Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Felkoder P1901 P0606 OG9-5 1,9TiD

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    536
    Insuget byttes efter 10.500 mil till den nya varianten som kom -07. En bil som rullat ca 15000 mil på 2 år körs ju inte direkt korta sträckor, det går ca 4000 mil mellan egr bytena. Att den gick snålt är rätt, dock inte så snålt som man kanske kan förvänta sig, men helt ok. Måndagsbil? Jag känner några stycken som kör 1,9 TID både korta och längre sträckor, ingen bil har gått felfritt. När sedan garantin gick ut och man inte ville ta fel som har upptäcks och varit åtgärdade ett antal gånger tidigare så tröt mitt tålamod med bilen varvid den såldes.

    Sedan kan man ju undra varför det bara är 150 hk som har problemen, 120 hk har inte dessa problem enligt verkstäderna.

  2. #22
    Intressant läsning. Jag trodde att jag var ensam med dessa problem. Min bil har nu gått 10 000 mil och jag har bytt EGR-ventilen 3 gånger. Mellan dessa tillfällen har den också varit in och blivit "regenererad". Jag kör långa sträckor varje dag då, pendlar 7 mil till jobbet. Har väl aldrig blivit anklagad för att köra lugnt men det är väl så att med dieseln så ligger jag på låga varv.
    I höst ska jag byta bil och jag har blivit lite tveksam. Är i grunden en Saabälskare och har även uppskattat dieseln.
    Hade tänkt mej 180 hk dieseln denna gång men jag antar att den får samma problem, då jag kommer att köra på samma sätt? Någon som har erfarenhet?

  3. #23

    ???

    Hur rengör ni prtikelfiltret?? och var sitter det?
    min egr ventil är även sönder så va kostar en sån? ve e de som förljer me egr ventilen när man köper den, är de elspolen med eller?

  4. #24
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599
    Citat Ursprungligen postat av Swedish Mats
    Intressant läsning. Jag trodde att jag var ensam med dessa problem. Min bil har nu gått 10 000 mil och jag har bytt EGR-ventilen 3 gånger. Mellan dessa tillfällen har den också varit in och blivit "regenererad". Jag kör långa sträckor varje dag då, pendlar 7 mil till jobbet. Har väl aldrig blivit anklagad för att köra lugnt men det är väl så att med dieseln så ligger jag på låga varv.
    I höst ska jag byta bil och jag har blivit lite tveksam. Är i grunden en Saabälskare och har även uppskattat dieseln.
    Hade tänkt mej 180 hk dieseln denna gång men jag antar att den får samma problem, då jag kommer att köra på samma sätt? Någon som har erfarenhet?
    TTiD har en helt annan EGR.....vattenkyld mm.

    Har inte haft några bilar med problem i alla fall.
    Hinner inte med allt.....

  5. #25

    Re: Tyda felkoder 9-5 1,9TiD -08 *åtgärdat ? *

    Jag har också fått felkoden p1901- Tryckdifferenssensor- Partikelfilter för hög-tryckdifferens
    Min fråga är vad man vanligvis gör för att åtgärda felet? Går man in på en verkstad så skrubbar de sig bara i bakhuvudet. Ska snart sälja bilen och vill inte att de byter allt som går att byta. Finns två grupper i samhället där det är okey att använda dödstraff: 1. pedofiler 2. Hantverkare

    Saab 9-3 06 diesel

    Tack på förhand!

  6. #26

    Re: Tyda felkoder 9-5 1,9TiD -08 *åtgärdat ? *

    Hej.
    Bara en kommentar om denna EGR ventil.

    Jocke_a skrev:
    Har inte haft några sådana problem som att motorlampan tänds men min gick surt under 2000 rpm. Ny EGR och nu går den som den ska igen, men att behöva byta EGRen på 7000 mil känns lite dåligt.

    Jag bytte 4 st under 14.500 mil!!!!


    Slälv fick jag felkod om felaktig funktion EGR i vinter. ( 9-5:a 2007 med 7000 mil )
    Demonterade EGR och rengjorde. Fick samma felkod igen. Hittade då länken som beskriver hur man demonterar spolen och själva ankaret som reglerar ventilen.

    Man borrar ett hål i kapslingen och knackar ur ankaret med fjädrar. Det var helt ihopergat och skitigt. Slipade rent med våtslippapper och olja och satte ihop.
    Utan att att plugga hålet jag borrat med förevändningen att fukt som tränger in skall ta sig ut.

    Efter detta ingrepp funkar allt bra. Slutsats. EGR ventilen funkar nog så bra renoverad som en ny.

    mvh
    loca

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Hudiksvall
    Inlägg
    6

    Re: Tyda felkoder 9-5 1,9TiD -08 *åtgärdat ? *

    Hej!

    Du råkar inte ha länken kvar, angående rengöring av EGR till TID?

    Mvh Kenneth
    Senast redigerat av Moderator den 2022-01-14 klockan 12:59. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  8. #28
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979

    Re: Tyda felkoder 9-5 1,9TiD -08 *åtgärdat ? *

    Hmm, har aldrig haft en kundbil som bytt EGR så många ggr som ni. (Och vi har fd taxibilar som gått 60K+ mil). Inte så att det är hål i en IC slang, då motorstyr är dålig på att sätta felkoder på luftläckage, och även sätter felkod högt EGR flöde om den överhuvudtaget känner av något fel.

    Syns som blöta oljefläckar på slangarna.

Liknande ämnen

  1. Tyda felkoder NG9-3 1,9TiD -08
    Av Ank77 i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-10-21, 22:49
  2. [LÖST] P1901, kan inte regenerera partikelfilter NG9-3 1,9TiD
    Av aeromagnus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2018-08-17, 22:00
  3. Felkod P1901 NG9-3 1,9TiD
    Av MarkusF i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-03-27, 08:46
  4. [LÖST] Felmeddelanden och felkoder NG9-3 SC 1,9TiD -07
    Av moarbakki i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-01-06, 18:22

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •