Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Blinkersproblem og900

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242

    Blinkersproblem og900

    Hej!

    Jag har ibland problem med att blinkersen inte fungerar på min og900i -88. För att få igång den brukar det räcka med att vrida ratten ca ett kvarts - ett halvt varv så funkar den igen. Samma problem har jag med instrumentbelysningen (dock oberoende av blinkersproblemen) vilket också avhjälps med samma procedur med ratten.

    Var kan felet ligga? Jag har putsat jordpunkten framme vid kylaren men det hjälpte inte. Finns det nån jordpunkt under instrumentpanelen som kan strula? Vart sitter den isåfall?

    Det är ju tydligt att det hela påverkas av att ratten vrids men hur det hänger ihop är en gåta för mig.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Hej!

    Det finns en jordpunkt som sitter i närheten som kanske skulle kunna ha med saken att göra. Den sitter till vänster om ratten, under instrumentpanelen, bakom knäskyddet (på framsidan av instrumentbalken, bakom blinkrelät).

    MVH

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242
    Tusen tack!

    Ska genast kolla upp det.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-08-11 klockan 21:11. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242
    Nu har jag tagit bort knäskyddet och kollat men hur jag än gräver och tittar kan jag inte hitta någon jordpunkt där.

    Kan det vara annorlunda på min -88:a än på -84-86:or som verkstadshandboken gällde?
    Senast redigerat av Moderator den 2021-08-11 klockan 21:11. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242
    Nu får jag skämmas lite för jag upptäckte precis att det inte alls är själva rattvridningen som får blinkersen att börja fungera igen utan det är när jag bromsar som blinkersen slocknar och när jag släpper bromsen fungerar den igen.

    Jag får väl kolla över jorden till bromslysena (jordpunkten i reservhjulsbaljan är rengjord) samt kontakten till dragkroken och hoppas att jag finner felet där.

    Någon som varit med om samma sak?
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 481
    Jodå, det har man råkat ut för på ett antal bilar genom tiderna (kundbilar).

    Är det dessutom en 900 sedan som du har är risken/chansen, beror på hur man ser det att problemet ligger i kontaktstyckena vid respektive bakljus eller att armaturen börjat ärga sönder.
    Men sannolikheten att felet ska sitta i dragkontakten är också mycket stor.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242
    Nu är det löst, det var glapp i jorden vid vänster bakljus.

    Då rev man ner knäskyddet i onödan då men jag passade på att montera ett VAG-torkarrelä (50 spänn på skroten) med ställbar intervalltid när allt ändå var nere.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Blinkersproblem 9000 -97
    Av ICE T8 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-08-28, 19:26

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •