Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Startade inte!! för att sen gå som vanligt... OG9-5 -98

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    153

    Startade inte!! för att sen gå som vanligt... OG9-5 -98

    Vad kan vara fel?

    Det började igår när jag skulle hem från jobbet. Då stod motorn och tuggade när jag vred om nyckeln och det tog nog sex sekunder innan den startade. Inget fel på batteriet. Vet inte vad det var.

    Imorse funkade den som vanligt. Även när jag skulle hem från jobbet. Men så efter tre mil på hemväg stannade vi för att handla. När vi kom ut igen och skulle köra hem så var det samma sak igen. Den står bara och tuggar utan tendens att tända över huvudtaget. Gav upp efter en minuts tuggande och flera försök. Kollade lite i motorn men var ska man kolla? Allt såg ut som vanligt. Inga vakuumslangar som hoppat av eller så. Så kom jag att tänka på att bilen betedde sig precis som en gång när jag bytte tändstift och sen när jag satte dit tändkassetten så glömde jag att koppla i elkontakten. Då stod den också bara och tuggade.

    Hur som helst så gjorde jag ett sista försök nu och efter en tio sekunders tuggande så startade den! Och gick perfekt hela vägen hem (två mil). Ringde min mekaniker som trodde det kunde vara tändkasetten. Han har bytt många sådana sa han. Jag är tveksam för bilen gick ju som en klocka hem. Om det vore tändkassetten, skulle bilen inte gå lite småryckigt då? Bilen har gått 11 300 mil.

    Vad tror ni duktiga skribenter här som har mångårig erfarenhet? Tacksam för alla era tips!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    783

    Re: 9-5 -98 startade inte!! för att sen gå som vanligt...

    Tändkassett eller vevaxelgivare är två heta tips.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-07-23 klockan 11:57. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    153

    Re: 9-5 -98 startade inte!! för att sen gå som vanligt...

    Jag har bytt bränslepump och termostat ganska nyligen, förstnämnda för att bilen var lite ryckig och seg och sistnämnda eftersom temperaturnålen inte ville upp till kvart i. Nu när motorn inte längre är ryckig och seg och dessutom blir varmare än innan (nålen står på kvart i som den ska), kan det då indikera vevaxelgivaren? Eller är tändkasetten troligare?

    Hilfe please!
    Senast redigerat av Moderator den 2021-07-23 klockan 11:57. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Jag gissar vevaxelgivare, en sökning på det här på forumet borde ge flera likadana fall.

  5. #5
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901
    Min betedde sig likadant med defekt vevaxellägesgivare.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    153
    Jag köpte en sådan vevaxel-lägesgivare på Saab idag. Men skruven som håller den går inte att få loss. Den är så svår att komma åt och stjärn-insticksnyckel nr 30 gick inte in så jag provade nr 27 och nu är skruven rund inuti. Vad kan man göra i en sådan situation?? Svetsa fast en annan skruv på skruven??
    Senast redigerat av Moderator den 2021-07-23 klockan 11:58. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  7. #7
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 993
    Använde mig av denna bits-sats från Biltema! http://www.biltema.se/Archive%5CProduct ... -972_l.jpg Satte en vanlig 10mm ringnyckel runt den sexkantiga delen sen var det bara att lossa, skruven sitter inte hårt, har inte gjort det på dom bilar jag bytt givaren på iallafall. Bara ett tips till nästa gång!

    Hur du nu ska lösa att din är kass vet jag inte! Jag hade försökt knacka in en större torx i skruven, men vet inte om man kommer åt underifrån för att kunna knacka in den!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    153
    Ska jag skita i vexaxelgivaren och chansa på att det är fel på tändkasetten istället? Den gamla vevaxelgivaren går ju ändå inte att få loss längre.

    I går kväll innan jag skulle ge mig på skruvandet så skulle jag starta upp bilen och då hade den stått i 20 timmar och var således kall. Den var trögstartad, tuggade i kanske tre sekunder innan den startade. Normalt startar den inom några tiondelar av en sekund.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-07-23 klockan 11:58. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  9. #9
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 993
    Svårt att svara på som du säkert förstår, det är ju inget ovanligt att givaren är kass! Trist att köpa en tändkasset om det inte är den! Du har ingen som du kan låna av & prova nån dag?

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    153
    Jag får låna min svågers tändkasett på lördag!

    Någonstans har jag läst att jag ska titta på varvräknaren medan motorn tuggar och inte vill startar. Om varvräknaren inte rör sig - så kunde det vara antingen eller men om varvräknaren faktiskt rör sig så kunde man utesluta att det var fel på vevaxel-lägesgivare, är detta korrekt uppfattat??
    Senast redigerat av Moderator den 2021-07-23 klockan 11:58. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Bor du i stockholm så kan du svänga förbi hos mig i helgen så kan vi plugga in datorn i din bil å se ifall du har några felkoder..
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    153
    Tack, det var snällt! Tyvärr bor jag inte nära Stockholm utan nära Kalmar.. Men tack för erbjudandet!
    Senast redigerat av Moderator den 2021-07-23 klockan 11:58. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  13. #13
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 993
    Citat Ursprungligen postat av Brun7
    Någonstans har jag läst att jag ska titta på varvräknaren medan motorn tuggar och inte vill startar. Om varvräknaren inte rör sig - så kunde det vara antingen eller men om varvräknaren faktiskt rör sig så kunde man utesluta att det var fel på vevaxel-lägesgivare, är detta korrekt uppfattat??
    Som jag fattat det så kan givaren va kass även om varvräknaren
    Rör sig, men om den inte gör det så är det sannolikt givaren!

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 492
    Det är vevaxelgivaren.Lämna in bilen till en verkstad annars, om du har råd. Det är trångt men skruven sitter ej hårt. Lite 5-56 kanske hjälper.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    153
    Har hållt på i tre timmar nu och lyckats byta vevaxel-lägesgivaren! Det grundläggande felet jag gjorde var att jag lyssnade till den instruktion på nätet som säger att man ska jobba uppifrån bilen. När jag lade mig under bilen gick allt mycket lättare.

    Det gick inte att knacka in torx nr 30. Men 27 gick tydligen bra att dra runt med nerifrån bilen när man kom åt bättre. Bytte naturligtvis ut den utslitna skruven sen mot en ny 30.

    Bilen startade på ungefär 2 sekunders tuggande. Det är för mycket mot normalt men jag tror att det var för att det var första gången med ny vevaxel-lägesgivare. Man kanske behöver koppla ur batteriet för att nollställa systemet? När bilen var varm efter min provkörning stängde jag av den och startade igen. Då startade den på en tiondels sekund.

    Jag ropar inte hej än, det kanske kan vara tändkassetten ändå. Jag provar några dagar då jag inte kör alltför långt från hemmet...

    Tack för era råd så långt!

  16. #16
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 993
    Härligt att det löste sig med skruven.. & jag tror att du löst ditt problem

    Det är inga problem att ta den uppifrån heller... men det är klart, jag har bytt ett par så jag vet hur jag ska göra & då går ju allt lätt!

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    153
    Testade bilen idag efter bytet av vevaxellägesgivare. Den startade exemplariskt, gick exemplariskt de två milen jag körde till stan. Startade exemplariskt varje mellan Statoil, Granngården, Coop-Extra och Lidl samt även vid ytterligare ett stopp på vägen hem.

    Antar därför att det faktiskt var helt rätt att inte byta tändkasetten utan bara byta vevaxellägesgivaren!!

    Det hade jag inte löst utan er på detta fina forum!!

  18. #18
    Jag tar och kapar denna tråd lite.
    Kan det vara vevaxellägesgivaren även om den är helt död och inte går igång alls?
    Varvräknaren rör sig inte ett smack.
    Ska försöka låna en tändkassett i helgen, eller ska jag försöka med att byta givaren först.

  19. #19
    Du kan väl testa å se om du har gnista på stiften?

    Vevaxelgicaren är dock inte såå hejdlöst dyr, har för mig att jag gav ca 500 kr för min, den är inte svår att byta heller, men hyggligt pilligt när man ska ha tillbaka skruven med värmesköld och så,,, höll på å få lite nervsammanbrott där...
    9-5 2001

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    153
    Jobba underifrån bilen. Skit i alla tips att jobba uppifrån. Kostnaden är 781 kr på Saab. Billigare på Speedparts. Blås ur skruven med tryckluft först så verktyget går i. Använd torx nr 30 och inget annat! Glöm inte att ta ur den gamla o-ringen som gärna fastnar i hålet efteråt! Torka lite rent innan du sätter i ny vevaxellägesgivare! Lycka till!
    Senast redigerat av Moderator den 2021-07-23 klockan 11:59. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

Liknande ämnen

  1. Hittar inte en tråd jag startade
    Av Lustfylld i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2020-10-26, 11:26
  2. ng900 startade inte idag alls?
    Av Fear43 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2012-07-28, 12:20

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •