Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: Startade inte!! för att sen gå som vanligt... OG9-5 -98

  1. #21
    Citat Ursprungligen postat av rand_althor
    Du kan väl testa å se om du har gnista på stiften?

    Vevaxelgicaren är dock inte såå hejdlöst dyr, har för mig att jag gav ca 500 kr för min, den är inte svår att byta heller, men hyggligt pilligt när man ska ha tillbaka skruven med värmesköld och så,,, höll på å få lite nervsammanbrott där...
    Förlåt lite novis frågor, jag är trots allt knappt hobbymekaniker.
    Hur testar jag gnistan?

  2. #22
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Motorbreath
    Jag tar och kapar denna tråd lite.
    Kan det vara vevaxellägesgivaren även om den är helt död och inte går igång alls?
    Varvräknaren rör sig inte ett smack.
    Ska försöka låna en tändkassett i helgen, eller ska jag försöka med att byta givaren först.
    Rör sig inte varvräknaren har DI-kassetten ingen insignal. Du behöver inte testa med en annan DI-kassett (om du inte har andra problem också, förstås). Sannolikheten för att det är vevaxelgivaren är mycket hög, en avliden vevaxelgivare ser ut exakt så där. Möjligen ska du testa med ett annat batteri först för att utesluta det. Men mina pengar är på vevaxelgivaren.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    8

    samma problem

    Jag har samma problem.
    Motorn tuggar bara men rätt som det är så startar den. Va inne på saab med den på felsökning, de hittade inget och trodde att det är tändstiften och bytte de. Bilen startade och jag åkte därifrån. Sedan kom problemet tillbaka.
    Kan det vara vevaxellägesgivare eller är det tändkassetten
    Hjälp

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    840

    Re: samma problem

    Ja, det är troligt någon av de två, som tråden säger...
    Åk till Saab med en påse bullar och fråga om du kan få låna en DI kassett.

    Sen använder du vanligt logiskt tänkande.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-07-23 klockan 12:00. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758

    Re: samma problem

    Rör sig varvräknaren vid startförsöken? Om inte så skulle jag säga vevaxelgivaren. Om den gör det, troligen inte. Är startproblemen vid kall motor och inte vid varm så skulle jag säga osannolikt.

    Tändkassetten kan aldrig räknas ut :-) Men om det bara yttrar sig vid start och aldrig annars så är det sannolikt något annat.

    Om det är den där motorn du skrivit om tidigare med komptest på 4 och 6 och det fortfarande gäller så skulle jag gissa på att det beror på just det. Dåligt komp ger generellt mest problem vid start. Om du har kvarvarande dåligt komp och den dricker olja skulle jag titta här: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... viewresult

    (Jag utgår från att du inte har någon Check Engine-lampa tänd; i annat fall, åk till verkstad och låt dom läsa ut felkoden.)
    Senast redigerat av Moderator den 2021-07-23 klockan 12:00. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #26

    Re: samma problem

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Rör sig varvräknaren vid startförsöken? Om inte så skulle jag säga vevaxelgivaren. Om den gör det, troligen inte.
    Visar varvräknaren i 9-5 något innan motorn startar? Det gör den i alla fall inte i min. Nålen står på 0 hela tiden tills motorn startar.

    Jag skulle inte bli förvånad om Saab låter varvräknaren vara fram tills motorn startar. De trixar ju med den på tomgång så att nålen står helt still även om lambdaregleringen får varvtalet att variera. Även motortemperaturmätaren är "fixad" så att den alltid visar "klockan 9" så länge temperaturen är i det normala området.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  7. #27
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758

    Re: samma problem

    På min lyfter den c:a 200 rpm när den bara maler på startmotorn, men den tar en liten stund, åtskilliga tiondels sekunder, att lyfta så om motorn startar normalt hinner du inte se det. På en 9000 (LH2.x) ser man tydligt att pulserna inte är bortfiltrerade, men på min (T7) 9-5:a så lyfter nålen bara lungt och stilla. Ingen annan verkar heller ha observerat avikande beteende tidigare, har du sett detta när bilen inte startar trots malande på startmotor? (Inte dåligt batteri, om den inte startar pga för låg batterispänning så händer säkert saker som kan tänkas släcka varvräknaren.)
    Senast redigerat av Moderator den 2021-07-23 klockan 12:00. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #28

    Re: samma problem

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    har du sett detta när bilen inte startar trots malande på startmotor?
    Att varvräknaren kommer igång efter tio sekunder är inget jag har sett då motorn alltid har startat innan.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  9. #29
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758

    Re: samma problem

    Nja, jag sa åtskilliga tiondels sekunder... Lite osäker på den exakta tiden (det var ett tag sen jag hade bensinpumpsfel...), men efter någon sekund har den i alla fall lyft.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-07-23 klockan 12:01. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #30

    Re: samma problem

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    men efter någon sekund har den i alla fall lyft.
    Jag testade med en, troligtvis av de flesta okänd, funktion i T7 som gör det enkelt att göra ett startförsök utan att motorn kan starta.

    Varvräknaren står still i ca 2 sekunder för att sedan röra sig en liten bit upp.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

Liknande ämnen

  1. Hittar inte en tråd jag startade
    Av Lustfylld i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2020-10-26, 11:26
  2. ng900 startade inte idag alls?
    Av Fear43 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2012-07-28, 12:20

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •