Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Koppla in turbo- oljetryck- och oljetempmätare

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    766
    Medlem#
    7159

    Koppla in turbo- oljetryck- och oljetempmätare

    Någon som kan ge mig några tips?

    Har en adapter till oljefiltret, och där finns två uttag, ett med en "rund grejj" som troligen är till oljetrycket?
    hur gjorde ni med oljetrycksgivaren kontakten som sitter orginal?

    sen har jag en liten givare på adaptern också, den måste ju vara till oljetempen?

    Turbotrycksmätaren kopplar man bara med ett t-kors eller? sätter den förgreningen, var är lämpligast?

    Var tog ni strömen ifrån?

    gäller en og9-3 om det spelar någon roll...

    tacksam för tips...

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Koppla in turbo- oljetryck- och oljetempmätare

    Citat Ursprungligen postat av Gerling
    Har en adapter till oljefiltret, och där finns två uttag, ett med en "rund grejj" som troligen är till oljetrycket?
    hur gjorde ni med oljetrycksgivaren kontakten som sitter orginal?

    sen har jag en liten givare på adaptern också, den måste ju vara till oljetempen?
    Typ en sån här eller?

    http://www.biltema.se/products/product. ... mId=135337

    I så fall så är ju var och ett av uttagen med de små skruvarna gjord för en givare för olja. Oljetemp, oljetryck osv.

    Original oljetrycksgivare sitter väl bra där den är? Den sitter ju en bit upp vid oljestickan ungefär. Det är trots allt smidigt att ha både en vanlig oljetryckslampa och mätare. De Oljetrycksmätare med normalpris ger ändå i de flesta fall inte helt 110% mätvärden utan använder el och motståndet i en givardosa.. Således kan mätvärdet det diffa lite om du t ex står på tomgång och smäller på 3x100 watt extraljus eller liknande.

    Originalmätaren är bättre på det viset att då den varnar så menar den i de allra flesta fall allvar med varningen, något som kanske inte mätaren alltid gör.

    Så behåll vanliga lampan/givaren också du.


    Citat Ursprungligen postat av Gerling

    Turbotrycksmätaren kopplar man bara med ett t-kors eller? sätter den förgreningen, var är lämpligast?
    Jupp.

    Vill tipsa om denna tråden:

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=122569


    Citat Ursprungligen postat av Gerling
    Var tog ni strömen ifrån?
    "Lämpligt ställe" kan man väl säga. Spelar inte så stor roll, men generellt:

    Till mätaren vill du helst koppla ström som är på när du vrider på nyckeln. Ett exempel på var du kan ta sådan ström är från ciggtändaruttaget.

    Om mätaren är av sådan typ att den vill ha + matning för minnet av t ex belysning så dras den förslagsvis direkt till batteriet eller lämplig säkring i säkringsboxen som INTE är en avgörande funktion (t ex motorstyrdon eller liknande) och har spänning hela tiden. (En multimeter är ett mycket trevligt verktyg att använda för sådant här).

    Till mätarens belysning så gäller det att avgöra en sak. Är mätarens belysning av lysdiodstyp eller av vanlig glödlamps-typ? (Borde gå att avgöra med mätarens bruksanvisning).

    Är mätarens belysning är av diod-typ så är det inte säkert att det går att ställa ljusstyrkan på den. I så fall så vill man koppla den så att den lyser tillsammans med övrig belysning, men inte på dimmern i och med att det finns risk att mätaren slocknar helt vid ett visst volttal om det handlar om ljusdioder. (förslag: Ciggtändaren även här?)

    Är mätarens belysning är av glödlampstyp så är det bästa att koppla in den på någon av den övriga instrumentbelysningen så det går att dimmra även mätarens belysning om man vill det.

    Inkopplingstips finns här:

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=150990


    Lycka till.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Sthlm/Kungsängen
    Inlägg
    474

    Re: Koppla in turbo- oljetryck- och oljetempmätare

    Citat Ursprungligen postat av Gerling
    Någon som kan ge mig några tips?

    Har en adapter till oljefiltret, och där finns två uttag, ett med en "rund grejj" som troligen är till oljetrycket?
    hur gjorde ni med oljetrycksgivaren kontakten som sitter orginal?

    sen har jag en liten givare på adaptern också, den måste ju vara till oljetempen?

    Turbotrycksmätaren kopplar man bara med ett t-kors eller? sätter den förgreningen, var är lämpligast?

    Var tog ni strömen ifrån?

    gäller en og9-3 om det spelar någon roll...

    tacksam för tips...
    Det är skillnad på vart man sätter T-korset beroende på om du har en T5'a eller T7'a.
    Om det är en T7'a du har så ska den sitta på BTR'n.
    Om det är en T5'a så följ guiden som postades ovanför.

    Mvh.
    The Only Subtitute For Cubic Inches Is Technology.
    // 9³ Aero -02
    #6962

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    766
    Medlem#
    7159
    Okej, tack för tipsen..

    ja adaptern ser ut som den du länkade till så är nog bara att montera givarna där då...

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Gerling
    Okej, tack för tipsen..

    ja adaptern ser ut som den du länkade till så är nog bara att montera givarna där då...
    Jo. Det är ju liksom det den är till för, så det ska nog gå utmärkt.

    Se till att dra ett tunt lager olja på packningen både på adaptern och oljefiltret.
    Och dra fast den stora ihåliga centrummuttern ordentligt i sumpen (Inte TOKhårt, men den ska sitta stadigt) i och med att givarna jordar genom den muttern in i sumpen/blocket.

    Dåligt åtdragen centrummutter = inga eller "glappande" mätvärden då givarna får dålig jordning om inte muttern är riktigt åtdragen och funkar antingen inte alls eller lite då och då.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    766
    Medlem#
    7159
    ni som har kopplat in laddtrycksmätare...
    var gick ni igenom torpedväggen? hittar inte något lämpligt ställe...

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Gerling
    ni som har kopplat in laddtrycksmätare...
    var gick ni igenom torpedväggen? hittar inte något lämpligt ställe...
    Gummigenomföring ovanför pedalerna. Måste bort med täckplattan vid pedalerna för att komma åt/se.

    Kommer ut en bit under de röda pilarna på bilden nedan (förvisso ng900, men borde vara så gott som samma för og9-3).. Lite trångt och bökigt, men det går. Du ser T-korset till AV,n på bilden där. Den ljusgråa slangen som drar iväg under fjäderbensstaget är slangen till min laddtrycksmätare.


    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    86
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    . Du ser T-korset till AV,n på bilden där. Den ljusgråa slangen som drar iväg under fjäderbensstaget är slangen till min laddtrycksmätare.
    Nu är jag bara lite nyfiken. Enligt guiden här på forumet skall man koppla in mätarn på vakumslangen från mapsensorn, ser att du kopplat den på AV kongo. Vad blir skillnaden vad man väljer??
    Saab 900, Italiensk Aero -97
    Saab 9-3SC Aero -06

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 639

    Re: Koppla in turbo- oljetryck- och oljetempmätare

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av Gerling
    Har en adapter till oljefiltret, och där finns två uttag, ett med en "rund grejj" som troligen är till oljetrycket?
    hur gjorde ni med oljetrycksgivaren kontakten som sitter orginal?

    sen har jag en liten givare på adaptern också, den måste ju vara till oljetempen?
    Typ en sån här eller?

    http://www.biltema.se/products/product. ... mId=135337

    I så fall så är ju var och ett av uttagen med de små skruvarna gjord för en givare för olja. Oljetemp, oljetryck osv.
    Öhh.... någon som vet om den här för 349kr....


    ...är mycket bättre än den här för 199kr


    Dom ser ju vääääldigt lika ut om man säger så
    Mvh Timmy

  10. #10
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Koppla in turbo- oljetryck- och oljetempmätare

    Citat Ursprungligen postat av puttep
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    . Du ser T-korset till AV,n på bilden där. Den ljusgråa slangen som drar iväg under fjäderbensstaget är slangen till min laddtrycksmätare.
    Nu är jag bara lite nyfiken. Enligt guiden här på forumet skall man koppla in mätarn på vakumslangen från mapsensorn, ser att du kopplat den på AV kongo. Vad blir skillnaden vad man väljer??
    På T7 ska man helst välja den vid insuget. Osäker på vilken men... Verkar kunna bli skumma mätresultat annars.

    Troligtvis har det nått med att göra om man har LMM eller inte att göra och var man mäter luften så man ska helst inte mäta från AV,n på T7 i alla fall, som jag fattat det.

    På T5 kvittar det däremot vilket av de man väljer, från mapsensorn eller AV;n. Har testat på båda ställena på min och mätresultatet blev exakt detsamma, så för min del fick det bli slangen från AV,n då den sitter lite roligare till.

    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av Gerling
    Har en adapter till oljefiltret, och där finns två uttag, ett med en "rund grejj" som troligen är till oljetrycket?
    hur gjorde ni med oljetrycksgivaren kontakten som sitter orginal?

    sen har jag en liten givare på adaptern också, den måste ju vara till oljetempen?
    Typ en sån här eller?

    http://www.biltema.se/products/product. ... mId=135337

    I så fall så är ju var och ett av uttagen med de små skruvarna gjord för en givare för olja. Oljetemp, oljetryck osv.
    Öhh.... någon som vet om den här för 349kr....


    ...är mycket bättre än den här för 199kr


    Dom ser ju vääääldigt lika ut om man säger så
    Troligtvis är de precis lika bra från båda ställena.

    Rent personligen hoppas jag ju att den som jag köpte från Realcar när inte de där adaptrarna fanns varken på Speedparts eller Biltema och som kostade 398:- är 2ggr bättre än Biltemas variant, men lite skeptiskt till det är jag ju..

    Om de bara funnits på Biltema när jag skulle köpa adapter så hade jag inte tvekat ett ögonblick på att prova i alla fall.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    766
    Medlem#
    7159
    ska ut och testa ikväll och se om man kommer igenom...
    men ska va någon gummigenomföring vid pedalerna då...

    ang. adaptern så hoppas jag att den ska hålla tätt, så man slipper oljeläckage runt där..

Liknande ämnen

  1. Oljetryck till turbo 900og
    Av MrJo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-13, 16:12
  2. Inget oljetryck i saab 9000 turbo -86
    Av Dumpa_me_stil i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-10, 00:55
  3. oljetempmätare
    Av ski4fun i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-12, 14:19
  4. hur koppla in oljetempmätare og900
    Av olabola i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-09-30, 02:19
  5. Koppla in oljetryck o temp?
    Av Gardan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-07-31, 04:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •