Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Hjälp kylvattenproblem

  1. #1

    Hjälp kylvattenproblem

    jag har en 9-5 2,3t som läcker kylvatten, det verkar komma mellan toppen o blocket på höger sida framifrån vid termostaten men det är svårt o säga.
    när man kör bilen tills den har blivit varm o sen tittar så är det massor med vatten som har stänkt o ryker. det konstiga är att sen verkar det bli tätt, jag fyller på men hur jag än kör så blir det inte så igen.

    oljan ser fin ut men det rycker vitt ur oljepåfyllningsröret. avgaserna ser normala ut. kylvattnet ser lite skitigt ut men inte mycket.

    vad kan detta vara många säger toppackningen (hoppas inte)?

    kan vitröken ur oljepåfyllningsröret ha med vevhusventilationen att göra

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna #2772
    Inlägg
    669

    Re: Hjälp kylvattenproblem

    Citat Ursprungligen postat av johanjansson
    jag har en 9-5 2,3t som läcker kylvatten, det verkar komma mellan toppen o blocket på höger sida framifrån vid termostaten men det är svårt o säga.
    när man kör bilen tills den har blivit varm o sen tittar så är det massor med vatten som har stänkt o ryker. det konstiga är att sen verkar det bli tätt, jag fyller på men hur jag än kör så blir det inte så igen.

    oljan ser fin ut men det rycker vitt ur oljepåfyllningsröret. avgaserna ser normala ut. kylvattnet ser lite skitigt ut men inte mycket.

    vad kan detta vara många säger toppackningen (hoppas inte)?

    kan vitröken ur oljepåfyllningsröret ha med vevhusventilationen att göra
    Jag hade ett liknande problem på min ng900 och min jobbarkompis hade samma typ av problem på sin 9-5 Aero. I båda fallen fungerade att återdra toppen.

    /Tim

    EDIT:
    Läste lite för fort tror jag.
    Verkar som packningen kan ha gjort sitt och då hjälper det inte att bara återdra toppen som du kanske förstår.

  3. #3

    Re: Hjälp kylvattenproblem

    Citat Ursprungligen postat av jurkko
    Citat Ursprungligen postat av johanjansson
    jag har en 9-5 2,3t som läcker kylvatten, det verkar komma mellan toppen o blocket på höger sida framifrån vid termostaten men det är svårt o säga.
    när man kör bilen tills den har blivit varm o sen tittar så är det massor med vatten som har stänkt o ryker. det konstiga är att sen verkar det bli tätt, jag fyller på men hur jag än kör så blir det inte så igen.

    oljan ser fin ut men det rycker vitt ur oljepåfyllningsröret. avgaserna ser normala ut. kylvattnet ser lite skitigt ut men inte mycket.

    vad kan detta vara många säger toppackningen (hoppas inte)?

    kan vitröken ur oljepåfyllningsröret ha med vevhusventilationen att göra
    Jag hade ett liknande problem på min ng900 och min jobbarkompis hade samma typ av problem på sin 9-5 Aero. I båda fallen fungerade att återdra toppen.

    /Tim

    EDIT:
    Läste lite för fort tror jag.
    Verkar som packningen kan ha gjort sitt och då hjälper det inte att bara återdra toppen som du kanske förstår.

    Vad var det du missade?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna #2772
    Inlägg
    669
    Det var detta jag reagerade på.
    "det rycker vitt ur oljepåfyllningsröret. avgaserna ser normala ut. kylvattnet ser lite skitigt ut men inte mycket"
    Jag skulle åka till en vekstad och be dom mäta om det kommer avgaser upp ur expansionskärlet.

    Svårt att gissa sig till nåt om man inte sett bilen m.m.

    På min och min kollegas bil så kom det ut rätt mycket kylarvätska men det var bara att återdra toppen så var problemet löst.

    Här står det lite om efterdragning av toppen:
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=74131

Liknande ämnen

  1. Byta till Trionic i OG900
    Av tummen87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 69
    Senaste inlägg: 2015-08-21, 02:27
  2. Kylvattenproblem 9000 2.3
    Av BM600 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-04-22, 20:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •