Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 59

Ämne: När får vi en FAQ-del integrerat i forumet?

  1. #1
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087

    När får vi en FAQ-del integrerat i forumet?

    Tar upp detta igen..

    Jag har länge tyckt att vi absolut bör ha en FAQ-del på forumet där vi kan spara alla trådar som är fullspäckade med info. Vet att frågan varit på tal förut, men inget har hänt.

    Börjar bli ganska många klistrade trådar ang. "bra att veta grejor". Detta är ju kanon, men inte hållbart i längden. Våran FAQ vi har i dagsläget är full med bra info, men den är svår att hitta och hålls inte uppdaterad.

    Jag, och säkerligen flera med mig skulle med glädje ta hand om denna del dedikerad för guldklimpar.

    Vad är det som stoppar oss?
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 800
    Tycker fortfarande vi borde ha en FAQ liknande TPC.
    Vette fan vad det beror på, lathet kanske? Ta inte illa upp nu, Magnus.
    Det finns ju folk som är villiga att hjälpa till, så varför inte bara göra en ny forumsdel där dessa personer kan lägga in sakerna?
    Det tar faktiskt inte alls nån lång stund.
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Kan en bromsande faktor vara en förhög ambitionsnivå ?

    Börja med det som är klistrat tar ju inte så lång tid
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453
    skönt att man inte är ensam om att undra iaf...http://forum.saabturboclub.com/phpbb...ic.php?t=74336

    tror också att det snabbaste och smidigaste sättet skulle vara att införa en ny del iforumet kallat "FAQ/tips & trix" eller nått liknande..en tråd behöver ju nödvänligtvis inte vara återkommen 78ggr , utan att vara tillräckligt intressant/viktig för att sparas så att den inte "försvinner".

    Jag tycker att ansvarig för denna del skulle ha möjlighet att låsa trådar för att på så sätt hålla dom "rena" .tilläggsinfo efter låst tråd får i så fall gå genom denne. likaså skulle ansvarig få redigera qoutade texter,med författarens godkännelse förstås ,alltså ungefär så som jag gjorde i "efterdragning topplock"-tråden.

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453
    det var ju f.ö inte första ggn man anmälde sitt intresse :http://forum.saabturboclub.com/phpbb...ic.php?t=47617

    kul att man har fått nån respons på´t....

    MVH lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  6. #6
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Citat Ursprungligen postat av Lerne
    skönt att man inte är ensam om att undra iaf...http://forum.saabturboclub.com/phpbb...ic.php?t=74336

    tror också att det snabbaste och smidigaste sättet skulle vara att införa en ny del iforumet kallat "FAQ/tips & trix" eller nått liknande..en tråd behöver ju nödvänligtvis inte vara återkommen 78ggr , utan att vara tillräckligt intressant/viktig för att sparas så att den inte "försvinner".

    Jag tycker att ansvarig för denna del skulle ha möjlighet att låsa trådar för att på så sätt hålla dom "rena" .tilläggsinfo efter låst tråd får i så fall gå genom denne. likaså skulle ansvarig få redigera qoutade texter,med författarens godkännelse förstås ,alltså ungefär så som jag gjorde i "efterdragning topplock"-tråden.

    MVH Lerne
    Håller med till 100%
    Har bett Frazor titta hit så vi får lite fart på detta, om det är möjligt.

    Din tråd hade jag INTE läst innan..
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    ...allihop!

    Väntat länge nog nu på detta och som sagt börjar det bli lite rörigt på alla sticky-trådar.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO

    Din tråd hade jag INTE läst innan..
    du är förlåten,.man hänger ju inte där varje dag precis...men som moderator eller forumsansvarig kanske man kan begära att en koll mer än en ggn om året även där kan vara på sin plats...

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    863
    Medlem#
    3519
    Aer det nagon har som skulle kunna tanka sig att knacka ihop en beskrivning av FAQ-forumet, liknande de beskrivningar vi redan har for de andra avdelningarna?

    Ska det vara fritt for alla att skriva, eller ska det vara ett forum som bara moddar kan lagga in befintliga tradar i?

    Jag far val erkanna att det varit pa gang ett par ganger men runnit ut i sanden.
    En beskrivning av forumet bara, sa ar vi i gang sen.

    Det kommer dessutom komma en projekt-avdelning samtidigt.
    //frazor - 3519
    9000 CS 2.3 Turbo S á la -92 | Soligt i Malibu.
    Ubi dubium ibi libertas.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 800
    Frazor, det räcker med en eller två ansvariga för den delen, bara dessa ska kunna skriva där i. Eventuellt moderatorsansvarig eller webansvarig också.

    Beskrivning?
    "Här finns viktig kunskap samlad, läs först - fråga sen" eller nåt liknande.
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Jag tycker nog att vi ska ha ett antal moderatorer för ett FAQ forum. Ju fler vi har, dessto troligare är det att någon klistrar dit saker.

    Börja med att alla nuvarande moderatorer blir moderator även för FAQ delen. Addera sedan även några som är kända på forumet för sin kunskap och eventuellt några till som bara hjälper till att hitta material att flytta in i FAQ delen. Jag kan ställa upp som frivillig om det behövs folk i sista kategorin.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  12. #12
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Schäfers beskrivning är bra. Tycker jag vi kör på.

    Tycker nog forumet skall vara låst. Moderatorer ansvarar för att plocka in bra trådar och annan bra info. Allt för att hålla det så rent, informativt och lättletat som möjligt.

    Håller med Agenhall gällande moderatoterna.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    2 418
    Fast man kanske ska ha en huvudansvarig för just det forumet? Denna person ger man utökade möjligheter att ta emot pm så att man kan skicka förslag till honom.
    Om du sparkar en tiger i baken, bör du vara beredd på att handskas med dess käftar

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829
    Jag tror att vi är en soppas aktiv skara moderatorer så vi skall no klara av att administrera detta FAQ .. jag har dock vid tidigare tillfälle sagt att jag kan se till att rätt trådar hamnar där .. men vi får c vad och hur det blir ..
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 800
    Alltså trådarna bör inte flyttas, utan det bör fungera på samma sätt som TPCs FAQ. Se och lär, det är nog faktiskt det bästa sättet.
    Jag tror alla andra försök kommer att urarta i kaos.
    Flytta trådar hit å dit? Nej tack.
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829
    asså .. inte flytt hit och dit .. det jag mena va att just flytta dom idag redan klistrade trådar till ett och samma ställe .. => FAQ .. rensa upp dom och bara ha kvar den matnyttiga delen ..

    det är ju som RonnyO skriver tidigare att idagsläget börjar det bli massa klistrade trådar .. snart så för man börja läsa nya inlägg på sidan två ...
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 800
    Citat Ursprungligen postat av Krantz
    asså .. inte flytt hit och dit .. det jag mena va att just flytta dom idag redan klistrade trådar till ett och samma ställe .. => FAQ .. rensa upp dom och bara ha kvar den matnyttiga delen ..

    det är ju som RonnyO skriver tidigare att idagsläget börjar det bli massa klistrade trådar .. snart så för man börja läsa nya inlägg på sidan två ...
    Ahaaaa! Ja, det är ju bra.
    Men aja baja för att flytta "vanliga" trådar.
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829
    nä .. inte flytta "vanliga" trådar .. men istället kasnke låsa fler "nya" trådar som tar upp saker som finns solklart under FAQ ..
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 800
    Citat Ursprungligen postat av Krantz
    nä .. inte flytta "vanliga" trådar .. men istället kasnke låsa fler "nya" trådar som tar upp saker som finns solklart under FAQ ..
    Precis min tanke, tur vi ligger på samma nivå då.
    Det behövs nog ändå utses någon person som har ansvaret för den delen, om det är en moderator eller nån annan spelar ju ingen större roll faktiskt, men jag ser helst endast en eller två ansvariga.
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    863
    Medlem#
    3519
    Schäfer; med tanke på hur bra moderatorerna kommunicerar med varandra i dagsläget tror jag inte vi behöver utse någon 'mer ansvarig' än någon annan.
    Om någon skulle utmärka sig som mest FAQ-aktiv bland moddarna så märker väl vi övriga detta och kan kreditera denne för detta.

    /F
    //frazor - 3519
    9000 CS 2.3 Turbo S á la -92 | Soligt i Malibu.
    Ubi dubium ibi libertas.

Liknande ämnen

  1. Ny på forumet
    Av Jonas A i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-14, 20:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •