Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Lyfta topp med elller utan turbo?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    674

    Lyfta topp med elller utan turbo?

    Håller på att böka med ett kedjebyte på 9-5an och har kommit så långt att jag funderar på vad som är lämpligt att låta sitta kvar på toppen när den lyfts. Toppackningen ska bytas på samma gång nämligen. Min teori är att om jag lossar främre röret och vatten/oljereturen till turbon så kan denna följa med upp. Är det dumt att göra så kanske?

    Likaså insugsröret; kan man låta rör+spridarbrygga+spjällhus sitta kvar? Sen ska man ju orka marklyfta skiten oxå
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 391
    Jag skulle helt klart låta insug,grenrör o turbo följa med toppen,
    för att undvika sönerdragna skruvar o pinnbultar (d.v.s onödigt mycket jobb)
    Är dock som du är inne på ganska tungt att lyfta (man står ju rätt illa, lutad över ett motorrum), så nån form av lyftanordning är att rekomendera. Men är inte alls ett måste.

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Skruva loss turbon och låt den sitta kvar med slangar och allt,grenröret kan sitta kvar i toppen.

    /M
    Akta skinnet!

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    mja onödigt krångligt att låta grenröret sitta kvar........dessutom om nu skruvarna är på gränsen så är det MYCKET lättare att åtgärda detta med toppen lös än att komma på det senare att man skulle nog ha åtgärdat detta också.................
    Personligen skulle jag byta samtliga pinnskruvar och muttrar när det ändå är löst, betydligt lättare att värma loss och ev borra ur en avdragen skruv med toppen på bänken.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    674
    Om man låter turbon sitta kvar, räcker det att demontera främre röret med katten då? Kommer det gå att flytta motorn i sidled inför kedjebytet?
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  6. #6
    oj oj oj... du behöver inte ens lyfta toppen för att repa transmissionen... bort me tråget, ventilkåpa å sen transkåpan! släpp ner motorn (lossa motor å låd fästen, bakre v-låds fästet släpper du bara dom 3 skruvarna men låt dom sitta kvar på några gäng annars har du ett helvette å få dit fästet igen) på ett par klotsar på ramen så kan du knuffa över motorn me ett spett så du enklare får bort transkåpan... lätt som en plätt

    Men har du redan börjat så skulle ja lyfta toppen med grenrör å insug kvar på toppen, ta bort snorkel å låt turbon hänga kvar i bilen... lossa bara lite kontakter på spridare mm...
    Lycka till!

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    674
    Jo, jag vet att man inte måste lyfta toppen men nu läcker den lite olja på långsidan mot torpedväggen så jag tänkte byta packningen samtidigt. Kanske hade funkat att bara efterdra den?

    Kan främre röret sitta kvar i turbon?? finns det såpass mycket plats att man kan sjuva motorn i sidled trots att röret sitter monterat?
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    217
    Medlem#
    5038
    När jag lyfte toppen på min 9-5 nyligen lät jag grenröret sitta kvar mot toppen och lossade anslutningen till turbon. Sedan skruvade jag loss insuget och lät det sitta kvar i bilen när jag lyfte toppen.

    Jag kommer byta alla pinnbultar både till turbo och grenrör när jag sätter ihop det . Det kostar ca 200:- om du köper delarna på Speedparts minus ev rabatt. Jag tar lätt den kostnaden för att slippa borra ur en avdragen pinnbult ur toppen t ex.

    Du har väl köpt nya packningar och topplocksbultar..?

    Jag tror (utan att veta) att det borde gå att skjuta motorn i sidled eftersom du har ett flexrör sitter under tråget ungefär. Det skulle förvåna mig om du inte kunde flytta motorn så mycket som behövs..
    9-5 Aero Sedan med X-tra allt, 9-3 Aero cab -00,
    Internet är huvudsakligen textbaserat så skriver du som en idiot kommer folk anta att du är det.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Ekshärad
    Inlägg
    158
    Låter alltid grenrör, turbo och insug sitta kvar när jag lyfter toppen. Man får ju vara lite man när man lyfter av det själv men det brukar inte vara några problem. Sen när man har toppen på arbetsbänken i en NORMAL mekpostition kan man ägna sig åt att byta grenrörpackning, byta sönderdragna pinnbultar osv om det skulle behövas. Gäller ju att inte göra det för svårt för sig....

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    hej
    jag hade skruvat loss insugsröret o låtit det vara kvar i bil så slipper man att koppla fel på diverse sladdar o slangar.
    vidare så hade jag delat turbo / grenrör för att slippa alla dessa rör o slangar + att det blir mycket trixigare / tyngre att få upp det med turbon kvar på grenröret. alla kilon mindre att lyfta jublar ryggen åt ( framför allt om 20 år o x topplocks lyft )
    packningen till insuget kan man sen limma fast på toppen vid återmonteringen för att få den rätt ( kan vara lite trixigt o få dit den där bakom i mellan trångt mörkt bökigt)
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Ekshärad
    Inlägg
    158
    Jo många topplocks lyft blir det ju under åren...

Liknande ämnen

  1. Lyfta topp utan att plana?
    Av Jocke.T i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2018-04-15, 21:13
  2. [LÖST] Lyfta upp motorn i 9-5 utan att ta med växellådan, Går det?
    Av lillafrilla i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-11-16, 16:19
  3. Lyfta topp B202
    Av Robin C i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-13, 18:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •