Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 25 av 25

Ämne: Hel och halvljus problem på min saab 9-5

  1. #21
    Japp precis som ovan gjorde jag. Passade dock på att koppla bort kabel S vid ljusomställaren på samma gång. Då lyser bara parkeringsljuset i det vänstra läget så jag kan ha dimljusen samtidigt (men parkeringslyset slocknar i detta fall när tändningen vrids av). Detta brukar kallas " Taxikoppling" tror jag....

    Tackar igen för tips och tråden, det sparade några timmars letande och svordommar :-)

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    70
    tja

    ett par frågor....om jag ska sno ström från 54 så att jag får halvljus när jag har vridläge höger på ljusomkopplaren, hur blir det då med helljuset funkar det som den ska då?..

    Och eftersom jag snor ström från 54 hur funkar halvljuset på vridläge vänster på ljusomkopplaren?

    Förresten kabel som ligger på 54 på ljusomkopplaren är lila i min och inte vit...känns som att någon före detta ägare har bytt eller så vart de en lila ändå.....

    Och i 58d ligger det två kablar kopplade...


    //Peter

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    70
    Nu så är det fixat och klart! Bara att hoppas att det håller

    Har sparat en hel del pengar på detta.......


    Vill tacka Göran o Per för ovärderliga tips

  4. #24
    Citat Ursprungligen postat av fuhj
    om jag ska sno ström från 54 så att jag får halvljus när jag har vridläge höger på ljusomkopplaren, hur blir det då med helljuset funkar det som den ska då?..
    Ja. Enda skillnaden är att alla ljusfunktioner som fungerade med startnyckeln i OFF eller ST (när startmotorn går) inte längre fungerar. Nyckeln måste vridas till läge ON.

    Citat Ursprungligen postat av fuhj
    Och eftersom jag snor ström från 54 hur funkar halvljuset på vridläge vänster på ljusomkopplaren?
    Det ska inte bli någon skillnad.

    Citat Ursprungligen postat av fuhj
    Förresten kabel som ligger på 54 på ljusomkopplaren är lila i min och inte vit...
    Ooops. Så är det. Den ska vara VT (VioleT), inte WH (WHite).
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  5. #25
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 017
    Medlem#
    3471
    Har samma fenomen på en 9-5 2004. Där har vi mätt 12 volt på grön X vid ljusvredet men så fort man belastade dök spänningen. Det vi gjorde nu var att stifta ut 54 lila och sätta den på position X. Då är all belysning släckt med vredet till vänster och vredet till höger funkar allt som vanligt.

    Felet är i tändningslåset kontaktdon eller grön kabel mellan lås och ljusvred.

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

Liknande ämnen

  1. Problem med halvljus Saab 9-5
    Av w_e_s_s_e i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-04, 23:24
  2. Problem halvljus/helljus Saab 90
    Av Carl i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-10-16, 00:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •