Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Problem med spjällhuset?

  1. #1

    Problem med spjällhuset?

    Jag har en Saab -95 Aero (2,3) från 2001. Den har nu gått 16000 mil. Inga modifieringar eller trimningar utförda.

    Problemet började i oktober 2007. Då tändes motorlampan och "Link-home"läget aktiverades. Åkte till Saab som konstaterade att det var spjällhuset som hade gett en felkod (förmodligen slitet). Nollställde och körde tills i förrgår (mars 200. Då kommer felet tillbaka. Gör samma sak igen, åker och låter dem felsöka och nollställa, de ser att det är samma felkod som tidigare. Men denna gången höll "fixen" bara en dag, igår kom felet tillbaka.

    Jag har läst ett antal trådar om detta spjäll och jag tycker att jag har fått en bra bild av vad det är och hur man åtgärdar detta. MEN jag upplevde en märklig sak igår precis innan motorlampan tändes igen. De flesta pratar om att det blir tung-gasat när link-home-läget är aktiverat. Igår upplevde jag precis det motsatta. När jag staratde bilen hade den onormalt hög tomgång (ca 1500 rpm) och när jag gasade kändes det som att gaspedalen "raspade" mot något. Kändes som att den nästan hakade upp sig i vissa lägen. När jag hade kört i ca 5 minuter så tändes motorlampan och då går gaspedalen lätt och smidigt igen (trots vajer-styrning...).

    Min fundering är om det kan vara något annat som spökar på min bil? Kan jag "känna" med min gaspedal att spjället kärvar? Det är väl elektronisk styrning i normalläget så det borde jag väl inte kunna???

    Vill gärna vara säker innan jag springer iväg och köper ett nytt (begagnat) spjällhus?

    /Shootking
    Saab 9-5 Aero 2001 Sportkombi

  2. #2
    Jag står i samma situation och din beskrivning ang pedalen är exakt vad jag upplever, nått som går imot liksom. Är dock helt säker på att de är spjällhuset som felar.

    Gjordes de nått mer än bara nollställa felmedelandet när du var inne första gången?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250

    Spjällhus

    Ännu ett spjällhus som gått i "Limp home" men troligen beror det på ett tidigare turboras med massor av olja i insuget.Byter till annat begagnat imorron.Vet någon om jag kan nolla ta bort CE själv eller måste det släckas med Tech-2?
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  4. #4
    Nja, enligt en beskrivning i en länk som fanns i en annan tråd om spjällhuset skulle det räcka med att lyfta minuspolen och återställa vajer-läget, sen skulle det fungera som vanligt igen. Har dock ej provat själv ännu...
    Saab 9-5 Aero 2001 Sportkombi

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    Det fungerar utmärkt att nollställa felkoderna genom att lossa batteripolen.
    Se bara till att spjället är återställt när du vrider på tändningen sen, annars sätts felkoderna direkt igen precis som shootking skrev.
    Man lär så länge man lever.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250

    Luftspjäll

    Tackar så mycket för de tidigare inläggen.Då ska jag följa detta.
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  7. #7
    ja har ett spjällhus som fungerar till salu. svar ja du kan noll ställa de sj behöver inte åka in till saab mvh johan

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250

    Spjällhus

    Jag har bytt till ett fungerande spjällhus än så länge fungerar det.Tänker uppdatera mina kunskaper med det gamla har plockat isär tydligen så måste presspunktsvets bort för att få bort den lilla vinkeln som håller emot axeln på fjädersida.

    Någon som har ett intelligent förslag på borttagning som inte förstör vitala delar värme kan vi ta bort eftersom det sitter en plastrumma bakom?
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  9. #9
    Enligt uppgift ska spjällhus från 99 tom 03 passa min bil. Men jag vet inte ifall de olika motoralternativen är kompatibla. Kan jag tex ta ett spjällhus från en 2.0 eller 2.3 och sätta i min Aero?
    Saab 9-5 Aero 2001 Sportkombi

  10. #10
    ja de e samma

  11. #11
    jag har samma problem som er.. Har bytat till ett annat spjällhus jag köpt på en skrot men körde ca 3 mil och det blev likadant igen.. Hittar ingen olja i insugs slangen eller nåt dylikt... kan det va styrbox som spökar till att?

  12. #12
    jag har problem med att fjäder hoppar ur hela tiden så fjädringsvägen inte räcker till.. Går det fixa på nåt sätt?

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    -> turbocrunchy
    Om spjällhuset går i limp-home så har det en anledning, hjäper inte att byta hus eller att återställa det om det inte är själva spjällhuset som orsakar att fel indikeras. Tyvärr så är det TECH2 som gäller för att läsa ut koderna.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Tja, Tech2 kanske kan hanteras olika. När jag var hos Saab så kunde de inte berätta vad felet berodde på, de kunde bara gissa. Så för att de har en Tech2 betyder inte att de kan "se" felen, bara gissa...

    Jag köpte ett nytt (begagnat) spjällhus till min Saab och nu har jag kört i ett par veckor utan felkod. Hoppas att felet är åtgärdat nu!

    /Shootking
    Saab 9-5 Aero 2001 Sportkombi

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    27
    När limp home läget går i på spjällhuset , brukar det till 95% vara att ladda ner en ny program vara i bilen , 50% chans att man löser problemet , nästa steg är oftast att byta spjällhus , oftast är det fel i spjäll lägges givare 1 & 2 som sitter i huset ( går ej att byta som lösa delar )

    / Putte

  16. #16
    Okej, jag förstår. Jag har fortfarade inte fått något problem efter att jag bytte spjällhuset. Så oavset orsaken så fungerar det nya (begagnade) bättre än mitt tidigare.
    Saab 9-5 Aero 2001 Sportkombi

Liknande ämnen

  1. Spjällhuset saab 9-5 -99
    Av Silversaab95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-24, 19:33
  2. Kopparrören i spjällhuset
    Av Rejvscorpio i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-21, 13:08
  3. spjällhuset
    Av putte65 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-11, 21:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •