Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Bilen tvärdör under färd OG900 T8 -87

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    97

    Bilen tvärdör under färd OG900 T8 -87

    Hej!

    Som topic lyder: Bilen har börjat tvärstanna (sedan någon dag) med oregelbundna mellanrum. Inte så kul en fredagkväll inne i centrum...

    Symptomen är som följer:

    1) Motorn tvärstannar utan hack och rassel.
    2) Den startar igen inom någon minut.
    3) soppapumpen surrar när man försöker starta

    Det enda jag kommer på att jag gjort innan felen började är att dra isär elkablen till passagerarstolens värme eftersom den grillar min fru... Har svårt att tänka mig att det ska påverka?

    Har nya stift, nya kablar, ny tändmodul. Vet att fördelarlocket är dåligt, men ska byta det idag.

    Ska även kolla varvräkaren nästa gång den stannar, ska nålen vara död för att det ska vara vevaxcelgivaren?

    Tacksam för input!
    "I rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy!"

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Hej!

    Du har inte vevaxelgivare på din motor, det sitter en givare i fördelaren istället. Men varvräknaren borde dö om den tappar den signalen som du säger.

    Det skulle kunna vara bränslereläet som börjat spöka. Bara en chansning, men en studiekamrat till mig hade problem att hans bil tjuvstannade då och då och då var problemet bränslereläet.

    Hur beter den sig då du försökar starta direkt efter stoppet? Går det alls / bara ibland eller måste du vänta för att den ska kunna starta?

    EDIT: Läste ditt inlägg igen... Du säger att bränslepumpen går när du försöker återstarta efter stoppet, men motorn startar ändå inte?

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    97
    Det kan vara bränslereläet som kärvar. Mitt halvljusrelä är lite "på/av" också... har smörjt upp dem nu.

    När bilen stannat får man vänta typ 1-2 minuter innan den startar. Före det så tänder inte motorn. Kollade tyvärr inte varvräknaren när det hände p.g.a. stog i en korsning

    Körde nyss igen i 20 minuter utan stopp. hmm.. skumt.

    Givaren i fördelaren, är det Hallgivaren? eller "Hell"givaren kanske det ska hete
    "I rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy!"

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    50
    Är bilen chippad? Hade en Volvo 940 turbo som lekfordon för något år sedan som uppförde sig likadant! Efter att ha bytt ut en jävla massa saker (i onödan) visade det sig att en dålig löddning var boven i dramat. Till chippet alltså.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    97
    Tror att det är bränslereläet som är lite glappt, felet har inte återkommit på några dagar nu sedan jag smörjde upp det.

    Jag var mest orolig för att det skulle vara Hallgivaren, men det verkar inte vara den som spökar, som tur är.

    Bilen har mekaniskt sprut = inget chip & ingen kat.

    /m.v.h.
    "I rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy!"

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 092
    sätter en liten slant på tändmodulen, taskig sådan brukar ge dom symptomen oxå.
    startar bra
    dör när den blivit varm
    startar igen när den kylt av sig

    kolla upp om du har möjlighet...

    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 297
    Relät till bränslepumpen brukar kunna ha taskiga lödningar som ger dessa symptom.

    Har även varit med om att någon av kablarna kring tändmodul och fördelare glappat. Bilen stannade och var tvärdöd => rotade lite bland kablarna = > bilen startade och krånglade aldrig mer under 3år

    Som någon skrev, kolla jordpunkterna. Det finns ju en känslig punkt på kylarbalken under fördelaren
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    97
    Tack för svar!

    Tändmodulen är ny och jordpunkterna kollade. Nya stift, kablar, fördelarlock, rotor. Felet har inte återkommit sedan jag smörjde upp reläerna, men gör det det så byter jag tillbaka till gamla tändmodulen eftersom den nya är från Biltema

    Tack för hjälpen
    "I rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy!"

Liknande ämnen

  1. 9000 2,3t -96 Tvärdör efter 30sec
    Av Pelle_J i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-09, 18:58
  2. [LÖST] Bilen bara dog mitt under färd? OG9-5 B2x5
    Av kIM0h i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-11-18, 00:54
  3. [LÖST] Bilen bara dog under färd 9000 2,3T -92
    Av wisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-23, 22:08
  4. motor tvärdör??
    Av Mr_r84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-25, 01:41

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •