Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Full kompression trots vatten i cyl 1 efter varmgång (B234i)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    5

    Full kompression trots vatten i cyl 1 efter varmgång (B234i)

    Har fått nöjet att ta över en gammal saab 9000 2,3i -93 som jag inte riktigt blir klok på. Det jag har fått berättat för mig så ska den ha läckt vid vattenpumpen och detta hade inte uppmärksammats utan körts med ändå varpå motorn gått varnat för hög temp och började vitryka. De tog ur stiften och det kom vatten ur cyl 1.

    I detta tillstånd fick jag ta över bilen.

    Grejen är att det är ca 12-10-10-10 i komp (cyl 1-4) och det var alltså nr 1 som det var vatten i när dom kollade. Om det är ett inre läkage borde inte detta synas på komptestet eller kan det vara så att det bara uppdagas när motorn blir varm (vilket fel kan det då vara)?

    Hur ska man fortsätta felsöka för att kunna bli mer säker? Vill givetvis inte lyfta toppen i onödan även om jag knappast tror att det är något som "självläkt".

    Mvh

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 509
    med stor sannolikhet har toppackningen lämnat in. Har motorn gått varm finns risk att toppen slagit sig.

    Finns inte mer att göra än att lyfta toppen - kollla att den inte är skev - lämna på planing. Finns i det läget skäl att se över ventiler(slipning) samt byte ventiltätningar. När locket ändå är av kolla om det finns vändkanter i loppen.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 881
    en läckande topplockspackning eller liknande ger sällan utslag på en kompressionsmätare. Skulle den ha blåst så pass att kompressionen blir lidande så borde det puffa ganska bra ur expansionskärlet.

Liknande ämnen

  1. Hjälp!! og 9-3 drar vatten trots ny packning o planing :S
    Av Ruben_89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-26, 16:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •