Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: 9-5 Evakueringsslang med de två blå backventilerna

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    153

    9-5 Evakueringsslang med de två blå backventilerna

    Saab tar 2 500 kr för rubr.
    Finns det möjlighet att pruta på ett sådant hutlöst pris hos annan Saabhandlare än den jag varit på? Någon som vet om någon Saabhandlare har kampanj på reservdelar för tillfället?
    Skroten verkar inte direkt ha dessa på lager. Eftersom min bil är en -98 och har gått bara 11 000 mil bör ju en skrotad bil vara väldigt ny för att det ska vara lönt att köpa evakueringsslangen begagnad..
    Någon som har en komplett slang över kanske...? eller nåt annat tips förutom att bygga själv med lösa backventiler inköpta på VAG för en hundring styck??

  2. #2
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427
    Det är inte jättevanligt att det blir fel på ventilerna, så det är absolut ingen fara att köpa begagnade från en bil som har gått långt heller. Körsträckan har minimal betydelse i detta fall!
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    674
    Om du kan spara 90% av pengarna på att sätta ihop själv med lösa ventiler så förstår jag inte poängen med att låta bli. Det är ingen raketforskning precis. Värm slangen med värmepistol så är dom gamla ventilerna bara att dra loss. Pressa i den nya ventilen innnan slangen kallnat.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av 9-5 NORDIC
    Det är inte jättevanligt att det blir fel på ventilerna, så det är absolut ingen fara att köpa begagnade från en bil som har gått långt heller. Körsträckan har minimal betydelse i detta fall!
    Men Anders, tror du inte att dessa blå backventilers funktion gradvis försämras, snarare att den antingen fungerar 100% eller inte alls 0%. Det tror i vart fall jag.

    Sen kan man tvista om vad funktionsförsämringen består i: åldersrelaterat eller användarrelaterat (antalet mil) eller en kombination. Jag tror på en kombination.

    Hur ska jag motivera att lägga 1 000 kr på begagnade (finns på säljes på detta forum) från en 01:a som gått 18 000 mil när min är en 98:a som gått 11 000 mil.

    Hur jag vet att mina är dåliga? Vid acceleration känns av en liten tvekan två gånger mellan 2 000 och 3 000 varv. Rycker jag R-slangen från magnetventilen försvinner denna tvekan och bilen drar snabbare och helt jämnt ända upp till rött. Totalupplevelsen av bilens acceleration blir annorluda.

    Sen det här med att köpa lösa ventiler och värma på och tränga på slangen. Efter att fått samma tips när det gällde bränsleslangens plastnipplar (istället för att skarva) så känner jag inte för att gå på en sån nit igen. (Det funkade inte - jag var tvungen att skarva.)

    Däremot kan jag i så fall tänka mig att skarva evakueringsslangen.. kom jag på nu... Vad tror du om det Anders? Tror du förresten på att de lösa backventilerna som skrivs om på detta forum som ska gå att köpa på VAG (vad är VAG??) för en hundring styck - tror du att dessa har samma funktion som Saabs original - du som med all rätt brukar förespråka original!??

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 091
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Brun7
    VAG (vad är VAG??)
    Volkswagen Audi Gruppe = Volkswagen, Audi, Skoda, Seat.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av 9-5 NORDIC
    Det är inte jättevanligt att det blir fel på ventilerna, så det är absolut ingen fara att köpa begagnade från en bil som har gått långt heller. Körsträckan har minimal betydelse i detta fall!
    Micke




    Medlem sedan: 2003 jan 23
    Senast här: 2008 mar 30
    Inlägg: 513

    Skrivet: ons, 2005-jun-22, 20:33 Ämne:

    --------------------------------------------------------------------------------

    detta är faktist ett vanligt fel på 9-5:an...Enklaste sättet att kolla det är att lossa slangen märkr "R" på magnetventilen.Blir liksom så att man får tryck på felsida om MV däraf av det låga laddtrycket.
    _________________
    http://93ssr.com

  7. #7
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427
    Vanligt eller ej, men jag anser inte att det är särskilt vanligt.
    Vad jag har kunnat se så är det inte vanligare att det blir fel på ventilerna när bilarna har gått långt än när de bara har gått några tusen mil.

    Det går bra att skarva. Det har jag själv gjort när det har "blivit över" en ventil.

    Ps. Är det någon som vet vad som inte fungerar som det ska när man rycker R-slangen? Jag vet att det finns de som alltid kör utan R-slangen ansluten och vad jag har hört så har det fungerat utan komplikationer.
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    153
    Jag tänkte testa de backventiler som finns att köpa för VW Golf. Först skulle jag vilja ha en teknisk diskussion.

    På Saabs evakueringsslang sitter det två blå backventiler.

    1) Tekniska data för dessa: Åt ena hållet öppnar de vid X,X bar (fyll i)? Åt andra hållet öppnar de vid X,X bar (fyll i)? Eller öppnar de inte alls åt det ena hållet - annat än om de är trasiga? Vilket håll är vilket? Är det olika för de två blå backventilerna?

    2) Tekniska data för de som finns att köpa för VW Golf, är dessa samma som de blå för Saab?

    Finns risk att de för Golf öppnar t ex senare eller kanske tidigare än Saabs?

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    674
    Poängen med en backventil är ju att den har fritt flöde i en riktning och tvärstopp i andra. I teorin ska den alltså vara helt stängd i backriktningen. Självklart finns en kritisk gräns för när ventilen går sönder och släpper igenom i backriktningen men det kan man nog utesluta i det här sammanhanget. Som 9-5 Nordic säger så går det till synes bra att köra med ryckt R-slang också. Körde så ett par månader innan jag orkade byta på min. Skulle också vilja veta vad dessa ventiler är tänkt att bidra med funktionsmässigt.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av Günter
    Poängen med en backventil är ju att den har fritt flöde i en riktning och tvärstopp i andra. I teorin ska den alltså vara helt stängd i backriktningen. Självklart finns en kritisk gräns för när ventilen går sönder och släpper igenom i backriktningen men det kan man nog utesluta i det här sammanhanget. Som 9-5 Nordic säger så går det till synes bra att köra med ryckt R-slang också. Körde så ett par månader innan jag orkade byta på min. Skulle också vilja veta vad dessa ventiler är tänkt att bidra med funktionsmässigt.
    När det uppstår fel på dessa blå backventiler - vad är det då som händer?

    Blir tvärstoppet öppet så det blåser i båda riktningarna? Ja, gissar jag. Hur är det tekniskt möjligt att detta händer?

    Eller kanske tvärtäppt i bägge riktningarna?

    Kan någon tekniskt kunnig förklara varför man "lagar" en trasig blå backventil kortsiktigt genom att rycka R-slangen på magnetventilen. Då blir det ju öppet... - felet på backventilen var ju att den var just ÖPPEN...??

    Jag gick ekonomisk på gymnasiet så någon teknisk kunnig...??

  11. #11
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 153
    Citat Ursprungligen postat av 9-5 NORDIC
    Vanligt eller ej, men jag anser inte att det är särskilt vanligt.
    Vad jag har kunnat se så är det inte vanligare att det blir fel på ventilerna när bilarna har gått långt än när de bara har gått några tusen mil.

    Det går bra att skarva. Det har jag själv gjort när det har "blivit över" en ventil.

    Ps. Är det någon som vet vad som inte fungerar som det ska när man rycker R-slangen? Jag vet att det finns de som alltid kör utan R-slangen ansluten och vad jag har hört så har det fungerat utan komplikationer.
    Menar du Returslangen till Magnetventilen? Den är ju återledad d¨å det behöver vara ett slutet systenm pga lyftmassemätare. Men pluggar man slangen så det inte står öppet i cobran så märker man nog inte så jätte mycket.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 414
    när det blir fel på dem fungerar inte laddtrycksstyrningen som den ska, du får lägre laddtryck tex, de blå ventilerna är till tankurluftingen de leder giftiga gaser från tanken in i motorn så de bränns istället för att åka ut i luften, drar man r-slangen så antar jag att de gaserna inte förbränns...

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av 9-5 NORDIC
    Vanligt eller ej, men jag anser inte att det är särskilt vanligt.
    Vad jag har kunnat se så är det inte vanligare att det blir fel på ventilerna när bilarna har gått långt än när de bara har gått några tusen mil.

    Det går bra att skarva. Det har jag själv gjort när det har "blivit över" en ventil.

    Ps. Är det någon som vet vad som inte fungerar som det ska när man rycker R-slangen? Jag vet att det finns de som alltid kör utan R-slangen ansluten och vad jag har hört så har det fungerat utan komplikationer.
    Menar du Returslangen till Magnetventilen? Den är ju återledad d¨å det behöver vara ett slutet systenm pga lyftmassemätare. Men pluggar man slangen så det inte står öppet i cobran så märker man nog inte så jätte mycket.
    Det var ju verkligen svar på Anders fråga Rickard...

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    när det blir fel på dem fungerar inte laddtrycksstyrningen som den ska, du får lägre laddtryck tex, de blå ventilerna är till tankurluftingen de leder giftiga gaser från tanken in i motorn så de bränns istället för att åka ut i luften, drar man r-slangen så antar jag att de gaserna inte förbränns...
    Giftiga gaser... du menar bensinångor?

    Och är detta verkligen de blå backventilernas enda funktion...? Att leda bensinångorna från kolbehållaren till insuget? Behövs två backventiler för detta + den tredje tankurluftnings-backventilen som inte är blå??

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    674
    Med andra ord är det upp till ditt samvete att köra med öppen R-slang Skulle inte tro det är farligt för motorn, iallafall märkte jag inget konstigt på dom ca 200 mil jag körde så.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  16. #16
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 153
    Citat Ursprungligen postat av Brun7
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av 9-5 NORDIC
    Vanligt eller ej, men jag anser inte att det är särskilt vanligt.
    Vad jag har kunnat se så är det inte vanligare att det blir fel på ventilerna när bilarna har gått långt än när de bara har gått några tusen mil.

    Det går bra att skarva. Det har jag själv gjort när det har "blivit över" en ventil.

    Ps. Är det någon som vet vad som inte fungerar som det ska när man rycker R-slangen? Jag vet att det finns de som alltid kör utan R-slangen ansluten och vad jag har hört så har det fungerat utan komplikationer.
    Menar du Returslangen till Magnetventilen? Den är ju återledad då det behöver vara ett slutet system pga lyftmassemätare. Men pluggar man slangen så det inte står öppet i cobran så märker man nog inte så jätte mycket.
    Det var ju verkligen svar på Anders fråga Rickard...
    Sovit dåligt?

  17. #17
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Drar upp en gammal tråd här , Vart sitter dessa ventiler och från vart till vart går dessa?

    Ska köpa en 9-5 Aero på bilfirma som inte laddar som den ska föränns man rycker R slangen.

    Svenska Bil i Bromma står och kliar sig i huvudet när jag förklarade att det var dessa ventiler som knasade , dom snackade om att man måste ta ner tanken? För att byta dessa?

    Vart sitter dom ? Vart går dom? Någon som har ett artikelnummer på dessa då Svenska Bil inte vet vad dom säljer.

    ( Hade själv aldrig lämnat in bilen på Svenska Bil men det är bilfirmans påhitt)

    Tacksam för ALL hjälp.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  18. #18
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Kan det vara 53 22 169 ?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    72
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Drar upp en gammal tråd här , Vart sitter dessa ventiler och från vart till vart går dessa?

    Ska köpa en 9-5 Aero på bilfirma som inte laddar som den ska föränns man rycker R slangen.

    Svenska Bil i Bromma står och kliar sig i huvudet när jag förklarade att det var dessa ventiler som knasade , dom snackade om att man måste ta ner tanken? För att byta dessa?

    Vart sitter dom ? Vart går dom? Någon som har ett artikelnummer på dessa då Svenska Bil inte vet vad dom säljer.

    ( Hade själv aldrig lämnat in bilen på Svenska Bil men det är bilfirmans påhitt)

    Tacksam för ALL hjälp.
    Hejsan. Här har du en tråd med massor av info om dom blå,var dom sitter och hur man bygger en själv för en tiondel av vad saab tar .

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... highlight=
    saab 9-5 2.3t -04

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    90
    Medlem#
    7248
    Läs denna tråd:
    http://forum.saabturboclub.com.....hp?t=94149

    Den hjälpte mig köpte vag ventiler. klippte bort domm gamla och använde tunn genomskinlig slang mellan de nya ventilernas "anslutningsrör" då de har ngt mindre diameter. Satte sedan ihop dom med slangklämmor. Fungerar perfekt och jag fick säkert 50hk mer i bilen.

    Som ngn tidigare sa har backventilen funktionen att det ska vara öppet åt ett håll men stängt åt det andra.

    Troligen går dom sönder av olja och bensin som kommer in från insugssidan, mina var i allafall kladdiga av olja mm.

    /Jesper
    9-3 2,0t CV -02

Liknande ämnen

  1. Backventilerna
    Av asppie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-06-14, 13:15
  2. Dom blåa backventilerna?
    Av danielsson87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-05-02, 09:57
  3. Ang de blå backventilerna.
    Av FenioN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-04-14, 14:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •