Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 44

Ämne: valet mellan 9-5 sedan och kombi?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    640

    valet mellan 9-5 sedan och kombi?

    Tjena alla glada!!!

    Håller på att leta bil nu..valet står mellan 9-5 kombi eller sedan...årsmodellupp till 03..har just nu en og 9-3 01..vad tycker ni??får gärna komma med bilder på stylade trimmade sänkta m.m kombi och sedan..

    Tack på förhand!!

    MVH Andreas

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Du får mer för pengarna om du köper Sedan. Prisskillnaden uppenbarar sig tidigt och består och ökar väl inte speciellt med åren. Tänk bara på att du kommer få ha bilen ett tag då 9-5 är sjukt svåra att sälja men det har du ju redan profiterat på när du köpt en begagnad...

    Dessutom tycker jag sedanen är snygg samtidigt som kombin bara ser knepig ut, speciellt med rails. Men det är ju naturligtvis en personlig åsikt...
    Hur många gråmetallic 9-5 kombi finns det egentligen?
    Fredrik J

  3. #3
    tycker tvärt om att man får mer bil av en kombi. sedanen är mkt svårare att sälja samt fulare enligt mig. också att kablaget till bakluckan inte är roligt då det jämt går av.
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    343
    På denna typ av bil föredrar jag kombi helt och hållet. Det känns som en 9-5 sedan inte fyller något syfte. Är själv snart på jakt efter en 9-5:a och har inte ens kollat åt sedan-hållet, då kan man ju lika gärna köpa en lite mindre men sportigare och snyggare bil, typ 9-3, om man ändå inte behöver lastutrymmet.
    2007 9-3 Aero 2,8T

  5. #5
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Citat Ursprungligen postat av Oloph
    då kan man ju lika gärna köpa en lite mindre men sportigare och snyggare bil, typ 9-3
    Inte i mina ögon... 9-5 är hästlängder snyggare än 9-3, om du inte syftar på 9-3 ss för då håller jag med dig!

  6. #6
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827
    Man är förmodligen bättre förbered inför framtiden om man köper sig en kombi så man kan lasta rejält.
    Jag tycker sedan och kombi är lika snygga så där finns ingen större skillnad.

    Det finns otroligt många fina sedan och kombibilar.
    Här är några exempel









    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 431
    Citat Ursprungligen postat av Tim900turbo
    tycker tvärt om att man får mer bil av en kombi. sedanen är mkt svårare att sälja samt fulare enligt mig. också att kablaget till bakluckan inte är roligt då det jämt går av.
    Jag har en 98:a som gått 18000 mil och kablaget har inte gått av på den någon gång, förklara gärna -jämt...
    Audi A4
    Saab 9-5
    STCS #3660

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572
    Citat Ursprungligen postat av 9-5aero
    Citat Ursprungligen postat av Tim900turbo
    tycker tvärt om att man får mer bil av en kombi. sedanen är mkt svårare att sälja samt fulare enligt mig. också att kablaget till bakluckan inte är roligt då det jämt går av.
    Jag har en 98:a som gått 18000 mil och kablaget har inte gått av på den någon gång, förklara gärna -jämt...
    MY98 21000 mil utan kabelbrott.......
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 069
    Medlem#
    4096


    I´ll never buy a Toyota, and not a Honda of course.....
    Won´t even think of a VOLVO, I might as well use a Horse........
    <<<Aero>>>

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105
    Citat Ursprungligen postat av 9-5aero
    Citat Ursprungligen postat av Tim900turbo
    tycker tvärt om att man får mer bil av en kombi. sedanen är mkt svårare att sälja samt fulare enligt mig. också att kablaget till bakluckan inte är roligt då det jämt går av.
    Jag har en 98:a som gått 18000 mil och kablaget har inte gått av på den någon gång, förklara gärna -jämt...
    Hej,

    2003- fick bilarna en annan kabel som är vekare till bagageluckan.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Sedanen är klart snyggare tycker jag! Behöver man inte kombiutrymmet så gör man nog en klart bättre affär med en sedan. Billigare i inköp och säkert har den också kanske left ett liv mindre som transportör och laståsna...
    Är det inte kombin som äter stötdämpare bak också?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 122
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Är det inte kombin som äter stötdämpare bak också?

    M.V.H.
    Gäller väl även sedan?

    Jag skulle lätt valt sedan (igen).

    Sedan= snyggare
    Kombi= Jo kanske mer praktiskt, men vem fan är praktisk...

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Sedanen är klart snyggare tycker jag! Behöver man inte kombiutrymmet så gör man nog en klart bättre affär med en sedan. Billigare i inköp och säkert har den också kanske left ett liv mindre som transportör och laståsna...
    Är det inte kombin som äter stötdämpare bak också?

    M.V.H.
    man kan ju vända på det med, frågan är ju om inte sedanerna har körts hårdare då målgruppen kanske inte riktigt är den samma som med kombin.

    Jag hade helt klart valt kombin just pga lastutrymmet
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 122
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    man kan ju vända på det med, frågan är ju om inte sedanerna har körts hårdare då målgruppen kanske inte riktigt är den samma som med kombin.
    Sen kan man ju vända på det igen, och tänka på alla buskörare som faktiskt bryr sig om sin bil då till skillnad mot kanske medelsvensson som inte gärna ens kollar oljan imellan servicen

    För såhär kan man ju tramsa fram och tillbaks en stund ...

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    västerås
    Inlägg
    103
    personligen hade jag valt en kombi.
    mest pga utrymmet (passar bra för rc-hobbyn), samt framtidsäker (barnvagn och sådant).
    Cutlass S -71, og900S -91, ng9-3sc -09

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Sedanen är klart snyggare tycker jag! Behöver man inte kombiutrymmet så gör man nog en klart bättre affär med en sedan. Billigare i inköp och säkert har den också kanske left ett liv mindre som transportör och laståsna...
    Är det inte kombin som äter stötdämpare bak också?

    M.V.H.
    man kan ju vända på det med, frågan är ju om inte sedanerna har körts hårdare då målgruppen kanske inte riktigt är den samma som med kombin.

    Jag hade helt klart valt kombin just pga lastutrymmet
    Undrar lite vad du grundar det uttalandet på för min har gått ganska hårt

    Själv skulle jag valt kombin varje gång, då har du bra lastmöjligheter (som Pumba oxå skrev) + att du har möjlighet att sätta dit den snygga hirschvingen

    VAd gäller stötdämparna så är det ju bara att byta till några andra, GE Motorsport, Eibach mfl

    Du kan ju även kolla in min sida så finns det lite rolig läsning om 9-5:an

    http://www.wallentin.be/SAAB/index.html

    mvh
    Victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  17. #17
    Hmm...

    Sedanen är nog mer svårsåld än skåpet.

    Men en sedan är ju så mkt snyggare än skåpet

    Fast en SportCombi ( som det kanske heter ... ) kan ju också bli läcker, bara att kolla på bilderna ovan.

    Men en sedan är lätt att få snygg med enkla medel:sänkt och med en storlek större fälgar.


    ...Tycker jag iaf.

    Mvh 319
    Patrik
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Citat Ursprungligen postat av Team_Drutten
    samt framtidsäker (barnvagn och sådant).
    Jag har uppfostrat två barn med hjälp av min Sedan. Vid flera tillfällen har jag även haft liggvagn och sulky i bagaget samtidigt. Kombin är inte så dramatiskt mycket större än sedanen. Under insynsskyddet är det t.o.m. mindre. Dock är luckan större....
    Fredrik J

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    343
    Det är klart som sjutton att det GÅR att knö in en barnvagn i en sedan, det går även att göra det i en renault 5:a också. (Jo jag vet då min fru en gång i tiden sålde en renault 5:a till en som påstod att han skulle använda den som familjebil).
    Dock så går det inte att komma ifrån att det är sjukt mycket lättare att göra det i en kombi. Bara hysta in vagn + diverse packning utan att plocka bort massa hjul, stuva och optimera... men så använder jag också bilen rätt så mycket så jag är lite kräsen på att det ska gå lätt då jag väl måste iväg.

    Nej efter jag har provat på livet med kombi så skulle jag inte gå tillbaka till "sedan-träsket" igen. Särskilt då jag tycker att många av dagens kombibilar är mer lyckade rent designmässigt än sina sedan-syskon. Usch vad Svensson det här inlägget ser ut upptäckte jag nu
    2007 9-3 Aero 2,8T

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    640
    jag vill ha en bil på gatan som är lite väghållning i och krut..men ändå en glidare..tycker om formen på kombin och den är lättare att hitta..sen står valet mellan en från 02-03 eller en från 00 till 02..va tycker ni??några som har gjort om sina bilar med dessa årsmodeller? kör ju 9-3 nu som sagt och vill ha lite bättre väghållning..är det stor skillnad i känsla på vähgållning mellan kombi och sedan om man sänker dessa med dämpare och fjädrar?

Liknande ämnen

  1. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-04-21, 12:08
  2. Skillnad stötdämpare/fjäder mellan kombi och sedan
    Av H.Blad i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-09-03, 10:45
  3. [LÖST] Skillnad mellan kombi/sedan AS3 förstärkare OG9-5
    Av Mr_SunBear i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-10, 22:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •