Load Signal Tq (EZK/DI)
    Voltage, 1.0-4.5

    eller om det finns på den!
    2 Gray Input Throttle position sensor
    Voltage, 0.2 - Idle speed, 4 - Full load


    och skulle det gå att ta varvet från
    1 Blue Input Engine speed signal
    Voltage, 6.5 - On starter motor cranking, >8 - At idle speed


    ???

    och vad kan jag vänta mig i tid för inkopling av MS då det omte bprde vara så lång tid för att sätta förgreningar på kablarna och dra nya kablar till spridarna!
    eller tror jag det är för enkelt nu ?

    och har nån en grundmapp till den typen av motor ?
    och jag tänkte förenkla det geom att sätta dit kontaktstycken typ ett för utsignaler och ett för insignaler! så jag kan enkelt kopla in gamla boxen ifall det behövs!


    så alla åsikter är välkomna!!

  14. #214
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 121
    Citat Ursprungligen postat av Rullen
    var mina fråger så dumma så att jag inte färtjänar svar eller ??

    då jag vet att många här har mycke kunskap på det så kan ni väll ge mig svar på de resterande frågorna med eller ??


    och hur tidskrävande och svårt är det att få igång det ??


    för vist är detta till för att hjälpa varan och särskilt de som inte kan eller har jag mistolkat det här forumet ?
    Det har varit saabfestival i trollhättan denna helgen så 90% av saab folket lär ha varit där.
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  15. #215
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 121
    Det bör gå att starta och köra på min mapp om man ändrar några saker bara.

    Jag tror det är lättare att göra ett nytt kablage vid sidan av faktiskt.

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  16. #216
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    62
    glömde bort att det var det i helgen ! och det kan ju förklara en del!

    och du tycker att det är bättre att använda egna kablar från och till allt ?

    inte ens från givarna ?

    och jag väntar på fler svar!

    och enligt den programvaran jag har hittat så kan man ställa in så den går och söker knack under mappning !

    och då kan det vara bra att veta om jag har det så jag kan kopla in den!

    och ingen som har en uppskatning om hur mycke tid det tar att koppla in ?

  17. #217
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    62
    nu är det ca 400ggr denna tråd har blivit visad och ingen har velat ge mig lite svar med tanke på hur många fråger det är så borde flera kunna svara på några av dem iallafall!!


    så komigen nu och dela med er av era erfarenheter!!

  18. #218
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 121
    Hörru ibland lägger man ut trådar som ingen svarar i, det är inget ovanligt utan händer alla, även om folk vet så kan de vara lite för osäkra för att svara på ett forum.

    Kan du få tag på ett begagnat kablage och sprätta upp och använda givarkontakter från så är det ju bra, då kan du göra det vid sidan om och bilen behöver inte stå still.

    Sen är det gamla orört om det inte funkar, vissa saker måste ändras i kablaget tex. så måste spridarna kopplas på två kanaler.

    för att tolka knacksignalen behöver du rätt APC dvs. till en 16v det går inte koppla en knacksensor direkt till ms.

    här finns exempel på ms ingångar: http://www.lowbudgetrides.com/forum/viewtopic.php?t=287
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  19. #219
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    498
    Hej!

    Ser inte problemet?

    Kör till skroten , skaffa ett gäng kontakter, handla kabel och gör en egen kabelhärva? Blir bättre och du vet vad som är vad och att alla kablar är ok.

    Tids uppskattning? tja , beror ju på hur duktig / seriös du är med kabeldragningen med. Nu snygga jag till min kabelhärva med kabel strumpa / krympslang och det tog lång tid för att få det snyggt. Men ett par timmar har du att greja med iaf.

    MvH Niklasson

  20. #220
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne (Stehag)
    Inlägg
    586
    Tänkte koppla in Ms i bilen nu på semstern o tänkte fråga vad "Fast idle solenoid" e för nått, tomgångsmotorn eller?

    Går det bra att använda orginal vattentempgivaren från og900:an?

    Var ska man montera luftempgivaren, precis efter luftfiltret eller ska den mäta tempen på luften in i insuget?

    Mvh Jakob
    Og 900 t16 88:a http://www.garaget.org/?car=18569
    Og 900i 88:a
    Toyota supra 95:a twin turbo 6 vxl

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-03-08, 22:35
  2. Mappning MEGASQUIRT
    Av Tangis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-12, 22:08
  3. Vem mappar Megasquirt?
    Av itoaa i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-08-21, 01:01
  4. Kopplingsschema megasquirt?
    Av BadAss i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-01-07, 12:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •