Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Montera Coilovers på 9-3SS

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    364

    Montera Coilovers på 9-3SS

    Hej!

    Nån som har coilovers på sin 9-3 SS?? jobbigt att sätta dit? vad är skillnaden å sätta dit coilers än mot vanliga dämpare å fjädrar?? förutom att man kan justera höjden på dom då

    tacksam för alla svar!
    Saab 9-5 Vector 2005 www.garaget.org/Johankp

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 210
    Ingen skillnad, enda skillnaden är att du har en justerbar platta för bakfjädern.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    57
    Nja. Det är mer fördelar. Jag har en uppsättning coilovers från Megan Racing. du kan ställa camber, höjd samt hårdhet på dämparen.
    Att det inte skulle vara någon mer skillnad än höjdreglering om man jämför med vanlig sänksats är fel. Du kan ställa in förspänning på fjädern för att få den att bete sig som man vill.
    Däremot att ställa in det är en djungel. Jag har hållt på flera dagar och får det inte som jag vill. Men det är riktigt sjuk väghållning och det är kul att man vet, att det finns mer att hämta på inställningar.
    En idé är nog att köpa kränghämmare från en diesel för jag tycker den viker med sig lite för lätt.
    Svart 9-3 Aero SS -04
    http://www.garaget.org/NoXXaN

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    364
    dom ja har köpt från xtremt.se går bara å ställa in höjden på. Ja kör inte på bana så det räckte med dom för mitt ändamål ska få dom idag ska bli spännande!
    Saab 9-5 Vector 2005 www.garaget.org/Johankp

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 210
    Citat Ursprungligen postat av NoXXaN
    Nja. Det är mer fördelar. Jag har en uppsättning coilovers från Megan Racing. du kan ställa camber, höjd samt hårdhet på dämparen.
    Att det inte skulle vara någon mer skillnad än höjdreglering om man jämför med vanlig sänksats är fel. Du kan ställa in förspänning på fjädern för att få den att bete sig som man vill.
    Däremot att ställa in det är en djungel. Jag har hållt på flera dagar och får det inte som jag vill. Men det är riktigt sjuk väghållning och det är kul att man vet, att det finns mer att hämta på inställningar.
    En idé är nog att köpa kränghämmare från en diesel för jag tycker den viker med sig lite för lätt.

    Klart att det är fler skillnader så, men han frågade om det var någon skillnad rent monteringstekniskt

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    57
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Citat Ursprungligen postat av NoXXaN
    Nja. Det är mer fördelar. Jag har en uppsättning coilovers från Megan Racing. du kan ställa camber, höjd samt hårdhet på dämparen.
    Att det inte skulle vara någon mer skillnad än höjdreglering om man jämför med vanlig sänksats är fel. Du kan ställa in förspänning på fjädern för att få den att bete sig som man vill.
    Däremot att ställa in det är en djungel. Jag har hållt på flera dagar och får det inte som jag vill. Men det är riktigt sjuk väghållning och det är kul att man vet, att det finns mer att hämta på inställningar.
    En idé är nog att köpa kränghämmare från en diesel för jag tycker den viker med sig lite för lätt.

    Klart att det är fler skillnader så, men han frågade om det var någon skillnad rent monteringstekniskt
    Ursäkta mig, läste nog lite slarvigt. Jaja nu vet han skillnaden också. ^_^
    Svart 9-3 Aero SS -04
    http://www.garaget.org/NoXXaN

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    364
    tack för svaren, har fått dom nu å det ska nog inte bli några problem å sätta dit dom.. det enda ja funderar på är vad dessa (se bild) är för nått å vart dom ska sitta?? har aldrig sänkt med coilovers innan så detta var nått nytt..

    Saab 9-5 Vector 2005 www.garaget.org/Johankp

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    57
    Ser lite annorlunda ut från mina saker men det kan kanske vara justeringen av fjäder bak. Fick du ingen monteringsritning?
    Svart 9-3 Aero SS -04
    http://www.garaget.org/NoXXaN

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    364
    Citat Ursprungligen postat av NoXXaN
    Ser lite annorlunda ut från mina saker men det kan kanske vara justeringen av fjäder bak. Fick du ingen monteringsritning?
    Nope fick ju inte det... men det stämmer att det var till höjdjusteringen bak. tycker det e lite konstigt bara att det inte går å låsa dom på nått sätt när man fått den höjd man vill ha.. dom e ju bara gängade i varann.. får hoppas det inte börjar röra på sej så man får ändra höjden igen titt som tätt..
    Saab 9-5 Vector 2005 www.garaget.org/Johankp

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    57
    Jaha? Fanns det ingen "kontramutter" med i paketet? Är det från H&R? Isåfall sitter det ju en tunnare fjäder mellan dessa två hylsorna och därmed har du ju spänn både uppe och nere. Därför kan det inte röra sig.
    Svart 9-3 Aero SS -04
    http://www.garaget.org/NoXXaN

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    364
    Citat Ursprungligen postat av NoXXaN
    Jaha? Fanns det ingen "kontramutter" med i paketet? Är det från H&R? Isåfall sitter det ju en tunnare fjäder mellan dessa två hylsorna och därmed har du ju spänn både uppe och nere. Därför kan det inte röra sig.
    Det är G-E motorsport coilers.. nope inget sånt i paketet..
    Saab 9-5 Vector 2005 www.garaget.org/Johankp

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    57
    Ok, jag har inte en aning om varför de har gjort det så. De har ju inga bilder med alla delar på sin sida, annar kunde man ju sett hur det är uppbyggt.
    Svart 9-3 Aero SS -04
    http://www.garaget.org/NoXXaN

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    364
    ja får kontakta dom helt enkelt ist tack ändå
    Saab 9-5 Vector 2005 www.garaget.org/Johankp

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    43
    Köpte coilovers från Xtremt.se och efter monteringen av grejerna på bilen så har jag fått irriterande missljud ifrån fjädrarna(?) fram...låter förjävligt när man svänger i låga farter och vid ojämn väglag, vad ska man göra åt problemmet?

    Går och funderar på om man ska köpa Sänkfjädrar(45mm) ifrån Speedparts och slänga dom på Org. stötdämparna istället för att slippa allt missljud som uppstått nu efter coilovers-monteringen...
    Saab 9-3 SS Aero 2005 - http://www.garaget.org/?car=44452

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    57
    Citat Ursprungligen postat av Rocco_Aero
    Köpte coilovers från Xtremt.se och efter monteringen av grejerna på bilen så har jag fått irriterande missljud ifrån fjädrarna(?) fram...låter förjävligt när man svänger i låga farter och vid ojämn väglag, vad ska man göra åt problemmet?

    Går och funderar på om man ska köpa Sänkfjädrar(45mm) ifrån Speedparts och slänga dom på Org. stötdämparna istället för att slippa allt missljud som uppstått nu efter coilovers-monteringen...
    Knakar det som om man var ute med Titanic? Isåfall kan jag lova dig att det kan uppstå med "vanliga" fjädrar också. Det beror på att de inte ligger riktigt rätt. lyft bilen och ryck lite i fjädern, du kan även prova att vrida på den så hoppar den förhoppningsvis i rätt läge. Mina knakar fram efter att jag hissade bilen. Det var tyst innan så det är bara för att dewn hamnade fel när jag släppte ned bilen igen.
    Svart 9-3 Aero SS -04
    http://www.garaget.org/NoXXaN

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 110
    Citat Ursprungligen postat av NoXXaN
    Nja. Det är mer fördelar. Jag har en uppsättning coilovers från Megan Racing. du kan ställa camber, höjd samt hårdhet på dämparen.
    Att det inte skulle vara någon mer skillnad än höjdreglering om man jämför med vanlig sänksats är fel. Du kan ställa in förspänning på fjädern för att få den att bete sig som man vill.
    Däremot att ställa in det är en djungel. Jag har hållt på flera dagar och får det inte som jag vill. Men det är riktigt sjuk väghållning och det är kul att man vet, att det finns mer att hämta på inställningar.
    En idé är nog att köpa kränghämmare från en diesel för jag tycker den viker med sig lite för lätt.
    Spänn inte ihop fjädern mer än att den precis sitter fast när du lyfter bilen, annars förlorar du fjädringsväg.

    En annan fördel med coilovers är att man kan cornerweighta bilen.

    Har du 2.25" fjädrar runt om? det är i så fall ett stort plus då jag sett att vissa oseriösare satser inte har det bak.

    Coilover i si g trollar inte fram vähållning men oftast levereras de med lämplig dämpning och fjäderhårdhet som ger väghållning, sen är det möjligheten att ändra dämpning samt byta till olika fjäder hårdheter som ger mer väghållning

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

Liknande ämnen

  1. D2 coilovers problem
    Av nyllet i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-10, 17:50
  2. Coilovers og9-3 aero
    Av Blomsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-09-01, 17:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •