Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Generalknas i elsystemet

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Sthlm, Värmdö
    Inlägg
    22

    Generalknas i elsystemet

    Det har dykt upp ett ganska konstigt fel på min bil, en 900 -95 2,3i, när jag stänger av bilen med helljus vredet på så lyser den bara exremt svagt. Däremot om jag trampar ner fotbromsen så lyser det och stereon startar. Nån som har en aning om vad som kan vara fel? Andra saker som är paj är farthållaren, man kan få 'cruise' lampan att lysa om man pressar upp kopplingspedalen, det är ju givarn som inte vill va me, men den funkar aldrig att få igång så den håller hastigheten. Sätesvärmarna är döda, bakrutevärmaren är död. Jag vet inte om det har något samband men det kan ju va bra å veta iaf.

    Tack på förhand.
    Saab 900 Turbo -95..
    Min pulka: http://www.garaget.org/?car=8275

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    Låter som hyffsade jordfel. Du får tyvärr kolla jordpunkt för jordpunkt och se så dom ser bra ut/inga lösa kablar.
    Man lär så länge man lever.

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Finns folk som haft liknande lustiga problem med lyset (dock på gamla 900, de jag hört) om de satt in fel sorts lampor i socklarna. Alltså, Knöla ner en en polig lampa i en sockel för två poler osv. Kolla alla lampor, är mitt råd.

    Ditt problem låter dock rätt helsjukt. Som Hedis säger: "hyffsade" jordfel.


    Gällande alla de andra problemen. Se till att kolla alla säkringar.

    Problemen kan mycket väl höra samman, men om vi antar att det inte gör det:



    Cruise-lampan ska du kunna aktivera även om du inte håller upp pedalerna. Cruise-lampan visar ju bara att systemet är aktiverat. Inte att den försöker hålla farten.

    Sen har du ju två givare. En för kopplingen och en för bromspedalen.... Du måste försöka hålla upp båda pedalerna för att kolla dem. (Sen kan ju givaren vara riktigt paj också. Då hjälper det inte hur mycket du än lyfter. Då är det nya givare som gäller ändå).

    Annars så kan ju själva tryckknappen på blinkersspaken vara pajj också...


    Gällande bakrutevärmarn, så kolla att sladdarna som ansluter till rutan är hel. Mät om möjligt med multimeter om det kommer fram ström.

    Värmeslingorna i stolarna har ju en förmåga att går sönder med åren... Testa mäta på sladdarna dit om du får ström. (vet inte vilken sladd som är vad därunder tyvärr).
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Sthlm, Värmdö
    Inlägg
    22
    Tack för dom braiga svaren! jag ska rota fram multimetern och kolla lite. jag återkommer :P Går det inte att diagnosticera bilen hos saab å se vart felet ligger?
    Saab 900 Turbo -95..
    Min pulka: http://www.garaget.org/?car=8275

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Saab kan säkert hjälpa dig, men jag tror inte att det går att få fram några felkoder eller diagnostisera med hjälp av tech-2 eller liknande på ett enkelt sätt.

    Helt säker är jag inte, men jag tror inte det går.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 elsystemet har flippat ur totalt
    Av RPersson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-03-12, 17:34
  2. Elsystemet e dött
    Av Midis i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-12, 19:05
  3. Hur mycket kan jag belasta elsystemet i watt?
    Av Stefan_Nhn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-01, 23:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •