Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Navigator - köpråd

  1. #1
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    4936

    Navigator - köpråd

    Saknar navi i min nya bil och funderar på att köpa en " lös". Är helt ny på detta så jag undrar vad jag bör satsa på. Vad rekomenderas?

    Undrar även hur man gör med ljudet: Kan man få ut ljudet i bilens högtalare via blåtand eller aux? Navin kommer användas i bien i signaturen.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    208
    Jag har just inhandlat en Tomtom Go 720T som jag är grymt nöjd med. Bra menysystem, hittar satelliterna snabbt och dessutom har den TMC och FM-sändare. Med FM-sändaren kan du ställa in en frekvens på radion som naven sänder på. Den spelar MP3 också och när de kommer en anvisning dämpas musiken, mycket trevligt. Du kan också skicka ljudet via a2dp till stereo om du har en sån mottagare. Handsfree till mobilen är de också men de har jag inte provat än. Eftersom staten kommer att öka antalet fartkameror tänkte jag ladda ner dessa i naven också

    Jag har tittat på flera navigatorer men de som jag tycker är mest intressant och prisvärda är antingen Tomtom Go 720t eller Garmin Nuvi 760, de är funktionsmässigt snarlika detsamma gäller priset (ca 2800 kr). Valet föll på tomtom men de var mest för att de även har röststyrning av destinationen och enklare menysystem, du blir nog nöjd med vilken av dom.

    Jag ska titta lite på smarta monteringar i helgen tänkte jag, ogillar sugproppen och kablarna....
    SAAB 9-3 SS Aero 2004

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Ett tips är ju att köpa ett väl använt GPS/Navi märke, och inte något udda no-name märke eller något märke som sysslar med allehanda grejor.


    Detta för att få ett bra stöd för till exempel de fart-kamera sidor osv som finns på nätet men också för kartuppdateringar osv. (Få en kartuppdatering till en "Kazing GPS Pro Competition" misstänker jag kan vara rätt krångligt medan det garanterat är mycket enklare att få tag i en kartuppdatering till en TomTom Go eller liknande).

    Garmin, Magellan, Tomtom och Navman är väl de som jag tycker verkar vara de mest välkända och etablerade på GPS/navi marknaden för bilar..
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    4936
    Tack för tipsen.

    Angående FM-sändare. Då får man alltså bara navens instruktioner genom bilens högtalarsystem och vanlig radio eller cd kan inte köras samtidigt?
    Har ingen tillverkare en funktion så man kan använda orginal cd/radio och samtidigt köra navin genom ljudssytemet i bilen?
    Hur fuingerar det med MP3 som zandman skrev om. Tankar man in låtar i navin och kör den via aux då?

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    735
    Pioneer Avic-D3BT har jag själv funderat på, ska funka hur bra som helst genom att ta bort orginal huvudenhet och ersätta med denna!

    Ratnappar funkar och Pioneer har även en inbyggnadsram anpassad för Saab 9-3!

    Har bild om du inte har sett de innan!

  6. #6
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    4936
    Citat Ursprungligen postat av Crille81
    Pioneer Avic-D3BT har jag själv funderat på, ska funka hur bra som helst genom att ta bort orginal huvudenhet och ersätta med denna!

    Ratnappar funkar och Pioneer har även en inbyggnadsram anpassad för Saab 9-3!

    Har bild om du inte har sett de innan!
    Posta gärna bild. Var kan jag hitta mer info om den?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    208
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Tack för tipsen.

    Angående FM-sändare. Då får man alltså bara navens instruktioner genom bilens högtalarsystem och vanlig radio eller cd kan inte köras samtidigt?
    Har ingen tillverkare en funktion så man kan använda orginal cd/radio och samtidigt köra navin genom ljudssytemet i bilen?
    Hur fuingerar det med MP3 som zandman skrev om. Tankar man in låtar i navin och kör den via aux då?
    Du kan inte lyssna på annan radiostation om du kör via FM-sändare, naven bra så att säga en egen radiostation i din stereo. Du kan också köra via vanlig AUX om du har den ingången i din kärra. Jag har de men orkar inte pyssla med ytterligare sladdar men ljudkvaliteten blir helt klart bättre med kabel än med FM.

    Du kan ju också köra med den inbyggda högtalaren för röstintruktionerna och stereo som vanligt men de är ingen hit för då får du köra på låg volym (eller muta) när "Astrid" (som i Tomtom låter som hon har ett smärre förståndshandikapp) börjar prata...

    Ang MP3 så har naven en minneskortläsare (oftast SD eller mini/micro-SD) som kan fyller med MP3. Naven har också ett inbyggd minne men där är de oftast trångt då kartorna ligger där.
    SAAB 9-3 SS Aero 2004

  8. #8
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243
    Jag har en Navigon 7000. Har ett trevligt gränssnitt. Enda nackdelen är att man behöver ett tredjepartsprogram POI Warner för att kunna lägga till egna POI som tex fartkamera. Den medföljande varnaren som uppdateras via Navigon är inget vidare

    Idag hade jag tagit en 7110 http://www.navigon.com/site/se/sv/produ ... website-54

    med ett fäste från Brodit för att slippa alla kablar http://www.brodit.se/?main=productinfor ... anr=215291

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  9. #9
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 000
    Medlem#
    4706
    Annars har ju Pioneer en snygg eftermarknads nav, tycker det ser väldigt billigt ut att ha en lös och inte är det lätt att placera den på ett krocksäkert ställe heller.
    http://www.pioneer.se/se/products/10/20 ... index.html

    Men det är min åsikt.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    735
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Citat Ursprungligen postat av Crille81
    Pioneer Avic-D3BT har jag själv funderat på, ska funka hur bra som helst genom att ta bort orginal huvudenhet och ersätta med denna!

    Ratnappar funkar och Pioneer har även en inbyggnadsram anpassad för Saab 9-3!

    Har bild om du inte har sett de innan!
    Posta gärna bild. Var kan jag hitta mer info om den?
    http://bilpartner.se.webbhotell.org/gra ... 141143.pdf


  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    845
    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Jag har en Navigon 7000. Har ett trevligt gränssnitt. Enda nackdelen är att man behöver ett tredjepartsprogram POI Warner för att kunna lägga till egna POI som tex fartkamera. Den medföljande varnaren som uppdateras via Navigon är inget vidare

    Idag hade jag tagit en 7110 http://www.navigon.com/site/se/sv/produ ... website-54

    med ett fäste från Brodit för att slippa alla kablar http://www.brodit.se/?main=productinfor ... anr=215291

    /Fred
    Det är tydligen på G med ett nytt verktyg från Navigon för att pilla in POI's i GPS'en, allt enligt Nav-user.com så vi slipper förhoppningsvis POI warner
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  12. #12
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    Citat Ursprungligen postat av zandman72
    Jag har just inhandlat en Tomtom Go 720T som jag är grymt nöjd med. Bra menysystem, hittar satelliterna snabbt och dessutom har den TMC och FM-sändare. Med FM-sändaren kan du ställa in en frekvens på radion som naven sänder på. Den spelar MP3 också och när de kommer en anvisning dämpas musiken, mycket trevligt. Du kan också skicka ljudet via a2dp till stereo om du har en sån mottagare. Handsfree till mobilen är de också men de har jag inte provat än. Eftersom staten kommer att öka antalet fartkameror tänkte jag ladda ner dessa i naven också

    Jag har tittat på flera navigatorer men de som jag tycker är mest intressant och prisvärda är antingen Tomtom Go 720t eller Garmin Nuvi 760, de är funktionsmässigt snarlika detsamma gäller priset (ca 2800 kr). Valet föll på tomtom men de var mest för att de även har röststyrning av destinationen och enklare menysystem, du blir nog nöjd med vilken av dom.

    Jag ska titta lite på smarta monteringar i helgen tänkte jag, ogillar sugproppen och kablarna....
    Hej !

    Finns det öst europa på kartan ?

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    533
    Medlem#
    4354
    Hej Pelle!

    Jag har haft en Mio på mitt förra jobb som jag tyvärr fick lämna tillbaka. Tror modellen hette C710 och jag var mkt nöjd med den. Finns säkert modernare utgåvor av den nu. En fördel med den var att det gick att uppdatera den på http://www.speedcams.se/ så man hade alltid tillgång till moderna och uppdaterade kamerafiler.

    Mvh
    //Henrik
    Roligaste bil: 9-3 SportSedan - V6 Aero Hirsch - 2007 http://www.garaget.org/?car=87430 Åker numera: Skoda Enyaq iV80. Fick tyvärr aldrig den 9-5 SportCombi Vector jag beställt då Saab gick i konkurs...

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    208
    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Citat Ursprungligen postat av zandman72
    Jag har just inhandlat en Tomtom Go 720T som jag är grymt nöjd med. Bra menysystem, hittar satelliterna snabbt och dessutom har den TMC och FM-sändare. Med FM-sändaren kan du ställa in en frekvens på radion som naven sänder på. Den spelar MP3 också och när de kommer en anvisning dämpas musiken, mycket trevligt. Du kan också skicka ljudet via a2dp till stereo om du har en sån mottagare. Handsfree till mobilen är de också men de har jag inte provat än. Eftersom staten kommer att öka antalet fartkameror tänkte jag ladda ner dessa i naven också

    Jag har tittat på flera navigatorer men de som jag tycker är mest intressant och prisvärda är antingen Tomtom Go 720t eller Garmin Nuvi 760, de är funktionsmässigt snarlika detsamma gäller priset (ca 2800 kr). Valet föll på tomtom men de var mest för att de även har röststyrning av destinationen och enklare menysystem, du blir nog nöjd med vilken av dom.

    Jag ska titta lite på smarta monteringar i helgen tänkte jag, ogillar sugproppen och kablarna....
    Hej !

    Finns det öst europa på kartan ?

    Mvh
    Nix, bara västeuropa, de går att köpa till östeuropa för 50 euro.
    SAAB 9-3 SS Aero 2004

  15. #15
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 000
    Medlem#
    4706
    Vart har ni monterat era lösa gps:er, har tagits fram en bra lösning på detta till 9-3 ss m07- vet dock inte om den "finns" än. Under framtagningen av denna var kraven från Saab att den ej fick sitta monterad mot rutan, gps apparaten fick ej heller sticka upp över instrumentbredans kant. Vilket kan vara något att tänka på när ni monterar era apparater.

    Crille-> Såg ju riktigt bra ut det där, vet inte hur jag kunde missa dit inlägg förut

    Pelle-> Info om den enheten finns i länken jag postade.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    735
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Vart har ni monterat era lösa gps:er, har tagits fram en bra lösning på detta till 9-3 ss m07- vet dock inte om den "finns" än. Under framtagningen av denna var kraven från Saab att den ej fick sitta monterad mot rutan, gps apparaten fick ej heller sticka upp över instrumentbredans kant. Vilket kan vara något att tänka på när ni monterar era apparater.

    Crille-> Såg ju riktigt bra ut det där, vet inte hur jag kunde missa dit inlägg förut

    Pelle-> Info om den enheten finns i länken jag postade.
    Hehe lugnt! Är själv lite sugen på en sån men fälgar och trim står överst på listan just nu!

  17. #17
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    4936
    Citat Ursprungligen postat av Crille81
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Citat Ursprungligen postat av Crille81
    Pioneer Avic-D3BT har jag själv funderat på, ska funka hur bra som helst genom att ta bort orginal huvudenhet och ersätta med denna!

    Ratnappar funkar och Pioneer har även en inbyggnadsram anpassad för Saab 9-3!

    Har bild om du inte har sett de innan!
    Posta gärna bild. Var kan jag hitta mer info om den?
    http://bilpartner.se.webbhotell.org/gra ... 141143.pdf

    Väldigt snygg installation det där men det var ju ganska dyrt också. Det är en sak att baka in 20 loppor i nybilspriset och en annan sak att lägga samma peng på en efterinstallation.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    735
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Citat Ursprungligen postat av Crille81
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Citat Ursprungligen postat av Crille81
    Pioneer Avic-D3BT har jag själv funderat på, ska funka hur bra som helst genom att ta bort orginal huvudenhet och ersätta med denna!

    Ratnappar funkar och Pioneer har även en inbyggnadsram anpassad för Saab 9-3!

    Har bild om du inte har sett de innan!
    Posta gärna bild. Var kan jag hitta mer info om den?
    http://bilpartner.se.webbhotell.org/gra ... 141143.pdf

    Väldigt snygg installation det där men det var ju ganska dyrt också. Det är en sak att baka in 20 loppor i nybilspriset och en annan sak att lägga samma peng på en efterinstallation.
    Den länken jag fick är en gammal jag har liggandes, tror du kan hitta Pioneer enhten för 10-12 000:- just nu och vad jag hört/läst mig till så är det bara ut med gamla och in med denna!
    Så har man lite koll löser man monteringen själv, utöver huvudenheten så är det ramen att sätta runt och adapterkablage så rattknapparna funkar!

    Har för mig adapterkablaget kostar runt 300:-, ramen vet jag ej!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Går ej at ställa klockan i navigator NG9-5
    Av oollaa i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-02-12, 23:57
  2. Köpråd: Navigator till dottern.
    Av RZ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-11-26, 23:44
  3. Köpråd: Navigator.
    Av RZ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2011-04-08, 00:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •