Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Reparation av handbroms 9000 CSE '93

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218

    Reparation av handbroms 9000 CSE '93

    Hej på er!

    Häromdagen när jag drog åt handbromsen så skjöt den uppåt längre än den brukar göra och sedan dess är handbromsen lös och dåligt; misstänker alltså att jag drog av en wire (har lite bromsverkan kvar så jag antar att ena sitter kvar).

    Vi ska besikta bilen om några veckor och det känns som ett bra idé att åtgärde detta innan dess

    Letade lite på forumet och hittade denna inlägg:

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    1) Ta bort baksätet, sittsarna räcker.

    2) Mittkonsolen, lossa de två skruvarna i bakkant mot golvet så att den går att lyfta lite försiktigt i bakkant.'

    3) Rulla upp mattan så du ser ljuddämpningen och bakom mittkonsollen ligger handbromskablarna med en plåt över. Demontera också plåten.

    4) Lossa aktuell kabel, vänster i det här fallet ifrån handbromsspaken. Kom ihåg att det sitter en plastlåsning mellan de båda muttrana till justeringen av kablarna.

    5) Hissa upp bilen och ta bort aktuellt bakhjul, vänster i ditt fall.

    6) Kryp under och lossa vänster tankband, skruven är väldigt lång och rostig så ta det varligt så den inte går av. Har du mycket bensin i tanken så stöd den så att den inte hänger ner.

    7) Lossa handbromskabelns fäste på länkarmen och kroka av den ifrån hävarmen på oket.

    Nu kan du dra handbromskabeln bakåt. Var försiktig med genomföringen vid baksätet, smörj höljet på kabeln med lite såpvatten om det går tungt.

    9) Montera kabeln, smörj gärna för att få den igenom den skyddande genomföringen.

    10) Montera änden vid handbromsspaken.

    11) Montera andra änden vid länkarmen med fäste och på parkeringsbromens hävarm.

    12) Montera tankbandet med handbromskabeln mellan tanken och bandet, som det såg ut vid demontering.

    13) Kom ihåg klämman mellan handbromskablarna under bilen.

    14) Återställ inredningen med skyddsplåten över kablarna mattan, mittkonsollen och baksätet.

    15) Justera handbromsen, vid spaken för att ta upp den "döda" rörelsen som hävarmen gör och sedan på oket för att ställa ut klossarna rätt.

    16) Montera hjulet.

    17) Njut av ett fulbordat arbete och ta en öl åt min ära.

    Och du, glöm inte handskarna. Själv såg man ut som man hade slagits med en katt.

    J.K Nilsson

    Det gällde dock en 900NG, om jag har rätt. Är det i stort sätt samma som bör göras på en 9000 CSE från 93? Några tillägg eller kommentar?

    Något ställe som rekommenderas för att köpa wiren? Speedparts?
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218
    Massor intresserade (visat 48 gånger) men ingen som har något bra tips eller kommentar?

    Får väl köra enligt ovanstående då och hoppas det gäller på våran bil också
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 879
    9000 är helt annorlunda byggd än 900, du har tex bromsok med handbroms i medans 900 har handbromsbackar separat.

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 296
    Justera handbromsen vid oken först innan du gör nått med vajern.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Jönåker/Nyköping
    Inlägg
    210
    Som fredrik.j skrev, sen kolla om wire av. Nä, lossa inga säten. Är du lite funurlig så fattar du konstruktionen. 7mm insext är ett måste. Lossa bara det du behöver för att komma åt.

    Lycka till, om du behöver mer hjälp så kommer det när du kört fast (troligtvis inte), gör det själv bok via msn/mail på PDF fil med bilder.
    Bil Saab 9-5 Aero
    Båt Marieholm 24

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218
    Tack för svaren, skall kika på det när jag har tid!
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218
    Hejsan,

    nu har jag då äntligen tagit tag i saker, höger bromswire'n har gått av vid fästarmen på oket. Sönderrostad

    Jag fattar iförsig hur det sitter ihop med allt, men undrar hur man enklast kommer åt låsplattan under golvmattan? Enligt Haynes ska man skruva bort förarsätet, och plast-fästet på sidan vid dörren, så att man kan kommer under mattan från sidan. Beskrivningen i tråden för 900 NG siktar mot att man plockar ut baksätet och kommer under mattan bakifrån istället. Flink skrev att inga säten behövs tas ut?

    Vad är enklast?
    Besiktning på onsdag, visst kan jag besikta bilen as is men då är det garanterad en ombesiktning, så jag vill nog försöka och fixa det innan dess. Tänkte köpa ny bromswire hos Biltema eller Mekonomen, gör det mycket skillnad?

    Hoppas någon kan slänga in ett bra kommentar under dagen, tänkte köpa wiren idag och byta ikväll och/eller imorgon.

    Mvh
    //Joris
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    170

    Re: Reparation av handbroms 9000 CSE '93

    lånar denna tråd för en snabb fråga:

    Det är så att jag förmodligen har råkat beställa fel bromsvajer till min ng 900... tycker det står otroligt otydligt på skruvat.se, allt passar ju till allt.

    Skilljer det något på handbroms wire på ng900-og9-3?
    Saab 900 2.0t E85+ steg 1

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 445
    Medlem#
    6973

    Re: Reparation av handbroms 9000 CSE '93

    Samma art. nr så det är samma wire. Så länge du inte har en tidig ng900 med enkelwire... Då är det annorlunda.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    170

    Re: Reparation av handbroms 9000 CSE '93

    ok då ska det vara samma då...
    Saab 900 2.0t E85+ steg 1

Liknande ämnen

  1. Hur justera handbroms på 9000 2,3 -91
    Av JonnySthlm i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-02, 19:46
  2. Vad är det för handbroms på 9000 CSE?
    Av 93t i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-22, 17:41
  3. Vad hände? (Handbroms, 9000)
    Av fish i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-06, 17:58
  4. Handbroms 9000.
    Av Percy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-07-15, 13:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •