Ska försöka mig på att renovera turbon själv, har redan beställt hem saker. Frågan är hur mycket man vågar ladda med ett 360lager på?
Ska försöka mig på att renovera turbon själv, har redan beställt hem saker. Frågan är hur mycket man vågar ladda med ett 360lager på?
9000CS 2.3 ltt -95 st4? Såld
9000CD 2.3T -92 -Stulen 7/3-08
Og9-3 cab -99 Såld
Troligen inte mer än 2,5 bar absolut, dvs 1,5 bars laddtryck. Egentligen är nog även detta lite väl högt.
saken är att det är nog minst lika mycket mottryck när man har 1.5bars laddtryck med en t25:a
Laser Röd Ng900 2.3T
#6080
Lallas
Var finner du reservdelar till turbo?
Uffe has passed best date but has not figurit out yet
9-5 2,0 mapp -99
beställde från ebay, komplett "rebuild" kit med 360lager 100$ med frakt.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Turbo...spagenameZWD1V
9000CS 2.3 ltt -95 st4? Såld
9000CD 2.3T -92 -Stulen 7/3-08
Og9-3 cab -99 Såld
menar du det mottrycket som finns i turbon då eller räknar du med kat och avgas?Ursprungligen postat av tuvor
9000CS 2.3 ltt -95 st4? Såld
9000CD 2.3T -92 -Stulen 7/3-08
Og9-3 cab -99 Såld
Detta beror ju på vilket flöde geom motorn man har. En turbin fungerar ju som ett munstycke, dvs ju mer gas man matar ju högre blir tryckskillnaden över turbinen. Kör man med lägre laddtryck så öppnar dock wastegatventilen och reducerar tryckskillnaden något. Laddar man med 1,5 bar så kommer avgastrycket att vara förhållandevis lågt vid låga motorvarvtal och sedan öka med varvtalet. Vid högre motorvarvtal så har man troligen långt mer än 1,5 bars övertryck i grenröret.Ursprungligen postat av tuvor
Detta är dock inte vad som begränsar laddtrycket utan det begränsas snarare av turbovarvtalet och laddluftstemperaturen, det senare då ur hållbarhetssynpunkt för kompressorhjulet (vilka vanligen är av enklare aluminiumlegering och inte ska utsättas för mer än 150 grader).