Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Byte av bränslepump, hur ska slangarna vara? NG900

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    85

    Byte av bränslepump, hur ska slangarna vara? NG900

    Fick nyss ett telefonsamtal från en gammal arbetskamrat.
    Hade höll på att byta bränslepumpen på sin 900ng. Själva bytet hade gått bra, men nu hade han kört fast på slangarna som skall anslutas. Antar att det är bensin till och retur eller nått liknande. Han sa att dom ser likadana ut, samma färg osv (svart/vita tror ja han sa).
    Och han är rädd för att koppla in fel och något allvarligt ska hända.

    Själv tycker jag att det borde stå någon slags märkningen där. Men jag har inte sett det själv än, och aldrig bytt någon pump tidigare heller.

    Ska möta upp honom idag kl. 16.00 och försöka hjälpa honom att slutföra installationen. Så snabba tips välkomnas varmt!
    9-3 B204R

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 393
    bytte på min, man ser hur det ska vara vill jag minnas, slangarna är så stela så de ligger ju i rätt läge typ, undrar om det inte var pilar på slangarna med?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    85
    ok, ja man tycker ju att det bör vara någon märkning med tex pilar på slangarna. Men det är konstigt att han inte upptäckt det själv i så fall...
    9-3 B204R

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 393
    i värsta fall så lossa slangen vid bränslefiltret och blås i slangarna och se vilken det är.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    85
    Okej, nu har jag ju som sagt inte behövt meka sånt här tidigare. Vart hittar jag bränslefiltret, framme under huven? Eller sitter det något strax efter pumpen?

    Går pumpen sönder om man skulle koppla fel?

    Slangarna var stela skrev du, så man såg vart dom skulle sitta. Innebär det också att det är någorlunda avstånd mellan anslutningarna på pumpen, borde vara svårt annars att urskilja hur dom suttit tidigare.

    Är det bara att slänga ut den gamla pumpen, i med den nya..starta, tuta och köra. Tror inte killen med bilen har så mycket koll på saker och ting..
    9-3 B204R

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 560
    Citat Ursprungligen postat av Palvi
    Okej, nu har jag ju som sagt inte behövt meka sånt här tidigare. Vart hittar jag bränslefiltret, framme under huven? Eller sitter det något strax efter pumpen?

    Går pumpen sönder om man skulle koppla fel?
    Framför passagerarsidans bakdäck. Nä, pumpen går inte sönder, men du får ju ingen soppa.

    edit. hade ju en bild om det hjälper...
    http://geting.se/viewimage.php?image=63 ... 1267_1.JPG
    edit2. en till
    http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... G_1263.JPG
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    85
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Citat Ursprungligen postat av Palvi
    Okej, nu har jag ju som sagt inte behövt meka sånt här tidigare. Vart hittar jag bränslefiltret, framme under huven? Eller sitter det något strax efter pumpen?

    Går pumpen sönder om man skulle koppla fel?

    Slangarna var stela skrev du, så man såg vart dom skulle sitta. Innebär det också att det är någorlunda avstånd mellan anslutningarna på pumpen, borde vara svårt annars att urskilja hur dom suttit tidigare.

    Är det bara att slänga ut den gamla pumpen, i med den nya..starta, tuta och köra. Tror inte killen med bilen har så mycket koll på saker och ting..
    Framför passagerarsidans bakdäck.
    Ok, tack.


    När han ringde mig förut (nyvaken) så snackade han om att han hade blåst i slangarna, i den ena gick det att suga i, ej att blåsa..i den andra gick det att både suga och blåsa...

    tror det va så iaf. var nyvaken när han ringde. Detta borde man väl kunna dra någon slutsats av....?
    9-3 B204R

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 560
    Inte riktigt säker på att jag hänger med på vilka slangar det är problem med? Nere i pumpen?
    Är det nere i pumpen är det ju ganska lätt att testa om han gjort rätt.. dra tryckledningen från locket och vrid på tändningen och kolla så det kommer soppa. Gör det inte det, byt plats på retur och tryck, och testa igen.
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    85
    Det hela är nu fixat och fungerar i alla fall.

    Problemet var väl att han hade gjort som så många andra, haft sönder plastkontakterna när han skulle ha bort den trasiga pumpen. Sen hade han knippsat slangar och sånt och om jag förstod han rätt så viste han väl inte vilken slang som skulle gå från pumpen mot filtret osv.

    Jag var iaf nere till han med lite utskrifter här ifrån stcs. Men då var han i princip färdig och hade gjort som det står i någon annan tråd här... åkt till ok köpte lite 8mm bränsleslang å skarvat på det hårda plaströret osv osv..det fungerar nu i alla fall...tack för hjälpen!
    9-3 B204R

Liknande ämnen

  1. Byte bränslepump OG9-3
    Av Engström i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2013-10-19, 22:16
  2. Byte av bränslepump og9-3
    Av Daniberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-10-01, 00:34
  3. Byte/kontroll bränslepump ng900
    Av schnyggwe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-13, 22:22
  4. Bränslepump byte og9-3
    Av Oskarsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-24, 20:02
  5. Tryck i vatten slangarna på ng900 med 2.3T PANIK!!
    Av saab_coupe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-26, 21:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •