Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Öppet sportfilter eller inte i 9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    10

    Öppet sportfilter eller inte i 9-5

    Har läst många inlägg på detta forum. En del säger det är bra. Andra inte.
    Det betyder Det är en chansning eller vad ? Låter lite konstigt om vi pratar om samma bil och LMM som sitter i våra bilar. Måste väl bero på ägaren av bilen hur han sköter filtret. Kan ju inte funka för vissa och för vissa inte. Så kom igen nu. vill ha många inlägg här nu. Vad som har hänt för dem som det inte har funkat för och vad dem gjorde från början till slut. Och så vill jag veta vad dem som det har funkat för och vad dem gjort från början till slut. Gärna vad filtret heter oxå.
    Sen hur ni skött filtret osv... För i själva verket pratar vi alla om samma bil. 9-5 LMM osv... Och det funkar för vissa och vissa inte...
    Allt kanske beror på filtret. Svaren kanske dyker upp här om många skriver...

    Ps: Sen om bilen funkar bra och man helt plötsligt sätter ett öppet filter och efter ett tag pajar LMM. Det bevisar ju inget att det är just det öppna filter som orsakat detta. Då vill jag hellre höra någon/flera som provat typ 2-3st LMM som pajat. och sen blev allt bra igen typ...

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    154
    Om det är så viktigt för dig med öppet filter så är det ingen som hindrar dig att sätta i ett.
    Ja det är en RISK man tar när man stoppar i ett öppet filter att LMM kan gå sönder. Tycker du att det är värt att ta den risken så är det väl bara att köra på?
    Att en del säger att det går jättebra och andra säger att det går mindre bra är väl antagligen för att vissa anser att risken är värd att ta medans andra inte gör det.

    En sak kan man iaf vara överens om och det är reningskvalitén på ett papp-filter kontra "bomull och olja"-filter och det är att papp-filter renar bättre.

    Dessutom är det inget stort problem, dom som har trimmat över 300 häst har oftast noga övervägt, och även räknat med att något kan gå sönder iom det ökade slitaget. Att man skulle stoppa i ett öppet luftfilter på en annars helt orginal bil är för mig obegripligt om man är medveten om riskerna.
    Jag var inte det och glad i hågen köpte jag mig ett öppet filter till min bil för ~1000:-. Efter att ha läst på lite och fått reda på att man inte får någon effekt samt att det gör mer skada än nytta så skulle jag aldrig sätta det i bilen igen.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    10

    Öppet sportfilter eller inte i 9-5

    Du säger:Efter att ha läst på lite och fått reda på att man inte får någon effekt samt att det gör mer skada än nytta så skulle jag aldrig sätta det i bilen igen.
    Då har du allså haft och provat öppet filter på din bil ? Nå vad hände då ? Funka det utan att paja ? Jag frågar inte om att chansa och att jag ville. Jag frågade andra frågor varför och varför inte och vad som hände osv... eftersom det funkar för vissa och vissa inte när vi pratar om samma bil.
    Låter för mig obegribligt att det funkar för vissa och vissa inte. och då pratar vi med trim och utan trim.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 554
    Man kan väl säga såhär kanske..

    Allting beror på hur filtret sköts. För mycket olja = oljan sätter sig på trådarna i LMM = skit.
    Så länge man sköter filtret på rätt sätt hinner du nog sälja bilen och avverka en eller två till innan någonting händer.

    Köp ett bra filter.. BMC/GreenCotton/Pipercross/K&N.. De är perfekt inoljade från början. Sen när det är dags att olja in det, kasta skiten och köp ett nytt. Det är där det går fel, man över- eller underdoserar mängden olja.

    Mvh
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    10

    Öppet sportfilter eller inte i 9-5

    Ja det handlar nog inte om att det inte går. Det handlar nog mer om ägaren själv vad han gör och inte gör med filtret. Va därför jag ville veta vad folk gjorde med sina filter osv... När vi pratar om samma bilar och LMM

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    154

    Re: Öppet sportfilter eller inte i 9-5

    Citat Ursprungligen postat av 9-5_T
    Du säger:Efter att ha läst på lite och fått reda på att man inte får någon effekt samt att det gör mer skada än nytta så skulle jag aldrig sätta det i bilen igen.
    Då har du allså haft och provat öppet filter på din bil ? Nå vad hände då ? Funka det utan att paja ? Jag frågar inte om att chansa och att jag ville. Jag frågade andra frågor varför och varför inte och vad som hände osv... eftersom det funkar för vissa och vissa inte när vi pratar om samma bil.
    Låter för mig obegribligt att det funkar för vissa och vissa inte. och då pratar vi med trim och utan trim.
    Ja, jag har provat och det hände inte ett skit. Jag blev 1000:- kr fattigare men hade inga problem med LMM dock så oljade jag aldrig in filtret igen utan tog bort det innan det var dags för det.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Husum
    Inlägg
    1 023
    Medlem#
    6874
    På mina föräldrars 9-5a har ett öppet JR-filter suttit på sedan 10k, bilen har nu gått 21k, inga problem.

    Det är dessutom en pendlarbil

    Mvh/Roberth

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755
    Hej !

    Anledningen till att du sett många olika svar är helt enkelt den att de som skriver vet inte alltid vad som är rätt eller fel...
    (Jag gör ett eget försök.... )

    Om ett "sportluftfilter" blir inoljan lite väl optimistiskt så brukar en del av oljan förorena LMM, i bästa fall kan den rengöras. Med lite otur måste den bytas.

    Vad som kanske borde vara mer viktigt är "nyttan" av "sportluftfilter"?
    Tyvärr är det nog mer så att det handlar om "tjänapengarluftfilter" än "sport". I vart fall o man skall tro en av de ledande tillverkarna av "sportluftfilter". Tittar man på reningsgraden så är den klart sämre, i vart fall enligt deras EGNA UPPGIFTER jmf med ett Saab Original luftilter.

    Men, det är sant att de släpper igenom luft med lite mindre tryckförlust...

    Slutsatsen är att (?) håll er till högkvalitativa pappersfilter isället. I vart fall om man väljer att se till funktion! Filtren skall vara placerade så att de suger KALL luft som inte är onödigtvis förorenad med partiklar och väta. Det är ju just på denna punkten saker går snett vid installation av "sportluftfilter".

    Att så många väljer att blunda för fakta och ren venenskap är för mig ett mysterie!
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. Montera öppet sportfilter på SAAB 9-3SS, åsikter?
    Av qoud me nutrit me destrui i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-28, 16:04
  2. öppet sportfilter i saab 9-5 2.0t
    Av S_A_A_B__9-5 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-25, 22:12
  3. Viktigt med ett öppet luftfiler eller inte till Chippad 95a
    Av Big_B i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-05-13, 10:56
  4. Öppet sportfilter. Saab 900 T16 -88
    Av ApeCake i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-04, 21:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •