Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Saab 9000 Turbo: Varvmätare går ner till noll

  1. #1

    Saab 9000 Turbo: Varvmätare går ner till noll

    Tjo

    Jag har ett "litet" problem på min 9000. För några veckor sen när jag åkte som vanligt till jobbet (åkte väl i cirka 100 på landsväg) så ryckte det till i bilen, precis som man tryckte ner bromsen snabbt och släppte igen och jag såg att varvmätaren hoppade till (jobbar natt så jag såg inte exakt hur mätaren hoppade, bara såg att den rörde sig ovanligt snabbt). Tänkte inte så mycket mer på det eftersom bilen gick felfritt resterande mil hem och sen hela tiden efter det.

    I alla fall. Idag när jag åkte runt lite i stan och stannade till vid ett övergångsställe på 2ans växel och låg väl i 10-20 km/h och skulle accelerera upp igen så hände det i stort sett ingenting, det bara hoppade till i bilen på samma sätt som några veckor innan men denna gången höll det i sig längre än nån sekund. Blev nästan stående så jag tryckte ner kopplingen och gav lite gas för att se men varvmätaren var i bott. Bilen gick dock "som vanligt" och varvade när jag gasade (dock inte lika mycket som den brukar, men motorn var inte död i alla fall) men mätaren hängde inte med och släpper jag upp kopplingen och försöker åka iväg så orkade bilen inte åka iväg.

    Efter 5-6 sekunder av ren panik i rusningstrafiken så hoppade varvmätaren igång igen och då gick även bilen som vanligt och jag kom iväg och åkte genast hem och hela vägen (1-2 kilometer) så gick bilen som vanligt igen.

    Eftersom jag inte kan så mycket om bilar så känns det som att detta kan vara ett ganska allvarligt fel... men kanske även ett väldigt barnsligt enkelt fel. Vad tror ni?

    Tilläggas kan väl att vi nyss bytt ventilkåpspackning (efter att bilen hoppade första gången så det bör inte bero på det) och för cirka 1,5 år sen bytter vi dom flesta packningar i motorn utom blockpackning.
    Ricky

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    183
    Skulle kunna vara vevaxelgivaren som håller på att ge sig, den ger ju en signal till styrsystemet så är den felaktig kan det misstända och då rycka i bilen. Det skulle också förklara varför varvräknaren beter sig lustigt.

  3. #3
    Det låter ju vettigt om bilen misständer.. Frågan är då om våran nya vän vevaxelgivaren sitter längst ner i motorn som allt annat som brukar gå sönder, eller om den är någorlunda lättbytt och lättåtkomlig?
    Ricky

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    185
    Vad är det för årsmodell på bilen?
    Tändsystemet skiljer rätt mycket, de tidiga hade tex inte tändkassett.
    9-5 kombi 2.0t-00 TD04 steg 3

  5. #5
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 227
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av RickyRyden
    Det låter ju vettigt om bilen misständer.. Frågan är då om våran nya vän vevaxelgivaren sitter längst ner i motorn som allt annat som brukar gå sönder, eller om den är någorlunda lättbytt och lättåtkomlig?
    Om det är en 9000 med T5 system så sitter den på höger sida långt ner, går ut en kabel från blocket, inte så svåråtkomligt
    ///Mackanized
    Tillbaka

  6. #6
    Det är en -87:a det handlar om (T16).

    Någon då som har en liten förklaring till vart vevaxelgivaren sitter? Eller det kanske är ungefär på samma ställe som Mackan beskrev?
    Ricky

  7. #7
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 227
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av RickyRyden
    Det är en -87:a det handlar om (T16).

    Någon då som har en liten förklaring till vart vevaxelgivaren sitter? Eller det kanske är ungefär på samma ställe som Mackan beskrev?
    Då har du Bosch system som är helt annorlunda, ingen vevaxelgivare alls.
    Sitter en givare mellan toppen och fördelarlocket på dessa om jag inte minns fel. Kallas även Hall givare.

    Kan även vara tändmodulen som är dålig, ett vanligare fel!
    ///Mackanized
    Tillbaka

  8. #8
    (Nu kommer det märkas att jag inte är så hajj på motorer)

    Fördelarlocket, är det den som kablarna till tändstiften går ifrån, eller är jag helt ute och cyklar då?
    Tändmodulen, är det den lilla runda cylinderformade som sitter längst fram precis uppe vid huvens kant?
    Ricky

  9. #9
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 227
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av RickyRyden
    (Nu kommer det märkas att jag inte är så hajj på motorer)

    Fördelarlocket, är det den som kablarna till tändstiften går ifrån, eller är jag helt ute och cyklar då?
    Tändmodulen, är det den lilla runda cylinderformade som sitter längst fram precis uppe vid huvens kant?
    Fördelarlocket är den med alla kablar ja
    Den runda saken är tändspolen
    Tändmodulen med 2 skruvar, antagligen lite närmre kupén jordad mot någon karossdel.
    ///Mackanized
    Tillbaka

Liknande ämnen

  1. Noll i vattentemp saab 9000 -97 2,0t
    Av Krozz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-01, 17:52
  2. Fel på varvmätare, hastighetsmätarer m.m. Saab 9-5
    Av Frandy75 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-12-29, 08:24
  3. noll ladd, noll varvtal og9-3 T5 ltt steg1
    Av Pontaaa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-03, 23:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •