Ok, sitter det bosch på alla 2,0i, alltså de utan turbo?Ursprungligen postat av Saab-Daniel
Mvh Jakob
Ok, sitter det bosch på alla 2,0i, alltså de utan turbo?Ursprungligen postat av Saab-Daniel
Mvh Jakob
ja, både 2.0i og 2.0t <90 har forkerte spjæld...
Daniel.
T8, nu med Megasquirt Complete control!
I write in English 'cause i'm from Denmark, but I understand Swedish aswell!
Ok tack så mycket, då e det bara ut o leta!
Mvh Jakob
Finns det större mapsensor att köpa till kortet, tycker 1,5bars värkar lite lite.
Mvh Jakob
Japp brukar finnas där det finns ms att köpa.
mvh
Dennis Mollberg
Saab 96 -73 b202 turbo
Hej!
Funderar på att köra DI, har MS, vad behöver jag?
Kan jag ta en DI-kassett, kontakt stycket och få reda på vad / vilka kablar är och köra det som 4st spolar, montera triggerhjul och givare och köra in i MS?
Mvh Niklasson
Nja, jag ville køre wasted spark om det var mig... Frederik Yman kører sådan...
Daniel.
T8, nu med Megasquirt Complete control!
I write in English 'cause i'm from Denmark, but I understand Swedish aswell!
Hej!Ursprungligen postat av Saab-Daniel
För / nackdel att inte köra wasted spark?
Menar du Fredrik1765?
MvH Niklasson
Japp det är mej han menar, jag kör MS i WastedSpark med en DI-kassett, triggar med originalgivaren på vevaxeln med en moddad bländarskiva.
Följande Gäller MS hårdvaruversion 2.2.
3.0 användare får klura själva
Det som behövs är ett gäng 1k motstånd och lite lödning.
Kabel med kontakt till DI:n, t.ex slaktad härva eller adapter till bilar med kabeln inbyggd i kassetten.
Vevaxelgivare och såklart ett oljepumpslock som har fäste för givare.
Remskiva med bländarskiva, antingen EZK eller DI/T5.2
Remskivan moddas med en stor öppning till mitt imellan dom två andra enligt bilden.
DI/T5.2 skivan får det lilla hålet läggas igen på.
Givaren kopplas enligt detta;
Till utgångar används LED 17 och 19
Ska räcka med att koppla in sej på minusbenet på var och en av lysdioderna men vill man kan man även löda dit ett 1k motstånd mellan minusbenet och +5V (vcc) enligt denna bilden;
Pinouten för DI är följande;
pin 1 - oanvänd
pin 2 - Trigger cyl 1
pin 3 - Trigger cyl 2
pin 4 - Trigger cyl 3
pin 5 - Trigger cyl 4
pin 6 - Jord
pin 7 - knacksignal
pin 8 - förbränningssignal 1+2
pin 9 - förbränningssignal 3+4
pin 10 - B+ från huvudrelät
Inställnigarna orkar jag inte rabbla igenom nu, dom beror lite på vilken version man har av MSnS-Extra. Är det någon som har lött ihop o kopplat allt så hojta till med ett PM vilken version ni har och motor m.m. så ska jag knåpa ihop en inställningsfil ni kan starta motorn på. OBS, Inga 500hk skrivbordsmappar altså, utan lämpliga värden att sparka igång motorn på.
9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)
Härligt svar Fredrik1765!
Tackar så mycket !!
Du har inte bländarskiva, pump hus, kontakt stycke eller något som jag kan använda liggande till salu? eller någon annan som kollar detta såklart
MvH Niklasson
Kan ha oljepumpslock liggandes i källaren, remskiva finns också men bländarskivan är sabbad vid ett experiment, återkommer när jag kikat på delarna hur dom ser ut.
EDIT: Kikat nu: Pumplocket va utan fäste för givare, remskivan fanns, fast den är till B202 för 9000 så är det på en 900 du ska ha den så passar den inte (annan typ av rem).
9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)
Ska koppla in ms på min 2.3 t -92 med tcs. Funderar på att om det skulle gå att koppla in det parallelt med de styrenheter som finns. Anledningen är att jag vill ha kvar så många funktioner på bilen som möjligt utan att koppla om massor. Men även att kunna ha di kvar på bilen ooch på så vis spara pengar, då dessa inte är det jag har i övrflöd. Tänkte koppla bort apc styrningen till turbon och byta wastegatedosan till en med starkare fjäder för att få det att fungera med laddtryck. Då denna inte kommer funka PGA tcs inte är felfri
9-3 2.0T -04 Banbil 9-3 AERO XWD -10 Vardagsbil saab 96 -75 finbil
Hej på er!
Jag har noll koll egentligen på vad detta MS är för något. Eller, jag fattar väl lite. Men vad jag vill veta, om någon orkar ta sig tid att svara, är:
Kan MS sköta laddtrycket på turbon?
Om jag vill ha nån MS som gör det, vilken behöver jag då?
Hur installerar man det på en NG900t, alltså, behöver man sätta in en massa mätare överallt eller tar den info från mätarna som redan sitter i motorn?
Kanske skulle surfa runt lite mer innan jag ställer såna här frågor, men jag orkar för tillfället inte läsa så jättemycket
Så om ni känner för att svara så blir jag glad
MVH Chrille
MS version 2.2 kan gøre det. Du skal dog lave lidt ekstra på boksen for at det skal virke...
Daniel.
T8, nu med Megasquirt Complete control!
I write in English 'cause i'm from Denmark, but I understand Swedish aswell!
Vad betyder "Du skal dog lave lidt ekstra på boksen for at det skal virke"Ursprungligen postat av Saab-Daniel
Chrille
You need to add some components to make it work. I'm doing it later next week, will report back...
Daniel.
T8, nu med Megasquirt Complete control!
I write in English 'cause i'm from Denmark, but I understand Swedish aswell!
OK great!Ursprungligen postat av Saab-Daniel
Men är det så att MS:en kan ta info direkt från den nuvarande styrboxen istället för att man ska behöver dra 100 m sladd över hela bilen?
Nej MS är ett fristående system och ersätter altså ditt befintliga styrsystem, i det här fallet trionic, så kabeldragning blir det.
Du borde kunna använda motorns originalgivare. Vilken hårdvaruversion man har av MS spelar ingen roll, 1.0 2.2 eller 3.0 spelar ingen roll, ju nyare version destom mindre o modifiera. Originalet är ju bara tänkt som ett insprutningssystem men med lite enkel modifiering så finns det massvis med mer funktioner.
Tänk på att alla funktioner i bilen som tar info från trionic kommer sluta fungera om du inte hittar på alternativa lösningar, t.ex bränsleförbrukning i färddatorn och liknande.
9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)
Usch då, då är det nog lite för avancerat för mig tror jag.Ursprungligen postat av Fredrik1765
Men tack för infon!
Fredrik1765: (eller nån annan som vet)
Har skaffat DI kasset nu och triggerhjul och givare.
Inget EZK utan 60-2 trigger. 2 "tappar" är avsågade, så nu är frågan , ska triggerhjulet stå samma som om man har T5 eller ?
eller ska man ha dom 2 avsågade pinnarna vid givaren när motorn är i ÖD?
Tacksam för svar !
MvH Niklasson