Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: BSR chip+motorgaranti?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    17

    BSR chip+motorgaranti?

    Jag har funderar på att köpa ett BSR steg 1 till min 93 2,0t -02 .
    Den har gått 5500 mil och om jag förstått allt rätt så har jag en motorgaranti som gäller tills 10 000 mil om jag servar den "rätt". Har även hört att motorn på dessa modeller kan skära ihop då vissa för problem med vevhusventilation och olje slam?

    Jag undrar om jag chip trimmar och sedan återställer till orginal kommer det då att märkas på något sätt?.
    Har fattat det som att ppc boxen laddar in trim styrsystemet till motorn och kopierar orginal. Som sedan byts ut mot trimmet när man ändrar till orginal?

    Kan det bli så att jag blir nekad min garanti och får betala allt själv om motorn går sönder?

    Några förslag?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Jönåker/Nyköping
    Inlägg
    213

    Re: BSR chip+motorgaranti?

    Citat Ursprungligen postat av Dawoos
    Jag har funderar på att köpa ett BSR steg 1 till min 93 2,0t -02 .
    Den har gått 5500 mil och om jag förstått allt rätt så har jag en motorgaranti som gäller tills 10 000 mil om jag servar den "rätt". Har även hört att motorn på dessa modeller kan skära ihop då vissa för problem med vevhusventilation och olje slam?

    Jag undrar om jag trimmar och sedan återställer till orginal kommer det då att märkas på något sett. Har fattat det som att ppc boxen laddar in trim styrsystemet till motorn och kopierar orginal. Som sedan byts ut mot trimmet när man ändrar till orginal?

    Kan det bli så att jag blir nekad min garanti och får betala allt själv om motorn går sönder? Om det märks/syns, dom är inte dumma...

    Några förslag?
    Lämnar inte BSR garanti? Kolla med dom, Saab lämnar ingen garanti på "chipade"/"trimmade" bilar.
    Bil Saab 9-5 Aero
    Båt Marieholm 24

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    17
    Jag förstår att de inte gör det. Jo det går att teckna en sådan garanti men det kostar. Onödigt att ha två garantier.

    Någon som vet om det går att se om bilen varit trimmad om man återställer den med BSR ppcn?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av Dawoos
    Någon som vet om det går att se om bilen varit trimmad om man återställer den med BSR ppcn?
    Vad jag har läst mig till på forumet så kan man inte se att den har varit trimmad, men man kan se vilket datum man stoppade i det senaste motorstyrprogrammet. Det är ju lite avslöjande ifall motorn ”råkar” bli uppgraderad veckan innan service.

  5. #5
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Varför inte fråga BSR? De kan helt säkert svaren...
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  6. #6
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Citat Ursprungligen postat av mr Magic
    Vad jag har läst mig till på forumet så kan man inte se att den har varit trimmad, men man kan se vilket datum man stoppade i det senaste motorstyrprogrammet. Det är ju lite avslöjande ifall motorn ”råkar” bli uppgraderad veckan innan service.
    Knappast förbjudet att ha batteriet ur eftersom du behövde starta båten/traktorn mm.

    Vissa trimmfirmor tar över en eventuell nybilsgaranti. Den var på din bil 24 månader.

    Eventuelll goodwillgaranti gällande oilsludge är det ingen firma som tar över.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    17
    Okej men då tackar jag för svaren!
    Ja precis, kan de bara se vilket datum styrprogramet matades in så är det ju lungt. Det kan ju inte vara tillräckligt med bevis.
    Jag har iaf tänk att köpa och montera den senaste uppdaterings satsen som skall fixa "sludge" problemet.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    198
    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Citat Ursprungligen postat av mr Magic
    Vad jag har läst mig till på forumet så kan man inte se att den har varit trimmad, men man kan se vilket datum man stoppade i det senaste motorstyrprogrammet. Det är ju lite avslöjande ifall motorn ”råkar” bli uppgraderad veckan innan service.
    Knappast förbjudet att ha batteriet ur eftersom du behövde starta båten/traktorn mm.

    /Fred
    Det datumet sätts vid programmering, inte när bilen har varit strömlös.

    Mvh

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    Citat Ursprungligen postat av Hondahoj
    Det datumet sätts vid programmering, inte när bilen har varit strömlös.
    Precis, och det ligger inte i ram utan skrivs i flash.
    Man lär så länge man lever.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    972
    Jag har för mig att man kan se hur många mil bilen rullat med existerande mjukvara. Alltså, om man chippar efter 5000mil och kör 10mil så är det bara de 10 som 'syns'. Kan ha fel, men jag har för mig att jag läst om någon här som råkat ut för detta iom. fösäkringsstrul. Verifiering någon?

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    17
    Det är många påståenden just nu, någon som kan bekräfta detta?

    I övrigt bra svar det är inte det:P

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    17
    tackar

Liknande ämnen

  1. Motorgaranti på 9-3
    Av Dyos i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-17, 12:20
  2. Motorgaranti?
    Av dragzter i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-17, 21:25
  3. Chip, ppc eller normalt chip.
    Av Excalibur i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-03-19, 12:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •