Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Elproblem mardröm SAAB 9-3 Aero SS

  1. #1

    Elproblem mardröm SAAB 9-3 Aero SS

    Hej,

    Senaste månaderna har min SAAB visat skumma felmeddelanden som: rattlåsfel, vänster framlampa ur funktion, antisladd ur funktion, begränsad växellåda, fel på pedallägeskännaren... vissa har bara visats en gång, vissa 2-3 gånger, sedan försvunnit spårlöst och aldrig visats igen. Lämnade in bilen på mellanservice förra veckan och bad de kolla om de hittade nåt.

    När jag skulle hämta ut den sa verkstaden att det nog är CID/styrdonet i ratten som var trasigt för det styrde antispinn och rattlås. När jag frågade om de andra meddelandena visste dom inte och kunde inte garantera att det skulle bli bra om jag bytte ut styrdonet för 4000:-.
    Jag sa att jag skulle vänta eftersom bilen hade fungerat felfritt senaste månaden. Då fick jag en räkning på 7000:-... de hade bytt 5-6 lampor bla bi-xenon vänster fram för nästan 2000:-. (bytte den hos dom för mindre än ett år sedan). De hade gräddat räkningen rejält utan att ens fråga mig. Tvingade dom att iaf sätta tillbaka min gamla lampa eftersom den fungerade hur bra som helst. så, 5000:- blev det, gick ut till bilen, startade och helvetet brakar lös... 5 felmeddelanden flashar upp samtidigt och hela instrumentpanelen slocknar..

    jag ber att få prata med verkstadschefen. han går med på att felsöka dagen efter utan kostnad. en halvtimme efter de öppnat ringer de och säger att allt har med styrdonet att göra och att jag måste byta det. jag påpekar att bilen var fullt fungerande när jag lämnade in den, och trasig när jag hämtade ut den och betalat 5000:-. Svaret blir: "det är tillfälligheter, inget vi kan styra över.."

    känns rätt hopplöst. vad fan gör man?
    någon som haft liknande problem eller vet om styrdonet verkligen är roten till allt strul?

    mvh
    Willie

  2. #2
    bytte styrdonet för 4000:-. Andra körningen blev det "rattlåsfel". verkstaden säger nu att rattlåset inte har med styrdonet att göra som de hävdade först. jag blir galen.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Västra Frölunda
    Inlägg
    267
    Åk till en annan verkstad för bövelen. Den du har varit på verkar ju ha halvbra koll. Var bor du?
    Volvo V70II 2.4D Business Summum MY10
    Saab 9-5 Aero MY05 *SÅLD*

  4. #4
    jag jobbar själv på saab verkstad o ja kan inte se att dom gjort nått fel. när du lämnade in bilen fick du säkerligen kryssa i en liten ruta om du ville ha glödlampor, spolarvätska, torkarblad etc bytt eller påfyllt o om du då har kryssat i det är det fritt fram att byta de delar som är trasiga. sen kan man ju tycka att dom borde ringt innan dom böt xenonlampan iofs men. den blinkar säkert, det är vanligt o ja tror inte att dom böt den utan anledning! det med styrdonet då, du borde få lämna tillbaka styrdonet o få pengarna tillbaka MEN det är inget lustigt med att dom bytt fel grej för sånna dära felkoder osv kan vara riktigt luddiga sen att det kom upp när du hämtade bilen kan ju inte verkstan rå för heller för det hade ju lyst flera ggr innan, det vore ju annorlunda om det lös för första gången.
    p.s ville bara skriva av mig lite för ja blir irreterad när folk tror att dom på verkstan göra llt vad dom kan för att röra till det eller lura kunder! det är nått folk tror bara!

    för det 2a så skulle ja ge dig ett tips om att byta tändningslås vilket är vanligt och jag tror att det hjälper!
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448
    Som ovanstående, låter som tändningslåset. Kostar under tusenlappen.
    Låter märkligt att du innan verkstadsbesöket fått meddeleande om fel på rattlås, men att dom trots det byter styrdonet. Gör dom det så medger dom ju i sig att dom gjort fel, och kan ju därmed inte ta betalt för det heller, eller?
    Men som sagt, tändningslåset är nog det hetaste tippset.
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448
    Frågor förresten. Är det en auktoriserad SAAB-verkstad, och vad är det för årsmodell på bilen? Är mest nyfiken...
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  7. #7
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622
    Fasiken vad surt..
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  8. #8
    tim900turbo:

    Nej, kryssade inte i något godkännande av byte av lampor etc.
    De tyckte själva att det var konstigt att ingen ringt mig innan och sa "det brukar vi göra.." Bi-xenonlampan blinkar inte! fick 1st felkod i oktober -07 som låg kvar, har sen dess funkat utmärkt.
    Ang. felmeddelanden har 5 olika uppkommit utspritt och oberoende de senaste 6-7 månaderna och försvunnit lika fort, de visades 2-3ggr och försvann sedan spårlöst. När jag lämnade in bilen var det ca.1 månad sen senaste felkoden dök upp och försvann och allt fungerade bra. När jag hämtade ut bilen kom 5st samtidigt varav en ny "växellådan har begränsad prestanda", instrumentpanelen slocknade och det gick inte att lägga i en växel.. men visst, det kan ju inte verkstan rå för heller.......
    ps ska kolla upp det där med tändningslåset, tack för tipset.

    Tobbev: Umeå.

    PQ: Ja, auktoriserad. Det är en -03:a.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448
    Utan att ha någon insikt i hur auktoriserade verkstäder samarbetar med SAAB, så tycker jag att det är minst sagt skamligt att en auktoriserad verkstad idag inte undersöker tädningslåset på en 03:a när den kommer in med dom problem som du beskrivit ovan.
    Söker man runt här på forumet så verkar det vara ett av dom vanligaste elproblemen på 03:orna och endel tidiga 04:or - att en auktoriserad verkstad inte kan hitta det felet på en 5 år gammal bilmodell är som sagt för jävligt.
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  10. #10

    Re: Elproblem mardröm SAAB 9-3 Aero SS

    WillieB: Löste det sig med byte av rattlåset? Jag har nämligen samma problem med min 9-3 -07 automat.

Liknande ämnen

  1. Skumma elproblem 9-3 Aero -01
    Av rallyf i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-02, 16:53
  2. Lättare renoveringsobjekt eller mardröm?
    Av Bobrolf i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-03-07, 17:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •