Vi börjar med lite bakgrundsfakta

Då min 9-3a inte riktigt är kry (transmissionskedjor samt en massa småfix) och jag dessutom ogillar att köra i salt, så har den stått nästan hela vintern.
Denna vinterna har jag halkat runt i en "BMW 665 Wolfsburg Edition" (VW Jetta II 1,6 ed BMW-enblem å tvåtonsfärg i lilarosa ner till och gråmetallic upptill ) den gavs bort då körförbudet inträdde.



Efterföljaren blev en og900i -90 automat, en mattröd rackare som faktiskt blev rätt blank efter en polering, går under namnet 2FACE. Dock visade den sig vara i törstgaste laget för å pendla 14mil/dag på 110väg (varvar typ 4k vid 110)






därav namnet, kan meddela att det retar förvånansvärt många att huven är halvpolerad

Så, när då en arbetskompis frågade om jag var intresserad av en 9000T så vaknade ju självklart gasfoten till

det sades att det var nått fel på helljuset och att den var obes.

när jag kollade på den så surade den, jag gissade mig till att en spridare hängt sig, då den startade när man drog säkringen till pumpen. så affär gjordes

Efter hemkomsten så byttes raskt spridarna.




"nya" spridarna i bryggan

Men det hjälpte föga, den rök å gick lika illa...



oljan luktade ju lite soppa, kanske är därför den ryker å går dåligt? tänkte jag, så jag hissade upp den å tömde oljan...


det rann ur 10LITER!!!! å det var MINST 6liter bensin i den oljan...

så, misstankarna riktades mot motorstyrdonet...



Turligt nog så hade jag ett styrdon lggandes i gömmorna med rätt nummer, nu blev problemet det omvända, den gick MAGERT

så, LMMén lånades från fars/lillebrors 9000T, samt att slangen mellan spjällhus och tryckrör lånades från herman, då originalet var sprucket och drog tjyvluft.
Å se på satan, nu spann den som en katt, går riktigt fint och växlar mjukt (ja, jag har tydligen en förmåga att dra på mig automatare ...)

Så då kunde jag vända uppmärksamheten mot insidan, där det såg ut som en bomb briserat då föregående ägaren letat felet på lyset.



Jag fipplade lite med ljusomkopplaren, och lånade spaken från min fars/brors(pappas bil, men lillebror använder den som sin egen...) 9000T, å se på fasen, det fungerade klockrent!



Så, imorrn på lunchen ska jag på skroten å leta reda på en LMM med slutnummer -005, en ljusomkopplare/blinkersspak från -86/-87 med farthållare samt slangen mellan spjällhus och tryckrör.

Fakta och mål:

bilen är en 9000 2,0T -87

utrustad med:

*automat,
*mörkgrå lyxplysh,
*ACC (tom på gas som vanligt)
*Hundgaller ^^
*5-ekrade saab originalfälgar.

Målet är att ha en lite mindre törstig och bekvämare bruksholk tills 9-3an är fixad, SAMT att ha nått att köra i till och på Knutan.

så det som ska göras är:
köpa och montera dom delar som står ovan, justera handbromsen,
gå igenom den inför besiktning, serva den, besikta, kanske montera H&Rfjädrarna som ligger och dammar, samt montera 17" ASA racing GT (lånade från Herman) så det kanske finns LITE fäste då de svänger

//Konrad S.

PS: om nån ligger å ruvar på delarna jag behöver, hör gärna av er DS.