Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Öppen dump i saab 9-5 eller audi T4

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    10

    Öppen dump i saab 9-5 eller audi T4

    Har läst igenom erat forum här och undrar. Vad är det för skillnad på saab 9-5 och audi T4. För forumet säger att har man en Lmm så funkar det inte med öppen dump. Som jag vet så har audi T4 oxå en Lmm. Audin funkar med öppen dump och har funkar hur bra som helst.
    Snart 2 år utan bekymmer.
    Så vad skiljer dessa Lmm ???: För varje Lmm mäter man ju hur mycket luft som går in i motorn via en Luftmassemätare. Om man inte återcirculerar den luft som går ut via dumpventilen så tror motorn att där är mer luft än vad där är. Och då går den inge vidare eftersom bränsleblandningen blir fel.

    Hur kan en öppen dump funka bra på en audi T4 och inte på en sab 9-5 om båda bilarna har Lmm.

    Och audi T4 ska ha en återcirkulerande dump men i detta fallet funkar öppen dömp oxå.

    Och Audin är orginal...

    Någon som kan ge mig bra svar ???

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Visst det kanske funkar hur bra som helst när man sitter och kör bilen man märker ingenting, men vad försegår i motorn? det vet man ju inget om.

    har för mig att systemet fungerar likadant på audi som på saab, dvs att redan uppräknadluft försvinner och bilen går fett med andra ord den sprutar in för mkt bensin för den luftmängd som finns.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    10

    Öppen dump i saab 9-5 eller audi T4

    Jo det är kanske sant det du säger. Men om bilen går lika bra med öppen dump på Audin som den gjorde innan fast med mer dumpljud. Vad skiljer då om systemet fungerar likadant på audi som på saab.
    Och här har det även funkat bra i snart över 2 år på audin.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    lund
    Inlägg
    412
    Läs detta http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80329
    Visst stämmer det som_oxygene_ skriver

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    10

    Öppen dump i saab 9-5 eller audi T4

    Och som du säger : men vad försegår i motorn? det vet man ju inget om.
    Om man nu inte vet vad som försegår. Hur kan man då säga att det inte är bra med öppen dump i saab 9-5 Om systemet fungerar likadant på audi som på saab.

    Och i detta fallet funkar audi T4 med öppen dump

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    10

    Öppen dump i saab 9-5 eller audi T4

    Den här adressen kan ju inte stämma om

    http://forum.saabturboclub.com.....hp?t=80329

    Om systemet fungerar likadant på audi som på saab med öppna dumpar.


    Då skulle ju verken audi eller saab funka alls. Men i detta fallet har Audin funkat i snart 2 år felfritt.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    lund
    Inlägg
    412
    ??? Läs hela texten så förstår du.
    Går säkert att få det att fungera i en 9-5 tvivlar jag inte på, frågan om det är värt det?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    10

    Öppen dump i saab 9-5 eller audi T4

    Du säger om jag läser hela texten så förstår jag. Då tar vi allt från början igen. Om systemet fungerar likadant på audi som på saab. Då fungerar det heller inte på Audi om en Audi kille läser denna texten. Men i detta fallet funkar en öppen dump på audin. Så vad ska jag förstå om systemet fungerar likadant.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    lund
    Inlägg
    412

    Re: Öppen dump i saab 9-5 eller audi T4

    Citat Ursprungligen postat av 9-5_T
    Du säger om jag läser hela texten så förstår jag. Då tar vi allt från början igen. Om systemet fungerar likadant på audi som på saab. Då fungerar det heller inte på Audi om en Audi kille läser denna texten. Men i detta fallet funkar en öppen dump på audin. Så vad ska jag förstå om systemet fungerar likadant.
    Det fungerar men motorn fungerar inte lika optimalt som en med återcirkulerande dump. Körde själv med öppen dump på min 900s med lmm. Det fungerade men inte lika bra som när jag körde med återcirkulerande dump. Hade problem med orolig tomgång, den gick allmänt fett men visst det fungerande. 9-5 fungerar det säkert att köra med öppen dump frågan är bara om du tycker det är värt att bilen går sämre med för fet bränsleblandning som i sin tur förstör din katalysator.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    10

    Öppen dump i saab 9-5 eller audi T4

    Visst Killen med audin fick oxå problem med orolig tomgång. Men det löste han genom fjärden i dumpen. Sen har den funkat lika bra som den orginala återcirkulationen. Men tror mer på vissa har tur. Andra inte...

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404
    De är ju ganska stor skillnad på motorstyrningen med.
    Skulle snarare säga att öppen dump med för hård fjäder gör att den inte dumpar tillräckligt när den väl måste de och de leder istället till turbo skador.
    De är samma för saab.
    Visst de funkar men de är inte bra.
    De kan gå så illa att en kolv går åt skogen eller båda katalysatorerna och då blir de inte billigt.
    Vill man va på den säkra sidan eller bara ha nått som låter bra??

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    10

    Öppen dump i saab 9-5 eller audi T4

    Hur kan en Audi T4 fungera med öppen dump om systemet fungerar likadant på audi som på saab.
    Då menar inte jag att audin har rasat. Eller att det har blivit något fel. tvärt om. Den har gått lika bra även om man bytt dumpen i över snart 2 år. Kan ju oxå säga att dem flesta bilar idag har en LMM. Känner många med LMM som kör med öppen dump. Men just saab 9-5 kanske är lite mer känsliga för öppen dump och öppet sportfilter m.m

    Men min fråga va. Va det va som skilde sig på andras LMM och saabs LMM

    För det låter ju konstigt om systemet fungerar likadant på audi som på saab. Och Audi funkar men inte saab. Då är nog inte systemet likadant men dem har LMM båda två..

    Sen vad som går sönder hit och dit låter ju konstigt eftersom kompisen kört felfritt i snart 2 år med sin audi med öppen dump som har en LMM. Tror mer på att det är bara spekalationer från folk. Man läser saker vad andra skriver och sen tror man på sånt. Man måste ju konstatera och vara helt säker att det inte funkar alls på bilar med LMM. Sen alla som skriver här inne kanske inte har den erfarenheten att svara på dem frågor man ställer. Men det är konstigt att det funkar för vissa och vissa inte.

  13. #13
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Men snälla!

    Det fungerar , men det är inte bra , varken för Saab , Audi eller något annat märke med luftmassemätare.

    Sen hur länge hans Audi har hållt och annat är inte rellevant , det är inte bra men det funkar , bättre svar kan du inte få.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  14. #14
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Vad är en Audi T4?

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    111

    Re: Öppen dump i saab 9-5 eller audi T4

    Citat Ursprungligen postat av 9-5_T

    Men min fråga va. Va det va som skilde sig på andras LMM och saabs LMM

    .
    Vad kommer du gå göra när du fått reda på vad det är för skillnad då?
    För om du fått samma svar om att det inte är särskilt optimalt att montera
    öppen dump på en saab om och om igen då går man väl helst inte och
    monterar en öppen på en saab?

    Vad är det förresten som är så märkvärdigt med en öppen dump, bara störande enligt mig.

    /Victor

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    92

    Re: Öppen dump i saab 9-5 eller audi T4

    Citat Ursprungligen postat av 9-5_T
    Hur kan en Audi T4 fungera med öppen dump om systemet fungerar likadant på audi som på saab.
    Då menar inte jag att audin har rasat. Eller att det har blivit något fel. tvärt om. Den har gått lika bra även om man bytt dumpen i över snart 2 år. Kan ju oxå säga att dem flesta bilar idag har en LMM. Känner många med LMM som kör med öppen dump. Men just saab 9-5 kanske är lite mer känsliga för öppen dump och öppet sportfilter m.m

    Men min fråga va. Va det va som skilde sig på andras LMM och saabs LMM

    För det låter ju konstigt om systemet fungerar likadant på audi som på saab. Och Audi funkar men inte saab. Då är nog inte systemet likadant men dem har LMM båda två..

    Sen vad som går sönder hit och dit låter ju konstigt eftersom kompisen kört felfritt i snart 2 år med sin audi med öppen dump som har en LMM. Tror mer på att det är bara spekalationer från folk. Man läser saker vad andra skriver och sen tror man på sånt. Man måste ju konstatera och vara helt säker att det inte funkar alls på bilar med LMM. Sen alla som skriver här inne kanske inte har den erfarenheten att svara på dem frågor man ställer. Men det är konstigt att det funkar för vissa och vissa inte.

    Om du bara anser att det bara är spekulationer från folk, så köp dig då en öppen dump, kör runt o pys, skaffa dig en egen uppfattning hur det funkar. Jag kommer då iaf inte känna sympati om något går snett...
    Som flertal har sagt nu, att det funkar säkert, men den går inte optimalt. Men verkar ju inte som att du nöjer dig med det svaret.. Utan du vill att det skall komma någon som säger, "bla bla bla det är klart det går att köra med öppen dump på en 9-5a. Trots att bilen funnits sen -98 har ingen provat och utvärderat det är bara spekulationer."

    (Är inte arg, bara bestämd)

    / A !
    Viggen owners don't drive fast, they just fly low!
    #6937

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    284
    Saab har en helt annan sorts LMM än vad resten av biltillverkarna har. Saab använder sig utav ett system som har två stycken värmemotstånd som mäter lufttempen inne i LMM'en och sedan räknar styrdonet om till luftflöde.

    Audi tex använder sig utav en (HFM) Hetfilmsmätare eller (HTM) Hettrådsmätare. Dessa är kända att gå sönder när man monterar öppet filter. Saab's därmot funkar lika bra med öppet som orginal.

    /Eric.

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    På en äldre bil så används data från luftmassmätaren så att motorn kan styra bränsleinsprutning och tändning (luftmassan utgör last i tändmatrisen). Kör man med öppen avlastningsventil så kommer luft att försvinna från systemet varvid bränsleinsprutning och tändläge kan bli fel. Den feta blandningen upptäcks av lambda sonden och styrsystemet bränslekompenserar med hjälp av lambda integratorn. Detta leder till fel bränsleblandningen igen och styrsystemet får hela tiden försöka kompensera för felet som dumskallen som monterade den öppna avlastningsventilen orsakade. Detta upptäcks dock inte av dumskallen själv så snart han gjort sin öppna avlastnignsventil hårdare för att den inte ska läcka luft vid tomgång och låglast pga undertrycket efter spjället. Att den hårdare ventilen innebär att avlastningen inte sköts ordentligt upptäcker han förstås inte heller.

    Försöker man att montera öppen avlastningesventil på en motor med momentbegärande styrsystem, som trionic 7, så blir det dock ännu värre. Nu styrs nämligen inte bara bränsletillförsel och tändläge utifrån data från luftmassmätaren utan även spjällreglering och laddtrycksreglering. Styrsystemet vet hur stor luftmassa motorn ska konsumera i ett givet driftfall, det finns alltså ett "är" och ett "bör" värde som motorn hela tiden arbetar mot och lär sig kompensera med. Lägg därtill felen man får hos äldre system så kan man inse att man inte bör köra med öppen avlastningsventil på en motor med luftmassmätare, även om det verkar fungera.

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Dahlhjelm
    Saab har en helt annan sorts LMM än vad resten av biltillverkarna har. Saab använder sig utav ett system som har två stycken värmemotstånd som mäter lufttempen inne i LMM'en och sedan räknar styrdonet om till luftflöde.

    Audi tex använder sig utav en (HFM) Hetfilmsmätare eller (HTM) Hettrådsmätare. Dessa är kända att gå sönder när man monterar öppet filter. Saab's därmot funkar lika bra med öppet som orginal.

    /Eric.
    Alla luftmassmätare fungerar enligt samma grundprincip efter en av två olika metoder. Antingen mäter man strömmen som åtgår för att hålla en given temperaturskillnad mellan "värmeelementet" och luftströmmen eller så mäter man temperaturskillnaden mellan värmeelementet och luftströmmen för en given värmningsström. I Saabs fall så består värmeelementet av två parallellkopplade PTC motstånd, lufttemperaturen mäts med ytterligare ett PTC motstånd och systemet arbetar med konstant temperaturskillnad.

    Ingen luftmassmätare tar i regel skada av användandet av annat luftfiltermedie såvida det är rätt utfört. Blir värmelementet smutsigt så påverkar detta kylningen varvid man får ett mätfel.

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Angående Audin, definera funkar bra.

    Betyder funkar bra att bilen går bra och det har inte märkts något eller betyder det att motorn är isärplockat och kontrollerad efter onormalt slitage?

    Om det bara är det första som gäller så ta en funderare på det andra...

Liknande ämnen

  1. öppen dump saab 9-3 t7
    Av crazydude88 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-21, 22:49
  2. göra öppen dump av en återcirkulerande saab 900
    Av andreas1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-06-20, 02:29
  3. Öppen dump, Saab 93 aero 00
    Av Sanion i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-09-12, 20:54
  4. Kan man köra med öppen dump på saab 9-3 aero -01
    Av BROMAN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-09-18, 23:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •