Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Larm fråga

  1. #1

    Larm fråga

    Jag har en 9-3 aero -01, men jag vet inte om jag har larm ? ? Borde ju ha det för är inte aero "extra allt" eller var det tillbehör redan då ? ? ?

    Låser bilen gör ja med knappen på nyckeln. trycker jag en gång så låses bilen, trycker jag två så ger den ett kort tut också.

    Jag har läst att man kan se på en lysdiod i fönstret om man har larm eller inte men det enda som jag ser där är en svart boll som ja antar har med ACn att göra.. läser av hur mycket ljus det är ute.
    Sedan framför den finns det ett en prick som det ser ut som om det skulle kunna sitta en larm diod där men den är bara ut stansad i plasten, inget hål.

    Nu så ska ja montera lite godis i bilen stereo osv.. och då vill jag ju helst ha larm i pärlan, om inte annat för försäkringsbolaget.


    OM, jag nu inte har larm i bilen, så vill ja helst ha det i nyckeln. Alltså inte en liten knapp sats till.
    Jag har läst att man kanske kan köpa en ny nyckel eller programmera om den man har som då kan passa ihop med en tredje parts leverantör. eller hur gör man ?

    Finns det fortfarande Larm att köpa som tillbehörs paket på saab eller blir ja tvungen att köpa något som carguard osv.

    //johan

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    helsingborg
    Inlägg
    85
    tryck 2 gånger på nycklen så du hör ett tut...öppna sen bilen med enbart nyckel..alltså lås upp med låset i dörren och öppna sen..tjuter det så har du

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Askersund
    Inlägg
    199
    Medlem#
    5523
    Hej!

    Du har nog tyvärr inget larm i bilen.
    Eftersom du inte har nån lysdiod.
    Men prova som Daniel_Hbg säger.
    Rättså ovanligt att det inte är larm på en Aero.

    Det går att eftermontera orginal larm.
    Kolla på SDCC de har för strax över tusenlappen. Du behöver även plattan där lysdioden ska sitta. Montera. Sen aktivera larmet med T2 på en verkstad.

    Tror inte jag har glömnt nått.
    Har för mig att Sebastian här på forumet skulle eftermontera i sin bil, kolla i hans projekttråd.

    Mvh Per
    Saab 9³ aero -02, MapTun biopower
    Saab 9³ se tid-99 (sambons)

  4. #4
    Jag provade med att låsa bilen två gånger med knappen på nyckeln, tills det tutade.
    Sedan låste jag upp bilen med nyckeln och öppnade dörren men ingenting hände..

    Men vad tycker ni då?
    Om man har original larm kan man väl larma på med samma nyckel när man låser väl ?
    Om man inte har det, då får man väl ha en extra dosa?

    //johan

  5. #5
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Citat Ursprungligen postat av Daniel_hbg
    tryck 2 gånger på nycklen så du hör ett tut...
    Har inget med larm att göra! Det kallas TSL låsning & innebär att dörrarna låses & därefter kan de inte öppnas inifrån, inte heller genom att dra upp låsknappen på någon av dörrarna.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    135
    [quote=Börne]
    Citat Ursprungligen postat av "Daniel_hbg":3knay8m5
    tryck 2 gånger på nycklen så du hör ett tut...
    Har inget med larm att göra! Det kallas TSL låsning & innebär att dörrarna låses & därefter kan de inte öppnas inifrån, inte heller genom att dra upp låsknappen på någon av dörrarna.[/quote:3knay8m5]¨

    hur funkar det där? om man köper ett eftermarknads larm, går det att fixa in?
    för det e väl nån mekanisk grej?
    2,3i 900 -96 9-3 Aero -02

  7. #7
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Citat Ursprungligen postat av dirty_rider
    hur funkar det där?
    Har faktiskt inte den blekaste aning om hur det fungerar!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    220
    Citat Ursprungligen postat av johan123
    Jag provade med att låsa bilen två gånger med knappen på nyckeln, tills det tutade.
    Sedan låste jag upp bilen med nyckeln och öppnade dörren men ingenting hände..

    Men vad tycker ni då?
    Om man har original larm kan man väl larma på med samma nyckel när man låser väl ?
    Om man inte har det, då får man väl ha en extra dosa?

    //johan
    Då har du inte larm i bilen.

    Det går att eftermontera, köp på en bra bilskrot som SDCC eller signalen (har provat bägge dessa).
    Larmet består av två olika paket, dels grundpaketet:
    Siren, Glaskrosssensor, huvkontakt och larmdiod+plastskydd

    Ett tillägg finns man lägger då till lutningsgivare, även kallat tiltsensor.

    Utseendemässigt handlar det om att köpa larmdekaler på saab.

    Jag har monterat dessa saker på min 9-3 aero 02. Montering gick ok. Mest jobb var det med sirenen och lutningscensorn (mest för jag missförstått var den skulle sitta).

    Efter detta så måste man aktivera larmet hos saab, med Tech2.

    Grundpaket 1500
    Tilt 600
    Dekaler ~100?
    Aktivering 300?

    Saab ville ha ~5000 pix för att montera grundpaketet, ifs nya grejor (antagligen utan dekaler med i priset).

    Just det, glaskross-sensorn finns i två versioner en för tyg och en för läderklädsel.

    /MVH Mattias C
    9-3 Aero 02
    9-5 Aero 06

  9. #9
    Tack för mycket bra info


    En annan dum fråga,

    När man köper ett beg. på SDCC, får man allt i en ica kasse då eller finns det någon ordning på det ? Installations anvisningar och sådant ?

    sedan aktiverar man med tech2 och så kan man låsa/larma på med org. nyckel ?

    //johan

  10. #10

    Re: Larm fråga

    Väcker en gammal tråd till liv...

    Har inhandlat samtliga delar för att kunna eftermontera original larm på Og9-3 cabben...

    Tror mig kunna se en oansluten kontakt bakom säkringsboxen men den sitter med ett buntband, ganska svår att nå. Några tips på hur man enklast får fram kontakten till givaren?

    Har förresten monterat diod också (borrade faktiskt hål i befintligt plast lock, gick fint!), men den blinkar inte alls. Krävs det aktivering för att få blink (då utan larm förstås) ?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Har bilen larm eller inte OG9-5
    Av TobiasE i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2010-11-19, 17:05
  2. larm fråga.
    Av Joel220 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-11, 22:03
  3. Defa larm fråga
    Av iMPOSTER i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-30, 21:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •