Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: Mer än drivaxlar till viggenlåda?

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    236
    Okej okej.
    Men det är alltså styrspindelhuset som måste moddas lite? Men om man köper styrspindelhus avsedda för Viggen så borda man väl undvika moddning med ABS-givare och det?
    De moddningarna Rickard fick göra kanske man alltså undviker om man fixar fram styrspindelhus från en viggen bil?

    / C

  2. #22
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 788
    Medlem#
    3183
    Citat Ursprungligen postat av Boman
    Okej okej.
    Men det är alltså styrspindelhuset som måste moddas lite? Men om man köper styrspindelhus avsedda för Viggen så borda man väl undvika moddning med ABS-givare och det?
    De moddningarna Rickard fick göra kanske man alltså undviker om man fixar fram styrspindelhus från en viggen bil?

    / C
    Jo det gör man nog men det är inte svårt att flytta ut ABSgivaren, några brickor emellan gör susen. Slipningen går även fort den med.
    För att inte tala om hur mycket pengar du sparar

    mvh Johan
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    236
    Jo jag kikade lite å såg att det kan inte va mkt att slipa och givarn kan inte behövas flyttas ut så mycket. Men i så fall är det ju bara drivaxlar med tillhörande komponenter, vilket brukar ingå vid köp. Och mellanaxel med dess tillhörande komponenter, vilket jag antar också brukar ingå när man köper mellanaxeln? Typ från skroten eller något.

    Men annars är det helt samma fästen och liknande? Så sett skiljer det inget?

    / C

  4. #24
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 788
    Medlem#
    3183
    Citat Ursprungligen postat av Boman
    Jo jag kikade lite å såg att det kan inte va mkt att slipa och givarn kan inte behövas flyttas ut så mycket. Men i så fall är det ju bara drivaxlar med tillhörande komponenter, vilket brukar ingå vid köp. Och mellanaxel med dess tillhörande komponenter, vilket jag antar också brukar ingå när man köper mellanaxeln? Typ från skroten eller något.

    Men annars är det helt samma fästen och liknande? Så sett skiljer det inget?

    / C
    Det är korrekt uppfattat. Problemet är att hitta det påskroten, växer inte på träd precis.

    mvHJohan
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    236
    Nä det är rätt dåligt me de faktiskt :/ Ska åka å kolla på en drivaxel imorn iaf. Fanns bara den högra dock. Ska passa på att fråga om mellanaxel och om dom kan höra runt lite om det finns den vänstra drivaxeln också hos någon annan kanske.

    / C

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    236
    Var ute vid skroten i Mönsterås idag å kollade på vad jag trodde skulle vara en drivaxel..visade sig bara vara en lagerbock från en viggen -.- Denna är dock inte nödvändig eftersom att det är samma lagerbock på alla. Tre olika lagerbockar fanns det. En för fyrcylindriga motorer, en för sexcylindriga motorer och en för automatlåda. Möjligtvis om själva lagret i lagerbocken var annorlunda på viggen? Men isf byter man bara det istället för hela bocken.

    Verkar vara ett helvete å hitta drivaxlar och mellanaxel. Verkar som att om jag inte hittar några begagnade axlar så får jag antingen köpa från Saab (vill inte vet hur mycket det kommer kosta isf! :S)..eller be något företag tillverka "rätt" drivaxlar..Men då är frågan..Hur är det med drivknutar? Antar att viggen hade andra drivknutar också? Både inre och yttre?

    / C

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    502
    Backa bandet...
    Var det inte ett företag som letat upp en låda åt dig, som sen visade sig vara fel?
    Som sagt i denna tråd, viggen axlar och alla detaljer växer inte på träd. Och som du gissade, du vill inte köpa viggen prylar från Saab.
    Jag vet..

    Varför inte gå tillbaka till firman och be dom "Göra om, göra rätt!"?

    Annars kan jag ev ha någon/några viggen axlar liggandes i garaget. Kan kolla om du vill. Har dock ingen mellan axel.

    MVH
    /KNAK
    Åker: GUL 9-3 Viggen-99 Min bil
    Ha en bra dag!
    /Knak (4690)

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    236
    Nä det verkar vara riktigt svårt att hitta tyvärr :/ Har kollat igenom hela lagabasen och bildelsbasen utan resultat :/

    Anledningen till att inte be dom göra om det är för att det har gått väldigt lång tid nu och denna lådan är som sagt helt ny, ingen begagnad låda och dom har lagt ner mycket tid på att montera in diffen i lådan. Så känns riktigt surt att behöva börja om från ruta 1 liksom :/

    Jasså? Ja, om du har det så vore det ju kanon bra! Kolla gärna upp det å skriv i denna tråd eller skicka PM när du vet

    Mvh Carl

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    236
    Någon som vet hur många medbringare som går åt till andra drivaxlar? Vet inte riktigt var dessa sitter och har inte tillgång till EPC eller WIS. Så hur många är det? En per axel eller?

    / C

  10. #30
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    967
    Citat Ursprungligen postat av Boman
    Någon som vet hur många medbringare som går åt till andra drivaxlar? Vet inte riktigt var dessa sitter och har inte tillgång till EPC eller WIS. Så hur många är det? En per axel eller?

    / C
    Har du inte fått svar så är det 1/axel ja
    9-3 Aero SC Hirsch Griffin TX TTiD MapTun 2009
    9-3 Aero SS Facelifted 2.0T BP Mackan 2003
    AUDI A6 ALLROAD 2013

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    236
    Okej, jo jag var inne på Saab och fixade detta förra veckan.

    Men nu till en rätt rolig sak..Asså, jag måste ju byta mellanaxel eller hur? Men, det behövs väl bara EN mellanaxel? :P
    För när jag var och hämtade ut detta på Saab så fick jag med mig två mellanaxlar :S Det kan ju inte stämma?

    / C

Liknande ämnen

  1. Samma drivaxlar till saab 9000 2.0 som det är till 2.3t?
    Av JohanHalmstad i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-08-22, 21:23
  2. Hur många hk klarar viggenlåda??
    Av wilderness i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-06-21, 16:28
  3. Viggenlåda
    Av Boman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-16, 19:45
  4. Utväxling Viggenlåda!?
    Av 9-3 Mike i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-11-29, 23:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •